طراحی لباس، هنری پر از پیچیدگی و بخش مهمی در صنعت پوشاک و مد است که امروزه دغدغهی بسیاری از افراد معروف، هنرمندان، بازیگران و… در عرصهی فشن شده است. طراحی لباس، اصول و روشهای متعددی دارد که با شناخت آن، میتوان شیکترین لباسها را طراحی کنید. کتابهای طراحی لباس راهی عالی برای یادگیری تکنیکهای جدید، الهام گرفتن و بهبود مهارتهای شما هستند. این میتواند شامل یادگیری در مورد مواد و پارچههای مختلف، درک تکنیکهای خیاطی و الگوسازی است. مرحلهی بعدی تمرین مهارتها با ایجاد طرحهای مختص به خودتان است.
فاکتور مهمی که در انتخاب کتاب طراحی لباس باید در نظر گرفت، طرح کلی یا خود متن کتاب است؛ باید توجه داشته باشید که کتابی را انتخاب میکنید که بتوان بهراحتی مطالعه و از مطالب آن استفاده کرد. صفحات کتابهای آموزش طراحی لباس در حالت ایدئال باید با عکسها، تصاویر و سایر عناصر بصری پر شود تا به جذابتر شدن محتوا و تسریع در یادگیری کمک کند.
انواع مختلفی از کتابهای طراحی لباس در بازار وجود دارد که هرکدام در زمینهی خاصی تخصص دارند. در ادامهی این مطلب چند کتاب برای کسانی که علاقهمند به طراحی لباس هستند را معرفی کردهایم که تکنیکها، سبکها و گرایشهای مختلف طراحی لباس را به شما آموزش میدهند و همچنین برای شروع طراحی لباس ایرانی هم به شما کمک میکنند.
بهترین کتابها برای شروع طراحی لباس
کتابهای فراوانی در حوزهی طراحی لباس وجود دارند که بعضی از این آثار در دانشگاهها و موسسههای آموزشی و در دورههای آموزش طراحی لباس نیز آموزش داده میشود. یکی از این کتابها با عنوان مبانی فیگوراتیو در طراحی لباس، اثر فرشته کیاوش است که برای آموزش طراحی لباس بهصورت تئوری به شما بسیار کمک خواهد کرد.
مبانی فیگوراتیو در طراحی لباس
کتاب «مبانی فیگوراتیو در طراحی لباس» اثر یکی از اعضای هیئتعلمی در گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه علم و فرهنگ، فرشته کیاوش است که بهترین کتاب برای شروع طراحی لباس برای مبتدیان به شمار میرود.
اولین چیزی که هنگام انتخاب کتاب طراحی مد باید در نظر بگیرید سادگی در درک مطالب موجود در خود کتاب است. عموما هنگامیکه علاقهمند به یادگیری در یک موضوع جدید هستید، اما نمیدانید چه کتابی در این زمینه برایتان مناسب است دچار سردرگمی میشوید و حیطهی لباس هم از این موضوع مستثنی نیست. کتاب «مبانی فیگوراتیو در طراحی لباس» اثری زیبا و بسیار کاربردی برای کسانی است که به طراحی لباس و مد علاقه دارند. با مطالعهی این اثر که بیشتر صفحاتش را تصویرهای طراحیشده تشکیل داده، آسانترین راههای طراحی لباس را یاد خواهید گرفت.
طراحیهای موجود در کتاب مبانی فیگوراتیو در طراحی لباس، بخشهای مختلفی ازجمله اندام و جزئیات بدن را شامل میشود. فهرست مطالب این کتاب عبارتاند از: «مقدمه، مانکن، حرکات اندام، مشاهده، شناخت استخوانبندی بدن، شناخت مفاصل و محلهای اتصال، پوشانیدن لباس، شبیهسازی، اغراق، دست، کتف و سرشانه، پا، جمجمه، نسبتهای سر، مو، طراحی اجزای چهره، چشم، ابرو، بینی، لب، گوش، طراحی کفش، اغراق، سایهروشن، کلاه، قطعات لباس، انواع دامن، انواع کت، انواع شلوار، انواع آستین.»
در قسمتی از کتاب «مبانی فیگوراتیو در طراحی لباس» میخوانیم:
شناخت انواع مختلف پارچه با جنسیتهای متفاوت تاثیر بسزایی در شیوه طراحی و جنسیت سازی شما دارد. نمونههای متنوع پارچه که با جمعآوری آنها و قرار دادنشان در یک آلبوم میتوانید در صورت نیاز به آن مراجعه کنید. آلبوم را جوری درست کنید که امکان اضافه کردن قطعات بیشتر به آن وجود داشته باشد.»
هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی
کتاب «هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی» اثر نویسنده و پژوهشگر ایرانی، مهرآسا غیبی است که اولین بار سال ۱۳۸۵ و توسط انتشارات هیرمند منتشر شد. این اثر یک کتاب جامع برای طراحان حرفهای لباس بوده که بهصورت تصویری و رنگی پوشش و فرهنگ ایران را ارائه کرده و بهترین کتاب برای شروع طراحی لباس ایرانی است.
این اثر پس از انتشار مورد توجه دانشجویان و پژوهشگران زیادی قرار گرفت و بهعنوان مرجع در کتابخانههای مراکز دانشگاهی و فرهنگی در ایران و جهان شناخته شد و جایزهی تقدیری کتاب سال ۱۳۸۶ را نیز دریافت کرد.
کتاب هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، شامل ۱۳ بخش بوده که در شش بخش ابتدایی کتاب، پوشاک باستانی و در هفت بخش بعدی آن پوشاک اسلامی موردبررسی قرار گرفته است که عبارتاند از: گونههای مختلف پوشش تن و سر در پیشازتاریخ، پوشاک ساکنان بومی فلات ایران و اقوام غالب، پوشاک اقوام آریایی، پوشاک سلوکیها، پوشاک قوم پارت، پوشاک ساسانیان، پوشاک اعراب در آغاز دورهی اسلامی، پوشاک ایرانیان در قرون اولیه اسلامی تا دورهی سامانیان، پوشاک در دورهی سامانیان تا ایلخانیان، پوشاک در دورهی ایلخانیان، پوشاک در دورهی صفویان، پوشاک در دورهی افشاریان و زندیان، پوشاک و دورهی قاجاریه.
اگر شما کسی هستید که قدم در وادی طراحی لباس گذاشتهاید، باید بدانید که توجه به پیشینهی فرهنگی و تاریخی لباسها باعث ایجاد هویت در طراحیها میشود و این کتاب به خوبی شما را با این پیشینهی قوی ایرانی آشنا خواهد کرد.
در قسمتی از کتاب «هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی» میخوانیم:
«در حقیقت بشر بهسرعت از دوران پارینهسنگی (پالئولتیک) به عصر نوسنگی (نئولتیک) وارد شد و دو انقلاب مهم در زندگی او به وقوع پیوست: گذر از مرحلهی شکار و غارنشینی بـه مرحلهی کشاورزی و سپس به مرحلهی صنعت؛ احتمالا هنگام پرداختن به کشاورزی و گلهداری بود که بشر توانست از الیاف گیاهی برای بافتن پارچه و یا بافتهی حاصل از پشم گوسفندان برای تنپوش خود استفاده کند؛ پس از مطالعهی تحقیقات باستانشناسانی مانند گیرشمن، واندنبرگ، کارلتون. س. کون و دیگران در نقاط مختلف ایران، به این نتیجه میرسیم که نخستین اجتماعات بشری در نجد ایران در دورهی نوسنگی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح بوده است باوجوداین آثار به دست آمده بعدازاین دورهی که چندین مجسمهی الههی مادر است بیانگر این است که انسان هنوز در بعضی از نواحی ایران در شش هزار سال پیش از میلاد تنپوشی نداشته است.»
اصول هنر در طراحی لباس
کتاب «اصول هنر در طراحی لباس» با عنوان انگلیسی «ART PRINCIPLES IN CLOTHING» نوشتهی ادیث پانکاوسکی، توسط احسان کوثرینیا به فارسی برگردانده شد. این کتاب بهعنوان یک کتاب راهنما برای طراحان مشتاق لباس در سراسر جهان است. صنعت مد و به دنبال آن طراحی لباس یک حوزهی همیشه در حال تغییر و مملو از فرصتهای حرفهای برای طراحان با علایق و مجموعه مهارتهای مختلف است. یادگیری در مورد این صنعت میتواند به شما کمک کند تا پایهای از دانش در خود ایجاد کنید که ممکن است به شما این را امکان بدهد به یکی از طراحان صاحبنام تبدیل شوید.
این کتاب، اصولی که باید در طراحی لباس رعایت شود را در ۹ فصل جداگانه ارائه کرده که تقریبا هر فصل دارای چهل چارچوب است؛ درواقع چارچوب همان اطلاعات پردازش شده است که به قطعههای کوچکی تقسیمبندی شده و هر چارچوب شامل یک سوال بوده که جوابش در متن همان سوال یا سوالهای قبل از آن نهفته است. عناوین فصلهای این کتاب عبارتاند از: خط، شکل، تئوری رنگ، رنگ در لباس، نوع سطح (بافت)، تعادل، تناسب، جلوه، آهنگ.
کتاب اصول هنر در طراحی لباس رویکردی تازه به نام «روش خودآموز برنامهریزیشده» را برای یادگیری و استفاده از اصول هنری در طراحی لباس ارائه میدهد که هر فردی برای شروع طراحی لباس باید مطالعه کند.
بخشهایی از کتاب اصول هنر در طراحی لباس میخوانیم:
«- قانون سطوح میگوید که هر چه سطح لباس کوچکتر باشد، امکان استفاده از رنگهای روشن و براق بیشتر است و هر چه سطح آن بزرگتر باشد از رنگهای تیرهتر و ماتتر باید بهره گرفت. نقشهای زینتی تاثیر آنها را تقویت میکند اما شخصیت پرهیجان را در اذهان به تصویر میکشد. چنین طرحهایی توجه دیگران را بهجای شخص به لباس معطوف میکند.
– اصول تکرار، تضاد و انتقال برای بهبود مشخصات فیزیکی موردنظر در طراحی لباس استفاده میشوند. ناحیهی یقهی لباس غالبا برای تقویت یا کاهش اثر برخی از ویژگیهای خاص صورت به کار میرود. اگر شکل یقه، تکراری از شکل صورت باشد، تمایل دارد که بر روی صورت تاکید و تمرکز ایجاد کند.
– لباسی که با خطوط عمودی تقسیمبندی یا آراسته شده باشد شکل ظاهری را بلندتر و باریکتر نشان میدهد. چشمها از نواحی دید مجزایی برای تعیین طول ظاهری استفاده میکنند، هر چه طول تصاویر عمودی بیشتر باشد تاثیر دید فریبی بلندقامتی بیشتر میشود.»
اطلس طراحان مد و لباس
کتاب «اطلس طراحان مد و لباس» با عنوان انگلیسی «Atlas of Fashion Designers» اثر لورا اسیزا نبردا از بهترین کتابهای طراحی لباس است که اولین بار سال ۲۰۰۸ منتشر و توسط غلامحسین اعرابی به فارسی برگردانده شد. لورا اسیزا، جامعهشناس با مدرک دکترای ارتباطات فرهنگی از دانشگاه کمپلوتنسه در مادرید است. او کار حرفهای خود را با ترکیب کار بهعنوان نویسنده و استاد جامعهشناسی مد در موسسهی طراحی اروپا آغاز کرد و تا به امروز هم با آنها همکاری میکند. او کارگاههای آموزشی را در موسسات مختلف برگزار کرده است و در حال حاضر با یک شبکه تلویزیونی عمومی ملی در مکزیک بهعنوان یک استایلیست همکاری میکند.
مهمترین کت واکهای بینالمللی برخلاف آنچه در گذشته اتفاق افتاده، اکنون سرشار از خلاقیت استایلیستها از کشورهای مختلف است. طراحان برجسته همه یک ویژگی مشترک دارند؛ آنها نهتنها به دلیل کیفیت کارشان بلکه به این دلیل که دیدگاههای متفاوتی را در رویکردشان به مد نشان میدهند، موردتوجه قرار گرفتهاند. ۶۹ طراح و کارآفرین عرصهی مد و لباس در سراسر جهان از ۳۲ ملیت مختلف در این کتاب معرفی گشته که کارهای آنها در پنج سال گذشتهشان را با ترکیب ناهمگون دنیای مد امروز به نمایش گذاشته شده است.
کتاب اطلس طراحان مد و لباس با رویکردی ترکیبی نوشته شده است و قصد دارد انواع مد معاصر را ارائه دهد؛ مدی که برای ادامهی رشد و پیشرفت از مرزها میگذرد و با چالشهای بزرگ و معماهای بزرگ قرن بیست و یکم حرکت میکند. درواقع هدف اصلی این کتاب نشان دادن واقعیت متنوع مدهای امروزی بوده که بهعنوان تنها راه رشد و نوگرایی، مرزها را پشت سر گذاشته و با نشانهها و نمادهای تعیینکنندهی عصر ما همگام گشته است.
در قسمتی از مقدمه کتاب اطلس طراحان مد و لباس میخوانیم:
«کارهای ایزابلا کاپتو، طراح برزیلی، از چنان سطح بالای تعهد اجتماعی، هنر بومی و صمیمیتی برخوردار است که بازارهای سراسر جهان را فتح کرده است. این امر در مورد مانیش آرورا، طراح هندی، نیز صدق میکند که زیباییشناسی منحصربهفرد خود را به سراسر جهان صادر و همگان را شیفتهی فرهنگ غنی خود کرده است. این نمونهها تصادفی نبودهاند؛ زیرا کشورهای هند، برزیل، روسیه و چین از چنان توسعهی اقتصادی بالایی برخوردارند که در حال نفوذ به دنیای مد و پیدا کردن جایگاهی برای خود، توسط طراحانی چون مانیش آروراء ایزابلا کاپتو و آشپش گوپتا در هند؛ آنونسیا چائو و کارلا جیروتو در برزیل نینا دونیس، دنیس سیماچف، النا آخمادولینا و ایگور چاپورین در روسیه؛ و بلانک د چاین در چین، هستند. طراحان، برای تثبیت هویت خود، دیگران را به عمق فرهنگ خود میبرند و با غرور و افتخار، بهترینهای فرهنگ و سنت خود را در قالب برندهای مجلل صادر میکنند.»