پنیر بری؛ ارزش غذایی، فواید و عوارض + طرز تهیه

پنیر بری؛ ارزش غذایی، فواید و عوارض + طرز تهیه

پنیر بری یکی از انواع پنیرهای فرانسوی نرم و خامه‌ای با طعم کره است که صبحانه‌های خوشمزه‌ای را رقم می‌زند. در این مقاله، هرآنچه را لازم است درباره این پنیر بدانید، گفته‌ایم.

پنیر بری چیست؟

پنیر بری که در بخش بری از شهر سنه‌مرنِ (Seine-et-Marne) فرانسه تولید می‌شود، پنیری مایل به سفید و کاملا رسیده و نرم است. این پنیر معمولا از شیر گاو درست می‌شود و به‌علت چربی زیادش طعم خوبی دارد. هرچه این پنیر کهنه‌تر شود، بوی آن تندتر و از نرمی و خامه‌ای‌بودن آن کاسته می‌شود.

اگرچه پنیر بری پرچرب است، منبعی عالی از پروتئین، ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم و سلنیم است و می‌توان آن را بخشی از رژیم غذایی مغذی و مفید دانست.

ارزش غذایی پنیر بری

در هر ۲۸ گرم پنیر، این مواد مغذی وجود دارد:

ماده غذایی مقدار
کالری ۹۵
چربی ۷٫۹ گرم
سدیم ۱۷۸ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۰
فیبر ۰
قند ۰
پروتئین ۵٫۹ گرم
کلسیم ۵۲٫۲ میلی‌گرم
فسفر ۵۳٫۳ میلی‌گرم
ویتامین A ۱۶۸ واحد
ویتامین B12 ۰٫۴۶۸ میکروگرم

 

فواید پنیر بری

پنیر بری سرشار از پروتئین و ویتامین و مواد معدنی است و منبعی عالی از پروتئین کازئین،‌ ویتامین B12 (تأمین‌کننده انرژی بدن)، کلسیم (برای استحکام استخوان‌ها) و ویتامین A (برای تقویت سیستم ایمنی بدن) محسوب می‌شود.

۱. حفظ وزن بدن

در گذشته برای کاهش وزن از محصولات لبنی پرچرب مانند پنیر بری پرهیز می‌شد و اعتقاد بر این بود که مصرف این نوع لبنیات منجر به چاقی می‌شود. بعدها عکس این موضوع ثابت شد. بنا بر تحقیقات، بین اضافه‌وزن و مصرف لبنیات پرچرب هیچ رابطه مستقیمی وجود ندارد.

همچنین کازئین (پروتئین شیر) یکی از پروتئین‌های باکیفیتی است که در بیشتر پنیرها از جمله پنیر بری وجود دارد. این پروتئین به‌علت اثرات طولانی‌مدت سوخت‌رسانی‌اش محبوب بدنسازان است.

پروتئین کازئین دیرهضم است، پس بهترین ماده خوراکی برای گذراندن زمان‌های طولانی بدون غذاست، مانند شب‌ها. پنیر بری نسبتا سیرکننده است و با مصرف کالری کمتر، مدت بیشتری سیر می‌مانید. همچنین طبق بررسی‌ها رژیم غذایی مملو از پروتئین کازئین، به‌ویژه وقتی با ورزش همراه شود، در کاهش وزن نقش بسزایی دارد. در ضمن وقتی پروتئین کازئین شما را سیرتر نگه دارد، ‌هنگام انتخاب غذاهای مصرفی‌تان بهتر عمل می‌کنید و کالری کمتری مصرف می‌کنید.

۲. بهبود انرژی و خلق‌وخو

پنیر بری منبعی عالی از ویتامین B12 یا کوبالامین است. ویتامین B12 برای سنتز DNA و عملکرد صحیح سلول‌های عصبی ضروری است. بدن نمی‌تواند به‌تنهایی ویتامین B12 تولید کند و باید آن را از طریق غذا به‌ دست آورد. کمبود ویتامین B12 در رژیم غذایی، شما را در خطر ابتلا به بیماری کم‌خونی مگالوبلاستیک قرار می‌دهد. اگر به این نوع بیماری مبتلا شوید، بدنتان نمی‌تواند به‌‌اندازه کافی اکسیژن را به اندام‌های حیاتی بدن برساند که در نهایت منجر به ضعف و خستگی می‌شود. بنابراین با مصرف کافی این ویتامین انرژی بدنتان افزایش می‌یابد.

همچنین بنا بر شواهد علمی، کمبود ویتامین B12 موجب افسردگی شدید می‌شود و مصرف به‌اندازه این ویتامین خلق‌و‌خو و حال روحی افراد را بهبود می‌بخشد.

البته افراد افسرده‌ای را که کمبود ویتامین B12 ندارند، نمی‌توان با مصرف این ویتامین درمان کرد. بااین‌حال اگر گرفتار علائم افسردگی شدید، پیش از درمان با داروهای افسردگی مقدار ویتامین B12 بدنتان را بررسی کنید.

۳. تقویت استخوان‌ها

پنیر بری ۵درصد نیاز روزانه بدن به کلسیم را تأمین می‌کند. کلسیم ماده معدنی ضروری برای شکل‌گیری، رشد و استحکام استخوان‌هاست. بنا بر تحقیقات، مصرف مکمل و غذاهای سرشار از کلسیم تراکم مواد معدنی استخوان و در نتیجه استحکام استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد.

وقتی بدن دچار کمبود کلسیم می‌شود، استخوان‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند و خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می‌یابد. نیاز روزانه افراد به کلسیم حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم است.

۴. تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین A نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. خواص ضدالتهابی قدرتمند این ویتامین واکنش‌های سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و برای درمان بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزای معده به آن کمک می‌کند.

مصرف‌نکردن غذاهای حاوی ویتامین A، بدن را به کمبود این ویتامین دچار می‌کند. فردی که کمبود ویتامین A دارد، مستعد بیماری‌ است و بدن او نمی‌تواند به‌راحتی با بیماری‌ها مبارزه کند.

۵. بهبود سلامت قلب

با اینکه پنیر بری سرشار از چربی‌های اشباع‌شده است، حاوی ترکیباتی چون پروتئین، کلسیم و ویتامین D است که برای سلامت قلب مفیدند. همچنین بر اساس برخی از تحقیقات، لبنیات پرچرب ممکن است برای قلب مفید باشد. مثلا با توجه به تحقیقی که سال ۱۴۰۰ انجام شد، بین چربی لبنیات و کم‌شدن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی ارتباط وجود دارد. البته برای اثبات قطعی این موضوع باید تحقیقات بسیاری انجام شود.

عوارض پنیر بری

۱. افزایش فشار خون

این پنیر مملو از سدیم است، بنابراین برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یا افرادی که رژیم غذایی کم‌سدیم دارند مضر است.

۲. حساسیت

افراد بسیاری به این پنیر حساسیت نشان می‌دهند. در واقع حدود ۴درصد از بزرگ‌سالان و ۶درصد از کودکان به پنیر بری حساسیت دارند. شیر یکی از ۸ ماده حساسیت‌زای رایج است و پنیری که از آن به‌ دست می‌آید هم افراد حساس به شیر را دچار همان علائم می‌کند.

انواع پنیر بری

چند نوع پنیر بری وجود دارد، از جمله:

  • دو مو؛
  • دو ملون؛
  • دابل و تریپل کرم؛
  • گیاهی.

پنیر گیاهی بری از ترکیب پنیر بری با سبزیجاتی چون آویشن و رزماری یا سبزی معطر دلخواه دیگر آماده می‌شود.

خرید پنیر بری و نگهداری آن

این پنیر را می‌توانید از فروشگاه‌های مواد غذایی بخرید. به‌سبب بافت نرم و خامه‌ای این پنیر، نمی‌توان آن را مدت طولانی در قفسه‌های فروشگاه نگه داشت. پنیر بری را باید در ظرف‌هایی با درهای محکم که جلوی نفوذ هوا را می‌گیرند، حداکثر ۵ روز نگه داشت. اگر پنیر بوی تندی به خود گرفت و روی آن کپک مشاهده کردید، فاسد شده است و باید آن را دور بریزید.

طرز تهیه پنیر بری

اگرچه پیداکردن مواد اولیه و درست‌کردن این پنیر چندان راحت نیست، در صورت تهیه مواد اولیه، با استفاده از این دستورالعمل می‌توانید درستش کنید.

مواد لازم (برای حدود ۱ کیلوگرم پنیر بری)

  • ۵ لیتر شیر تازه و خام گاو؛
  • ۴ میلی‌لیتر مایه ماست؛
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری کاشت فلورا دانیکا؛
  • یک‌هشتم قاشق چای‌خوری کاشت پنی‌سیلیوم کاندیدوم؛
  • نمک پنیر.

طرز تهیه

  1. شیر را تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.
  2. فلورا دانیکا را به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید.
  3. حدود ۱۵ دقیقه به شیر استراحت دهید.
  4. پنی‌سلیوم کاندیدوم را به شیر اضافه کنید و آن را هم بزنید.
  5. مایه ماست را به شیر اضافه کنید و با حرکات بالا و پایین حدود ۳۰ دفعه شیر را هم بزنید.
  6. ترکیب را حدود ۳ ساعت کنار بگذارید تا برش‌هایی در شیر ایجاد شود.
  7. سرشیر به‌دست‌آمده را به مکعب‌های ۱سانتی‌متری تقسیم کنید.
  8. با استفاده از قاشق اسکوپ، مکعب‌های سرشیر را درون قالب‌های استریل‌شده که کف آنها باز می‌شود قرار دهید و بگذارید ۱ شب بماند.
  9. مکعب‌های پنیر را در قالب‌ها برگردانید و بگذارید ۱۲ تا ۲۴ ساعت دیگر (تا زمانی که آن‌قدر سفت شوند که شکل خود را حفظ کنند) بمانند.
  10. پنیرها را بردارید و روی سطح همه آنها نمک بپاشید و درون ظرف‌های دردار نگهشان دارید.
  11. برای اینکه پنیر کاملا برسد، باید آن را به‌مدت ۱ هفته در دمای ۱۰ تا ۱۲ درجه و رطوبت ۸۵درصد قرار دهید.

کلام آخر

امیدواریم این پنیر را تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. اگر شما هم در تهیه این نوع پنیر تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 17 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.