سگ گلدن رتریور (Golden Retriever)

نژاد سگ گلدن رتریور

گلدن رتریورها از نژادهای سگ بزرگ اسکاتلندی هستند. همانطور که از نام آنها پیداست، موهای طلایی آنها یکی از علائم اصلی شناسایی آنها است. این سگ ها به خاطر طبیعت دوست داشتنی و مطیع شناخته می شوند و چهره های دوست داشتنی آنها بدون شک قلب شما را آب می کند!

گلدن رتریورها بیشتر به عنوان حیوان خانگی و گاهی به عنوان سگ راهنما یا روستایی پرورش داده می شوند. آنها بدنی پهن، پوزه پهن، بینی بزرگ و سیاه و چشمانی تیره دارند که آنها را از سایر نژادهای سگ متمایز می کند. این سگ ها دارای پوشش (پشم) دوتایی ضخیم و پشمالو هستند و گوش هایشان پشمالو و آویزان است. بهترین بخش این است که گلدن رتریورها می توانند در هر آب و هوایی رشد کنند.

گلدن رتریورها یکی از سرگرم‌کننده‌ترین سگ‌ها هستند و دوست دارند صاحبانشان را دوست داشته باشند. خلق و خوی گلدن رتریور بسیار دوستانه است و در اطراف کودکان رفتار خوبی دارند. به علاوه، شخصیت گلدن رتریور لذت بخش است و لبخندهای دوست داشتنی آنها باعث می شود که بخواهید فوراً آنها را نوازش کنید و بغل کنید. پوشش طلایی آنها اغلب می ریزد، بنابراین باید آن را شانه بزنید تا گره های موهای آنها از بین برود. گلدن رتریورها سطح انرژی بالایی دارند و عاشق بازی در فضای باز هستند. آنها همچنین به راحتی قابل آموزش بوده و کوچولوهای مهربون شایان ستایشی هستند!

مشخصات کلیدی سگ گلدن رتریور

  • وزن - یک گلدن رتریور سالم بین 24.9 تا 34 کیلوگرم وزن دارد.
  • ارتفاع - قد آن ۵۱ تا ۶۱ سانتی‌متر (21.5-24 اینچ) است.
  • طول عمر - میانگین طول عمر گلدن رتریور بین 10 تا 12 سال است.
  • پوشش - موهای دوتایی آن بلند و خزدار است و در رنگ های متنوعی وجود دارند.
  • نژاد مشابه - شباهت به نژاد "لابرادور رتریور" دارند.

ویژگی های رفتاری نژاد سگ گلدن رتریور

  • از آنجایی که آنها طبیعت صمیمی و دوستانه ای دارند، بی خطر است که بچه هایتان فضایی را با گلدن رتریورها به اشتراک بگذارند.
  • آموزش آنها بسیار آسان است و دوست دارند با یادگیری سریع همه ترفندها، صاحبان خود را راضی کنند.
  • آنها تمایل به جویدن چیزها دارند، بنابراین شما باید چیزهای ظریف و مهم را از دسترس آنها دور نگه دارید.
  • گلد رتریورها در مواقع لزوم پارس می کنند، در غیر این صورت معمولاً ساکت هستند.
  • آنها بسیار وفادار هستند و جزء اولین حیوانات خانگی عالی هستند.

ظاهر فیزیکی

- ظاهر گلدن رتریور یکی از اولین ویژگی هایی است که توجه بیننده را به خود جلب می کند. ساختار بدنی وسیع و مستحکم آنها دلیلی بر ورزشکاری آنهاست و قدمهای مطمئن آنها به طبیعت بازیگوش آنها اشاره دارد. سرشان پهن است و گوش هایشان تا آرواره هایشان آویزان است. رتریورها فوق العاده سرزنده هستند و شور و شوق آنها مسری است. شما نمی توانید در برابر بازی با این وروجک‌های دوست داشتنی مقاومت کنید! معمولا موهای آنها براق بوده بسیار پر حجم و مقاوم در مقابل آب می‌باشند، رنگ آنها از طلایی روشن تا طلایی تیره متغیر است که در 3 رنگ کلاسیک دیده می شوند:

  • طلایی تیره
  • طلایی
  • طلایی روشن

این دسته سگ‌ها با توجه به مهربانی زیادی که دارند و علاقه بسیارشان به انسان‌ها، به هیچ وجه نگهبان خوبی نیستند. بسیار باهوش و فرمان‌بردار بوده و با بچه‌ها رابطه فوق العاده‌ای برقرار می‌کنند. عاشق بازی کردن و وقت گذرانی با صاحبشان هستند و می‌توانند ساعت‌ها با او پیاده روی کنند.

پوشش گلدن رتریور عاری از علامت، طرح یا راه راه است و پوشش بیرونی آن آب را دفع می کند. پوشش داخلی آنها ضخیم و بافت است و دم آنها کرکی و خزدار است و کمی از پشت آن قوس دارد. اگر می‌خواهید یک گلدن رتریور اصیل انتخاب کنید یا می‌خواهید بدانید که چگونه آن را شناسایی کنید، در اینجا برخی از ویژگی‌های کلاسیک آن آورده شده است.

  • کت گلدن رتریور اصیل همیشه در رنگ های طلایی هستند. هر رنگ دیگری در پوشش آنها نشان از نژاد مخلوط می باشد.
  • دم آن تا زیر مچ پا (هوک) آن امتداد نمی یابد و طول آن بین 4 تا 12 اینچ متغیر است.
  • گوش های آن کوتاه است و روی هم جمع می شود.

رفتار - اخلاق

گلدن رتریورها بسیار جذاب، بازیگوش، مهربان و صمیمی هستند و شخصیتی برونگرا دارند. به علاوه، آنها نژادهای بسیار باهوش و با استعدادی هستند. 

کلمه رتریور به معنی "یافتن شکار و مجروحین" بود و از آنجایی که آنها برای اینکار پرورش یافته اند، انرژی بالایی دارند و برای همین به راه برای تخلیه این انرژی نیاز دارند. گلدن رتریورها برای یک سگ خانوادگی عالی هستند که حتی می توانید آن را در تعطیلات بیرون بیاورید. آنها به بهترین وجه در خانه هایی مستقر می شوند که در آن شخصی وجود دارد که با آنها بازی کند و آنها را درگیر فعالیت کند. 

آنها وقتی تنها می مانند، مشکلاتی را تجربه می کنند زیرا صاحبان خود را دوست دارند و می خواهند همیشه با آنها باشند. آنها دوست دارند روزنامه های صبحگاهی را بیاورند و همچنین با بچه ها صید بازی کنند. شخصیت شاد گلدن رتریورها آنها را به سگ های نگهبان بزرگ تبدیل نمی کند. با آموزش مناسب، آنها می توانند به خوبی با دیگر سگ ها، گربه ها و خرگوش ها سازگار شوند. گلدن رتریورها نیز سگ های خدمات عالی هستند.

این نژاد از سگ‌ها بسیار باهوش و فرمان‌پذیر می‌باشند که این خصوصیت، آنها را مناسب آموزش جهت همکاری و یاری رساندن به انسان‌های نابینا، ناشنوا و شکارچی کرده است. به آنها می‌توان آموزش‌های لازم در رابطه با زنده‌یابی و پیدا کردن مواد مخدر را نیز داد. گلدن رتریور‌ها بسیار مهربان و آرام هستند به همین دلیل یکی از مناسب‌ترین نژاد‌ها برای دست آموز شدن می‌باشند.

شرایط نگهداری گلدن رتریور

این نژاد برای زندگی آپارتمانی مناسب است، به شرطی که در طول روز به حد کافی فعالیت بدنی داشته باشد. در داخل خانه پر تحرک است و یک حیاط متوسط یا بزرگ می‌تواند مکان مناسبی را برایش فراهم کند.

الزامات مراقبت

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد گلدن رتریورها وجود دارد که اگر به فکر پذیرش یکی از آنها هستید باید بدانید:

  • سلامت 
    - گلدن رتریورها به طور کلی یک نژاد سالم هستند اما نسبت به سایر نژادهای سگ بیشتر در معرض ابتلا به دیسپلازی و سرطان لگن هستند. آنها همچنین به اختلالات دیگری مانند دیسپلازی آرنج، آب مروارید، کم کاری تیروئید، آلرژی، نفخ و آتروفی پیشرونده شبکیه (دژنراسیون تدریجی شبکیه) مبتلا می شوند. گوش های آنها باید بررسی شود و دندان ها باید مسواک زده شوند تا مراقبت های بهداشتی کلی حفظ شود.
  • آراستن 
    – سگ‌های گلدن رتریور دارای پوشش دوگانه آب‌گریزی هستند و در فصل بهار و پاییز به شدت ریزش می‌کنند. به عنوان صاحب گلدن رتریور، نباید از پیدا کردن خز سگ روی مبلمان، لباس یا تخت خود تعجب کنید. برای جلوگیری از گره خوردن موهای آن، می توانید کت آن را با برس زدن روزانه حفظ کنید. برس زدن کت نیز موهای مرده را از بین می برد و کت را سالم نگه می دارد. همچنین می توانید ماهی یک بار گلدن رتریور خود را حمام کنید. اما مطمئن شوید که پس از استحمام، قبل از شروع مسواک زدن، پوشش آن کاملاً خشک شده است. همچنین برای حفظ بهداشت دهان و دندان باید هفته ای دو یا سه بار دندان های رتریور خود را مسواک بزنید. چک کردن منظم گوش نیز مهم است زیرا گوش های آن ها تا شده است و رشد باکتری ها و قارچ ها را آسان تر می کند و باعث عفونت گوش می شود.
  • ورزش 
    - گلدن رتریورها سگ های پرانرژی هستند و عاشق بازی در بیرون هستند. ورزش بخش مهمی از برنامه روزانه آنهاست. آنها به یک ساعت زمان بازی با انرژی بالا نیاز دارند. این یک ساعت را می توان به بخش های کوچک در طول روز نیز تقسیم کرد. گلدن رتریورها کاملاً ورزشی هستند و از دویدن طولانی، شنا، پیاده روی و حتی ورزش هایی که چابکی آنها را آزمایش می کند، لذت می برند. در کنار چنین تمرینات بدنی، می توانید بازی های داخل سالن را نیز اضافه کنید که آنها را از نظر ذهنی تحریک می کند.
  • تغذیه 
    - این نژاد سگ در صورت عدم نظارت بر مصرف غذا، تمایل به چاق شدن دارد. دو وعده غذایی متعادل، شامل 1.5 فنجان غذای خشک سگ، در هر روز باید نیازهای تغذیه ای آن را کفایت کند. اما بهتر است در این مورد با دامپزشک مشورت کنید. شما باید از تغذیه ضایعات میز گلدن رتریور خودداری کنید. اما اگر این کار را می‌کنید، مطمئن شوید که آن را با استخوان‌های پخته یا غذاهای پرچرب سرو نکنید. یک کاسه آب شیرین باید همیشه در یک محدوده قابل دسترس برای سگ شما نگهداری شود.
  • آموزش 
    - آموزش نژاد سگ گلدن رتریور آسان است. این سگ ها دوست دارند در قلب جایی باشند که همه اقدامات در آن انجام می شود. آنها مشتاق هستند که صاحبان خود را راضی کنند، که آموزش آنها را آسان می کند. گرفتن توله سگ رتریور آشنایی با افراد مختلف و فعالیت های بین هفت هفتگی تا چهار ماهگی به آنها کمک می کند تا در بزرگسالی بهتر سازگار شوند. 
     

میزان فعالیت بدنی

گلدن رتریور به فعالیت و ورزش روزانه نیاز دارد و اکثرا علاقه دارد که توپ یا اسباب بازیهای پرتاب شده را باز بیاورد. بنابراین ورزش دادن او چندان سخت نخواهد بود. از فعالیت بدنی روزانه آن اطمینان حاصل کنید و از غذا دادن زیاد خودداری کنید چرا که این نژاد استعداد خوبی در فربه شدن دارد.

طول عمر و ارزیابی‌های مرتبط با سلامت

متوسط طول عمر آنها حدود ۱۱ سال می‌باشد. با توجه به اینکه این نژاد از سگ‌ها می‌توانند دچار مشکلات ژنتیکی باشند، حتما در هنگام خرید بایستی گواهی نامه سلامت معتبر خاندان پدری و مادری آنها را بررسی نمود. بارزترین مشکل ژنتیکی آنها، مشکل در مفصل لگنی-رانی می باشد.

از مهمترین بیماری‌های این سگ‌های زیبا و با وقار، مبتلا شدن به تومور به خصوص ابتلاء سیستم لنفاوی و سرطان استخوان است که بیش از ۶۰٪ علت مرگ در آنها می‌باشد. مشکلات مفاصل لگنی، مفصل زانو، بیماری‌های چشم مثل آب مروارید، آب سیاه، مشکلات شبکیه، برگشتگی لبه پلک به داخل چشم، مشکلات قلبی، بیماری‌های پوست مثل آلرژی می‌باشند.

تغذیه مناسب، پیاده روی کافی و ارتباط مستقیم با صاحب، از مهمترین نکاتی است که در نگهداری گلدن رتریور‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

تاریخچه سگ های گلدن رتریور

در اواسط تا اواخر دهه ۱۸۰۰، دادلی مارجوری بنکس، اولین لرد تویدموث، نژاد سگ گلدن رتریور را پرورش داد. این سگ ها در اصل اسکاتلندی هستند. مارجوری بنکس این سگ ها را به عنوان سگ شکاری و برای بیش از 50 سال پرورش می داد. او می خواست که سگ با آب و هوای بارانی منطقه خود سازگار شود و خلق و خوی دوستانه ای نیز داشته باشد. 

مردم این کشور (اسکاتلند) گلدن رتریور‌ها را به دلیل استحکام، هوش و قدرتی که در پیدا کردن شکار در آب و خشکی داشتند تحسین می‌کردند. در اواخر سال ۱۸۰۰ این نژاد به خوبی در شمال امریکا شناخته شد و در سال ۱۹۲۵ به سگی بسیار محبوب تبدیل شد.

بنابراین، او رتریور زرد خود را با یک نژاد منقرض شده به نام اسپانیل آبی توید جفت انداخت که در سال ۱۹۰۳ رسما به ثبت رسیده است. در سال ۱۹۰۸، گلدن رتریور اولین حضور رسمی خود را در نمایشگاه سگ بریتانیا انجام داد. جکی چان، اِما واتسون، اندرو گارفیلد، دایان کیتون، آدام لوین، اپرا وینفری و رایان رینولدز از جمله سلبریتی هایی هستند که گلدن رتریور را به عنوان حیوان خانگی دارند.

در حال حاضر نمونه‌های مختلفی از این نژاد سگ‌ها در دنیا پرورش داده می‌شود که تفاوت‌های اندکی با هم دارند. نمونه بریتانیایی آن پاهای کوتاه تر و بدنی کوچک‌تر دارد و سینه آنها پهن است و رنگ کرم طلایی دارند. نمونه آمریکایی دارای مو‌های فشرده بوده و استقامت بسیار بالایی دارند.

تفاوت لابرادور و گلدن رتریور

تفاوت لابرادور و گلدن رتریور برای بر خی از افراد به سادگی قابل تشخیص نیست. از طرفی به دلیل ساختار ظاهری شبیه به هم افرادی که قصد نگهداری این نژادها را دارند در یک دو راهی گیر می‌کنند.

اول: نخستین تفاوت لابرادور و گلدن رتریور در پوشش آنهاست. موهای لابرادور بسیار کوتاهتر از گلدن رتریور است اما موهای گلدن بلندتر و نرم‌تر است به گونه‌ای که این تفاوت در آنها بسیار آشکار است.

دوم: دومین تفاوت آنها رنگ بدنشان است. رنگ گلدن رتریور طلایی روشن، طلایی تیره، کرم و در کل در محدوده طلایی می‌چرخد. به همین دلیل هم هست که به آن گلدن (به معنی طلایی) می‌گویند. اما لابرادورها رنگهای سیاه، شکلاتی و زرد هم دارند.

سوم: با وجود اینکه هر دو نژاد بزرگ هستند و جزو سگهای شکاری محسوب می‌شوند، اما لابرادورها معمولا کمی بزرگتر از گلدن رتریورها هستند.

گالری تصاویر گلدن رتریور

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 15 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.