۱۲ توصیه موثر برای مراقبت از پوست حساس

۱۲ توصیه موثر برای مراقبت از پوست حساس

پوست‌تان حساس است؟ نگرانش هستید؟ راه‌هایی برای مراقبت از آن وجود دارد. فقط باید کمی وقت بگذارید و رسیدگی‌های لازم را انجام بدهید. در این مقاله، راهکارهایی برای مراقبت از پوست حساس به شما یاد می‌دهیم.

توصیه‌های مهم برای مراقبت از پوست حساس را باهم یاد بگیریم

بعضی‌ها پوست‌شان نسبت به برخی از مواد شیمیایی و شرایط آب‌وهوایی حساس است. بعضی‌ها هم با خوردن ماده خوراکی و غذایی خاصی دچار مشکلات پوستی می‌شوند. برای مثال، پوستشان دچار جوش‌های ریز می‌شود، شروع به خارش می‌کند و… .

یکی از نخستین گام‌ها برای مراقبت از پوست حساس این است که بدانید علت حساسیت چیست. حساس‌بودن پوست می‌تواند به شکل‌های مختلفی خودش را نشان بدهد. برای مثال، خشکی، پوسته‌پوسته‌شدن، قرمزی پوست از نشانه‌های داشتن پوست حساس هستند.

اما راه نجات از حساسیت چیست؟ چه می‌توان کرد؟ بگذارید که در ادامه برایتان بگوییم.

۱. محصولات مناسب را شناسایی کنید

در انتخاب صابون، شامپو و محصولات مراقبت‌های پوستی دقت کنید. بهترین گزینه مواردی است که بو و رایحه‌های اغراق‌شده ندارند. حتی برای انتخاب محصولاتی مانند پودرهای شوینده لباس هم به سراغ بی‌بوها بروید. بعضی از پودرهای شوینده ادعا می‌کنند که بو و باکتری را می‌زدایند. این موارد هم گزینه مناسبی برای صاحبان پوست‌های حساس نیستند چون سرشار از اسانس و مواد شیمیایی‌ِ احتمالا حساسیت‌زا هستند.

در انتخاب صابون و شوینده‌های دیگر حواستان به بی‌رنگ‌بودن آنها هم باشد. تا به حال دقت کرده‌اید که صابون صورتی‌تان رنگش را از کجا آورده است؟ این‌ها مواد شیمیایی هستند که می‌توانند باعث تحریک بیشتر پوست‌تان شوند.

مثلا از میان مایع دستشویی قرمز و بی‌رنگ به سراغ مورد دوم بروید. سعی کنید که پوست‌تان در معرض مواد شوینده رنگی قرار نگیرد. این را هم یادتان باشد که محصولات مختلف شوینده حاوی اسیدها می‌توانند موجب خشکی و تحریک بیشتر پوست شوند. پس دور آنها را هم خط بکشید. روی محصولات شوینده و پاک‌کننده‌ها را بخوانید و اگر اسید در فرمولاسیون آنها می‌بینید، گزینه دیگری را انتخاب کنید.

فراموش نکنید که محصولات ضدحساسیت هم در بازار وجود دارند. البته قبل از خرید آنها دقت و تحقیق کنید. بسیاری از برندها فقط ادعای تولید برخی از محصولات را دارند و در واقع، محصولشان تفاوتی با موارد دیگر ندارد.

۲. پوست‌تان را از محصولات شیمیایی تحریک‌کننده دور نگه دارید

وجود استات (acetate) در موادی مانند لاک‌ پاک‌کن‌ها یا رنگ مو می‌تواند باعث تحریک پوست‌های حساس شود. فقط استات نیست، پای مواد شیمیایی آزاردهنده دیگر هم به‌میان است. برای مثال، سولفاتی که در بسیاری از شامپوها وجود دارد هم دلیلی برای آسیب‌رسیدن به پوست‌های حساس خواهد بود.

البته دقت کنید که این مواد شیمیایی برای پوست‌های نرمال مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما اگر پوست‌تان حساس است، شاید بهتر باشد که به فکر رعایت بیشتر باشید و نگذارید که مواد شیمیایی پوست‌تان را ملتهب کنند. اگر هم مجبور به استفاده از ماده‌ای شیمیایی شدید، حتما دستکش بپوشید.

۳. از مرطوب‌کننده استفاده کنید

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها برای پوست خشک و حساس هم ضروری است. در میان کرم‌های مرطوب‌کننده‌، به‌دنبال انتخاب مواردی بروید که حاوی مواد التیام‌بخشی نظیر آلوئه‌ورا هستند. بابونه و جوجوبا هم گزینه‌های خوبی به نظر می‌رسند. با این حال، یادتان نرود که شاید به همین مواد هم حساسیت داشته باشید. پس با احتیاط دست به انتخابشان بزنید اما مرطوب‌کردن را هیچ‌گاه فراموش نکنید.

در فصل‌های سرد سال از کرم‌های مرطوب‌کننده غلیظ‌تر کمک بگیرید و در فصل‌های گرم هم محصولات سبک‌تر را انتخاب کنید. اگر هم پوست‌تان به‌شدت خشک است، احتمالا در انتخاب کرم‌ها و لوسیون‌ها به مورد دلخواهتان به‌سختی می‌رسید.

مورد مناسب برای چنین پوست‌های حساسی، محصولاتی است که مواد نفتی دارند. مانند چی؟ وازلین. البته مصرف این‌ها کمی ناخوشایند است و شاید زیاد از حد چرب باشند ولی پوست‌تان را اذیت نخواهند کرد و مرطوب‌کنندگی خوبی دارند.

۴. کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید

همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید. این توصیه فقط برای مراقبت از پوست حساس نیست و همه باید به آن توجه کنند. کرمی انتخاب کنید که spf آن، ۱۵ به بالا باشد. کرم ضدآفتاب فقط متعلق به صورت نیست و حواستان باشد که آن را برای دست‌ها و بخش‌های دیگری هم استفاده کنید که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند.

قوی‌ترین حالت تابش خورشید در ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر است. در طول این بازه زمانی یا در معرض نور خورشید قرار نگیرید یا حسابی از ضدآفتاب‌های استاندارد و مناسب استفاده کنید. اگر برای مدتی طولانی در بیرون از منزل هستید، هر ۲ تا ۳ ساعت، ضدآفتابتان را تجدید کنید.

یادتان باشد که آفتاب‌گرفتن هم کار خوبی نیست. این کار پوست حساستان را آزار می‌دهد و وضعیت بدی برایش به‌وجود می‌آورد. به‌طور کلی، آفتاب‌گرفتن برای سلامتی تمام انواع پوست ضرر دارد. 

۵. لباس‌هایی از الیاف طبیعی بپوشید

اگر پوست بدنتان هم حساس است، از لباس‌هایی از الیاف طبیعی استفاده کنید. برای مثال، لباس‌هایی بپوشید که از جنس نخ، ابریشم یا الیاف طبیعی دیگر هستند. البته یادتان باشد که در میان الیاف طبیعی هم برخی موارد مانند لباس‌های پشمی می‌توانند پوست‌تان را آزار بدهند. جنس‌های مصنوعی مانند اسپندکس و ریون انتخاب‌های خوبی نیستند و احتمال دارد که باعث تحریک پوست بدنتان شوند. پس دور آنها را خط بکشید.

۶. اکسسوری‌های مناسب انتخاب کنید

بسیاری از اکسسوری‌ها از جنس نیکل‌اند. نیکل متهم ردیف نخست در میان اکسسوری‌ها برای ایجاد حساسیت‌های پوستی است. اگر گردن‌بند، گوشواره یا هر اکسسوری دیگری از جنس نیکل استفاده کردید و دیدید که پوست‌تان قرمز شده، پُف کرده یا می‌خارد، احتمالا به این فلز حساسیت دارید.

اکسسوری‌های نقره یا استیل چنین مشکلی ایجاد نمی‌کنند. پس حواستان باشد که برخی از اکسسوری‌ها هم می‌توانند حساسیت ایجاد یا این مشکل را حادتر کنند. برای مراقبت از پوست حساس به این موضوع هم دقت داشته باشید.

۷. پوشاندن پوست در دماهای بالا و پایین را به یاد داشته باشید

پوست‌های حساس در معرض هوای سرد زمستان یا هوای خشک و گرم تابستان دچار مشکل می‌شوند. در این فصول، هوای پوست‌تان را بیشتر داشته باشید. با پوشاندن پوست با دستکش در زمستان یا کلاه در تابستان نگذارید که هوا به خشکی یا قرمزی آن دامن بزند.

گاهی هم نیاز به مراجعه به پزشک متخصص پیش می‌آید. اگر دیدید که هوای فصلی خاص باعث تحریک بیش از حد پوست‌تان می‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنید. داروهایی وجود دارند که برای بهبود وضعیت‌تان مفید هستند.

۸. عادت‌های روزانه‌تان را تغییر بدهید

حمام‌کردن با آب داغ برای پوست‌های حساس ضرر دارد. به‌طور کلی هم آب با دمای بالا چربی طبیعی روی سطح پوست را از بین می‌برد. پس بهتر است که دمای آبی که با آن حمام می‌کنید، متعادل باشد. برای مراقبت از پوست حساس، مدت‌زمان دوش‌گرفتن و حمام خود را هم کم کنید.

مناسب‌ترین مدت‌زمان برای دوش‌گرفتن، ۵ تا ۱۰ دقیقه است. برای شست‌وشو هم نباید از لیف‌های زبر استفاده کنید. لیف‌های نرم و اسفنجی گزینه‌های مناسبی هستند. برای شستن پوست صورت هم از نوک انگشتان خود استفاده کنید. به‌آرامی با نوک انگشت‌ها پوست را با شوینده‌ای ملایم و مناسب بشویید.

برای اصلاح‌کردن موهای زائد هم در صورت استفاده از تیغ محتاط باشید. مثلا چه کنید؟ حتما از لوسیون‌ها و کرم‌ها استفاده کنید و تیغ را روی پوست خشک نکشید. تیغ را در جهت رویش موها روی پوست بکشید و نگذارید که تیغتان کُند شود. تیغ کند اصطکاک بیشتری با پوست پیدا می‌کند و باعث تحریکش می‌شود. یادتان باشد که اپیلاتورها و کرم‌های اصلاح موهای زائد هم برای پوست حساس خوب نیستند.

۹. با حوله خودتان را خشک نکنید

کشیدن حوله روی پوست هم باعث تحریک بیشتر آن می‌شود. بهترین راه برای خشک‌کردن پوست پس از حمام چیست؟ این است که بگذارید رطوبت و آب روی پوست به‌طور خودبه‌خود بخار و خشک شود. البته چنین چیزی در بیشتر مواقع ممکن نیست.

راهکار دیگر این است که حوله‌ای نرم و مناسب را روی پوست بگذارید و بردارید. یعنی حوله را روی پوست نکشید بلکه هر بخش از بدن را به‌آرامی با گذاشتن حوله روی پوست و برداشتن آن خشک کنید. زمانی که بدنتان هنوز نَم دارد، مرطوب‌کننده را به‌میان بیاورید و پوست را با آن مرطوب کنید. این کار باعث می‌شود که رطوبت در پوست اسیر شود.

۱۰. در اتاقتان دستگاه بخور بگذارید

هوای خشک پوست را آزار می‌دهد. برای مراقبت از پوست حساس باید راهی پیدا کنید. یکی از بهترین کارها، این است که دستگاه بخوری تهیه کنید و آن را در اتاقتان بگذارید. در زمستان‌ها که پنجره‌ها بسته‌اند و هوای داخل خانه خشک‌تر از همیشه است، دستگاه‌های بخور بسیار مفید ظاهر می‌شوند. در مراقبت از دستگاه بخور هم دقت به خرج بدهید. یادتان باشد که اگر تانک آبش را تمیز نکنید، امکان دارد که باکتری‌ها و قارچ‌ها در آن جای خوش کنند.

۱۱. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

رژیم غذایی هم نقش مهمی در کیفیت و وضعیت پوست دارد. اگر پوستی حساس دارید، بهتر است که سراغ مواد غذایی فرآوری‌شده نروید. مواد طبیعی را وارد رژیمتان کنید. سبزیجات که گل سرسبد هر رژیم مطلوبی هستند. مواد دیگری که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند هم گزینه‌های خوبی برای مصرف به شمار می‌روند.

ماهی و مواد حاوی امگا۳ هم برای پوست مطلوب‌اند و می‌توانند آن را شاداب‌تر و سالم‌تر کنند. به‌طور کلی، حواستان به رژیم غذایی‌تان باشد. چون هرکس معذوریت‌های مخصوص به خود را دارد، به‌طور دقیق نمی‌توان گفت که چه چیزی بخورید تا از پوست حساستان مراقبت کنید. خودتان با در نظرگرفتن شرایطتان و البته سلیقه و امکانات‌تان به تحقیق مشغول شوید و بهترین و مناسب‌ترین رژیم را فراهم کنید.

۱۲. از شیر به عنوان پاک‌کننده پوست استفاده کنید

شیر حاوی مواد ضدالتهاب است و می‌تواند برای پوست حساستان، پاک‌کننده مناسبی باشد. این ماده مفید خاصیت مرطوب‌کنندگی هم دارد و التیام‌بخش است. اگر پوست حساستان دچار خارش می‌شود، قرمز است یا خشکی بیش از حد دارد، شیر را در روتین رسیدگی به آن قرار بدهید.

پنبه‌ای تمیز بردارید، آن را آغشته به شیر و به‌آرامی پوست‌تان را تمیز کنید. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، صورت‌تان را با آب ولرم بشویید  تا شیر از روی آن پاک شود.

نوبت شماست!

مراقبت از پوست حساس صبر و حوصله می‌خواهد. اگر با پوست خود خوب تا نکنید، سلامت و ظاهرش مخدوش می‌شود. نقش پوست در سلامت و زیبایی را هم که نمی‌توان انکار کرد. از میان روش‌هایی که گفتیم، کدام را امتحان کرده و راضی بوده‌اید؟ شما هم پیشنهادی دارید؟ اگر کاری کرده‌اید که نتیجه بد و معکوس داده هم به ما بگویید تا حواسمان جمع باشد و دور آن راهکارها را خط بکشیم.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.