گزارش باکس آفیس: تمام رکوردهای دکتر استرنج ۲

گزارش باکس آفیس: تمام رکوردهای دکتر استرنج ۲

دکتر استرنج ۲ در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش چه رکوردهایی را شکسته است و درآمدش در هفته‌های آینده چگونه پیش‌بینی می‌شود؟ در گزارش باکس آفیس این هفته علاوه‌بر پاسخ به این سؤال، ۱۰ فیلم برتر جدول را مرور می‌کنیم.

گزارش باکس آفیس این هفته را با دکتر استرنج: در مولتی‌ورسِ جنون شروع می‌کنیم که به افتتاحیه‌ی فک‌اندازِ ۱۸۵ میلیون دلار دست پیدا کرد. این رقم یازدهمین افتتاحیه‌ی برتر تاریخ باکس آفیس به شمار می‌رود و آن را پشت‌سرِ انتقام‌جویان: دوران اولتران (۱۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار)، بلک‌پنتر (۲۰۲ میلیون دلار)، انتقام‌جویان (۲۰۷ میلیون دلار)، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۵۸ میالیون دلار)، مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۲۶۰ میلیون دلار) و انتقام‌جویان: پایان بازی (۳۵۶ میلیون دلار) در رده‌ی هفتم بهترین افتتاحیه‌های دنیای سینمایی مارول جای می‌دهد. در بینِ ۱۶ افتتاحیه‌ی برترِ تاریخ باکس آفیس، تنها فیلمی که به دیزنی تعلق ندارد دنیای ژوراسیک (۲۰۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵)، محصول یونیورسال است. از ۱۵ فیلم باقی‌مانده ۹تای آن‌ها فیلم‌های مارول، سه‌تای آن‌ها فیلم‌های جنگ ستارگان، دوتای آن‌ها بازسازی‌های لایواکشنِ دیزنی و آخری یک انیمیشنِ ابرقهرمانی از پیکسار (شگفت‌انگیزان ۲) است. به بیان دیگر، فیلم‌های دیزنی و مارول قلمروی بهترین افتتاحیه‌ها را بدون اینکه حتی به رُقبایشان اجازه نفس کشیدن بدهند، قبضه کرده‌اند.

از زمانی‌که قسمت اول انتقام‌جویان رکوردِ افتتاحیه‌ی هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲ (۱۶۹ میلیون دلار) را شکست و به نخستین افتتاحیه‌ی ۲۰۰ میلیون دلاری تاریخ بدل شد (یک دهه بعد از اینکه مرد عنکبوتیِ سم ریمی به نخستین افتتاحیه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری تاریخ بدل شد)، فتوحات مارول توقف‌ناپذیر بوده است. خلاصه اینکه افتتاحیه‌ی دکتر استرنج ۲ به‌معنی رشدِ ۱۱۷ درصدیِ این فیلم در مقایسه با افتتاحیه‌ی قسمت اول دکتر استرنج (۸۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶) است. این آمار حتی از رشد فروشِ ۸۸ درصدی کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (۱۷۹ میلیون دلار) در مقایسه با کاپیتان آمریکا:‌ سرباز زمستان (۹۴ میلیون دلار) هم بیشتر است. درآمدِ دکتر استرنج ۲ در نخستین روز اکرانش (۹۰ میلیون دلار) بیشتر از افتتاحیه‌ی سه‌روزه‌ی جاودانگان (۷۱ میلیون دلار)، بلک‌ویدو (۸۰ میلیون دلار) و شانگ‌چی (۷۵ میلیون دلار) بوده است. افتتاحیه‌ی دکتر استرنج ۲ یک پله بالاتر از بتمنِ مت ریوز (۱۳۴ میلیون دلار) و یک پله پایین‌تر از مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۲۶۰ میلیون دلار)، در رده‌ی دوم بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های دوران کرونا (۲ سال و ۶ ماهِ گذشته) قرار می‌گیرد.

یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در کسب این افتتاحیه‌ی هیولاوار این است که دیزنی دکتر استرنج ۲ را به‌عنوانِ یک رویدادِ حیاتی که اسطوره‌شناسی دنیای مارول را گسترش می‌دهد، تبلیغات کرد؛ نه‌تنها کمپینِ تبلیغاتی این فیلم حضور کوتاهِ کاراکترهای گوناگونی از سراسر مولتی‌ورس را نوید می‌داد (مثل پروفسور ایکسِ پاتریک استوارت)، بلکه این فیلم خودش را به‌عنوانِ دنباله‌ی مستقیمِ اتفاقاتِ سریال وانداویژن معرفی می‌کرد. علاوه‌بر این، از بینِ چهار فیلم اخیر مارول سه‌تا از آن‌ها به ماجراجویی انفرادی قهرمانانشان اختصاص داشتند و یکی از آن‌ها هم پیرامونِ گردهمایی اسپایدرمن‌های دنیاهای موازی می‌چرخید. بنابراین، این موضوع دکتر استرنج ۲ را که سه سال بعد از انتقام‌جویان: پایان بازی اکران می‌شود، به‌طور پیش‌فرض به دنباله‌ی غیررسمیِ فینالِ سه فاز نخست دنیای سینمایی مارول تبدیل کرده بود.

همچنین، گرچه بیش از شش سال از اکرانِ نخستین فیلم دکتر استرنج گذشته است، اما بندیکت کامبربچ در این مدت به‌عنوان شخصیت مکمل در فیلم‌های متعددی مثل ثور: رگناروک، انتقام‌جویان: پایان بازی، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت و مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست حضور داشته است. افتتاحیه‌ی ۱۸۵ میلیون دلاری دکتر استرنج ۲ ثابت می‌کند که حضور این کاراکتر در فیلم‌های تیمیِ مارول نه‌تنها از ارزش فیلم‌های اختصاصیِ او نکاسته است، بلکه آن را افزایش هم داده است. اما خبر بد این است که دکتر استرنج ۲ نه‌تنها میانگین امتیاز B مثبت را از تماشاگرانش دریافت کرده است (در بینِ فیلم‌های مارول تنها امتیاز قسمت اول ثور و جاودانگان کمتر از A منفی بوده است)، بلکه میزانِ رضایت ۷۵ درصدی منتقدان در سایت راتن‌تومیتوز نیز گرچه خوب است، اما خارق‌العاده نیست. بنابراین، احتمال اینکه دکتر استرنج ۲ در شرایطی قرار بگیرد که به‌جای کسبِ «تمام پول‌های ممکن» به کسب «اکثر پول‌های ممکن» رضایت بدهد، وجود دارد.

اگر ساخته‌ی سم ریمی در گیشه‌ی آمریکای شمالی عملکردی شبیه به مرد عنکبوتی ۳ (۳۳۶ میلیون دلار از ۱۵۱ میلیون دلار افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه در سال ۲۰۰۷)، کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (۴۰۹ میلیون از ۱۷۹ میلیون افتتاحیه)، هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲ (۳۸۱ میلیون از ۱۶۹ میلیون افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه) یا بلک‌ویدو (۱۸۳ میلیون از ۸۰ میلیون افتتاحیه) داشته باشد، فروشِ نهایی ۴۱۱ تا ۴۲۳ میلیون دلاری‌اش در گیشه‌ی خانگی پیش‌بینی می‌شود. اما اگر این فیلم به سرنوشتِ بتمن علیه سوپرمن (۳۳۰ میلیون از ۱۶۶ میلیون افتتاحیه) دچار شود و از هفته‌ی آینده با کله سقوط کند، آن وقت به تنها ۳۶۷ میلیون دلار فروشِ خانگی دست خواهد یافت که کمتر از بتمنِ مت ریوز (۳۶۹ میلیون دلار) خواهد بود. دکتر استرنج ۲ که با ۲۰۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، ۲۶۵ میلیون دلار هم از ۴۹ بازارِ‌ خارجی کسب کرد (بدون احتساب چین) و مجموعِ افتتاحیه‌ی جهانی‌اش را به ۴۵۰ میلیون دلار رساند. این رقم پشت سر انتقام‌جویان: پایان بازی (یک میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار)، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۶۴۰ میلیون دلار) و مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۵۸۷ میلیون دلار)، چهارمین افتتاحیه‌ی جهانیِ برتر تاریخ باکس آفیس حساب می‌شود.

۳۳ میلیون دلار از افتتاحیه‌ی جهانی این فیلم به سینماهای آیمکس تعلق دارد که نه‌تنها بزرگ‌ترین درآمدِ آیمکس در تاریخ ماهِ می به شمار می‌رود، بلکه پنجمین افتتاحیه‌ی آیمکسِ برتر فیلم‌های مارول نیز است. افتتاحیه‌ی دکتر استرنج ۲ در کشورهای خارجی گرچه تنها ۱۷ درصد کمتر از مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست است، اما ۱۲۶ درصد بهتر از بتمنِ رابرت پتینسون و ۱۶۰ درصد هم بهتر از قسمت اول دکتر استرنج حساب می‌شود. سه بازار بین‌المللی برترِ مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست بریتانیا، مکزیک و کره‌جنوبی بودند که این موضوع درباره‌ی دکتر استرنج ۲ نیز صدق می‌کند. افتتاحیه‌ی در مولتی‌ورس جنون در کره‌جنوبی ۳۰ میلیون دلار است که دو برابرِ افتتاحیه‌ی راهی به خانه نیست حساب می‌شود. افتتاحیه‌اش در بریتانیا ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار (۴۱ درصد کمتر از راهی به خانه نیست) و درنهایت افتتاحیه‌اش در مکزیک نیز ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار (۱۱ درصد کمتر از راهی به خانه نیست) هستند.

اگر دکتر استرنج ۲ دوامی شبیه به بتمن علیه سوپرمن (۸۷۳ میلیون دلار درآمدِ جهانی از ۴۲۴ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی) داشته باشد، در بدترین حالت ممکن به چیزی حدود ۹۲۷ میلیون دلار فروش جهانی دست خواهد یافت. این فیلم حتی با عملکردی شبیه به هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲ (یک میلیارد و ۳۴۲ میلیون دلار فروش از ۴۸۴ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی) نیز به یک میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار درآمدِ جهانی دست پیدا خواهد کرد که آن را لابه‌لای مرد آهنی ۳ (یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار) و دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط‌کرده (یک میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار) به یکی از ۲۰ فیلم برترِ تاریخ باکس آفیسِ دنیا بدل می‌کند. از آنجایی که سونیکِ خارپشت ۲ و انیمیشن آدم‌بدها مخاطبان کم‌سن‌وسال‌تر را به خود جذب می‌کنند و از آنجایی که جامعه‌ی مخاطبانِ هدفِ دانتون اَبی: یک عصر جدید (Downton Abbey: A New Era) بزرگسالان هستند، پس دکتر استرنج ۲ تا پیش از اکران تاپ گان: موریک، در طولِ سه هفته‌ی آینده تنها بلاک‌باسترِ خانواده‌پسندِ سینماها خواهد بود. ۶۲ درصد از تماشاگرانِ دکتر استرنج ۲ مرد بوده‌اند و افراد زیر ۱۸ سال نیز ۱۷ درصد از مخاطبان این فیلم را شامل می‌شدند. آماری که با فیلم‌های اخیر مارول مثل شانگ‌چی (۶۱ درصد مرد، ۱۷ درصد افراد زیر ۱۸ سال)، جاودانگان (۶۱ درصد مرد، ۱۸ درصد افراد زیر ۱۸ سال) و بلک‌ویدو (۵۸ درصد مرد، ۲۳ درصد افراد زیر ۱۸ سال) یکسان است.

اما از دکتر استرنج ۲ که بگذریم، در رده‌ی دوم جدول به انیمیشن آدم‌بدها (The Bad Guys) برمی‌خوریم که ۹ میلیون و ۷۷۰ هزار دلارِ تازه در سومین آخرهفته‌اش کسب کرد. جدیدترین محصول دریم‌ورکس/یونیورسال که با ۸۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی و ۱۴۸ میلیون دلار در دنیا فروخته است. درآمدِ آدم‌بدها در گیشه‌ی خانگی تا این نقطه از دوره‌ی نمایشش ۳۶ درصد بهتر از خانواده‌ی آدامز ۲ (۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در اُکتبر ۲۰۲۱)، ۲۸ درصد بهتر از بچه رئیس: بیزینسِ خانوادگی (۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در ژوئیه ۲۰۲۱)، ۱۰ درصد کمتر از افسون (۶۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) و ۴۲ درصد هم کمتر از آواز بخوان ۲ (۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار) است. به احتمال زیاد آدم‌بدها تا زمان اکران لایت‌یر در هفدهم ژوئن (۲۷ خرداد ۱۴۰۱)، در طول شش هفته‌ی آینده در بینِ ۱۰ فیلم برتر جدول باقی خواهد ماند.

رده‌ی سوم به سونیکِ خارپشت ۲ (Sonic the Hedgehog 2) تعلق دارد که با کسب ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلارِ دیگر به مجموعِ خانگی ۱۶۹ میلیون دلار رسید. این فیلم نه‌تنها از آواز بخوان ۲ (۱۶۲ میلیون دلار)، زمانی برای مُردن نیست (۱۶۱ میلیون دلار) و جاودانگان (۱۶۵ میلیون دلار) پیشی گرفته است، بلکه به‌زودی بلک‌ویدو (۱۸۳ میلیون دلار) و سریع و خشن ۹ (۱۷۳ میلیون دلار) را هم در جدولِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های دورانِ کرونا پشت سر خواهد گذاشت. سونیک ۲ درحالی ۳۴۸ میلیون دلار در دنیا فروخته است که آنچارتد (Uncharted)، دیگر فیلم ویدیوگیمی جدول هم بالاخره به هر ترتیبی که شده از مرز ۴۰۰ میلیون دلار فروشِ جهانی عبور کرد. در رده‌ی چهارم جدول به جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور (Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore) برمی‌خوریم که ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در چهارمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ ۸۶ میلیون دلار فروش خانگی و ۳۶۴ میلیون دلار فروشِ جهانی دست یافت.

درآمدِ خانگی جدیدترین فیلم دنیای جادوگری رولینگ تا این نقطه از دوره‌ی اکرانش ۵۶ درصد کمتر از جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها (۱۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) و ۴۰ درصد کمتر از جانوران شگفت‌انگیز: جرایم گریندل‌والد (۱۴۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) بوده است. این رقم نتیجه‌ی خوبی برای این فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری که با بی‌تفاوتیِ طرفداران و نقدهای اکثرا منفی منتقدان مواجه شده، نیست. رده‌ی پنجم جدول به فانتزی مولتی‌ورس‌محورِ همه‌چیز همه‌جا ناگهان (Everything Everywhere All at Once) تعلق دارد که با وجود از دست دادن یک سومِ سینماهایش و رویارویی با دکتر استرنج ۲، کماکان دربرابر سقوطِ آزاد مقاومت کرد. محصولِ تحسین‌شده‌ی استودیوی A24 با کسب ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از یک هزار و ۵۴۲ سینما به مجموعِ خانگی ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار دست یافت. این فیلم تا هفته‌ی آینده از موروثی (۴۴ میلیون دلار) پیشی خواهد گرفت و پشت سر لیدی برد (۴۹ میلیون دلار) و الماس‌های تراش‌نخورده (۵۰ میلیون دلار) به سومین فیلم پُرفروشِ تاریخ استودیوی A24 بدل خواهد شد.

رده‌ی ششم جدول اما در اختیارِ اکشنِ حماسی مرد شمالی (The Northman)، ساخته‌ی رابرت اِگرز است که ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش کسب کرد. این فیلم که با ۷۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۲۸ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی و ۵۲ میلیون دلار در دنیا فروخته است. فیلم ماجرایی/کمدی‌رُمانتیک شهر گم‌شده (The Lost City) با وجود از دست دادنِ ۶۹۸تا از سینماهایش کماکان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلارِ تازه کسب کرد و به مجموعِ خانگی ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار و مجموعِ جهانی ۱۶۳ میلیون دلار رسید. جدیدترین فیلم ساندرا بولاک دیر یا زود از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فروشِ خانگی عبور خواهد کرد تا به نهمین فیلم ۱۰۰ میلیون دلاریِ این بازیگر در آمریکای شمالی بدل شود. وزن تحمل‌ناپذیر استعدادی عظیم (The Unbearable Weight of Massive Talent) با نقش‌آفرینی نیکولاس کیج و پدرو پاسکال یک میلیون و ۵۲۵ هزار دلار دیگر کسب کرد و به مجموعِ ۱۷ روزه‌ی ضعیفِ ۱۶ میلیون دلار رسید. حافظه (Memory)، اکشنِ جدید لیام نیسون با تجربه‌ی ۶۱ درصد اُفت فروش در دومین آخرهفته‌اش، یک میلیون و ۲۲۰ هزار دلار کسب کرد و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی افتضاحِ ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دست یافت. مجموعِ درآمد باکس آفیس در این آخرهفته حدود ۲۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار است. این رقم ۳/۲ برابرِ مجموع درآمد آخرهفته‌ی گذشته (۶۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) است که آدم‌بدها با کسب ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای دومین آخرهفته‌ی متوالی صدرنشینش بود.

مقالات مرتبط

  • چرا موفقیت بتمن در نوع خودش استثنایی است؟سریع و خشن چگونه به بزرگ‌ترین مجموعه اورجینال سینما تبدیل شد؟پر‌فروش‌ترین فیلم‌های هیولایی باکس آفیس

مجموع درآمد این آخرهفته ۹ برابرِ همین آخرهفته در سال ۲۰۲۱ (۲۴ میلیون و ۳۳۷ هزار دلار) است؛ زمانی‌که باکس آفیس نخستین قدم‌هایش در دوران کرونا را برای بازگشت به حالت نُرمال گذشته برمی‌داشت و انیمه‌ی شیطان‌کُش: قطار موگن با ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار صدرنشین جدول بود. درنهایت، درآمد این آخرهفته بیش از ۹ برابرِ همین آخرهفته در سال ۲۰۱۹ (۱۹۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) است؛ آخرهفته‌ای که انتقام‌جویان: پایان بازی با کسب ۱۴۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای دومین هفته‌ی متوالی صدرنشین جدول بود.

مجموع درآمد کل باکس آفیس از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار بوده است که گرچه ۴/۵ برابرِ مجموع درآمد ۲۰۲۱ تا این نقطه از سال (۴۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) است، اما ۴۲ درصد کمتر از مجموع درآمد ۲۰۱۹ تا این نقطه از سال (۳ میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار) حساب می‌شود. تا این لحظه از سال پخش‌کننده‌های برتر ۲۰۲۲ در گیشه‌ی خانگی سونی (۴۸۲ میلیون دلار)، برادران وارنر (۴۶۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار)، پارامونت (۴۰۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار)، یونیورسال (۲۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار) و دیزنی (۱۹۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار / منهای درآمدش از فیلم‌های فاکس قرن بیستم) هستند. هرچند تقریبا تضمین‌شده است که دیزنی دیر (پاییز) یا زود (تابستان) با وجود فیلم‌هایی مثل دکتر استرنج ۲، لایت‌یر و ثور: عشق و تندر تاجِ پادشاهی پُردرآمدترین استودیوی سال را تصاحب خواهد کرد.

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (۶ تا ۸ مِی ۲۰۲۲)

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالیتعداد هفته
۱Doctor Strange in the Multiverse of Madness۱۸۵ میلیون دلار۱۸۵ میلیون دلار۱
۲    
۳    
۴    
۵Everything Everywhere All at Once۳ میلیون و ۳۲۳ هزار دلار۴۱ میلیون و ۵۶۵ هزار دلار۷
۶The Northman۲ میلیون و ۷۷۰ هزار دلار۲۸ میلیون دلار۳
۷The Lost City۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار۹۴ میلیون و ۳۸۹ هزار دلار۷
۸    
۹    
۱۰    

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.