گزارش باکس آفیس: از افتتاحیه امیدوارکننده آنچارتد تا پیشی گرفتن مرد عنکبوتی ۳ از آواتار

گزارش باکس آفیس: از افتتاحیه امیدوارکننده آنچارتد تا پیشی گرفتن مرد عنکبوتی ۳ از آواتار

در گزارش باکس آفیس این هفته افتتاحیه‌‌ی فیلم معمایی Death on the Nile و کمدی‌رمانتیک جدید جنیفر لوپز را بررسی کرده و پُرفروش‌ترین فیلم‌های آخرهفته‌ی گذشته را مرور می‌کنیم. همراه میدونی باشید.

گزارش باکس آفیس این هفته را که مصادف با روز ولنتاین بود، با مرگ روی نیل (Death on the Nile)، اقتباسِ کنت برانا از رُمانِ جنایی آگاتا کریستی شروع می‌کنیم که صدر جدول را با کسب ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به‌عنوانِ افتتاحیه‌ی سه‌روزه تصاحب کرد. در مقایسه، قتل در قطار سریع‌السیرِ شرق، اقتباسِ قبلی کنت برانا از رُمان‌های آگاتا کریستی که در نوامبر ۲۰۱۷ اکران شد (زمانی‌که فاکس هنوز زیر چتر دیزنی قرار نگرفته بود)، ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به‌عنوان افتتاحیه کسب کرد و ۱۰۲ میلیون دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی فروخت (۳۵۳ میلیون دلار فروش جهانی). به بیان دیگر، گرچه مرگ روی نیل با همان فرمولِ موفق فیلم قبلی ساخته شده و نقدهای به مراتب بهتری در مقایسه با آن دریافت کرده است، اما افتتاحیه‌اش ۵۵ درصد کمتر از قتل در قطار سریع‌السیر شرق بوده است. همین که افتتاحیه‌ی مرگ روی نیل فاصله‌ی چندانی با افتتاحیه‌ی سه‌روزه‌‌ی ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری خاندان گوچی (۱۳ درصد کمتر) ندارد نشان می‌دهد که سینماروهای بزرگسال هنوز کاملا از خارج شدن از خانه در دوران کرونا احساس امنیت نمی‌کنند.

شاید یکی از دلایلِ عملکرد ناامیدکننده‌ی مرگ روی نیل کمپینِ تبلیغاتی‌اش است. قتل در قطار سریع‌السیر شرق با وجود گردهمایی پنه‌لوپه کروز، جودی دنچ، دِیزی ریدلی، جانی دپ، جاش گَد، لسلی اودم جونیور و میشل فایفر از گروه ستارگانِ سنگین‌وزن و متنوعی بهره می‌بُرد. اما برخلافِ قتل در قطار که حداقل یک ستاره برای همه در نظر گرفته بود، کمپین تبلیغاتیِ مرگ روی نیل اکثرا تنها به گال گدوت اختصاص پیدا کرده است. مرگ روی نیل میانگین امتیاز B را از تماشاگران افتتاحیه‌اش دریافت کرده که با امتیازِ قتل در قطار یکسان است. نظر تماشاگران به فیلم ۷۷ درصد مثبت بوده است و ۵۷ درصد هم تماشای آن را پیشنهاد کرده‌اند. سن ۷۷ درصد تماشاگرانِ این فیلم ۲۵ سال به بالا بوده است، ۴۷ درصدشان بیش از ۳۵ سال سن داشته‌اند و افرادی بالای ۴۵ سال هم ۲۸ درصد از مخاطبانش را تشکیل می‌دادند. مجموع درآمد جهانی مرگ روی نیل ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

دومین تازه‌اکران این هفته اما کمدی/رمانتیک با من ازدواج کن (Marry Me) با نقش‌آفرینی جنیفر لوپز و اوون ویلسون است که با کسب تنها ۸ میلیون دلار در رده‌ی سوم جدول جای گرفت. گرچه محصول یونیورسال همزمان روی سرویس استریمینگِ پیکاک قابل‌دسترس است (پخش همزمان هالووین می‌کُشد روی پیکاک جلوی آن را از کسب ایده‌آل‌ترین افتتاحیه‌ی ممکن نگرفت) و فقط ۲۳ میلیون دلار خرج برداشته است، اما این رقم خوب نیست. مجموع دنبال‌کنندگانِ این فیلم در شبکه‌های اجتماعیِ مختلف رقم عظیم‌الجثه‌ی ۵۴۶ و نیم میلیون نفر را نشان می‌دهد (به‌لطف جامعه‌ی طرفدارانِ ۳۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری جنیفر لوپز). همچنین، ویدیوهای این فیلم در فیسبوکِ یونیورسال مجموعا ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار بار (۴۵ ویدیو) و در یوتیوب مجموعا ۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار بار (یازده ویدیو) دیده شده‌اند (با احتساب کانل یوتیوب شخصی جنیفر لوپز با ۱۵ میلیون مشترک) که آمار خیلی خوبی هستند.

تازه حتی اگر دنبال‌کنندگانِ جنیفر لوپز را حذف کنیم، کماکان مجموع دنبال‌کنندگانِ ۲۳۳ میلیون نفری این فیلم در شبکه‌های اجتماعی با فیلم‌های موزیکالِ اخیر مثل داستان وست‌ساید (۲۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار)، بزرگ‌ترین شومن (۳۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار) و بوهمین راپسودی (۲۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار) برابری می‌کند. میانگین امتیازِ تماشاگران به با من ازدواج کن B مثبت بوده است و نتیجه‌ی نظرسنجی از آن‌ها هم بهتر از مرگ روی نیل بوده است (۸۰ درصد نظرشان به فیلم مثبت بوده است و ۶۶ درصد هم تماشای آن را پیشنهاد کرده‌اند). ۶۷ درصدِ تماشاگران با من ازدواج کن زن بوده‌اند؛ ۴۷ درصد تماشاگران ۱۸ تا ۳۴ ساله بوده‌اند و سنِ ۴۶ درصدشان هم ۳۵ سال به بالا بوده‌ است. برخلاف شیادان (Hustlers) که حکم فاصله‌گیری جنیفر لوپز از ژانرِ مرسومش را داشت (اتفاقی که با درآمد ۱۵۷ میلیون دلاری آن فیلم از ۲۰ میلیون دلار بودجه با استقبال مواجه شد)، با من ازدواج کن نقشِ بازگشت او به کمدی/رمانتیک‌های غالبِ کارنامه‌اش مثل مایل هستید برقصیم؟، خدمتکاری در منهتن، برنامه‌ریز عروسی و غیره را ایفا می‌کند. آخرین کمدی/رمانتیکِ او پرده‌ی دوم (Second Act) بود که در تعطیلات آخر سالِ ۲۰۱۸ اکران شد و پس از کسب ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به‌عنوان افتتاحیه، درنهایت ۳۹ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی فروخت (یا به عبارت دیگر، شش برابرِ افتتاحیه‌اش).

گرچه خیلی از ما ممکن است با دیدنِ عملکردِ ضعیف با من ازدواج کن از مرگ کمدی/رمانتیک‌های هالیوودی غمگین شویم، اما واقعیت این است که نت‌فلیکس سال‌هاست که مشغولِ ارائه‌ی نسخه‌ی متقارنِ جنس اصلی است. وقتی سینماروها می‌توانند در خانه بمانند و تو را پس می‌خواهم (I Want You Back)، محصول ۲۰۲۲ را از آمازون یا استقبال شاهانه (The Royal Treatment) را از نت‌فلیکس ببینند، انگیزه‌ی کمتری برای دیدنِ با من ازدواج کن در خارج از خانه خواهند داشت. این موضوع درباره‌ی مرگ روی نیل هم صدق می‌کند. گرچه مرگ روی نیل یک فیلم معمایی اولداسکولِ باکیفیت است، اما مخاطبان می‌توانند در خانه بمانند و نیازشان به این نوع سرگرمی را ازطریق تماشای مردرویل (Murderville) از نت‌فلیکس یا بعد از مهمانی (The Afterparty) از اپل‌تی‌وی، پُرطرفدارترین سریال‌های معمایی/جنایی فعلی تلویزیون برطرف کنند و در این مدت منتظرِ قابل‌دسترس شدنِ مرگ روی نیل روی اچ‌بی‌اُ مکس یا هولو باقی بمانند.

سومین و آخرین تازه‌اکران این هفته اما صاعقه‌ی سیاه (Blacklight)، جدیدترین اکشنِ لیام نیسن است که ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به‌عنوان افتتاحیه کسب کرد و در رده‌ی پنجم جدول قرار گرفت؛ این افتتاحیه جایی در بینِ افتتاحیه‌ی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلاری سارق صادق (Honest Thief) و افتتاحیه‌ی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلاری تیرانداز (The Marksman)، دو فیلم قبلی نیسن که در دوران کرونا اکران شدند، جای می‌گیرد. صاعقه‌ی سیاه که به نظر اکثر منتقدان به‌عنوان بدترین فیلمِ پسا-ربوده‌شده‌ی نیسن توصیف شده است، نه‌تنها میانگین امتیازِ وحشتناک ۶ را از سایت راتن‌تومیتوز دریافت کرده است، بلکه نتیجه‌ی نظرسنجی از تماشاگرانش هم اسفناک است: نظر ۵۸ درصدشان مثبت بوده است و ۳۹ درصدشان تماشای آن را پیشنهاد کرده‌اند.

این هفته همچنین فیلم ویدیوگیمی آنچارتد (Uncharted)، محصول سونی، یک هفته زودتر از پخشِ خانگی‌اش در ۱۵ بازار خارجی روی پرده رفت و رده‌ی نخستِ جدولِ تک‌تک این بازارها را تصاحب کرد. این اکشن ۱۲۰ میلیون دلاری از اکران در ۵ هزار و ۳۰۰ سینما، ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار کسب کرد. درآمد آنچارتد در هرکدام از این بازارها ۱۲ درصد بهتر از جاودانگان، ۱۸ درصد بهتر از بلک‌ویدو و ۲۱ درصد بهتر از شانگ‌چی و افسانه‌ی دَه حلقه بوده است. از آنجایی که فیلم‌های ویدیوگیمی معمولا در کشورهای خارجی بهتر از آمریکای شمالی می‌فروشند (درآمد ۲۴۰ میلیونی رزیدنت ایول ۴ در مقایسه با درآمد خانگی ۶۰ میلیونی‌اش یا درآمد خارجی ۱۵۹ میلیونی نیدفوراسپید در مقایسه با درآمد خانگی ۴۳ میلیونی‌اش)، پس شروع قویِ آنچارتد در گیشه‌ی خارجی الزاما نویددهنده‌ی افتتاحیه‌ی قوی‌اش در آمریکای شمالی نیست، اما اگر این فیلم با استقبال مواجه شود، آن وقت رده‌ی اول و دوم جدولِ هفته‌ی بعد در تصاحبِ فیلم‌های تام هالند خواهد بود.

از تازه‌اکران‌ها که بگذریم در رده‌ی چهارم جدول به مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home) برمی‌خوریم که ۱۱ میلیون دلار دیگر از بازارهای خارجی (۱۰ درصد کمتر از هفته‌ی قبل) و ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار از آمریکای شمالی (منفی ۲۵ درصد) کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۷۵۹ میلیون دلار رساند. به بیان دیگر، احتمالا همین الان که مشغولِ مطالعه‌ی این متن هستید، راهی به خانه نیست درآمد خانگی آواتار (۷۶۰ میلیون دلار) را پشت سر گذاشته است و پایین‌تر از انتقام‌جویان: پایان بازی (۸۵۸ میلیون دلار) و جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (۹۳۶ میلیون دلار)، سومین فیلمِ پُرفروشِ تاریخ آمریکای شمالی حساب می‌شود.

راهی به خانه نیست تاکنون یک میلیارد و ۸۰۴ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است و بالاتر از جوکر (یک میلیارد و ۷۴ میلیون دلار) و دزدان دریایی کاراییب: صندوقچه‌ی مرد مُرده (یک میلیارد و ۶۶ میلیون دلار)، پُرفروش‌ترین فیلمِ تاریخ که هرگز در بازار چین اکران نشده محسوب می‌شود (درواقع با بیش از ۷۵۰ میلیون دلار اختلاف). این فیلم یک میلیارد و ۴۵ میلیون دلار در گیشه‌ی خارجی فروخته است که آن را در رده‌ی هشتم بزرگ‌ترین فیلم‌های تاریخِ گیشه‌ی خارجیِ قرار می‌دهد و اگر بازار چین را از معادله حذف کنیم (چون راهی به خانه نیست هنوز در چین روی پرده نرفته است)، آن وقت بالاتر از جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (یک میلیارد دلار) و انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (یک میلیارد و ۱۱ میلیون دلار) و پایین‌تر از تایتانیک (یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار)، انتقام‌جویان: پایان بازی (یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار) و آواتار (یک میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار) در رده‌ی چهارم پُرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخِ گیشه‌ی خارجی جای می‌گیرد.

حالا که حرف از چین شد، فیلم جنگیِ ناسیونالیستیِ نبرد در دریاچه‌ی چانگ‌جین ۲ (The Battle at Lake Changjin 2) حدود ۴۴ میلیون دلارِ تازه در دومین آخرهفته‌اش در این کشور کسب کرد که به‌معنی اُفت فروشِ وحشتناک ۷۲ درصدی‌اش در مقایسه با افتتاحیه‌ی سه‌روزه‌ی ۱۵۸ میلیونی‌اش است (افتتاحیه‌ی شش روزه‌‌اش ۳۹۸ میلیون دلار بود). نبرد در دریاچه‌ی چانگ‌جین ۲ در روز افتتاحیه‌اش ۱۰۲ میلیون دلار فروخت که یک پله پایین‌تر از کاراگاه محله‌چینی‌ها ۳ (۱۶۳ میلیون دلار روز افتتاحیه)، بزرگ‌ترین درآمدِ روز افتتاحیه‌ی تاریخِ چین حساب می‌شد. اما همان‌طور که کاراگاه محله‌چینی‌ها ۳ پس از افتتاحیه‌ی سه‌روزه‌ی ۳۹۸ میلیونی‌اش با کله سقوط کرد و به فقط ۶۸۵ میلیون دلار فروش نهایی دست یافت، صعود زودهنگامِ نبرد در دریاچه‌ی چانگ‌جین ۲ هم به سقوط سریعش منتهی شده است. این فیلمِ ۲۰۰ میلیون دلاری پس از ۱۳ روزی که اکرانش گذشته ۵۲۷ میلیون دلار فروخته است که گرچه کماکان خارق‌العاده است، اما هرگز به درآمدِ ۹۰۵ میلیون دلاری قسمت اول نبرد در دریاچه‌ی چانگ‌جین نزدیک نخواهد شد. دیگر فیلم مهم بازار چین اکشن/کمدی برای کُشته شدن باحال است (Too Cool To Kill) است که ۳۷ میلیون دلار دیگر در دومین آخرهفته‌اش فروخت و به مجموعِ ۳۲۱ میلیون دلار رسید.

در رده‌ی دوم جدول آمریکای شمالی به کله‌خر برای همیشه (Jackass Forever) برمی‌خوریم که پس از تجربه‌ی ۶۵ درصد اُفت فروش در دومین آخرهفته‌اش، ۸ میلیون دلار دیگر کسب کرد و ثابت کرد که یک شگفتیِ تک‌هفته‌ای بوده است. محصول پارامونت که با ۱۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در گیشه‌ی خانگی فروخته است. حتی کله‌خر سه‌بعدی هم پس از افتتاحیه‌ی ۵۰ میلیون دلاری‌اش در اکتبر ۲۰۱۰، با ۵۸ درصد اُفت فروش مواجه شده بود. پس، کله‌خر برای همیشه در بهترین حالت به ۲ برابرِ افتتاحیه‌اش دست خواهد یافت و حدود ۵۰ میلیون دلار خواهد فروخت. گرچه این رقم باتوجه‌به استانداردهای این مجموعه همچنان به اندازه‌ی کافی خوب است، اما تحلیلگران اُمیدوار بودند که نقدهای مثبت، سروصدای رسانه‌ای قوی و محبوبیتِ این مجموعه در بینِ چند نسل از مخاطبان به درآمدی بهتر از انتظارات منجر شود.

مقالات مرتبط

  • دلیل شکست تجاری The Matrix Resurrections در گیشه چیست؟سریع و خشن چگونه به بزرگ‌ترین مجموعه اورجینال سینما تبدیل شد؟چرا The Suicide Squad در گیشه شکست خورد؟

رده‌ی ششم جدول به انیمیشن آواز بخوان ۲ (Sing 2) تعلق دارد که همچنان به دوامِ قدرتمندش ادامه می‌دهد. محصول یونیورسال و ایلومینیشن ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار دیگر در هشتمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموع خانگی ۱۴۳ و نیم میلیون دلار رسید. این فیلم که با ۸۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۱۶۷ میلیون دلار در گیشه‌ی خارجی و ۳۱۱ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. از آنجایی که قرمز شدن (Turning Red)، محصول پیکسار روی دیزنی‌پلاس منتشر خواهد شد، پس آواز بخوان ۲ تا زمان انتشارِ آدم بدها (The Bad Guys) در ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ تنها گزینه‌ی انیمیشنیِ سینماروها باقی خواهد ماند.

در رده‌ی هفتم جدول به فیلم علمی‌تخیلی/فاجعه‌ای سقوط ماه (Moonfall) برمی‌خوریم که با تجربه‌ی ۷۱ درصد اُفت فروش در دومین آخرهفته‌اش، ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار فروخت و خب، با کله سقوط کرد! ساخته‌ی رولند اِمریک که با ۱۴۶ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۱۵ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی و ۲۶ میلیون دلار در دنیا فروخته است. رده‌ی هشتم به فیلم ترسناکِ اسلشر جیغ ۵ (Scream)، محصول پارامونت تعلق دارد که ۲ میلیون و ۸۳۵ هزار دلار دیگر فروخت و به مجموعِ ۳۱ روزه‌ی ۷۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رسید. جیغ ۵ منهای دنباله‌های هالووین از زمان کشتار با اره‌برقی در تگزاس (۸۱ میلیون در اکتبر ۲۰۰۳) و فردی علیه جیسون (۸۳ میلیون در اوت ۲۰۰۳)، نخستین فیلم اسلشری است که از مرز ۷۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کرده است. این فیلمِ ۲۴ میلیون دلاری تاکنون ۱۱۸ میلیون دلار در دنیا فروخته است.

درنهایت، قابل‌ذکر است که در جریانِ آخرهفته‌ی اخیر هیچکدام از نامزدهای اُسکار ۲۰۲۲ موفق نشدند بیش از یک میلیون دلار بفروشند. پُرفروش‌ترینشان لیکریش پیتزا (Licorice Pizza) بود که استودیوی ام‌جی‌ام تعداد سینماهایش را از ۷۸۶ سینما به یک هزار و ۹۷۷ سینما افزایش داد که به درآمد ۹۲۲ هزار دلاری‌اش منجر شد (۴۳ درصد بهتر از آخرهفته‌ی گذشته). مجموع درآمد جدیدترین فیلم پُل توماس اندرسون ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار است. تعداد سینماهای فیلم نیمه‌زندگینامه‌ای بلفاست (Belfast) هم از ۳۹۰ سینما به ۹۲۸ سینما افزایش پیدا کرد؛ این فیلم با ۴۲ درصد رشد فروش نسبت به آخرهفته‌ی گذشته مواجه شد و ۲۸۵ هزار دلار در چهاردهمین آخرهفته‌اش فروخت. مجموع فروش ساخته‌ی کنت برانا در گیشه‌ی آمریکای شمالی ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار و مجموع فروش جهانی‌اش ۲۵ میلیون دلار است. ماشینم را بران (Drive My Car) که نخستین فیلم تاریخ سینمای ژاپن است که نامزد بهترین فیلم اسکار شده، ۱۲۹ هزار و ۹۴۹ هزار دلار از اکران در ۱۲۷ سینما کسب کرد و به مجموعِ یک میلیون و ۲۲۵ هزار دلار رسید. در مقایسه، وقتی نامزدهای بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۰ در سیزدهم ژانویه‌ی آن سال اعلام شدند، انگلِ بونگ جون هو که درنهایت اسکار بهترین فیلم را برنده شد، گرچه در اوایل نوامبر ۲۰۱۹ روی پرده رفته بود، اما با ۷۹ درصد رشد فروش مواجه شد و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروخت. تحلیلگران همزمانی این آخرهفته با مسابقه‌ی سوپربول و ترسِ سینماروهای بزرگسال برای خارج شدن از خانه در دوران کرونا را دلیل عملکرد ضعیفِ نامزدهای اسکار می‌دانند.

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (۱۱ تا ۱۳ فوریه‌ی ۲۰۲۲)

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالیتعداد هفته
۱Death on the Nile۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار۱
۲    
۳    
۴    
۵Blacklight۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار۱
۶Sing 2۲ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار۱۴۳ میلیون و ۳۸۹ هزار دلار۸
۷Moonfall۲ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار۱۵ میلیون و ۱۵۳ هزار دلار۲
۸    
۹    
۱۰    

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
14 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.