کلم بروکسل؛ ۱۵ خاصیت اعجاب‌انگیز کلم بروکسل برای بدن

کلم بروکسل؛ ۱۵ خاصیت اعجاب‌انگیز کلم بروکسل برای بدن

کلم بروکسل به تیرهٔ شب‌بویان تعلق داشته و خویشاوندی نزدیکی با کلم چینی، گل‌کلم و خردل چینی دارد. کلم بروکسل جزو سبزیجات چلیپایی محسوب می‌شود. برای استفاده از کلم بروکسل ابتدا ساقهٔ آن بریده شده، کلم تمیز و پخته می‌شود تا از آنها در غذاهای مختلف استفاده بشود. کلم بروکسل سرشار از مواد مغذی بوده و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. کلم بروکسل در پیشگیری و بهبود بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت، فشار خون و… مؤثر است. برای آشنایی بیشتر با خواص کلم بروکسل با ادامهٔ این مطلب همراه شوید.

کلم بروکسل چیست

کلم بروکسل شکلی از کلم‌ها با نام علمی Brassica oleracea است. کلم بروکسل ساقهٔ درازی دارد و می‌توان آن را چندین بار در سال برداشت کرد. کلم بروکسل یک پیاز کوچک سبز مانند کلم مینیاتوری دارد. طعم کلم بروکسل مانند کلم بوده، ولی کمی تلخ‌تر است. با پختن کلم بروکسل، تلخی آن به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. همان‌طور که از نام کلم بروکسل پیداست، برای قرن‌ها در نزدیکی شهر بروکسل بلژیک کشت می‌شد. کلم بروکسل بومی نواحی مدیترانه و اروپا بوده، ولی امروزه به‌طور گسترده در آلمان و هلند کشت می‌شود.

کلم بروکسل سرشار از ویتامین C، ویتامین B۶، ویتامین A، ویتامین K، فیبر، منگنز، مس، پتاسیم و بسیاری از ویتامین‌های ضروری دیگر است. همچنین کلم بروکسل محتوی فلاونوئیدها و ترکیبات پلی‌فنُلی است.

کلم بروکسل را در جاهای مختلف به شکل‌های مختلفی آماده می‌کنند. اما هیچ‌وقت نباید کلم بروکسل را بیش‌ازحد پخت. زیرا پختن بیش‌ازحد کلم بروکسل می‌تواند باعث ترش‌شدن یا ایجاد طعم نامطلوب بشود.

خواص کلم بروکسل برای سلامتی

۱. سرشار از مواد مغذی

کلم بروکسل کالری کمی داشته، اما سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. در زیر ارزش غذایی نصف فنجان کلم بروکسل پخته‌شده (معادل ۷۸ گرم از آن) آمده است:

  • کالری: ۲۸؛
  • پروتئین: ۲ گرم؛
  • کربوهیدرات: ۶ گرم؛
  • فیبر: ۲ گرم؛
  • ویتامین K: معادل ۱۳۷٪ نیاز روزانهٔ فرد به این ویتامین؛
  • ویتامین C: معادل ۸۱٪ نیاز روزانهٔ فرد به این ویتامین؛
  • ویتامین A: معادل ۱۲٪ نیاز روزانهٔ فرد به این ویتامین؛
  • فولات (ویتامین B): معادل ۱۲٪ نیاز روزانهٔ فرد به این ویتامین؛
  • منگنز: معادل ۹٪ نیاز روزانهٔ فرد.

کلم بروکسل سرشار از ویتامین K است. ویتامین K برای کمک به لختگی خون (توقف خونریزی) و سلامت استخوان‌ها ضروری است. کلم بروکسل محتوی ویتامین C است. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته، به جذب آهن کمک کرده و در ترمیم بافت‌ها و تقویت دستگاه ایمنی مؤثر است.

محتوای بالای فیبر موجود در کلم بروکسل به سلامت گوارش و عملکرد مناسب آن کمک می‌کند.

کلم بروکسل علاوه بر مواد مغذی بالا، محتوی مقادیر اندکی از ویتامین B۶، پتاسیم، آهن، تیامین، منیزیم و فسفر است.

۲. سرشار از آنتی اکسیدان‌ها

کلم بروکسل فواید بسیاری برای سلامتی دارد. اما در این بین خاصیت آنتی‌اکسیدانی، یکی از برجسته‌ترین خواص آن است. آنتی‌اکسیدان ها ترکیباتی هستند که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در سلول‌ها شده و خطر بروز بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند.

براساس یک مطالعه مصرف روزانه دو فنجان (۳۰۰ گرم) کلم بروکسل می‌تواند موجب کاهش ۲۸ درصدی آسیب‌های اکسیداتیو بشود. همچنین کلم بروکسل سرشار از کمپفرول است. کمپفرول آنتی‌اکسیدانی است که به خاطر فواید فراوانش برای سلامتی، به‌طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

براساس مطالعات آزمایشگاهی کمپفرول، این ماده غذایی می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی کاسته، موجب کاهش التهابات شده و به سلامت قلب کمک کند.

گنجاندن کلم بروکسل در رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به تأمین آنتی‌اکسیدان‌های موردنیاز بدن و سلامت فرد کمک بکند.

۳. محافظت در برابر سرطان

براساس برخی مطالعات مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکسل می‌تواند از شما در برابر انواع مختلفی از سرطان‌ها محافظت کند. چندین دلیل برای این ویژگی کلم بروکسل وجود دارد.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ صورت گرفت کلم بروکسل می‌تواند از بدن در برابر کارسینوژن‌ها یا عوامل ایجادکنندهٔ سرطان محافظت کرده و همچنین تأثیر آسیب‌های اکسیداتیو بر سلول‌ها را کاهش بدهد.

براساس مطالعهٔ کوچک دیگری، مصرف کلم بروکسل می‌تواند سطح آنزیم‌های مسئول سم‌زدایی بدن را ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهد. باتوجه به این ویژگی‌ها محققان نتیجه‌ گرفتند که احتمالاً کلمه بروکسل می‌تواند خطر بروز سرطان کلون یا سرطان رودهٔ بزرگ را کاهش بدهد، اما برای تأیید قطعی این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

علاوه‌براین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکسل می‌توانند تأثیر مخرب رادیکال های آزاد را خنثی کنند. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند که درنتیجه‌ٔ استرس اکسیداتیو تولید شده و موجب بروز بیماری‌های مزمنی مانند سرطان می‌شوند.

قراردادن کلم بروکسل در یک رژیم غذایی متوازن و داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند خطر بروز سرطان‌ها را کاهش بدهد. اما هنوز برای پی‌بردن به میزان این تأثیر به مطالعات بیشتری نیاز است.

۴. سرشار از فیبر

تنها نصف فنجان کلم بروکسل پخته‌شده محتوی ۲ گرم فیبر است. این میزان معادل ۸ درصد نیاز روزانه‌تان به فیبر است. فیبر بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می‌دهد. وجود مقدار کافی فیبر در غذا می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی به همراه داشته باشد.

براساس مطالعات، مصرف فیبر می‌تواند به کاهش یبوست، افزایش دفع مدفوع و همچنین نرم‌کردن مدفوع و سهولت آن کمک بکند.

فیبر با تغذیهٔ باکتری‌های مفید دستگاه گوارش، به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. افزایش مصرف فیبر می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد. از جمله این فواید می‌توان به کاهش خطر بیماری های قلبی و کمک به کنترل قند خون اشاره کرد.

براساس دستورالعمل‌های موجود، بهتر است زنان روزانه ۲۵ گرم و مردان روزانه ۳۸ گرم فیبر مصرف کنند. مصرف کلم بروکسل در کنار سایر میوه‌ها و سبزیجات و غلات کامل می‌تواند به تأمین فیبر موردنیازتان کمک بکند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
13 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.