پرایمر آرایشی چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا واقعا به آن نیاز داریم؟

پرایمر آرایشی چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا واقعا به آن نیاز داریم؟

در این مقاله برایتان گفته‌ایم پرایمر آرایشی دقیقا چیست و چه کاربردی دارد. درباره انواع آن صحبت کرده‌ایم و اینکه آیا شما واقعا به پرایمر نیاز دارید یا خیر. با «میدونی» همراه باشید.

پرایمر آرایشی چیست؟

پرایمر پایه‌ای‌ترین ماده‌ای است که برای آرایش استفاده می‌شود. اگر روی خوب از کار درآمدن آرایشتان حساس هستید، باید حتما به خرید این وسیله هم دقت داشته باشید. پرایمرها زیرساز فاندیشنی (کرم‌پودر، پنکک یا هر کرم آرایشی دیگر) هستند که برای پوست استفاده می‌کنید.

این مواد، لایه‌ای میان پوست و مواد آرایشی به وجود می‌آورند. به عبارت دیگر، پرایمر می‌تواند کاری کند که آرایش‌تان منسجم و مناسب روی پوست بخوابد. پرایمر سطح پوست را صاف می‌کند، رنگ آن را یک‌دست می‌سازد و اگر درست و اصولی استفاده شود، پوست را برای داشتن آرایشی زیبا، بی‌نقص می‌کند.

پرایمر آرایشی چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، پرایمرها زیرسازی هستند که باعث می‌شوند، فاندیشن به‌خوبی روی پوست بخوابد و دوام بیشتری هم داشته باشد. وجود پرایمرها روی پوست صورت به انسجام و دوام آرایش کمک شایانی می‌کند. برای همین، فرقی نمی‌کند که در سرمای زمستان از منزل بیرون می‌روید یا گرمای تابستان؛ در هر حال، پرایمر آرایش‌تان را از گزند سرما و گرما حفظ می‌کند.

بهترین راه برای استفاده از پرایمر، کمک‌گرفتن از انگشتان دست است. براش‌ها (همان قلم‌موی خودمان) و اسفنج‌های آرایشی را کنار بگذارید و با سرانگشتانتان پرایمر را روی سطح پوست بمالید. این کار به نشستن بهتر این ماده روی صورت کمک می‌کند.

از زاویه‌ای نزدیک‌تر با پرایمر آشنا شویم

برای آشنایی بیشتر با پرایمرها باید بدانید که در قالب ژِل، کرم یا مایع درست می‌شوند. این مواد آرایشی می‌توانند منافذ پوستی را پُر کنند و چربی پوست را به سمت خودشان بکشند. پرایمرهای مختلف، ویژگی‌های متنوعی دارند.

برخی فقط می‌توانند زمینه پوست را برای ادامه آرایش صاف و هموار کنند و برخی دارای کیفیت‌هایی مانند آب‌رسانی، ضدپیری و محافظت در مقابل نور خورشید هم هستند. باید بدانید که پرایمرها برای بخش‌های مختلف صورت به‌طور تخصصی تولید می‌شوند:

پرایمر صورت

پرایمر صورت کمک می‌کند تا کانسیلر و فاندیشن به‌خوبی روی صورت‌تان بخوابد، سطح پوست‌تان صاف شود و ماندگاری آرایش هم برایتان افزایش پیدا کند. یادتان باشد که پرایمری وجود ندارد که برای تمام پوست‌ها مناسب و مطلوب عمل کند. پس بهتر است که با شناخت ویژگی‌های پوست صورت‌تان اقدام به خرید پرایمر صورت کنید و بی‌گدار و براساس تبلیغات خرید نکنید.

پرایمر پلک چشم

دقت کرده‌اید که پلک چشم در طول روز کمی چرب می‌شود؟ این تعریق و چربی سایه پشت چشم را پاک می‌کند یا خط چشم را به حالت روان درمی‌آورد و باعث می‌شود که اطراف چشم‌تان بریزد. حال با استفاده از پرایمرهای پلک چشم می‌توانید آرایش ناحیه چشم را تثبیت کنید.

پرایمر مژه

اگر می‌خواهید که مژه‌هایی پرپشت‌تر و محکم‌تر داشته باشید، از پرایمر مخصوص مژه استفاده کنید. با استفاده از این ماده، ریمل‌تان هم بهتر روی مژه‌ها قرار خواهد گرفت و ماندگاری آرایش چشم‌تان بیشتر می‌شود. برخی شرکت‌های سازنده این محصولات مدعی‌اند که حتی امکان رشد مژه هم با استفاده از پرایمرهای مژه در بعضی موارد ممکن است. البته ما درباره صحت این ادعا اطلاعات کافی نداریم.

پرایمر ناخن

پرایمرها فقط برای آرایش صورت نیستند و کاربردهای دیگری هم دارند. وجود پرایمر روی ناخن‌ها به ماندگاری ژل و لاک کمک می‌کند و محافظ ناخن‌ها از لب‌پَر شدن است. علاوه بر اینها، زمانی که پرایمر ناخن را می‌زنید و بعد از لاک استفاده می‌کنید، ناخن‌هایتان در مقابل لاک مقاوم می‌شوند و مشکلاتی مانند تغییر رنگ ناخن‌ها پیش نخواهد آمد.

پرایمر مو

پرایمر موی سر هم می‌تواند از موها در مقابل رطوبت و حرارت اتوی مو، سشوار و… محافظت به عمل بیاورد. همان‌طور که می‌بینید پرایمرها ابزاری مهم در جهت حفظ سلامت و زیبایی بخش‌های مختلف بدن هستند. پرایمر مو می‌تواند موهایتان را سالم‌تر نگه دارد و درخشندگی خوبی به آنها ارزانی کند.

اشتباهات رایج در استفاده از پرایمر آرایشی چیست؟

یکی از اشتباهات رایج افراد در استفاده از پرایمر، این است که بلافاصله بعد از مالیدن پرایمر روی پوست، آرایش را شروع می‌کنند. دست‌کم یک دقیقه یا بیشتر باید صبر کرد تا پرایمر به‌خوبی روی پوست بخوابد و بعد به سراغ آرایش رفت. از اشکالات رایج دیگری که در زمینه استفاده از پرایمرها وجود دارد، می‌توان به خرید محصولی اشتباه اشاره کرد که مناسب پوست نیست.

مثلا هیچ‌گاه نباید پرایمری مرطوب‌ و مات‌کننده را روی پوستی خشک امتحان کرد. برخی معتقدند که مواد سازنده تمام پرایمرها مشابه است و فرقی نمی‌کند که سراغ چه گزینه‌ای بروند. این اشتباه است. هر پوستی ویژگی‌هایی دارد و از سوی دیگر، هر پرایمری هم مشخصات خاصی دارد. پس باید به جنس پوست و ویژگی‌های پرایمر در خرید دقت کنید.

آیا واقعا به پرایمر آرایشی نیاز دارید؟

اینکه به مواد مختلف آرایشی نیاز دارید یا خیر، تمام و کمال به خودتان بستگی دارد. مثلا شاید پوست خوبی دارید و اصلا وجود چنین چیزی برایتان کاملا اضافه است. برخی متخصصان آرایشی هم پرایمر را یکی از لوازم بی‌استفاده و اضافی می‌دانند.

تمام محصولات آرایشی از طریق آزمون‌وخطا میزان مفیدبودن خود را به شما نشان می‌دهند. البته عواملی مانند قیمت و نام برند هم هستند که به شما در خریدی بهتر کمک می‌کنند اما در نهایت، با مصرف‌کردن مواد آرایشی است که می‌توانید اثر مستقیم‌شان را روی پوست و چهره‌تان ببینید. روی هم رفته محصولات آرایشی مانند پرایمر کاربردشان هنگام آرایش حرفه‌ای کردن است که بیشتر آشکار می‌شود بنابراین اگر صرفا اهل یک آرایش سبک روزانه هستید، بعید است خیلی سراغ استفاده از پرایمر بروید.

در آخر

برخی از افراد هستند که فقط یک مداد چشم و یک عدد رژ (عموما قرمزرنگ) برای آرایش دارند. برخی هم هستند که تمام برندها و محصولات را روی میز آرایش‌شان ردیف می‌کنند. شما در کدام دسته قرار دارید؟ به نظرتان خرید لوازم آرایشی مختلف مانند پرایمر و انواع زیرساخت‌ها می‌تواند روی زیبایی چهره‌تان در آرایش اثر بگذارد؟ دیدگاه‌تان در این زمینه چیست؟ اگر هم تجربه‌ای در استفاده از پرایمر آرایشی دارید، حتما نکات مربوط به آن را با ما در میان بگذارید. منتظرتان هستیم.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
15 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.