همه نکات درباره برند پیر کاردین؛ برندی متمایز و ساختارشکن

همه نکات درباره برند پیر کاردین؛ برندی متمایز و ساختارشکن

برند پیر کاردین از آن برندهای مشهوری است که حتی اگر اهل دنیای مد و فشن هم نباشید، دست‌کم یک‌بار نامش را شنیده‌اید و البته اگر اهل دنیای مد و فشن باشید حتما می‌دانید که جناب پیر کاردین هم از کسانی بود که سال ۲۰۲۰ با دنیا خداحافظی کرد. در این مقاله شما را با برند معروف او و ابعادی از زندگی‌اش آشنا خواهیم کرد. از همین ابتدا بدانید که مرور فعالیت‌های این برند، شما را با گزینه‌ای متفاوت در دنیای شلوغ فشن آشنا می‌کند که برای دوست‌دارانِ تفاوت و خاص‌بودن الهام‌بخش است.

برند پیر کاردین؛ ماجرا از کجا شروع شد؟

در نیمه دوم قرن بیستم، پیر کاردین (Pierre Cardin) هم به‌عنوان طراحی مشهور در دنیای مد و فشن شناخته می‌شد و هم فرد معروفی که در دنیای کسب‌وکار موفق و خبره بود. هوش و غریزه شهودی کاردین دلیل عمده این موفقیت‌ها به نظر می‌رسید. او خلاق بود؛ خلاقیتش در چارچوب‌های زندگی مدرن به‌خوبی می‌نشست و مُد را فراتر از تقسیم‌بندی‌های کلیشه‌ای دنیای لباس‌های مردانه و زنانه می‌دید.

 پیر کاردین در مسیر یادگیری

کاردین در سال ۱۹۲۲ از والدینی فرانسوی در کشور ایتالیا به دنیا آمد. نام کامل او هم پیترو کاردینی (Pietro Cardini) بود. پیترو یا همان پیر  بعد از زندگی در ونیز ایتالیا به همراه خانواده‌اش به فرانسه مهاجرت کرد. پیر برای مدت کوتاهی در رشته معماری تحصیل کرد تا اینکه شانسی بزرگ در زندگی‌اش پیدا شد و مسیر زندگی‌اش را به سمت دنیای مد و فشن کشاند.

نمی‌دانیم که به شانس اعتقاد دارید یا خیر؛ شاید بهتر باشد که اسم این موقعیت را فرصتی درجه‌یک بگذاریم. این فرصت درجه‌یک چیزی نبود جز پیشنهاد همکاری در نقش طراح لباس در فیلم معروف «دیو و دلبر».

پیر کاردین در پروژه دیو و دلبر با ژان کوکتو (Jean Cocteau) و کریستین برار (Christian Bérard) همکاری کرد. این دو تن از هنرمندان معروفی بودند که به‌ترتیب در حوزه فیلم‌سازی و مُد فعالیت می‌کردند. کُت مخملی دیو در فیلم دیو و دلبر (محصول سال ۱۹۴۶)، کار پیر کاردین بود.

کاردین تا سال ۱۹۵۰ با برند کریستین دیور هم همکاری می‌کرد. تجربه همکاری با دیور برای کاردین نکات مثبت زیادی به همراه داشت. برای مثال، او همیشه مهارت‌های خود در خیاطی را مدیون درس‌هایی می‌دانست که از دوخت‌ودوز کت‌وشلوارهای دیور یاد گرفته بود.

نخستین مجموعه از طراحی‌های لباس برند پیر کاردین در سال ۱۹۵۳ در پاریس عرضه شد. یک سال بعد از این رونمایی، کاردین بوتیکی در پاریس افتتاح کرد که نامش ایو (Eve) بود.

بعدها یعنی در سال ۱۹۵۷، بوتیک مردانه پیر کاردین با نام آدام (Adam) هم بازگشایی شد. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، ایو به معنای حوا و آدام هم همان آدم است. در واقع، بوتیک‌های زنانه و مردانه برند پیر کاردین آدم‌وحوا نام داشتند.

تفاوت و تمایز در همان گام‌های نخست

از همان سال‌های نخست فعالیت، کاردین نشان می‌داد که فردی دنباله‌رو نیست و خلاقیت و جسارتی دارد که دیر یا زود ستوده خواهد شد. او همیشه می‌گفت:

برای من، پارچه در جایگاه دوم اهمیت قرار دارد. من نخست به شکل، ساختار و هندسه لباس اعتقاد دارم.

اهمیتی که پیر برای ساختار و هندسه لباس قائل بود، مانع از آن نمی‌شد که شکل بدن انسان را در طراحی‌هایش نادیده بگیرد. توانایی این طراح معروف در ارائه الگوهایی هندسی برای لباس با حس او نسبت به معماری در هم آمیخته بود و او را متمایز می‌کرد. دید خلاقانه در طراحی و توانایی استثنایی در اجرای طراحی‌ها باعث می‌شد که رویاهای پیر کاردین در دنیای مد و فشن واقعی شوند.

پیر کاردین در کنار زبردستی در زمینه طراحی، تاجر موفقی هم بود. او همیشه به‌دنبال تجاری‌سازی درست دنیای مدوفشن می‌گشت و البته در این حوزه بسیار هم موفق بود.

برند پیر کاردین و لباس‌های مردانه

سال‌هایی که پیر کاردین در دهه ۱۹۵۰ میلادی در دنیای مد به‌عنوان خیاط مشغول به فعالیت بود، روی شکل‌گیری نگاهش به این دنیا اثرات انکارناپذیری داشت. پیِر خلاق بود و این خلاقیت را با مهارت‌ها و تجربه‌هایی که در دهه ۵۰ کسب کرده بود، با هم تلفیق می‌کرد. یکی از جالب‌توجه‌ترین اقداماتش، شکستن ساختار کلیشه‌ای و رایج کت‌وشلوارها بود.

کاردین به‌سراغ کت‌وشلوار مردانه رفت و با حذف بخش‌هایی از شکل سنتی آن مانند یقه و دکمه‌های سردست، یکی از جالب‌ترین و قابل‌توجه‌ترین طراحی‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی را به نمایش گذاشت. چیزی که مشخص بود، میل و علاقه برند پیر کاردین به شکستن ساختارهایی بود که به نظر می‌رسید، امکان هیچ دخل‌وتصرفی در آنها وجود ندارد.

خلاقیت‌های ساختارشکنانه همیشه با طعم نوعی آزادی و رهایی همراه هستند؛ به‌ویژه اگر گروه‌های محبوب و معروفی از هنرمندان؛ مثلا ستاره‌های دنیای موسیقی از آنها حمایت کنند. طرح کت‌وشلوارهای مردانه و بی‌یقه پیر کاردین هم با حمایت خیاط معروف گروه‌های موسیقی آن دهه؛ یعنی دوگی میلینگ (Dougie Millings) به شهرتی قابل‌توجه رسید. میلینگ با الگوبرداری از طرح پیر کاردین، کت‌وشلوارهای اعضای گروه بیتلز را بی‌یقه دوخت و ماجرای این خلاقیت را به شهرتی همه‌گیر کشاند.

سفر و الهام‌گرفتن از نقاط مختلف دنیا

برند پیر کاردین برندی خلاق است. این امتیاز علاوه بر خلاقیت ذاتی صاحبش به ایده‌هایی بازمی‌گردد که از سفرکردن به‌دست می‌آورد. مثلا در سفر به هند و پاکستان از کت‌های یقه‌بلندشان الهام گرفت و موجی تازه را وارد دنیای مد در سال‌های ۱۹۶۰ میلادی کرد. لباس‌های هندی و پاکستانی همان کت‌های نِهرو با یقه‌های بلند هستند که از سوی پیر کاردین وارد دنیای شگفت‌انگیز مد شدند.

از ابتکارات دیگر پیر کاردین می‌توان به اضافه‌کردن دستمال‌گردن به استایل به‌جای کراوات و پوشیدن یقه‌اسکی زیر کت اشاره کرد. البته این نوآوری‌ها و شکستن هنجارهای قدیمی به معنای این نبود که پیر کاردین نمی‌تواند تیپ‌ها و استایل‌های کلاسیک خلق کند.

یکی از برجسته‌ترین نمودهای توانمندی کاردین در کار طراحی لباس مردانه کلاسیک در سریال انتقام‌جویان (The Avengers) دیده شد. شخصیت جان استید (John Steed) در این سریال لباس‌هایی کلاسیک به‌تن داشت و استایل کلاسیک-سنتی او کار پیر کاردین بود.

لباس‌های فراجنسیتی یا یونیسکس (unisex)

فناوری‌های نساجی و پیشرفت‌هایی که این صنعت در دهه ۱۹۶۰ میلادی به خود دید هم‌زمان با اکتشافات فضایی گسترده در آن تاریخ و دوره زمانی بود. برند پیر کاردین هم از این موضوع تاثیراتی پذیرفت. برای مثال، این برند مجموعه‌ای به‌نام عصر فضا (Space Age) در سال ۱۹۶۴ عرضه کرد. لباس‌های این مجموعه مینیمالیستی و فراجنسیتی بودند؛‌ یعنی هم برای مردان و هم زنان قابلیت استفاده داشتند.

برند پیر کاردین اقدام به طراحی و تولید لباس‌هایی با شکل و شمائلی نو و خلاقانه کرده بود که در آنها مواد و پارچه‌هایی از جنس‌های متنوع مانند وینیل، پشم و حتی فلز استفاده شده بود. ورود لباس‌های فراجنسیتی یا یونیسکس به برند پیر کاردین خلاقانه‌تر از کاری بود که طراحانی مانند رودی گرنریک (Rudi Gernreich) یا آندره کورجس (André Courrèges) انجام داده بودند.

این طراحان شلوارپوشی را در میان زنان رایج کردند اما کاردین گامی فراتر از چنین اقدامی برداشته بود. لباس‌هایی که او طراحی می‌کرد، اصلا مربوط به جنسیت خاصی نبودند و از اساس برای مردان و زنان قابلیت استفاده داشتند.

به‌عبارت بهتر، طراحی‌های برند پیر کاردین به‌دنبال زدودن محدودیت از مفهوم لباس زنانه و مردانه نبودند و نمی‌خواستند که مثلا زنان هم بتوانند لباس‌های مردانه به تن کنند بلکه به‌دنبال این بودند که از اساس بی‌جنسیت و یونیسکس طراحی شوند.

برند پیر کاردین در مسیر جهانی‌شدن

سال‌های همکاری پیر کاردین با برند دیور به او خیلی چیزها آموخته بود. یکی از مهم‌ترین درس‌های این دوره از همکاری چگونگی تجاری‌سازی مدوفشن بود. کاردین یاد گرفته بود که می‌توان برند را به فراسوی مرزهای هر کشور هم بُرد و وجهه‌ای بین‌المللی پیدا کرد؛ این یعنی تجارت و البته شهرت. جرقه جهانی‌سازی ایده‌ها و تولید برای برند پیر کاردین زمانی شکل واقعیت گرفت که از طرح‌های آن در کشورهایی مانند هند، شوروی، ژاپن و… استقبال خوبی شد.

سال‌ها قبل از آنکه مفاهیم برندینگ و بازاریابی به گستردگی امروز شوند، برند پیر کاردین توانسته بود برندینگی عالی با شهرتی بین‌المللی برای خود به‌وجود بیاورد. ژاپنی‌ها از پیر کاردین استقبال پرشوری به عمل آوردند، در اوایل سال‌های ۱۹۷۱ میلادی هم پای برند به اتحاد جماهیر شوروی باز شد. این موفقیت‌ها برند پیر کاردین را به جایی رساند که در حوالی سال ۱۹۶۹، حدود ۱۹۲ شعبه و کارخانه در نقاط مختلف دنیا راه‌اندازی کرد.

کاردین با خرید رستوران ماکسیم که از معروف‌ترین‌های پاریس بود، شروع به راه‌اندازی رستوران‌های زنجیره‌ای در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی کرد. او از اعتبار و شهرتش برای ورود به کسب‌وکارهایی تازه استفاده می‌کرد و روزبه‌روز معروف‌تر و البته ثروت‌مندتر می‌شد.

با ورود به قرن ۲۱ میلادی و شروع سال ۲۰۰۰، دیگر برند پیر کاردین محدود به لباس و پوشاک نبود. محصولات برند بسیار متنوع شده بودند و از پوشاک، کیف، اکسسوری، چمدان و ساک تا ماشین‌های لوکس را پوشش می‌دادند. موفقیت‌های برند ادامه‌دار بود.

پیر کاردین و فعالیت‌هایی شاخص در ابعاد بین‌المللی

در سال ۱۹۹۶، بازی‌های المپیک در آتلانتا، جورجیای آمریکا برگزار شد. در حاشیه برگزاری و بزرگ‌داشت این بازی‌ها پیر کاردین مجموعه لباس‌های ورزشی خود را در قالب شوی فشن به نمایش گذاشت. طراحی‌های او در حوزه لباس‌های ورزشی زنانه و مردانه در آن زمان با استقبالی وسیع روبه‌رو شد و رونقی بزرگ به خط تولید پوشاک ورزشی‌اش داده شد.

آشنایی با هویت برند پیر کاردین و لوگوی آن

در اوایل سال‌های ۱۹۶۰ میلادی، برند پیر کاردین نخستین برندی بود که لوگوی خودش را به‌عنوان طرح روی لباس‌ها و محصولات مختلفش چاپ می‌کرد. آن‌روزها، هنوز برندبازی و صحبت‌کردن از مارک‌ها این‌قدر رایج نشده بود و وجود آرم و لوگویی کوچک روی تی‌شرتی ساده به صفرهای قیمت آن اضافه نمی‌کرد. بعد از این ابتکار پیر کاردین بود که برندهای دیگر هم از این کار تقلید کردند و نام و شکل لوگوی برندها به طرحی برای چاپ روی محصولات‌شان بدل شد.

پیر کاردین می‌گوید:

کار مد فقط دوخت لباس‌های زیبا نیست، بلکه وظیفه‌اش تغییر چهره دنیا با برش و خطوط است. وظیفه آن، هویداکردن جنبه دیگری از انسان است.

پیر کاردین منتقدانی هم داشت و برخی به توسعه سریع خطوط تولید محصولاتش در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی انتقاد داشتند. با این حال، نام این برند در تمام دنیا شناخته شده است و همه ویژگی مهم آن را کیفیت و استانداردهای بالا می‌دانند. اعطای لیسانس برند به کارخانه‌های مختلف برای کارکردن تحت‌نظارت و مجوز این برند از خلاقیت‌های بزرگی بود که پیر کاردین انجام داد. شرکت‌های مختلفی از سراسر دنیا با دریافت لیسانس این برند، اقدام به تولید محصولات مختلف می‌کنند.

محصولات تحت لیسانس برند

محصولات مختلفی که با نام برند پیر کاردین یا تحت لیسانس آن روانه بازار می‌شوند، طیف وسیع و گسترده‌ای دارند. مواد غذایی یا حتی لوازم و اسباب خانه هم با این برند روانه بازارها می‌شوند. در میان محصولات تولیدی پیر کاردین، محصولات آرایشی و عطر هم وجود دارد.

البته ناگفته نماند که برخی معتقدند که تولید محصولاتی به‌شدت متنوع و اعطای لیسانس برند به شرکت‌های مختلف، کمی اعتبار برند را مخدوش کرده ولی در مقابل، ثروتی کلان برای صاحبان آن به همراه داشته است. در سال ۱۹۸۶ میلادی، در مجله وُمنز وِر دیلی( Women’s Wear Daily ) نوشته شده بود که درآمد سالانه و تخمینی برند پیر کاردین حدود ۱۰میلیون دلار است.

این ثروت و توسعه برند برای تولید محصولات متنوع منتقدانی داشته و دارد. مثلا در گذشته برخی می‌گفتند که پیر کاردین نام خود را به دستمال توالت فروخته است. منتقدان معتقد بودند که از دست‌رفتن اعتبار برند در مقابل پول ارزشی ندارد. در واقع، دنیای پر از شهرت و موفقیت پیر کاردین اشکالات و اشتباهاتی هم داشته است.

در سال ۲۰۱۱ هم کاردین تلاش کرد که کسب‌وکارش را به قیمت ۱ میلیارد دلار به فروش برساند. اما رقم و ارزش فروش برند از سوی  وال‌استریت‌ژورنال، یک‌پنجم رقم موردنظر کاردین اعلام شد. در نهایت هم پیر کاردین از این تصمیم صرف‌نظر کرد.

پیر کاردین و فعالیت‌ در یونسکو

در ژانویه ۱۹۹۱، پیر کاردین سفیر حسن‌نیت یونسکو شد. علت این انتخاب، تلاش کاردین در راستای توسعه رواداری و درک متقابل از طریق هنر بود. پیر در جایگاه سفیر یونسکو فعالیت‌های خیرخواهانه و مثبت زیادی را سروسامان داد.

برای نمونه، یکی از برنامه‌های او با عنوان «دیگر هرگز؛ اولویت محیط‌زیست» درباره چرنوبیل بود. این پروژه درباره حادثه چرنوبیل و فجایع هسته‌ای آن در آوریل ۱۹۸۶ طراحی شد و فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگ‌سازی یونسکو به‌کمک پیر کاردین در کشورهایی مانند بلاروس، اوکراین و روسیه انجام گرفت.

او در پروژه‌های دیگری از یونسکو هم فعالیت داشت. یکی دیگر از پروژه‌هایش به نام «۶ پرچم رواداری» در سال ۱۹۹۵ پیگیری شد. این پروژه هم به‌کمک افراد مشهوری مانند پیر کاردین تبلیغ شد و هدفش ترویج رواداری و بردباری در روابط افراد، کشورها و جوامع بود.

از اقدامات مفید کاردین برای یونسکو می‌توان به مسابقات فیل‌سواری در شهر جایپور هند هم اشاره کرد. این مسابقه در حاشیه جشن‌های سال ۲۰۰۰ میلادی انجام شد و هدفش جمع‌آوری اعانه برای تحصیل کودکان نیازمند بود.

زندگی و دستاوردهای پیر کاردین در یک نگاه

برند پیر کاردین و صاحب آن در طول سال‌های فعالیت خود دستاوردهای زیادی کسب کرده‌اند. اجازه بدهید که مروری سریع بر آنها داشته باشیم. از تولد پیر شروع می‌کنیم و به موفقیت‌ها و اقداماتش در طی سالیان اشاراتی سریع خواهیم داشت:

سال ۱۹۲۲

  • پیر کاردین در این سال در ونیز ایتالیا به‌ دنیا آمد. او در ۲سالگی به فرانسه رفت و در سَن‌اِتِن بزرگ شد.

سال ۱۹۴۶

  • از سوی خانه مد دیور که به‌تازگی در پاریس افتتاح شده بود، به‌عنوان خیاط مشغول به کار شد.

سال ۱۹۵۰

  • پیر کاردین شرکت خودش را تأسیس کرد. فعالیت برند پیر کاردین به طراحی ماسک و لباس‌های تئاتر اختصاص داشت.

سال ۱۹۵۴

  • طرح لباس حبابی او بسیار معروف شد. منظور از پیراهن‌های حبابی همان پیراهن‌های زنانه‌ای است که دامنی پُفی دارند و در تصویر بالا نمونه‌ای از آن را می‌بینید. این طرح از لباس شهرتی جهانی پیدا و کاردین نخستین بوتیک لباس زنانه‌اش را افتتاح کرد.

سال ۱۹۵۷

  • کاردین برای نخستین‌بار به ژاپن سفر کرد. او عنوان استاد افتخاری را از دانشگاه طراحی بونکا فوکوسو (bunka fukuso) دریافت کرد و به مدت یک‌ ماه در آنجا برش‌های معروف سه‌بُعدی‌اش را آموزش داد.

سال ۱۹۵۹

  • در بهار ۱۹۵۹، او نخستین مجموعه از پوشاک آماده برای زنان را عرضه کرد. این پوشاک همان محصولاتی هستند که در سایزهای مختلف طراحی و فروخته می‌شوند و سفارشی و برای شخصی خاص دوخته نمی‌شوند.

سال ۱۹۶۰

  • برند پیر کاردین نخستین مجموعه مردانه خود با نام «سیلندر» را با ۲۵۰ دانشجوی فرانسوی ارائه و دپارتمان پوشاک و اکسسوری‌های آماده مردانه را راه‌اندازی کرد.

سال ۱۹۶۳

  • کاردین می‌خواست که اوت‌کوتور یا همان دوخت مزونی و باکیفیت برای عموم قابل‌دسترس‌تر شود. برای همین، نخستین دپارتمان لباس‌های باکیفیت و آماده را در این سال تأسیس کرد.

سال ۱۹۶۶

  • برند پیر کاردین مجموعه لباس‌های طراحی‌شده برای کودکان را ارائه کرد و برای عرضه آنها، تمام سه‌قلوهای پاریس را فراخواند و لباس‌ها را بر قدوقامت آنها به نمایش گذاشت؛ ایده درخشانی بود.

سال ۱۹۶۸

  • کاردین با هنرپیشه/مدل معروف و زیبای آمریکایی، لورِن باکال وارد همکاری شد. باکال لباس‌های برند پیر کاردین را به تن می‌کرد.

سال ۱۹۷۰

  • پیر کاردین سالن رستوران معروف تئاتر امبَسِدور (theatre des ambassadeur) را خریداری و آن را به مرکزی به نام پیر کاردین اِسپَس (pierre cardin espace) بدل کرد. این مرکز هم رستوران داشت و هم  به فعالیت‌هایی مانند تئاتر، رقص، موسیقی، هنر و برگزاری گالری‌ها اختصاص پیدا کرده بود. این مرکز که در توسعه شهرت کاردین نقش زیادی داشت در سال ۲۰۱۶، بعد از ۴۵ سال فعالیت هنری و فرهنگی بسته شد.

سال ۱۹۷۱

  • پیر کاردین که از موفقیت‌های انسان در فضا شگفت‌زده شده بود به بازدید از ناسا رفت و نخستین فردی در دنیا شد که لباس فضایی باز آلدرین (Buzz Aldrin) یعنی فضانورد آمریکایی را به تن کرد.

سال ۱۹۷۲

  • نخستین عطر مردانه برند پیر کاردین به‌ نام «برای موسیو» یا به‌قول فرانسوی‌های پوق موسیو (pour monsieur) را به بازار عرضه کرد.

سال ۱۹۷۴

  • در ۲۳ دسامبر او نخستین خیاط و فعال در دنیای مدی بود که تصویرش روی جلد مجله معروف تایم (TIME) رفت. او در آن سال، ۵۲ ساله بود.

سال ۱۹۷۷

  • کاردین جایزه انگشتانه طلا (همان ابزار خیاطی معروف) را دریافت کرد که از سوی برند معروف و لوکس کارتیه ساخته شده بود. این جایزه معروف در صنعت مد و فشن فرانسه به‌خاطر ارائه مجموعه‌ای خلاقانه به کاردین اهدا شد. البته در سال‌های بعد هم برند پیر کاردین این جایزه را دریافت کرد.

سال ۱۹۷۸

  • پیر کاردین برای نخستین‌بار به کشور چین سفر کرد و این سفر سرآغازی بر همکاری‌های طولانی‌مدت میان چین و کاردین شد.

سال ۱۹۷۹

  • قراردادی میان شرکت هوایی آتلانتیک آمریکا و کاردین به امضا رسید و پیر کار طراحی داخلی و خارجی مدلی از هواپیماهای جِت (وِست‌ویند۱۱۲۴) را عهده‌دار شد.

سال ۱۹۸۱

  • در چهارمین روز از ماه مه، پیر کاردین صاحب رستوران معروف ماکسیم پاریس شد. در همین سال، عطر زنانه معروف برند پیر کاردین یعنی شُک (CHOC) هم روانه بازار شد.

سال ۱۹۸۸

  • پیر سفری به خاور دور داشت و در آن سال با پاپ ژان پل دوم هم ملاقات کرد.

سال ۱۹۹۱

  • کاردین سفر حسن‌نیت یونسکو شد و برای برنامه روشن‌گری درباره چرنوبیل و پروژه‌ای که یونسکو در این زمینه داشت، مدال و جواهراتی طراحی کرد. در سال ۱۹۹۵ هم در پروژه‌ای دیگر در ستایش رواداری مشارکت داشت و طراحی‌هایی هم در آنجا انجام داد. در این سال، شوی مُدی را هم در میدان معروف مسکو یعنی میدان سرخ در مقابل ۲۰۰هزار نفر روی صحنه برد. این نخستین‌بار بود که چنین برنامه‌ای در روسیه برگزار می‌شد.

سال ۱۹۹۲

  • پیر کاردین کرسی آکادمی هنرهای عالی در موسسه فرانسه (fine arts at the french institute) را پذیرفت.

سال ۱۹۹۵

  • او چندماه بعد از انتخاب‌شدن نلسون ماندلا به رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی با او دیدار کرد.

سال ۲۰۰۱

  • پیر کاردین قلعه مارکس دو ساد (marquis de Sade) را خریداری کرد و هرسال در آنجا در ماه ژوئیه جشنواره شعر و تئاتر برگزار می‌کرد.

سال ۲۰۰۶

  • او موزه خود با عنوان «گذشته، حال، آینده» را افتتاح کرد.

سال ۲۰۱۶

  • کتاب کاردین به نام «اسپس پیر کاردین» با نویسندگی ژان پاسکال هسه روانه بازار شد. در همین سال، شوی فشن و مد او در آکادمی هنرهای زیبای پاریس در موسسه فرانسه هم به نمایش درآمد. این نخستین‌باری بود که این دانشگاه از یک طراح مد استقبال می‌کرد. این برنامه «۷۰ سال خلاقیت» نام داشت.

سال ۲۰۱۸

  • در این سال، حدود ۴۰ سال از حضور برند پیر کاردین در چین می‌گذشت. به پاس این حضور و همکاری بلندمدت در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۸ در مکان دیوار بزرگ چین، برنامه شوی مُدی ویژه برگزار شد.

سال ۲۰۱۹

  • نمایشگاهی با عنوان «پیر کاردین: آینده مُد» در موزه بروکلین در نیویورک آمریکا برگزار شد. در سال ۲۰۱۹، برنامه‌ای با همین عنوان در موزه‌ای در دوسلدورف آلمان هم برپا شد. در افتتاحیه جشنواره بین‌المللی ونیز هم مستندی با عنوان «خانه کاردین» به نمایش درآمد.

سال ۲۰۲۰

  • در فوریه ۲۰۲۰ در طی مراسمی نام پیر کاردین به مشاهیر منطقه پالم‌اسپرینگز (Palm Springs) اضافه شد.

پرده آخر

  • پیر کاردین با تمام موفقیت‌ها و فعالیت‌هایی که در طول عمرش انجام داده بود، در نهایت در ۲۹ دسامبر سال پرماجرای ۲۰۲۰ با دنیا خداحافظی کرد. او در بیمارستانی در پاریس جان سپرد.

مرور داستان‌هایی مانند داستان برند پیر کاردین می‌تواند الهام‌بخشِ تلاش و شور زندگی باشد. شما چه فکر می‌کنید؟ بعد از خواندن این مقاله چه حس‌وحالی دارید؟‌ برای‌مان بگویید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
7 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.