همه نکات درباره انتخاب و ست کردن پافر زنانه

همه نکات درباره انتخاب و ست کردن پافر زنانه

شاید شما هم با دیدن کاپشن‌های پفی با آن رنگ‌های متنوع و زیبا در ویترین مغازه‌های پوشاک زمستانی، تمایل پیدا کرده باشید یکی از آنها را بخرید. این کاپشن‌های قشنگ همان پافرها هستند. دوست دارید نحوه انتخاب و ست کردن پافر زنانه را بدانید؟ این مطلب راهنمای کاملی برای شماست.

تاریخچه‌ای مختصر از پافر

پافر در مقایسه با کت و کاپشن نسبتا جدیدتر است. اولین پافر را در دهه ۱۹۳۰ فردی به نام ادی باوئر (Eddie Bauer) ابداع کرد. درواقع، ایده این کاپشن در موقعیتی در ذهن باوئر جرقه زد که مرگ را در یک قدمی‌اش دید!

داستان از این قرار است که باوئر و دوستش از ماهیگیری در ایالت واشنگتن آمریکا برمی‌گشتند. حوالی شب دمای هوا به‌شدت کاهش یافت. باوئر ناگهان احساس خواب‌آلودگی کرد و از دوستش عقب افتاد. دقیقا نشانه‌های سرمازدگی (هیپوترمی) را در خودش می‌دید. دستش را به پشتش برد تا بار ماهی را کمی جابه‌جا کند که متوجه شد لباس پشمی‌اش کاملا خیس شده و به‌دلیل سرمای هوا یخ زده است. باوئر در هاله‌ای از یخ پوشیده شده بود.

خوشبختانه توانست توجه دوستش را جلب کند و با کمک او به‌سرعت خودشان را به محلی امن رساندند. باوئر خوش‌شانس بود که تنها نبود؛ وگرنه مرگش حتمی بود.

این اتفاق باعث شد جرقه‌ای در ذهن باوئر شکل بگیرد. او تصمیم گرفت لباسی طراحی کند که از یک طرف در سرمای زمستان بدن را گرم نگه دارد و از سوی دیگر به همین راحتی خیس نشود. به این ترتیب اولین پافر متولد شد.

فرایند طراحی کت باوئر

باوئر در فرایند طراحی این لباس باید دو عنصر مهم را در نظر گرفت: وزن و رطوبت. او باید ژاکتی طراحی می‌کرد که گرم باشد؛ اما سنگین نباشد و آب را به خود جذب نکند که باعث یخ‌زدگی شود. باوئر به یاد آورد که ارتش روسیه در زمان‌های قدیم با چپاندن پرهای گرم، سبک و رطوبت‌گیر در لباس‌های نظامیان از سرمازدگی آنها جلوگیری می‌کرد. این همان چیزی بود که باوئر دنبالش بود.

مشکل استفاده از پر این بود که گرمای کافی داشتند؛ اما به لبه ژاکت سرازیر می‌شدند و در آنجا جمع می‌شدند. بنابراین عملا بی‌فایده بودند. باوئر برای توزیع یکنواخت پرها در داخل لباس، تصمیم گرفت از شیوه لحاف‌دوزی استفاده کند. او با آستر و پارچه پرها را به‌شکل لوزی یا مربع دوخت تا در جای خود ثابت بمانند. به این ترتیب پرها در جیب و آستین و یقه هم جا خوش می‌کردند و گرما را در کل لباس به دام می‌انداختند. این کاپشن گرم و نرم که نام آن را اسکای لاینر (Skyliner) گذاشتند، در سال ۱۹۳۹ به ثبت رسید.

پافرهای مدرن

بعدها طراحان دیگر هم از کتی که باوئر ایجاد کرده بود ایده گرفتند و پافرهای جدیدتری هم برای مد و هم برای اهداف کاربردی طراحی کردند. طراحی به نام چارلز جیمز، پافرهایی شیک و پرزرق‌وبرق تولید کرد که هم ضخیم بودند و افراد را گرم نگه می‌داشتند و هم برای شیک‌پوشان کاربرد داشتند. این پافرها طرفداران زیادی داشتند.

در دهه ۱۹۷۰ نورما کمالی (Norma Kamali) کت کیسه‌خواب را طراحی کرد. این کت یک پافر بود که خیلی راحت به کیسه‌خواب تبدیل می‌شد. این کیسه‌خواب‌ها برای خوابیدن در فضای آزاد برای درامان‌ماندن از سرما عالی بودند.

در دهه ۱۹۸۰ هم مونکلر در میلان پافرهای جدیدی را به بازار عرضه کرد که معمولا کوتاه بودند و چند دکمه داشتند.

در دهه ۱۹۹۰ پافرهای مدرن‌تری به بازار آمدند و همچنان جزو محبوب‌ترین پوشاک زمستانی بودند تا اینکه در دهه ۲۰۰۰ از مد افتادند. حالا بعد از ۲۰ سال دوباره پافرها به عرصه مد بازگشته‌اند و حتی طرفداران بیشتری نسبت به گذشته دارند.

انتخاب پافر زنانه با توجه به شکل بدن، رنگ، بلندی و ضخامت آنها

مانند همه لباس‌های دیگر برای انتخاب پافر زنانه هم باید عواملی را در نظر بگیرید تا انتخابی درست داشته باشید. مخصوصا اینکه پافر لباسی پف‌دار است و خیلی راحت می‌تواند جثه‌تان را بزرگ‌تر نشان دهد.

شکل بدن؛ ساختاری‌ها و منحنی‌ها

اگر بدنتان مستطیل‌شکل یا گلابی‌شکل است، یعنی عرض شانه‌ها و قفسه سینه از باسن کوچک‌تر مساوی است. بنابراین باید به بالاتنه اضافه کنید. پافرهای کوتاه، با یقه‌های پهن‌تر برایتان مناسب هستند.

اگر ساعت‌شنی هستید مشکلی نخواهید داشت؛ اما بهترین انتخاب پافر بدون آستین است که می‌توانید آن را با یک پلیور گرم آن را بپوشید.

اگر سیب‌شکل هستید، قسمت میانی بدنتان حجیم‌تر از باسن است. بنابراین پافر بلندتری بپوشید که تعادل برقرار شود.

اگر هم شبیه مثلث وارونه هستید، باز هم بالاتنه بزرگ‌تری نسبت به پایین‌تنه دارید؛ یعنی پافرهای بلند برایتان بهتر خواهند بود.

انتخاب رنگ؛ از رنگ‌های خنثا تا براق

اگر اولین بار است پافر می‌خرید و نمی‌دانید ظاهرتان با آن چطور می‌شود یا دنبال استایل مینیمالیستی هستید، رنگ‌های تیره مانند مشکی، ذغالی یا سرمه‌ای را انتخاب کنید. این رنگ‌ها و نیز قهوه‌ای و برنزی تقریبا با همه رنگ‌های دیگر به‌راحتی ست می‌شوند.

اگر به‌دنبال ظاهری جسورانه‌تر هستید، رنگ‌های روشن‌تر مانند سفید، قرمز یا زرد بهترین‌اند.

برخی دیگر از پافرها هستند که روشن باشند یا تیره فرقی نمی‌کند، براق‌اند؛ طوری که انگار روی آنها روکش مومی وجود دارد. یادتان باشد، اگر دوست ندارید بالاتنه‌تان پرتر به نظر بیاید از پافرهای براق دور بمانید. خود پافر به‌اندازه کافی پف‌دار هست و هرچقدر هم بالاتنه باریکی داشته باشید، باز هم بزرگ‌تر و سنگین‌تر به نظر می‌رسید. با انتخاب پافر براق فقط توجه بیشتری را به بالاتنه جلب می‌کنید. البته اگر خودتان اینطور می‌خواهید که هیچ؛ اما اگر دنبال استایلی شیک هستید، پافرهای با روکش مات را انتخاب کنید.

نکته: اگر دوست دارید ظاهر جذاب‌تر و خاص‌تری داشته باشید، به‌جای اینکه پافر را براق انتخاب کنید، آن را از رنگ‌های خنثا و ملایم در نظر بگیرید و در عوض، یک شال‌گردن یا کلاه زمستانی خوش‌رنگ با آن ترکیب کنید که به استایل شما کمی رنگ و لعاب ببخشد.

طرح دوخت روی پافر

دوخت روی پافرها حالت لحاف‌دوزی‌شده دارد و در انواع مختلفی مستطیلی، مربعی و لوزی موجود است. برخی از آنها دوخت‌هایی با فاصله‌های زیاد دارند و برخی دیگر نزدیک‌به‌هم دوخته شده‌اند. یادتان باشد پفکی‌های پرتراکم و درشت کاملا شبیه کاپشن مردانه می‌شود. بنابراین پافر زنانه را طوری انتخاب کنید که تراکم پفکی‌هایش کمتر باشد. به این ترتیب اندامتان را زیاد بزرگ نشان نخواهد داد.

معمولا طرح‌های مربع و لوزی برای خانم‌ها جذاب‌تر و شیک‌تر است. پافرهایی که پفکی‌های آنها کوچک‌تر است بیشتر برای آقایان مناسب هستند.

ضخامت و لایه‌بندی پافر زنانه

به‌طور کلی کاپشن‌ها جزو لباس‌های ضخیم هستند و اندازه بدن را بزرگ‌تر نشان می‌دهند؛ با این حال پافرها حجیم‌ترین نوع کاپشن به شمار می‌روند. باید در نظر بگیرید که گرما برایتان در اولویت است یا مد. حتی نازک‌ترین پافرها هم به اندازه کافی گرم هستند؛ بنابراین بهتر است ضخامت پافری که انتخاب می‌کنید کمتر باشد و در عوض، زیر آن بلوز کشباف سبک بپوشید. اگر خیلی سرمایی هستید، می‌توانید بلوز ضخیم‌تری زیر آن بپوشید.

اگر برایتان مهم نیست که پافر شما را درشت‌اندام نشان دهد و بیشتر به گرمای آن فکر می‌کنید، می‌توانید پافرهای ضخیم را انتخاب کنید. به خودتان بستگی دارد.

پافرهای آستین‌دار و بدون آستین

بیشتر پافرها آستین دارند و البته مدل بدون آستین آن هم در بازار موجود است. برخی پافر بدون آستین را در دسته وست‌ها به حساب می‌آورند؛ اما همه وست‌ها پافر نیستند. بنابراین می‌توانیم پافرهای بدون آستین را هم پافر بدانیم.

پافر آستین‌دار گرم است و بهتر است زیر آن بلوز سبک بپوشید؛ اما زیر پافرهای بدون آستین، بسته به شدت سرمای هوا، می‌توانید از بلوزهای ضخیم‌تر یا پلیورهای بافتنی گرم استفاده کنید. پافرهای بدون آستین برای هوای بارانی مناسب نیستند.

بلندی پافر زنانه

پافر را با هر اندازه‌ای از نظر بلندی می‌توانید پیدا کنید. برخی پافرها کوتاه‌اند، برخی تا بالای زانو و برخی از آنها ماکسی هستند. امسال پافرهای خیلی بلند طرفداران زیادی دارند.

پافر کوتاه

با هر لباسی می‌توانید این پافر را ست کنید. مانتوی راسته، شلوار جین چسبان و پافر کوتاه با یک جفت بوت بلند یا نیم‌بوت یکی از پیشنهادهای ماست.

پافر با بلندی متوسط

با این پافر دیگر نیازی نیست مانتو بپوشید. یک شلوار جین یا ساپورت با نیم‌بوت یا بوت بلند ترکیبی عالی برایتان ایجاد خواهد کرد.

پافر ماکسی

پافرها برای زمستان و گرم‌نگه‌داشتن بدن عالی هستند. پافرهای ماکسی از همه انواع پافر گرم‌ترند؛ زیرا سراسر بدنتان را می‌پوشانند. پافرهای ماکسی در رنگ‌های روشن ساده و خنثا با بلوزهای ساده و کفش پاشنه‌بلند خیلی زیبا می‌شوند. اگر پافرتان مات است و دوست دارید ظاهری جذاب‌تر داشته باشید، یک شلوار یا ساپورت چرمی را با آن ست کنید. نیم‌بوت‌هایی مانند بوت چلسی هم با پافر ماکسی جوردرمی‌آیند.

نحوه ست کردن پافر زنانه با لباس‌های مختلف

در این بخش می‌خواهیم درباره ست کردن پافر زنانه صحبت کنیم. مشکی و نقره‌ای را از سایر رنگ‌ها جدا بررسی کردیم؛ اولی به این دلیل که بسیار محبوب است و دومی به این دلیل که خاص‌تر است.

پافر مشکی؛ شیک و ساده

از بین تمام رنگ‌های پافر، مشکی محبوب‌تر است. این رنگ ساده و خنثا را خیلی راحت می‌توانید با بیشتر لباس‌ها ست کنید. یکی دیگر از مزایای پافر مشکی این است که نسبت به سایر پافرها اندامتان را لاغرتر نشان می‌دهد.

۱. برای داشتن سبکی مدرن، زیر پافر مشکی پلیور زرد یا قرمز بپوشید.

۲. برای داشتن ظاهری جذاب، پافر مشکی را پلیور بافتنی خاکستری، ساپورت مشکی و نیم‌بوت بپوشید. یک کلاه بافتنی سفید هم بر سر بگذارید، تیپ‌تان تکمیل خواهد شد.

۳. اگر ظاهری کژوال می‌خواهید، پافر مشکی‌تان را با یک بلوز یا تی‌شرت خاکستری ست کنید. این ترکیب را با شلوار جین و بوت‌های جیر کامل کنید.

پافر با رنگ‌های جیغ و روشن؛ انتخابی جسورانه

اگر دنبال سبکی جسورانه هستید، رنگ‌های جیغ پافر را امتحان کنید. زرد، صورتی، قرمز، نارنجی یا آبی روشن رنگ‌های بسیار زیبایی هستند. فقط فراموش نکنید شلواری یا بلوزی که با این پافرها می‌پوشید، از رنگ‌های خنثا باشند تا تعادل برقرار شود. اگر از سرتاپا جیغ بپوشید، ظاهر جالبی پیدا نخواهید کرد.

همه این پافرهای رنگی را می‌توانید با شلوار جین مشکی، بلوز مشکی و بوت‌های مشکی یا خاکستری تیره ترکیب کنید.

رنگ‌های ملایم؛ برای طرفداران سبک مینیمال

برای شیک‌پوشان طرفدار سبک مینیمال، هیچ رنگی بهتر از رنگ‌های ملایم نیست. طیف رنگی از صورتی ملایم تا کرم، خاکی، سرمه‌ای کم‌رنگ و… رنگ‌های بسیار جذابی برای مینیمالیست‌ها هستند. این پافرها را با جین آبی ترکیب کنید و با کفش‌های کتانی یا نیم‌بوت‌های بنددار بپوشید تا ظاهری ساده و درعین‌حال جذاب داشته باشید.

پافر نقره‌ای؛ رنگی خاص و مد روز

پافرهای نقره‌ای هم جزو پافرهای پرفروش هستند. البته پوشیدن این پافر کمی جسورانه است و افراد دوست‌دار سبک‌های ساده و شیک را راضی نمی‌کند. اگر دوست دارید ظاهری مد روز داشته باشید، این پافر را امتحان کنید. چون نقره‌ای ذاتا براق است، یادتان باشد لباس‌هایی که با آن می‌پوشید زیاد پرزرق‌وبرق نباشند. برای مثال، شلوار مشکی یا خاکستری، بلوز ساده و تک‌رنگ و کفش کتانی با پافر نقره‌ای به‌خوبی ترکیب می‌شوند و ظاهری متعادل به شما می‌بخشند.

جمع‌بندی

پافرها اگر با لباس‌های بافتنی پوشده شوند، از گرم‌ترین پوشاک زمستانی به شمار می‌رود و افرادی که سرمایی هستند، می‌توانند با پوشیدن آن خودشان را گرم نگه دارند. بسته به سبکی که در لباس‌پوشیدن دارید، می‌توانید رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف پافر زنانه را امتحان کنید. یادتان باشد این لباس کمی شما را درشت‌اندام‌تر نشان خواهد داد. از این نکته غافل نشوید.

اهل پافر پوشیدن هستید؟ بیشتر چه سبکی از آن را می‌پسندید و با چه رنگ‌هایی راحت‌ترید؟ آیا با لباس‌های خاصی آن را ترکیب می‌کنید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
11 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.