همه‌چیز درباره اصول زیرسازی آرایش صورت (فاندیشن)

همه‌چیز درباره اصول زیرسازی آرایش صورت (فاندیشن)

زیرسازی آرایش یکی از مهم‌ترین بخش آرایش صورت است که بهتر است ابتدا با لوازم مناسب آن آشنا شوید. در این مقاله از «میدونی»، از محصولات مناسب زیرسازی آرایش صورت برایتان گفته‌ایم و در ادامه چگونگی زیرسازی آرایش صورت را برایتان توضیح داده‌ایم.

زیرسازی آرایش صورت

 با استفاده از زیرسازی آرایش، پیش از آرایش صورت‌تان می‌توانید پوست‌تان را بدون عیب و نقص و همچنین درخشان نشان دهید. زیرسازی صورت کاری می‌کند که لکه‌های روی صورت‌تان و رنگ‌های ناهموار پوست‌تان کاملا پنهان شوند و پوست‌تان صاف و بدون نقص به‌ نظر برسد.

زیرسازی صورت وقتی طبیعی به نظر می‌رسد که از رنگ‌های مناسب استفاده کرده و آن را به‌درستی انجام داده باشید. در غیر اینصورت، درست مانند این است که روی صورت‌تان لایه‌ای ضخیم از ماسک کشیده‌اید. با زیرسازی صحیح، چهره‌تان را سال‌ها جوان‌تر نشان می‌دهید اما زیرسازی ناشیانه شما را مسن‌تر نشان می‌دهد. به همین دلیل گاهی انتخاب صحیح رنگ‌ مناسب زیرسازی آرایش صورت، سخت‌ترین کار ممکن می‌شود.

هنگام انتخاب نوع زیرسازی صورت‌تان باید به دو مقوله مهم توجه کنید:

  • اول اینکه، باید رنگ انتخابی‌تان با رنگ پوست‌تان هماهنگی داشته باشد تا پس از انجام زیرسازی صورت، چهره‌تان طبیعی به‌نظر برسد.
  • دوم اینکه موقع استفاده از محصولات زیرسازی آرایش باید نوع پوست خود را در نظر بگیرید تا محصول مناسب پوست‌تان انتخاب کنید. مثلا، اگر پوست‌تان چرب است، روغن موجود در پوست با کرم مورد استفاده برای زیرسازی ترکیب شده و پوست‌تان را لکه‌دار و ناهموار نشان می‌دهد. بنابراین برای پوست‌های چرب باید نوعی کرم زیرساز انتخاب کنید که جاذب روغن باشد، نه اینکه با آن ترکیب شود. یا اگر پوست‌تان خشک است، باید محصولی حاوی مرطوب‌کننده استفاده کنید تا نه‌تنها پوست‌تان را نرم و شاداب کند، بلکه جلوی لکه‌دار شدن پوست‌تان را بگیرد.

فرمولاسیون زیرسازی آرایش صورت

استفاده از فرمول مناسب کرم‌های زیرساز برای نوع پوست‌تان به ماندگاری زیرسازی پوست بسیار کمک می‌کند. در ضمن موقع خرید محصولات زیرسازی آرایش، بهترین محصولی را که می‌توانید بخرید. محصولات گران‌تر معمولا حاوی رنگدانه‌های باکیفیت‌تری هستند که ماندگاری بیشتری دارند و چهره‌تان را جذاب  زیباتر نشان می‌دهند. همچنین این محصولات حاوی مرطوب‌کننده یا جاذب‌های روغن باکیفیت‌تری هستند که موجب عملکرد بهتر محصولات روی پوست می‌شوند. در مقابل رنگدانه‌های موجود در محصولات زیرساز ارزان‌قیمت، بی‌کیفیت‌ترند و ماندگاری زیادی ندارند.

خوشبختانه وقتی حرف از فرمولاسیون محصولات زیرساز آرایش صورت می‌شود، باید گفت به‌لطف فناوری‌های مدرن امروزی، زیرسازها به‌گونه‌ای تولید شده‌اند که روی صورت تقریبا نامرئی به‌ نظر آیند. در واقع در بیشتر محصولات زیرسازی آرایش صورت، از مواد بازتاب‌دهنده نور استفاده می‌شود و وقتی از این نوع محصولات به صورت‌تان می‌مالید، بازتاب نوری (نور روز یا لامپ‌ها) که به صورت‌تان برخورد می‌کند باعث می‌شود که رنگ پوست صورت‌تان طبیعی به نظر آید و صورت‌تان کاملا بی‌نقص و زیبا دیده شود.

در ضمن رنگدانه‌های تولیدی امروزه، بسیار باکیفیت هستند و آنها را می‌توان به‌راحتی و بدون اینکه احساس وزن یا بافت اضافی روی صورت‌تان کنید، استفاده کرد، اگر می‌خواهید برای زیرسازی صورت‌تان از پوشش بیشتری استفاده کنید، بهتر است به‌جای استفاده از رنگدانه بیشتر، نوعی رنگدانه استفاده کنید که پررنگ‌تر باشد.

مراقب باشید زیرسازی آرایش صورت‌تان را باید طوری انجام دهید که گویی هیچ نوع محصولی به صورت‌تان نزدید و پوست طبیعی خودتان است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که با تغییر فصل‌ها یا افزایش سن، پوست دچار تغییر می‌شود و باید هنگام استفاده از محصولات زیرساز به‌طور مرتب نوع مناسب پوست خود را انتخاب کنید تا پوست صورت‌تان همیشه بدون نقص و باطراوت به‌نظر آید.

انواع محصولات زیرسازی آرایش

برای انجام زیرسازی آرایش می‌توانید از محصولات زیر استفاده کنید تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید:

زیرساز مایع (کرم‌پودر مایع)

زیرساز مایع محبوب‌ترین محصولی است که تقریبا مناسب بیشتر انواع پوست‌ها –البته نه همه- است. انواع متفاوتی از این زیرساز وجود دارد. برخی از آنها حاوی جاذب‌های روغن یا مرطوب‌کننده هستند و به‌ترتیب مناسب پوست‌های چرب و خشک هستند. بنابراین موقع خرید یکی از این زیرسازها حتما باید مواد موجود در آن توجه کنید تا نوع مناسب پوست خود را بخرید.

رنگ زیرسازهای مایع از شفاف تا متوسط است و برای اینکه به رنگ دلخواه برسید می‌توانید از زیرساز به‌صورت لایه‌لایه روی پوست‌تان استفاده کنید.

رنگدانه مایع

رنگدانه مایع، نوعی زیرساز مایع تقریبا خالص است که وقتی آن را به روی صورت می‌مالید، وزن و بافت اضافی به پوست‌تان تحمیل نمی‌کند. این رنگدانه‌ها را می‌توانید به‌تنهایی یا همراه با محصولات دیگر مانند مرطوب‌کننده‌ها، پرایمرها، کرم‌های بی‌بی (bb) یا زیرسازهای دیگر استفاده کنید. هرقدر از این نوع رنگدانه‌ها بیشتر استفاده کنید، به پوشش بهتری روی صورت‌تان دست می‌یابید. این رنگدانه‌ها برای انواع پوست‌ها عالی است و استفاده از آنها باعث می‌شود صورت‌تان زیبا و در عین حال طبیعی به‌ نظر برسد.

پرفروش‌ترین کرم‌های بی بی

کرم زیرساز (کرم‌پودر)

این زیرساز نوعی کرم است که برای پوست‌های معمولی تا بسیار خشک طراحی شده است. این نوع کرم یکی از مرطوب‌کننده‌ترین کرم‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. این کرم به پوست‌تان ظاهری طبیعی می‌دهد. البته گاهی‌اوقات ممکن است پس از استفاده از این نوع کرم، روی صورت‌تان احساس سنگینی کنید اما اگر با استفاده از اسفنج مرطوب، این کرم را به صورت بمالید، می‌توانید در مقدار استفاده از آن درست تصمیم بگیرید تا صورت‌تان را شفاف‌تر نشان دهد. البته اگر پوست‌تان پوسته‌پوسته است، ممکن است استفاده از این کرم آن را تیره‌تر کند.

 موس

موس هم برای پوست‌های معمولی تا خشک مناسب است. اگر می‌خواهید از این زیرساز اطلاعات بیشتری داشته باشید، به اینجا مراجعه کنید.


زیرساز استیکی

زیرساز استیکی در واقع ترکیبی از کرم زیرساز و کانسیلر است. این زیرساز برای پوست‌های معمولی تا خشک تهیه شده و اگر می‌خواهید روی صورت‌تان پوشش بیشتری داشته باشید، انتخاب خوبی است.

این زیرساز برای پوشاندن عیوب پوست و ته‌رنگ‌های قرمز و ناهموار پوست ایده‌آل است. این کرم خیلی سریع پوست‌تان را می‌پوشاند اما روی پوست شفاف کمی سنگین به نظر می‌رسد. بنابراین اگر پوست‌تان شفاف است، مقدار کمی از این زیرساز را به صورت‌تان بزنید.

موقع استفاده از کرم زیرساز استیکی، باید آن را به صورت نقطه نقطه آن را روی صورت بمالید و سپس روی کل صورت پخش کنید.

زیرساز کرم به پودر

این زیرساز کار زیرسازی آرایش صورت‌تان را خیلی سریع انجام می‌دهد. در واقع فرمول آن به‌گونه‌ای طراحی شده است که بافت کرم‌مانندی دارد اما وقتی روی صورت خشک می‌شود، به نظر پودری می‌آید. این زیرساز هم برای پوست‌های معمولی تا کمی چرب مناسب است. البته از آنجایی‌که این زیرساز موقع استفاده به شکل کرم است، به صورت‌تان پوشش بیشتری می‌دهد. البته این زیرساز در مقایسه با همتای مرطوب‌کننده خود (کرم‌شکل و استیکی) پوشش کمتری ارائه می‌دهد اما از این نظر از مرطوب‌کننده‌های مایع یا رنگی بهتر است.

کرم‌های BB، CC و DD

این کرم‌ها نسخه سبک و کم پوشش کرم‌های زیرساز است. موقع انجام زیرسازی آرایش صورت ابتدا بهتر است با کرم‌های bb( beauty balm) شروع کنید. زیرا این کرم‌ها به‌گونه‌ای آماده شده‌اند که پوست را روشن و درخشان‌تر و در عین حال مرطوب کنند و البته مانند کرم‌های ضد آفتاب در برابر نور خورشید مراقب پوست باشند.

سپس به سراغ کرم‌های cc (color corrector یا Coverage control) بروید. این کرم‌ها حاوی پرایمر هستند و علاوه‌بر داشتن ویژگی‌های روشن‌کنندگی یا ضدپیری، سبک هستند.

پس از کرم‌های cc باید از کرم‌های dd (daily defense یا dermatologically defining) استفاده کنید. این کرم‌ها فواید ضدپیری طولانی‌مدتی دارند و پوشش بیشتری برای صورت‌مان فراهم می‌کنند.

مرطوب‌کننده‌های رنگی

این مرطوب‌کننده‌ها نه‌تنها پوست را نرم و باطراوت می‌کنند، بلکه کمی هم رنگ به پوست می‌افزایند. این کرم‌ها روی انواع پوست‌ها از معمولی تا خشک به‌خوبی کار می‌کنند. این مرطوب‌کننده‌ها برای ماه‌های فصل تابستان ایده‌آل هستند. بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها حاوی ضد آفتاب هم هستند.

کرم‌پودر فشرده (پنکیک)

این زیرساز پودری، پوست‌تان را شفاف می‌کند و برای پوست‌های معمولی تا چرب مناسب است. روی پوست‌های خشک شبیه گچ به‌نظر می‌رسد. این نوع زیرساز حاوی نرم‌کننده و رنگدانه‌های متنوع است. در واقع کرم‌پودر فشرده  به دلیل اینکه حاوی مقدار کمی از مرطوب‌کننده و روغن است، مناسب پوست دختران جوان است و آنها را در خطر بسته‌شدن منافذ پوست و ایجاد جوش قرار نمی‌دهد. اگر می‌خواهید روی مقدار مصرف کرم‌پودر کنترل داشته باشید، پس به‌جای اسفنج از برس استفاده کنید تا پوشش نازکی از آن روی سطح پوست‌تان قرار بگیرد.

کرم‌پودر حاوی رنگدانه‌های معدنی

این نوع کرم‌پودر به پوست می‌چسبد و پوششی نازک تا متوسط روی صورت‌تان ایجاد می‌کند. فرمولاسیون آن برای پوست‌های معمولی تا چرب است. این کرم‌پودر هم روی پوست‌های خشک به نظر گچی می‌رسد. این نوع کرم‌پودر حاوی ویتامین و مواد معدنی هم هست و برای پوست‌های حساس عالی است. با استفاده از برس یا اسفنج می‌توانید این کرم‌پودر را به صورت‌تان بزنید. این کرم‌پودر معمولا نگهدارنده ندارد و مانند مرطوب‌کننده‌ها عمل می‌کند و البته برخی از این کرم‌پودرها حاوی ضد آفتاب هم هستند.

کرم زیرساز (کرم‌پودر) اسپری‌شکل

 این نوع زیرساز با استفاده از رنگ‌پاش به روی صورت اسپری می‌شود و کل صورت را به‌طور یکنواخت پوشش می‌دهد. پوششی که این نوع کرم زیرساز فراهم می‌کند، ماندگاری بیشتری دارد. برخی از این کرم‌ها در برابر آب مقاوم‌اند.

نکات مهم برای زیرسازی اصولی آرایش صورت

همانطور که گفتیم هدف از زیرسازی آرایش صورت، بی‌عیب و نقص و همچنین طبیعی نشان دادن پوست است. برای زیرسازی آرایش صورت، مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

۱. پوست خود را برای زیرسازی آماده کنید

لکه‌های خشن پوست، دشمن شماره یک زیرسازی آرایش صورت هستند. این لکه‌ها صورت‌تان را ناهموار و پوسته‌پوسته نشان خواهد داد. بنابراین اگر پوست‌تان خشن و پوسته پوسته‌ است، پیش از زیرسازی آرایش، لایه‌برداری کنید تا با حذف پوسته‌های خشک و مرده، پوست‌تان صاف و نرم شود.

استفاده روزانه از پرایمر ضروری نیست اما وقتی که می‌خواهید با منافذ بزرگ پوست یا پوست چرب مبارزه کنید، پرایمرها به‌کارتان می‌آیند.

۲. سایه مناسب پوست صورت‌تان را تهیه کنید

این کار کمی سخت است. پوست معمولا در تابستان تیره‌تر از روزهای زمستانی است. بنابراین بهتر است دو نوع سایه زیرساز پوست آماده کنید. یکی از سایه‌ها باید روشن‌تر و دیگری تیره‌تر از پوست‌تان باشد. سپس  یک قطره از هر کدام روی پشت دست‌تان بریزید و آنها را با یکدیگر مخلوط کرده و به پوست صورت‌تان بمالید.

۳. زیر نور روشن قرار بگیرید

وقتی زیرسازی آرایش صورت‌تان را انجام می‌دهید، با استفاده از نور طبیعی روز می‌توانید کارتان را به‌خوبی انجام دهید و رنگ پوست‌تان طبیعی به نظر آید. اگر نور روز در دسترس‌تان نیست می‌توانید از نور‌های لامپ سفید رنگ استفاده کنید. نور زرد و البته لامپ‌های فلوئورسنتی سرد مناسب نیستند.

۴. از انگشتان‌تان استفاده کنید

هیچ ابزاری نمی‌تواند با سرعت انگشتان دست، صورت را با استفاده از کرم‌های زیرساز به‌طور یکنواخت و بدون رگه بپوشاند. کرم‌های زیرساز مایع آزادی عمل بیشتری برایتان می‌آورد اما مراقب باشید به‌صورت نقطه‌نقطه کرم را روی صورت بمالید و سپس آن را روی تمام صورت پخش کنید.

می‌توانید ابتدا از ناحیه T صورت (که از پیشانی شروع شده و تا روی بینی کشیده می‌شود) یا گونه‌ها شروع کنید. سپس باقی کرم زیرساز  را روی کل صورت بمالید.

۵. از اسفنج آرایشی یا همان بیوتی بلندر استفاده کنید

برای اینکه کرم‌های زیرساز به‌طور یکنواخت روی پوست صورت فرار بگیرند می‌توانید پس از استفاده از انگشتان، از بیوتی بلندر استفاده کنید و پوششی یکنواخت از کرم روی صورت‌تان قرار دهید. درضمن یادتان باشد که کرم را تا زیر چانه و روی گردن‌تان بمالید تا رنگ پوست این بخش‌ها هم همرنگ پوست صورت‌تان شود.

۶. اکنون از یک کانسیلر استفاده کنید

اکنون نوعی کانسیلر که بافت آن مناسب پوست‌تان باشد استفاده کنید. در ضمن اگر دور چشم‌تان حلقه‌های تیره وجود دارد با استفاده از کانسیلر مناسب که مرطوب‌کننده هم باشد، آن را بپوشانید. اگر هم صورت‌تان پر از جوش است، از کانسیلری ضخیم و خشک‌تر برای پوشاندن آنها استفاده کنید.

۷. از پودر مناسب استفاده کنید

مسلما نمی‌توانید از این مرحله بگذرید. چرا که این مرحله کلید ماندگاری بالای زیرسازی آرایش صورت است. با استفاده از پد آرایشی اسفنجی پودر مناسب بافت صورت‌تان را به صورت بمالید و صبر کنید تا کاملا جذب پوست‌تان شود.

اکنون زیرسازی آرایش صورت‌تان آماده است و می‌توانید آرایش دلخواه‌تان را روی صورت انجام دهید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.