اسم هفت گناه کبیره که میآید برای من تداعی کننده فیلم SE7EN ساخته دیوید فینچر، با بازی درخشان مورگان فریمن، برد پیت و کوین اسپیسی است. فیلمی خوشساخت که در آن آدمها به دلیل ارتکاب هفت گناه، به دست قاتل سریالی باهوش و خطرناک، به طرز عجیب و غریبی کشته میشوند. اما اینجا سخن از مجموعه کتابهای هفت گناه کبیره با جلدهای کمیک و بامزه آن است که به همت کتابخانه عمومی نیویورک و انتشارات دانشگاه آکسفورد انتشار یافته است. در این کتاب سعی شده تا در قالب جلدهای مجزا و از چشمانداز جهان امروز، بهویژه سنت فرهنگی مغربزمین، به آشکار کردن هر یک از این گناهان در گذشته و امروز پرداخته شود. در این راه سعی شده تا با به کارگیری زبانهای مختلف (جِد و طنز)، وضعیت اسفبار حاصل از ارتکاب این گناهان در جهان امروز، به تصویر کشیده شود.
طمع
طمع نوعی امید شدید برای دستیابی به چیزی است که انسان را به کارهای غیراخلاقی و غیرانسانی وا میدارد. انسان طماع هرگز احساس سیری و بینیازی نخواهد کرد.
با جود اینکه انسان حریص فشار زیادی را در زندگی تحمل میکند اما صبر و تحمل بالایی دارد. بهتر است بگوییم با زیر پا گذاشتن کرامات انسانی انگیزه فراوانی برای رسیدن به خواستههایش دارد.
طمع اولین کتاب از مجموعه هفت گناه کبیره است که اظهاراتی گیرا در مورد طمعورزی دارد که توسط فیلیس ای.تیکلو نوشته شده و مؤدبانه به مخاطبین کتاب تلنگر میزند.
تنپروری
تنپروری یکی از رذایل اخلاقی است که مانع بزرگی برای خودسازی و پیشرفت است. وندی واسر اشتاین نویسنده آمریکایی در این کتاب با زبانی طنز، به بررسی ابعاد تن پروری در جامعه امروز میپردازد. او در این کتاب با الگوهای جامعه و شخصیتهای معروف مانند بازیگران روحانیون ورزشکاران، روشنفکران و…. شوخی میکند و به تمسخر معیارهای خوشبختی از دیدگاه آنان میپردازد. آنها را زیر سوال میبرد و از این کار ابایی ندارد. این کتاب را انتشارات ققنوس چاپ کرده و مترجم آن نسترن ظهیری است.
در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
از آن جایی که در حال حاضر چند ماهی را در حالت تنپروری گذراندهاید، حتما تا حالا روال روزمرهای هم برای خود ایجاد کردهاید که به شما کمک کند تا باقی عمرتان هم همین طور تنپرور باقی بمانید. امیدوارم تمام عواملی را که باعث عذاب وجدان شما میشود از خود رانده باشید. مثلا امیدوارم خانه تان را از شر تمام مجلات فارغالتحصیلی خلاص کرده باشید چون شما را به یاد این موضوع میاندازد که دوستان صمیمیتان در جامعه یکی پس از دیگری موفقیتهای بیشتری درو میکنند. امیدوارم تا حالا زندگیتان را از شر هرکسی که احتمال میدهید جذب او شوید رهانیده باشید. به یاد داشته باشید که عشق واقعی باعث ایجاد اشتیاق میشود و همین اشتیاق بزرگترین دشمن تنپروری است.
غضب
غضب نیرویی است که برای دفاع از خود و حق در نهاد انسان گذاشته شده است، اما اگر از محور اصلی خود خارج شود تبدیل به یکی از رذایل بزرگ میشود و مشکلات مهم دیگری را نیز با خود به همراه میآورد.
امروزه هر کسی در زندگی خود به گونهای با مسئله« خشم و خشونت» درگیر است. این درگیری در رده های گوناگون جامعه، از دولتمردان و مصلحان اجتماعی تا اهل خانه و خانواده را به خود مشغول کردهاست. کبر، خودبینی و دنیا دوستی از عوامل مهم غضب است.
به قول رابرت ای . اف تورمن نویسنده این کتاب، همانا غضب از مخربترین گناهان کبیره است که خود را با سخنان تند، بداندیشی، ، صدای بلند، لرزش دستها و … نشان میدهد. غضب میتواند خانواده ها را نابود کند، به سلامتی افراد لطمه بزند، آسودگی خاطر را از بین ببرد و بدتر از همه منجر به قتل، نسلکشی و جنگ شود. کتاب غصب را مهین خالصی ترجه کردهاست.
شکمبارگی
شکمبارگی از دیرباز وجود داشته است. پادشاهانی که مورد رضایت جامعه و مردم خود نبودند بر خلاف فقر مردم و جامعه به شکمبارگی مبتلا بودند.چهارمین کتاب از مجموعه هفت گناه کبیره نوشته فرانسین پروز و ترجمه نسترن ظهیری است.
بنا به علایق افراطی و شیفتگیمان به چشیدن جدیدترین غذاها در مدرنترین و گرانقیمتترین رستورانها و ترس وسواسگونهمان از چاق شدن میتوان چنین نتیجه گرفت که ما به فرهنگ شکمبارگان دچار شدهایم. اگر شکمبارگی حقیقتاً گناهی کبیره باشد، کسی بین ما هست که گناهکار نباشد؟
شکمباره کسی است که از مصرف بیش از اندازه مواد غذایی و نوشیدنی لذت میبرد. همچنین شکمپرست به فردی اطلاق میشود که به مصرف مواد غذایی اعتیاد دارد.
غرور
این کتاب پنجمین کتاب از مجموعه هفت گناه کبیره است. مایکل اریک دایسون این کتاب را تالیف کرده و توسط مهین خالصی ترجمه شده است. غرور تنها گناهی است که از خود می پرسیم آیا غرور گناه است یا خیر؟ غرور خوب است یا بد؟ بستگی به این دارد که تصورمان از غرور چه باشد، به چه منابعی استناد کنیم، آن را در کدام زمینههای اجتماعی و سیاسی بررسی کنیم، مذهبی باشیم یا غیرمذهبی، و چه تصوری از رذیلت و فضیلت داشته باشیم.
همه ما بدون استثنا در گیر نوعی غرور هستیم که اگر میزان آن به اندازه اشد کاملا هم ضرورری است. اما اگر زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهد و هوای نفس باعث شود فرد خود را برتر از دیگران بداند در دستهبندی گناه به حساب میآید و همواره نکوهیده شده است.
انسانهای مغرور در برابر افرادی که از خودشان قویتر، آگاهتر، ثروتمندتر و زیباتر میدانند، حالت تدافعی میگیرند و همواره از دیگران متوقع و طلبکارند. آنها در ظاهر خودشان را خیلی قبول دارند اما در باطن اینطور به نظر نمیرسد.
حسد
حسد سرچشمه بسیاری از گناهان کبیره و همچنین، یک خوی زشت شیطانی است که بر اثر عوامل مختلف مانند تنگنظری و بخل در وجود انسان پیدا میشود.
اکثر افراد حسود فکر میکنند که حق آنان ضایع شده و آنها کمتر از دیگری به حقشان رسیدهاند. بعضی وقتها اتفاق میافتد که اگر به حق خود هم برسند و عدالت یکسان هم برقرار شود بازهم قانع نشوند.
چرا او داشته باشد و من نه؟ شاید این پرسش اصلیترین و تنها پرسش پیش روی فرد حسود باشد که ناعدالتی عمیقتری را نسبت به دیگران در خود حس میکند. رقابتی مملو از ناآرامی در دل این افراد وجود دارد که تا وقتی خود را در صف اول جای ندهند، دست از عیبجویی نمیکشند. چرا آن مردک باید خانه جادارتر از من، زن خوشگلتر، شغل بهتر و زندگی شیرینتر داشته باشد؟
این کتاب نوشته جوزف اپستاین و ترجمه نسترن ظهیری است.
هفتمین کتاب تحت عنوان «شهوت» یا «بیبند و باری»، هنوز منتشر نشده است.