نکات مهم برای بسته‌بندی و جمع کردن لباس‌های زمستانی

نکات مهم برای بسته‌بندی و جمع کردن لباس‌های زمستانی

اگر بدانید که چطور لباس‌های زمستانی را جمع کنید، کمدتان در بهار و تابستان دوست‌داشتنی‌تر می‌شود و همه‌چیز را سریع‌تر و راحت‌تر پیدا خواهید کرد. در این مقاله از نکات مهم برای بسته‌بندی و جمع‌کردن لباس‌های زمستانی می‌گوییم.همیشه از کمبود جای کمد لباس‌هایتان شکوه می‌کنید و گلایه دارید؟ حق هم دارید. در خانه‌های امروزی، معمولا فضای کافی برای چیدن و به‌‌خط‌کردن همه لباس‌های تابستانی و زمستانی در کنار هم وجود ندارد. باید تکنیک‌های چیدن و جمع‌کردن لباس‌ها را بدانید تا نظم به فضای کمدتان حکم‌فرما شود.

اگر نکات مهم برای جمع‌آوری لباس‌های زمستانی را بدانید، فضای خوبی برای بهاری‌ها و تابستانی‌ها خالی می‌کنید و لباس‌هایتان مرتب‌تر چیده می‌شوند. ضمن اینکه انبوه لباس‌های در هم‌فشرده باعث از جلوه‌ افتادن یکدیگر نمی‌شوند.

۱. کمدتان را خالی کنید

برای جمع‌آوری لباس‌های زمستانی وقت و زمان بگذارید. باید بدانید که این کار سریع تمام نمی‌شود؛ پس اگر حوصله ندارید یا زمان کافی در اختیارتان نیست، وارد عمل نشوید. لباس‌های کمد را یکی‌یکی خارج کنید و آنها را در سه دسته‌بندی قرار بدهید:

  • تعمیری‌ها؛ لباس‌هایی که نیاز به تعمیر، شست‌وشو به‌طور کلی، رسیدگی دارند.
  • تقدیمی‌ها؛ لباس‌هایی که دیگر نمی‌پوشید و به‌اندازه کافی نو و سالم هستند ولی به دیگران تقدیم می‌شوند.
  • ماندگارها؛ لباس‌هایی که می‌مانند و برای زمستان بعد دوباره به آنها نیاز دارید.

پس ابتدا باید بدانید که در کمدتان چه می‌گذرد و به امور سروسامانی اولیه بدهید. حتی اگر بزرگ‌ترین کمد دنیا هم در اختیارتان باشد، بهتر است که هر فصل به آن سری بزنید و کمی منظم‌تر و دقیق‌تر به موجودی‌اش نگاه کنید.

توصیه‌ای درباره لباس‌های تقدیمی

این روزها، اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند، لباس‌های نو اما دست‌دوم خود را بفروشید. اگر قصد تقدیمشان به خیریه را ندارید، به این گزینه فکر کنید. یادتان باشد که لباس‌های تقدیمی به دیگران به عنوان خیریه هم حتما باید تمیز و مناسب باشند. پس اگر لباسی پاره یا کهنه است، دور تقدیم‌کردن را خط بکشید.

۲. لباس‌ها را برای رفتن به خواب زمستانی آماده کنید

لباس‌هایی را که قرار است، تعمیر شوند و به شستن‌ نیاز دارند در بخش قبل جدا کردید. آنها را روانه آماده‌سازی کنید. حواستان به لباس‌های ماندگار هم باشد. آنها تمیز و مرتب‌اند اما باید بازرسی شوند. چرا و چطور؟ جیب‌هایشان را بگردید و ببینید که چیزی در آنها جا نمانده باشد.

یادتان باشد که همیشه آنقدر خوش‌شانس نیستیم که داخل جیب‌ها، فقط پول پیدا کنیم. بیشتر اوقات، دستمال‌های کثیف و شکلات‌ها و آب‌نبات‌هایی تهِ جیبمان جای خوش می‌کنند که باید حتما خارج شوند. این‌ها می‌توانند باعث کثیفی لباس شوند. کفش‌ها و بوت‌ها هم نیاز به تمیزشدن دارند و برای حفظ حالتشان، بهتر است که داخل آنها را پُر کنید و بعد برای زمستان بعدی بسته‌بندی و جمع‌آوری شوند.

توجه به لباس‌های ظریف و حساس

لباس‌های بافتنی را آویزان نکنید. چنین لباس‌هایی را تا کنید و زیر لباس‌های دیگر در کمد یا ارگنایزر پارچه‌ای قرار بدهید. موارد نازک‌تر را روی همه بگذارید. یادتان باشد که تازدن لباس هم قواعدی دارد. کمی لباس را آزاد تا کنید که امکان گردش هوا در میان بافتش وجود داشته باشد.

۳. زمستانی‌ها را در جایی به جز کمد اصلی منتقل کنید

حالا نوبت جای‌دادن به لباس‌های زمستانی می‌رسد. چند گزینه پیش رویتان است؛ چمدان، ارگنایزرهایی (organizer) از جنس پلاستیک یا پارچه (ارگنایزر همان شکل نوین بقچه‌های قدیم است). پیشنهاد حرفه‌ای‌ها این است که از چند ارگنایزر، چمدان یا سبد دَردار استفاده کنید.

اگر چمدانی بزرگ برای جمع‌آوری لباس‌ها اختصاص بدهید، مجبور می‌شوید که همه‌چیز را کنار هم بگذارید. در این صورت، وقتی پاییز می‌رسد و به‌سراغ این چمدان می‌روید، با انبوهی از لباس‌های سنگینی روبه‌رو می‌شوید که روی هم تلنبار شده‌اند. از جعبه‌های پلاستیکی در اندازه‌های متوسط کمک بگیرید. لباس‌ها را منظم در آنها بچینید.  اگر این کار را کردید، روی جعبه‌ها برچسب بزنید تا مشخص باشد که هریک شامل چه لباس‌هایی هستند.

اگر در زیرزمین، انباری یا فضایی دیگر کمدی اضافه دارید، آن را بدل به جالباسی فصلی کنید. لباس‌های زمستانی را در فصل‌های گرم در آنجا بگذارید. بهاری‌ها را هم در زمستان به چنین کمدی تبعید موقتی کنید.

استفاده از ژل سیلیکا

در کمدها یا ارگنایزرهایتان از ژل سلیکا هم بهره ببرید. این‌ها رطوبت و نم را می‌گیرند و نمی‌گذارند که لباس‌هایتان بدبو شوند. این ژل‌ها نمی‌گذارند که لباس‌های زمستانی حالت نم‌داری پیدا کنند و بوی ناخوشایند وارد بافتشان شود.

یادتان باشد که اگر بی‌دقت اقدام به جمع‌کردن لباس‌های زمستانی کنید، فعلا از شَر آنها خلاص می‌شوید اما چند ماه دیگر که فصل سرد می‌رسد، حسابی به دردسر خواهید افتاد. پس از همین حالا، نظم و نظافت در جمع‌آوری را در نظر داشته باشید.

۴. لباس‌های مجلسی و خزدار را آویزان کنید

لباس‌های مجلسی و پالتوهایتان را درون کیسه‌های پارچه‌ای مخصوص لباس بگذارید (پارچه‌ای‌ها بهتر از پلاستیکی‌ها هستند) و آنها را آویزان کنید. البته اگر جنس لباس‌های مذکور نخی نیست یا بافت حساسی ندارند، استفاده از کیسه‌ها یا همان کاوِرهای پلاستیکی هم مانعی ندارد.

یادتان باشد که این لباس‌های حساس و البته لباس‌های زمستانی دیگر نباید در فضایی پر از گردوخاک قرار بگیرند. آنها را جایی نگذارید که گردوخاک زیادی تولید می‌شود و رویشان می‌نشیند. علاوه بر این، حواستان به نور هم باشد. بعضی از پارچه‌ها در معرض نور شدید، رنگشان را از دست می‌دهند. پس این موضوع هم در مرور نکات جمع‌ کردن و بسته‌بندی لباس‌های زمستانی بسیار مهم است.

۵. حواستان به فضای زیر تخت باشد

زیر تخت‌خواب فضای ایدئالی برای جای‌دادن لباس‌های زمستانی است. چمدان لباس‌ها یا هر چیز دیگر را زیر تخت بگذارید. این فضا نظم اتاق را به هم نمی‌زند. اگر فضای اندکی دارید، از همان ابتدا، در انتخاب تخت هم می‌توانید خلاق باشید.

بعضی از تخت‌ها طوری طراحی می‌شوند که امکان استفاده از فضای زیرشان به عنوان کمد وجود دارد. مدل‌های جالبی از این تخت‌ها در بازار هست. اگر هم به‌طور آماده، چنین چیزی پیدا نکردید، مدلی مناسب پیدا کنید و از نجار بخواهید که برایتان آن را بسازد. زیر تخت‌ها، هوا هم جریان دارد و برای همین موارد خوبی برای جای‌دادن لباس‌ها هستند.

۶. لباس‌های پُف‌دار را کم‌حجم کنید

کاپشن‌ها و پافرهای پُف‌دار در زمستان‌ها محبوب‌اند. این لباس‌های حجیم حسابی به گرم‌شدنتان در روزهای سرد کمک می‌کنند. این محبوبیت در زمان جمع‌کردن لباس‌های زمستانی کم‌رنگ می‌شود. جای‌دادن آنها در کمد و ارگنایزرها کار ساده‌ای نیست. حجم زیادی دارند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

چاره چیست؟ از دستگاه‌های وکیوم استفاده کنید و پف این لباس‌ها را تا جای ممکن بخوابانید. دستگاه‌های وکیوم باعث می‌شوند که پف لباس بخوابد و در ضمن به بافتش آسیبی وارد نشود. کیسه‌های وکیوم هم گزینه مناسبی هستند که می‌توانید استفاده کنید.

این کیسه‌ها مخصوص قراردادن لباس‌اند و با کمک جاروبرقی می‌توانید هوای درون آنها را از بین ببرید. پس کافی است که این کیسه‌ها را بخرید، لباس را درونشان بگذارید و بعد با جاروبرقی اقدام به گرفتن هوای این کیسه‌ها کنید تا تخت شوند و جای زیادی نگیرند.

۷. به ساختار کمدهایتان دقت کنید

همیشه قبل از اینکه خانه‌ای بخرید یا اجاره کنید به کمدهایش دقت داشته باشید. ببینید که چه فضاهایی در اختیار دارید. اگر هم قرار به خرید کمد دارید، دقت کنید که چطور می‌توانید بهینه‌ترین شکل جای‌دادن لباس‌ها در آن را داشته باشید.

اگر بخشی از کمدتان مخصوص کفش‌ها طراحی شده باشد، کارتان راحت‌تر هم می‌شود. برای مثال، کفش‌های پاشنه‌دار به فضایی با ارتفاع نیاز دارند. اگر هم نخواهید آنها را به‌طور عمودی در کمد قرار بدهید، باید با قراردادن کفش‌ها در جعبه‌های معمولی کفش، فضا را مدیریت کنید.

در آخر

سعی کردیم که مروری بر نکات جمع‌ کردن و بسته‌بندی لباس‌های زمستانی داشته باشیم. کم‌کم باید لباس‌های گرم را به خواب زمستانی بفرستید. هرچقدر که این کار را منظم‌تر انجام بدهید، در فصل‌های آینده راحت‌تر خواهید شد. جا را برای لباس‌های دوست‌داشتنی خنک باز کنید که بهار آمده است. راستی! شما توصیه یا نکته دیگری بلد هستید که به ما هم بگویید؟ منتظرتان هستیم.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 12 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.