نقد چهارکتاب؛ ملت عشق، سمفونی مردگان، برادران کارامازوف و شازده کوچولو

نقد چهارکتاب؛ ملت عشق، سمفونی مردگان، برادران کارامازوف و شازده کوچولو

‬معشوق‭ ‬همین‌جاست

شخص‭ ‬اول‭ ‬این‭ ‬رمان‭ ‬یک‭ ‬زن‭ ‬خانه‌دار‭ ‬آمریکایی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬‮«‬اللا‮»‬‭ ‬است‭ .‬این‭ ‬زن،‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬بیست‭ ‬سال‭ ‬زندگی‭ ‬مشترک‭ ‬با‭ ‬همسر‭ ‬و‭ ‬فرزندانش،‭ ‬درگیر‭ ‬روزمرگی‌‭ ‬می‌شود‭.‬ او‭ ‬در‭ ‬آستانه‌ی‭ ‬چهل‌سالگی،‭ ‬تصمیم‭ ‬میگیرد‭ ‬تا‭ ‬اتفاقات‭ ‬و‭ ‬روند‭ ‬زندگی‭ ‬روزمره‌ی‭ ‬زندگی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬تغییر‭ ‬دهد‭.‬‌‭‬ در‭ ‬ادامه‌ی‭ ‬داستان،‭ ‬متنی‭ ‬در‭ ‬باب‭ ‬شمس‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬اللا‭ ‬میرسد‭.‬

روایت‭ ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬آن‌که‭ ‬حکایت‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬عارف‭ ‬را‭ ‬بازگو‭ ‬کند،‭ ‬حول‭ ‬معرفی‭ ‬نوعی‭ ‬‮«‬مرام‭ ‬صوفیانه‮»‬‭ ‬می‌گردد‭.‬ مرامی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬عمق‭ ‬ارتباط‭ ‬مولانا‭ ‬با‭ ‬شمس‭ ‬همیشه‭ ‬وجود‭ ‬داشته‭ ‬است‭.‬ خواننده‭ ‬آرام‌آرام‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬این‭ ‬زن‭ ‬با‭ ‬داستان‭ ‬عاشقانه‌ی‭ ‬او‭ ‬و‭ ‬بالطبع‭ ‬با‭ ‬مولانا،‭ ‬شمس‭ ‬و‭ ‬صوفی‌گری‭ ‬آشنا‭ ‬می‌‌شود‭ .‬رمان‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬موازی‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬زمان‭ ‬با‭ ‬فاصله‌ی‭ ‬چند‭ ‬قرن‭ ‬روایت‭ ‬میشود‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬موضوع‭ ‬اصلی‭ ‬دارد‭:‬‮ «‬عشق‮»‬‭.‬ حال‭ ‬این‭ ‬عشق‭ ‬گاه‭ ‬مفهوم‭ ‬زمینی‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬می‌گیرد‭ ‬و‭ ‬گاه‭ ‬مفهومی‭ ‬آسمانی‭.‬‭‬ نویسنده‭ ‬در‭ ‬خلال‭ ‬این‭ ‬رمان‭ ‬چهل‭ ‬قانون‭ ‬عشق‭ ‬را‭ ‬نیز‭ ‬معرفی‭ ‬می‌کند‭.‬

چهل‭ ‬قانونی‭ ‬که‭ ‬حکم‭ ‬رشته‌ای‭ ‬را‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬روایت‌های‭ ‬متفاوت‭ ‬رمان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬هم‭ ‬پیوند‭ ‬میدهد‭ .‬عدد‭ ‬چهل‭ ‬در‭ ‬آموزه‌های‭ ‬عرفانی‭ ‬و‭ ‬مذهبی‭ ‬بسیار‭ ‬پرکاربرد‭ ‬است‭.‬ به‭ ‬نوعی‭ ‬همیشه‭ ‬اعتقاد‭ ‬بر‭ ‬این‭ ‬بوده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬طی‌کردن‭ ‬مراحل‭ ‬چهل‌گانه‭ ‬موجب‭ ‬رسیدن‭ ‬به‭ ‬نوعی‭ ‬رستگاری‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭ .‬ازطرفی‭ ‬بسیاری‭ ‬سن‭ ‬چهل‌سالگی‭ ‬را‭ ‬سن‭ ‬بلوغ‭ ‬و‭ ‬پختگی‭ ‬انسان‭ ‬می‌دانند‭.‬ جالب‭ ‬این‌جاست‭ ‬که‭ ‬‮«‬اللا‮»‬‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬رمان‭ ‬درست‭ ‬در‭ ‬سن‭ ‬چهل‌سالگی‭ ‬دچار‭ ‬تلنگری‭ ‬میشود‭ ‬که‭ ‬زندگی‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬تغییر‭ ‬میدهد‭.‬ در‭ ‬ابتدای‭ ‬رمان‭ ‬متوجه‭ ‬میشویم‭ ‬که‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬داستان‭ ‬به‭ ‬تحولی‭ ‬دست‭ ‬پیدا‭ ‬کند‭.‬ همین‭ ‬موضوع‭ ‬باعث‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬خواننده‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬آن‌که‭ ‬درگیر‭ ‬تعلیق‭ ‬داستانی‭ ‬شود،‭ ‬به‭ ‬چگونگی‭ ‬تغییر‭ ‬و‭ ‬رشد‭ ‬شخصیت‭ ‬اصلی‭ ‬رمان‭ ‬توجه‭ ‬کند‭ .‬به‌طورخلاصه‭ ‬می‌توان‭ ‬گفت‭ ‬داستان‭ ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬مروج‭ ‬عشق‭ ‬و‭ ‬محبت‭ ‬است؛‭ ‬اما‭ ‬این‭ ‬بار‭ ‬نویسنده‭ ‬از‭ ‬زاویه‌ای‭ ‬ساختارشکنانه‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬پرداخته‭ ‬و‭ ‬علیه‭ ‬تعصبات‭ ‬حرف‭ ‬زده‭ ‬است‭.‬ هم‌چنین‭ ‬روایت‭ ‬زنانه‭ ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬و‭ ‬ظرافت‌های‭ ‬خاص‭ ‬آن،‭ ‬میتواند‭ ‬برای‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬مخاطبان‭ ‬و‭ ‬به‌خصوص‭ ‬زنان‭ ‬جذاب‭ ‬باشد. ‬

این‭ ‬رمان‭ ‬به‌طور‭ ‬موازی،‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬زمان‭ ‬گذشته‭ ‬و‭ ‬حال‭ ‬روایت‭ ‬می‌شود‭ .‬راوی‭ ‬زمان‭ ‬حال،‭ ‬دانای‭ ‬کل‭ ‬و‭ ‬راوی‭ ‬زمان‭ ‬گذشته،‭ ‬اول‭ ‬شخص‭ ‬است‭.‬ همین‭ ‬تکنیک‭ ‬باعث‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬تا‭ ‬خواننده‭ ‬با‭ ‬شخصیت‌های‭ ‬این‭ ‬رمان‭ ‬احساس‭ ‬همذات‌پنداری‭ ‬کند. ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬تاکنون‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬۵۰۰‭ ‬بار‭ ‬تجدید‭ ‬چاپ‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬بیشتر‭ ‬زبا‌ن‌های‭ ‬جهان‭ ‬ترجمه‭ ‬شده‭ ‬است‭.‬

یک‭ ‬سورئال‭ ‬خاکستری

رمان‭ ‬به‭ ‬روایت‭ ‬یک‭ ‬حادثه‌‭ ‬مشابه‭ ‬اما‭ ‬از‭ ‬دید‭ ‬چند‭ ‬شخصیت‭ ‬متفاوت‭ ‬می‌پردازد.‭ ‬شخصیت‌های‭ ‬اصلی‭ ‬این‭ ‬رمان‭ ‬عبارت‌اند‭ ‬از: ۱-‭»‬اورهان‮»‬،‭ ‬پسر‭ ‬کوچک‭ ‬خانواده‭ ‬و‭ ‬وارث‭ ‬تفکرات‭ ‬سنتی‭ ‬پدر،‭ ‬نماینده‌ی‭ ‬نسل‭ ‬جدید‭ ‬قدیم‌اندیش؛‭ ‬-۲‭ ‬‮«‬آیدا‮»‬،‭ ‬دختر‭ ‬خانواده،‭ ‬نماینده‭ ‬احساسات‭ ‬جامعه؛ ‭‬-۳‬پدر،‭ ‬نماینده‌ی‭ ‬سنت؛‭-‬۴‭ ‬بیوه‌ی‭ ‬همسایه‭ ‬روبه‌رو،‭ ‬نماینده‭ ‬روشنفکران؛‭‬-۵‭ ‬صاحب‭ ‬کارگاه‭ ‬چوب‌بری،‭ ‬نماینده‭ ‬روشنفکران‭ ‬محافظه‌کار، ‬۶-‬‮«‬آیدین‭ ‬یا‭ ‬سوجی‮»‬،‭ ‬پسر‭ ‬خانواده،‭ ‬شاعر‭ ‬و‭ ‬نماینده‌ی‭ ‬نسل‭ ‬جوان‭ ‬درگیر‭ ‬با‭ ‬تناقضات‭. ‬سمفونی‭ ‬مردگان‭ ‬همچون‭ ‬سمفونی‭ ‬حقیقی،‭ ‬چهار‭ ‬موومان‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬داستانی‭ ‬با‭ ‬تم‭ ‬اصلی‭ ‬برادرکشی‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬روایت‭ ‬می‌شود‭ .‬تاجری‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬همسر‭ ‬و‭ ‬چهار‭ ‬فرزندش‭ ‬در‭ ‬اردبیل‭ ‬زندگی‭ ‬می‌کنند‭ .‬یوسف‭ ‬فرزند‭ ‬بزرگ‭ ‬خانواده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬اثر‭ ‬اتفاقی،‭ ‬ناتوان‭ ‬و‭ ‬ازکارافتاده‭ ‬می‌شود‭ .‬آیدین‭ ‬و‭ ‬آیدا‭ ‬فرزندان‭ ‬بعدی‭ ‬خواهر‭ ‬و‭ ‬برادر‭ ‬دوقلو‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬اورهان‭ ‬فرزند‭ ‬آخر‭ ‬و‭ ‬محبوب‭ ‬خانواده‭ ‬است‭.‬ این‭ ‬داستان‭ ‬در‭ ‬فاصله‌ی‭ ‬سال‌های‭ ‬۱۳۱۳‭ ‬تا‭ ‬۱۳۵۵‭ ‬روایت‭ ‬می‌شود‭ .‬آیدین‭ ‬اهل‭ ‬درس‭ ‬و‭ ‬کتاب‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬می‌خواهد‭ ‬ادامه‭ ‬تحصیل‭ ‬دهد؛‭ ‬اما‭ ‬پدر‭ ‬دوست‭ ‬دارد‭ ‬آیدین‭ ‬مثل‭ ‬خودش‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬همراه‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬حجره‭ ‬برود‭.‬ اورهان‭ ‬که‭ ‬افکارش‭ ‬شبیه‭ ‬پدر‭ ‬است،‭ ‬به‭ ‬آیدین‭ ‬حسادت‭ ‬می‌کند.‭ ‬شعرهایی‭ ‬از‭ ‬آیدین‭ ‬در‭ ‬روزنامه‭ ‬منتشر‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬خشم‭ ‬پدر‭ ‬را‭ ‬برمی‌انگیزد. کسوفی‭ ‬رخ‭ ‬می‌دهد‭ ‬و‭ ‬پدر‭ ‬این‭ ‬واقعه‭ ‬را‭ ‬بلایی‭ ‬برای‭ ‬خانواده‌اش‭ ‬به‌حساب‭ ‬می‌آورد‭ ‬و‭ ‬کتاب‌ها‭ ‬و‭ ‬وسایل‭ ‬آیدین‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬آتش‭ ‬می‌کشد‭ .‬آیدین‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬اتفاق‭ ‬از‭ ‬خانه‭ ‬می‌رود‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬کارگاه‭ ‬چوب‌بری‭ ‬فردی‭ ‬ارمنی‭ ‬مشغول‭ ‬کار‭ ‬می‌شود‭.‬ در‭ ‬این‭ ‬مدت‭ ‬شیفته‌‌ی‭ ‬دختری‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬سرمه‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬هرروز‭ ‬برایش‭ ‬روزنامه‭ ‬یا‭ ‬کتابی‭ ‬می‌آورد‭.‬ آیدین‭ ‬درصدد‭ ‬است‭ ‬برای‭ ‬ادامه‌ی‭ ‬تحصیل‭ ‬به‭ ‬تهران‭ ‬برود‭ ‬که‭ ‬خواندن‭ ‬خبر‭ ‬خودسوزی‭ ‬آیدا،‭ ‬خواهرش‭ ‬در‭ ‬روزنامه‭ ‬دوباره‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خانه‌ی‭ ‬پدری‭ ‬می‌کشاند‭.‬ پس‭ ‬از‭ ‬مرگ‭ ‬آیدا‭ ‬پدر‭ ‬نیز‭ ‬از‭ ‬دنیا‭ ‬می‌رود‭ .‬وصیت‭ ‬پدر‭ ‬مبنی‭ ‬بر‭ ‬تقسیم‭ ‬اموال‭ ‬او‭ ‬بین‭ ‬دو‭ ‬برادر،‭ ‬درگیری‭ ‬میان‭ ‬آن‌ها‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬اوج‭ ‬می‌رساند‭ ‬و‭ ‬اتفاقات‭ ‬تلخ‭ ‬دیگری‭ ‬را‭ ‬رقم‭ ‬می‌زند‭.‬ حضور‭ ‬مستمر‭ ‬برف‭ ‬و‭ ‬کلاغ‭ ‬و‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬هابیل‭ ‬و‭ ‬قابیل،‭ ‬اختلاف‭ ‬میان‭ ‬دو‭ ‬برادر‭ ‬و‭ ‬مضمون‭ ‬برادرکشی‭ ‬فضای‭ ‬سرد‭ ‬و‭ ‬غم‌انگیزی‭ ‬بر‭ ‬این‭ ‬داستان‭ ‬حاکم‭ ‬کرده‭ ‬است‭.‬ چهار‭ ‬راوی‭ ‬در‭ ‬موومان‌های‭ ‬مختلف‭ ‬داستان‭ ‬را‭ ‬پیش‭ ‬می‌برند؛‭ ‬سرمه،‭ ‬اورهان،‭ ‬آیدین‭ ‬و‭ ‬دانای‭ ‬کل‭ .‬برخی‭ ‬منتقدان‭ ‬معتقدند‭ ‬این‭ ‬اثر‭ ‬شباهت‭ ‬به‭ ‬‮«‬خشم‭ ‬و‭ ‬هیاهو‮»‬‭ ‬اثر‭ ‬ویلیام‭ ‬فاکنر‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬عده‌ای‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬تقلیدی‭ ‬از‭ ‬شازده‭ ‬احتجاب‭ ‬هوشنگ‭ ‬گلشیری‭ ‬قلمداد‭ ‬کرده‌اند‭.‬

نزاع‭ ‬نقاب‏داران‭ ‬کلاسیک

ما‭ ‬با‭ ‬زندگی‭ ‬زمین‌دار‭ ‬لاابالی‭ ‬و‭ ‬پیری‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬‮«‬فئودور‭ ‬پاولوویچ‭ ‬کارامازوف‮»‬‭ ‬و‭ ‬چهار‭ ‬فرزندش،‭ ‬دیمیتری،‭ ‬ایوان،‭ ‬آلکسی‭ ‬و‭ ‬اسمردیاکوف‭ ‬در‭ ‬روسیه‭ ‬روبه‌رو‭ ‬هستیم‭.‬ دیمیتری‭ ‬حاصل‭ ‬ازدواج‭ ‬فئودور‭ ‬با‭ ‬زنی‭ ‬زیبا‭ ‬و‭ ‬پولدار‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬‮«‬آدلایدا‭ ‬ایوانا‭ ‬میوسف‮»‬‭ ‬است‭ .‬آدلایدا‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬کشمکش‌های‭ ‬زیاد‭ ‬با‭ ‬فئودور،‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬دیمتری‭ ‬سه‭ ‬سال‭ ‬بیش‌تر‭ ‬ندارد،‭ ‬با‭ ‬مردی‭ ‬دیگر‭ ‬فرار‭ ‬می‌کند‭ .‬‮«‬سوفیا‭ ‬ایوانا‮»‬‭ ‬زن‭ ‬دوم‭ ‬فئودور‭ ‬از‭ ‬خانواده‌ای‭ ‬معمولی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬هشت‭ ‬سال‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬به‌‌دنیاآوردن‭ ‬ایوان‭ ‬و‭ ‬آلکسی‭ ‬در‭ ‬اثر‭ ‬ابتلا‭ ‬به‭ ‬بیماری‌‭ ‬اعصاب‭ ‬می‌میرد‭.‬ هیچ‌گاه‭ ‬ازدواج‭ ‬و‭ ‬تعهد‭ ‬به‭ ‬خانواده،‭ ‬مانعی‭ ‬‌بر‭ ‬سر‭ ‬هوس‏رانی‏‌های‭ ‬فئودور‭ ‬نیست‭.‬ اسمردیاکوف‭ ‬پسری‭ ‬مبتلا‭ ‬به‭ ‬صرع‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬نتیجه‌ی‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬روابط‭ ‬فئودور‭ ‬متولد‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬کمال‭ ‬بی‌انصافی‭ ‬به‌عنوان‭ ‬خدمتکار‭ ‬در‭ ‬خانه‌ی‭ ‬پدرش‭ ‬مشغول‭ ‬به‌کار‭ ‬می‌شود‭ .‬پسران‭ ‬فئودور‭ ‬با‭ ‬شخصیت‌هایی‭ ‬متفاوت‭ ‬که‭ ‬تحت‭ ‬سرپرستی‭ ‬افراد‭ ‬مختلفی‭ ‬بزرگ‭ ‬شده‌اند،‭ ‬کم‌ترین‭ ‬وابستگی‭ ‬و‭ ‬علاقه‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬پدر‌‭ ‬خود‭ ‬دارند‭ .‬دیمیتری‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬افسر‭ ‬ارتش‭ ‬عصبی،‭ ‬مغرور‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬عین‭ ‬حال‭ ‬حساس‭ ‬تبدیل‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬بسیار‭ ‬سریع،‭ ‬از‭ ‬خشم‭ ‬خود‭ ‬پشیمان‭ ‬میشود‭.‬ ایوان،‭ ‬فردی‭ ‬بدبین،‭ ‬سردو‭ ‬بی‏تفاوت‭ ‬است‭ .‬پسر‭ ‬سوم‭ ‬فئودور‭ ‬که‭ ‬تحت‭ ‬تعلیمات‭ ‬یک‭ ‬روحانی‭ ‬بزرگ‌‭ ‬شده،‭ ‬سرشار‭ ‬از‭ ‬افکار‭ ‬مذهبی‭ ‬است؛‭ ‬درنهایت‭ ‬پسر‭ ‬چهارم‭ ‬او،‭ ‬اسمردیاکوف‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬فردی‭ ‬فاسد‭ ‬و‭ ‬کینه‌ای‭ ‬تبدیل‭ ‬شده‭ ‬است‭.‬

در‭ ‬طول‭ ‬داستان‭ ‬پرده‭ ‬از‭ ‬شخصیت‌ها‭ ‬و‭ ‬روابط‭ ‬این‭ ‬خانواده‌‭ ‬نابه‌سامان‭ ‬برداشته‭ ‬میشود‭ .‬برادران‭ ‬کارامازوف‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬تلاش‭ ‬برای‭ ‬ایجاد‭ ‬روابطی‭ ‬به‌ظاهر‭ ‬مسالمت‌آمیز‭ ‬با‭ ‬یکدیگر‭ ‬هستند،‭ ‬تحت‏ تاثیر‭ ‬خاطرات‭ ‬و‭ ‬اوضاع‭ ‬تلخ‭ ‬زندگی‭ ‬خود،‭ ‬تا‭ ‬کشیدن‭ ‬نقشه‭ ‬قتل‭ ‬پدر‭ ‬نیز‭ ‬پیش‭ ‬میروند‭.‬ بسیاری‭ ‬معتقدند‭ ‬برادران‭ ‬کارامازوف‭ ‬با‭ ‬آنکه‭ ‬رمانی‭ ‬زاییده‌ی‭ ‬قرن‭ ‬نوزدهم‭ ‬روسیه‭ ‬است،‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬عناصر‭ ‬مدرن‭ ‬ادبی‭ ‬را‭ ‬نیز‭ ‬شامل‭ ‬می‌شود‭.‬

داستایوفسکی‭ ‬در‭ ‬نقش‭ ‬راوی،‭ ‬عقاید‭ ‬و‭ ‬افکار‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬نیز‭ ‬رد‭ ‬میکند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬نقد‭ ‬میکشد‭.‬ علاقه‌ی‭ ‬نویسنده‭ ‬به‭ ‬کندوکاو‭ ‬در‭ ‬شخصیت‌هایی‭ ‬دوچهره‭ ‬که‭ ‬پشت‭ ‬چهره‌ای‭ ‬موجه،‭ ‬اعمال‭ ‬شر‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬روا‭ ‬می‌دارند،‭ ‬به‭ ‬پردازش‭ ‬شخصیت‌هایی‭ ‬منجر‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬بین‭ ‬دو‭ ‬طیف‭ ‬از‭ ‬راست‌گویی‭ ‬و‭ ‬دروغ‌گویی،‭ ‬شرافت‭ ‬و‭ ‬رذلی،‭ ‬محبت‭ ‬و‭ ‬ستمگری‭ ‬و‭… ‬درمانده‌اند‭ .‬این‭ ‬رمان‭ ‬با‭ ‬ساختاری‭ ‬پیچیده‭ ‬روی‭ ‬نظمی‭ ‬مشخص‭ ‬استوار‌‭ ‬است‭.‬ یکی‭ ‬از‭ ‬نقاط‭ ‬قوت‭ ‬آن‭ ‬علاوه‌بر‭ ‬شخصیت‌پردازی‭ ‬بی‌نظیر‭ ‬آن،‭ ‬سیر‭ ‬ساختار‌مند‭ ‬و‭ ‬دقیق‭ ‬در‭ ‬روایت‭ ‬داستان‭ ‬است‭.‬ نویسنده‭ ‬جزءبه‌جزء‭ ‬خواننده‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ابعاد‭ ‬مختلف‭ ‬باشخصیت‌ها‭ ‬و‭ ‬حوادث‭ ‬داستان‭ ‬همراهی‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬انسجام‭ ‬تا‭ ‬انتها‭ ‬حفظ‭ ‬می‌شود‭.‬

اخترک‭ ‬ب۶۱۲‭ ‬کجاست؟‭ ‬

قصه‭ ‬با‭ ‬وقوع‭ ‬یک‭ ‬اتفاق‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬روال‭ ‬عادی‭ ‬زندگی‭ ‬بر‭ ‬سیارک‭ ‬شازده‭ ‬کوچولو‭ ‬آغاز‭ ‬می‌شود‭ :‬رویش‭ ‬یک‭ ‬گیاه‭ ‬متفاوت‭ ‬در‭ ‬بین‭ ‬علف‌ها‭ ‬و‭ ‬شکفتن‭ ‬گلی‭ ‬زیبا‭ ‬که‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬نقش‭ ‬معشوق‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬قصه‭ ‬بازی‭ ‬کند‭ .‬نویسنده‭ ‬در‭ ‬چند‭ ‬جمله،‭ ‬نمایی‭ ‬تمام‌وکمال‭ ‬از‭ ‬تجلی‭ ‬معشوق‭ ‬را‭ ‬روایت‭ ‬می‌کند‭:‬‮ «‬شهریار‭ ‬کوچولو‭ ‬که‭ ‬موقع‭ ‬نیش‌زدن‭ ‬آن‭ ‬غنچه‌ی‭ ‬بزرگ‭ ‬حاضر‭ ‬و‭ ‬ناظر‭ ‬بود،‭ ‬به‭ ‬دلش‭ ‬افتاد‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬چیز‭ ‬معجزآسایی‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬دربیاید؛‭ ‬اما‭ ‬گل‭ ‬تو‭ ‬پناه‭ ‬خوابگاه‭ ‬سبزش،‭ ‬سر‭ ‬فرصت‭ ‬دست‭ ‬اندر‭ ‬کار‭ ‬خودآرایی‭ ‬بود‭ ‬تا‭ ‬هرچه‭ ‬زیباتر‭ ‬جلوه‭ ‬کند‭ .‬رنگ‌هایش‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬وسواس‭ ‬تمام‭ ‬انتخاب‭ ‬می‌کرد،‭ ‬سر‭ ‬صبر‭ ‬لباس‭ ‬می‌پوشید‭ ‬و‭ ‬گلبرگ‌ها‭ ‬را‭ ‬یکی‌یکی‭ ‬به‭ ‬خودش‭ ‬می‌آراست‭ .‬دلش‭ ‬نمی‌خواست‭ ‬مثل‭ ‬شقایق‌ها‭ ‬با‭ ‬جامه‌ی‭ ‬مچاله‭ ‬و‭ ‬پرچروک‭ ‬بیرون‭ ‬بیاید‭ .‬نمی‌خواست‭ ‬جز‭ ‬در‭ ‬اوج‭ ‬درخشندگی‭ ‬زیبایی‌اش‭ ‬را‭ ‬نشان‭ ‬بدهد‭.‬‮»‬‭ ‬ادامه‭ ‬ماجرای‭ ‬دلدادگی‭ ‬شازده‭ ‬کوچولو‭ ‬مصداق‭ ‬مصراع‭ ‬حافظ‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬می‌گوید‭: ‬‮«‬که‭ ‬عشق‭ ‬آسان‭ ‬نمود‭ ‬اول‭ ‬ولی‭ ‬افتاد‭ ‬مشکل‌ها‭…‬‮»‬‭ ‬شازده‭ ‬کوچولو‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬ماجرای‭ ‬عاشقانه‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬خامی،‭ ‬ناز‭ ‬معشوق‭ ‬را‭ ‬برنمی‌تابد‭ ‬و‭ ‬حواشی‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬اصل‭ ‬داستان‭ ‬که‭ ‬همان‭ ‬عشق‭ ‬است‭ ‬منحرف‭ ‬می‌کند‭ .‬او‭ ‬از‭ ‬کلنجار‭ ‬عشق‭ ‬گریزان‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬ناز‭ ‬معشوق‭ ‬برنمی‌تابد‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬پرواز‭ ‬پرنده‌های‭ ‬مهاجر‭ ‬در‭ ‬مسیر‭ ‬سفر‭ ‬قرار‭ ‬می‌گیرد؛‭ ‬سفری‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬جست‌وجوی‭ ‬دوست‭ ‬به‭ ‬زمین‭ ‬می‌رسد‭.‬ در‭ ‬این‭ ‬میان‭ ‬با‭ ‬ساکنان‭ ‬هفت‭ ‬سیارک‭ ‬همنشین‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬هرکدام‭ ‬از‭ ‬شخصیت‌های‭ ‬ساکن‭ ‬سیارک،‭ ‬نماد‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬خصلت‌های‭ ‬منفی‭ ‬انسانی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬باعث‭ ‬می‌شوند‭ ‬آدم‌ها‭ ‬از‭ ‬درک‭ ‬حقیقت‭ ‬زندگی‭ ‬محروم‭ ‬شوند‭.‬‭‬ از‭ ‬آن‌جا‭ ‬که‭ ‬عدد‭ ‬هفت‭ ‬در‭ ‬ادبیات‭ ‬عرفانی‭ ‬جایگاه‭ ‬ویژه‌ای‭ ‬دارد،‭ ‬نمی‌توان‭ ‬از‭ ‬مقابل‭ ‬هفت‭ ‬سیارکی‭ ‬که‭ ‬شازده‭ ‬پشت‭ ‬سر‭ ‬می‌گذارد‭ ‬بی‌تامل‭ ‬عبور‭ ‬کرد‭. ‬از‭ ‬منظری‭ ‬این‭ ‬هفت‭ ‬سیارک،‭ ‬هفت‭ ‬مرحله‭ ‬سلوک‭ ‬شازده‭ ‬کوچولو‭ ‬در‭ ‬مسیر‭ ‬خودشناسی‭ ‬تا‭ ‬درک‭ ‬معشوق‭ ‬است‭.‬

شازده‭ ‬در‭ ‬زمین‭ ‬در‭ ‬مواجهه‭ ‬با‭ ‬انبوه‭ ‬گل‌هایی‭ ‬که‭ ‬شبیه‭ ‬گل‭ ‬او‭ ‬هستند‭ ‬در‭ ‬ورطه‭ ‬تردید‭ ‬می‌افتد‭.‬ این‌جاست‭ ‬که‭ ‬روباه‭ ‬از‭ ‬راه‭ ‬می‌رسد‭ ‬تا‭ ‬مثل‭ ‬یک‭ ‬مرشد‭ ‬شازده‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬ورطه‭ ‬تردید‭ ‬برهاند‭.‬ تعریف‭ ‬روباه‭ ‬از‭ ‬عشق‭ ‬و‭ ‬حال‌وهوای‭ ‬عاشقی‭ ‬پرده‌ی‭ ‬شک‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬مقابل‭ ‬چشمان‭ ‬شازده‭ ‬کوچولو‭ ‬عبور‭ ‬می‌دهد‭ .‬‮«‬روباه‭ ‬گفت‭:‬ رازی‭ ‬که‭ ‬گفتم‭ ‬خیلی‭ ‬ساده‭ ‬است‭:‬ جز‭ ‬با‭ ‬دل‭ ‬هیچی‭ ‬را‭ ‬چنان‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬نمی‌شود‭ ‬دید‭ .‬نهاد‭ ‬و‭ ‬گوهر‭ ‬را‭ ‬چشم‭ ‬سر‭ ‬نمی‌بیند‭.‬‮»‬

شازده‭ ‬کوچولو،‭ ‬رویایی‭ ‬است‭ ‬راستین‭ ‬که‭ ‬درون‭ ‬آدمی‭ ‬ریشه‭ ‬دوانده‭ ‬و‭ ‬توانسته‭ ‬مثل‭ ‬شعری‭ ‬منثور‭ ‬و‭ ‬نثری‭ ‬شاعرانه‭ ‬که‭ ‬دنیایی‭ ‬از‭ ‬لطف‭ ‬و‭ ‬معنی‭ ‬است،‭ ‬جای‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬دل‭ ‬تمام‭ ‬خوانندگان‭ ‬باز‭ ‬کند‭.‬

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
10 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.