نبرد پورشه کیمن GT4، ب‌ام‌و M2 CS و لوتوس اگزیج ۴۱۰ در هوکنهایم

نبرد پورشه کیمن GT4، ب‌ام‌و M2 CS و لوتوس اگزیج ۴۱۰ در هوکنهایم

خودروهای پیست محور همیشه سوپراسپرت‌ها و هایپرکار چند صد هزار دلاری نیستند و کسانی که خواهان لذت بردن از رانندگی در پیست هستند می‌توانند گزینه‌های ارزان‌تر و معمول‌تری را هم در بازار پیدا کنند. ب‌ام‌و M2 CS، پورشه کیمن GT4 و لوتوس اگزیج ۴۱۰ بهترین مثال‌ها برای این قبیل خودروها هستند که می‌توانند با قیمت‌هایی نسبتاً مناسب، لذت رانندگی سریع در پیست را به خریداران خود هدیه دهند. البته وقتی میگوییم قیمت مناسب، در قیاس با سوپراسپرت‌های چند صد هزار دلاری است وگرنه این خودروها به‌خودی‌خود هرگز ارزان‌قیمت نیستند.

حال برای اینکه مشخص شود کدام‌یک از این خودروها در پیست سریع‌تر هستند، نشریهٔ آلمانی اسپرت اتو آن‌ها را به پیست هوکنهایم برده و با هرکدام اقدام به تایم زنی کرده است؛ اما پیش از آنکه سراغ تماشای ویدئوی رقابت این سه خودروی اسپرت پیست محور برویم، بد نیست در ابتدا نگاهی به مشخصات فنی آن‌ها داشته باشیم. قوی‌ترین خودروی این جمع، M2 CS با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو است که ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه صورت می‌گیرد. البته هرچند ب‌ام‌و قدرت بیشتری نسبت به دو رقیب خود دارد اما برخلاف آن‌ها، خودرویی موتور جلو است که این موضوع در رقابت پیست که توزیع وزن اهمیت زیادی دارد ممکن است به ضررش تمام شود.

کیمن GT4 به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی مجهز شده که ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در این کوپهٔ موتور وسط هم مثل رقیب باواریایی توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه صورت می‌گیرد؛ و سرانجام به ضعیف‌ترین خودروی جمع یعنی اگزیج ۴۱۰ می‌رسیم که از یک موتور ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ با ۴۱۶ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. برخلاف دو رقیب دیگر، انتقال نیروی موتور در لوتوس توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. البته باید توجه داشت که با اختلاف قابل‌توجهی، اگزیج سبک‌ترین خودروی این رقابت است.

بنابراین می‌بینیم که مشخصات سه خودرو روی کاغذ بسیار به هم نزدیک است که این می‌تواند رقابت میان آن‌ها را جذاب‌تر کند. همچنین هر سهٔ این کوپه‌های اسپرت در این رقابت از لاستیک‌های یکسان (میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲) استفاده می‌کنند تا شرایط عادلانه باشد. خب حالا با علم این موارد به سراغ تماشای ویدئوی رقابت ب‌ام‌و، لوتوس و پورشه در پیست هوکنهایم برویم.

 

 پورشه کیمن GT4ب‌ام‌و M2 CSلوتوس اگزیج ۴۱۰
پیشرانه۴.۰ لیتری H6۳.۰ لیتری I6 توئین توربو۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ
قدرت۴۲۰ اسب بخار۴۵۰ اسب بخار۴۱۶ اسب بخار
گشتاور۴۲۰ نیوتن متر۵۵۰ نیوتن متر۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته دوکلاچه۷ سرعته دوکلاچه۶ سرعته دستی
محور محرکعقبعقبعقب
وزن۱۴۲۰ کیلوگرم۱۵۷۵ کیلوگرم۱۰۵۴ کیلوگرم
قیمت۷۹,۶۸۵ پوند۷۵,۳۲۰ پوند۸۲,۲۲۵-۷۵,۳۲۰ پوند

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
11 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.