نبرد بی‌ ام‌ و M4 CSL و پورشه ۹۱۱ GT3 در پیست هوکنهایم

نبرد بی‌ام‌و M4 CSL و پورشه ۹۱۱ GT3 در پیست هوکنهایم

از ب‌ام‌و M4 CSL تنها ۱۰۰۰ دستگاه تولید می‌شود و بنابراین خودروی بسیار کمیابی است اما خوشبختانه، مردان مجلهٔ اسپرت اتو یک دستگاه از آن را گیر آورده و راهی پیست هوکنهایم شده‌اند تا این باواریایی تولید محدود و وحشی را در برابر یک خودروی اسپرت آلمانی دیگر یعنی پورشه ۹۱۱ GT3 قرار دهند. هم M4 و هم ۹۱۱ هردو خودروهای بسیار قدرتمند و توانمندی هستند اما کدام‌یک از آن‌ها زیر دست یک رانندهٔ آزمایشی در یک پیست با شرایط یکسان سریع‌تر خواهد بود؟

M4 CSL از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی آشنای ب‌ام‌و استفاده می‌کند اما در اینجا، با افزایش بوست توربوها از ۲۴.۷ به ۳۰.۵ psi، قدرت موتور به ۵۵۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده اما گشتاور تغییری نداشته و همچنان مثل M4 کامپتیشن ۶۵۰ نیوتن متر است. هرچند این اعداد قابل‌توجه هستند اما یک آزمایش داینو اخیراً نشان داده است که کوپهٔ ب‌ام‌و ممکن است حتی از این هم قوی‌تر باشد. درهرحال، از سوی دیگر، ۹۱۱ GT3 با پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی که ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد، از رقیب باواریایی ضعیف‌تر است.

بااین‌حال، علیرغم رژیم غذایی M4 CSL برای کاهش وزن، هنوز هم با ۱۶۲۵ کیلوگرم وزن به میزان قابل‌توجهی از پورشه با ۱۴۳۵ کیلوگرم سنگین‌تر است. البته فراتر از این اعداد، در مقایسه‌های پیست فاکتورهای زیادی مثل سیستم تعلیق، تنظیم شاسی، عملکرد گیربکس و… هم بسیار اهمیت دارند که باید موردتوجه قرار گیرند. همچنین مهارت راننده هم مهم است اما در اینجا پشت هردو خودرو کریستین گبهارت می‌نشیند. وی پیست ۴.۶ کیلومتری هوکنهایم را با ب‌ام‌و ظرف ۱ دقیقه و ۵۰.۱ ثانیه طی می‌کند اما پورشه سریع‌تر است و پس از ۱ یک دقیقه و ۴۷.۸ ثانیه به خط پایان می‌رسد.

مشخصات فنی

 ۹۱۱ GT3ب‌ام‌و M4 CSL
پیشرانه۴ لیتری H6۳ لیتری I6 توئین توربو
قدرت۵۱۰ اسب بخار۵۵۰ اسب بخار
گشتاور۴۷۰ نیوتن متر۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته دوکلاچه۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقبعقب
وزن۱۴۳۵ کیلوگرم۱۶۲۵ کیلوگرم
قیمت۱۶۲,۴۵۰ دلار۱۴۰,۸۹۵ دلار

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.