نبرد بی‌ ام‌ و M4 CSL و پورشه کیمن GT4 RS، کوپه‌های پیست محور آلمانی

نبرد بی‌ام‌و M4 CSL و پورشه کیمن GT4 RS، کوپه‌های پیست محور آلمانی

CSL سه حرف هیجان‌انگیز در تاریخ ب‌ام‌و محسوب می‌شود زیرا این نام تاکنون روی جذاب‌ترین و خواستنی‌ترین محصولات باواریایی‌ها دیده شده است. حالا CSL با M4 بازگشته که نمایانگر افراطی‌ترین، قوی‌ترین و پیست محورترین نسخه از نسل کنونی G82 این خودرو است؛ اما آیا این مدل می‌تواند مثل پیشینیان خود درخشان عمل کند و مهم‌تر از آن، در برابر رقبای امروزی خود چگونه عمل خواهد کرد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، M4 CSL را در برابر پورشه کیمن GT4 RS قرار داده‌ایم. در اینجا دوتا از بهترین خودروهای رانندهٔ امروزی را داریم که به مصاف هم می‌روند و بنابراین شاهد نبرد خاصی خواهیم بود.

ب‌ام‌و M4 CSL

قیمت M4 CSL از ۱۲۸,۲۲۵ پوند شروع می‌شود که حدود ۴۶ هزار پوند از M4 کامپتیشن استاندارد گران‌تر است؛ بنابراین، با قیمتی که تقریباً به‌اندازهٔ یک ب‌ام‌و M240i بیشتر است، چه چیزی دریافت می‌کنیم و آیا ارزشش را دارد؟

طراحی و مهندسی

حرف L در CSL به معنای سبک‌وزن است و به همین دلیل، ب‌ام‌و در این M4 برای کاهش وزن هزینهٔ زیادی کرده است. یکی از بزرگ‌ترین اقداماتی که بدین منظور صورت گرفته، ارائهٔ صندلی‌های اسپرت با پوستهٔ کربنی است که ۲۴ کیلوگرم وزن کمتری نسبت به M4 معمولی دارند. علاوه بر این، صندلی‌های عقب هم حذف شده‌اند که کاهش وزن ۲۱ کیلوگرمی را به دنبال داشته‌اند. در همین حال، ترمزهای کربن سرامیکی، رینگ‌های سبک‌وزن و قطعات سبک‌تر تعلیق هم ۱۵ کیلوگرم از وزن غیر فنر سوار خودرو را کاسته‌اند. ۱۵ کیلوگرم دیگر با حذف مواد عایق صدا از وزن M4 کم شده و قطعات فیبر کربنی مثل کاپوت، درب صندوق و سقف نیز کاهش وزن ۱۱ کیلوگرمی را به دنبال داشته‌اند؛ اما علیرغم انجام همهٔ این اقدامات، M4 CSL هنوز هم با وزن ۱۶۲۵ کیلوگرمی خودروی سبکی به‌حساب نمی‌آید.

بااین‌حال، ب‌ام‌و پیشرانهٔ M4 را هم قوی‌تر کرده تا بتواند پرفورمنس را افزایش دهد. علاوه بر سیستم اگزوز جدید، بوست توربوها افزایش پیدا کرده که در کنار تغییراتی در مدیریت پیشرانه، قدرت این ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو را به ۵۵۰ اسب بخار رسانده است یعنی ۴۰ اسب بخار بیشتر از M4 کامپتیشن. البته گشتاور تغییری نداشته و همچنان ۶۵۰ نیوتن متر است و کل نیرو فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. خودروی آزمایشی ما به خاطر شرایط آب‌وهوایی به لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت ۴S مجهز است که هنوز هم عالی هستند اما تمرکز کمتری روی پیست نسبت به لاستیک‌های پایلوت کاپ ۲ دارند.

رانندگی

برداشت اولیه از M4 CSL نشان می‌دهد که تفاوت قابل‌توجهی با نسخهٔ معمولی ندارد. در سواری‌های آرام، رانندگی با خودرو به همان اندازهٔ M4 استاندارد آسان است و تا زمانی که سراغ خشن‌ترین حالت رانندگی یعنی اسپرت پلاس نروید، سواری نسبتاً راحت است. لاستیک‌های پهن به همراه عایق‌های صوتی کمتر به معنای سروصدای واضح جاده در کابین خواهد بود اما هنوز هم سروصدای داخلی M4 از کیمن کمتر است. در سرعت‌های بالا نیز این کوپهٔ ب‌ام‌و بسیار پایدار است و بنابراین برای مسافت‌های طولانی خودروی بسیار خوبی خواهد بود. در جاده‌های پیچ‌درپیچ، CSL به‌وضوح پایدارتر از M4 معمولی احساس می‌شود. در اینجا فقط اندکی بادی‌رول وجود دارد اما همین مقدار هم برای بازی کردن با انتقال وزن در پیچ‌ها کافی است. با فشردن میدونی ترمز دماغه وارد ای‌پکس می‌شود و با کمی بیشتر فشردن میدونی گاز، انتهای خودرو در عین تلاش برای دستیابی به کشش مناسب، کمی حرکات اضافی دارد.

یکی از ویژگی‌های برجستهٔ CSL بدون شک ترمزهای کربن سرامیکی آن است. البته این ترمزها بسیار تیز هستند و عادت کردن به آن‌ها کمی طول می‌کشد اما وقتی با میدونی ترمز آشنا شدید، از عملکرد ترمزها شگفت‌زده خواهید شد. همچنین پایداری خودرو هنگام ترمز گیری حتی در یک پیچ تند در پیست هم باورنکردنی است. بااین‌حال، حیف که فرمان خودرو با این ترمزهای عالی مطابقت ندارد. البته شرایط این فرمان نسبت به M4 معمولی بهتر شده اما هنوز هم آن‌قدر از احساس یا دقت مناسب برخوردار نیست که هنگام فشردن میدونی ترمز به راننده اطمینان بدهد. البته این یک مشکل جزئی است ولی چنین موردی در پورشه و یا حتی M5 CS خود ب‌ام‌و وجود ندارد و انتظار داشتیم در CSL هم برطرف شده باشد.

کارایی

M4 در نسخهٔ استاندارد خودرویی کاربردی است که استفادهٔ روزمره از آن آسان خواهد بود و همین امر در مورد CSL هم صدق می‌کند اما تا زمانی که قصد سفر چهارنفری نداشته باشید. البته بجای صندلی عقب یک توری بار نصب شده که امکان قرار دادن ایمن اشیائی مثل کیسه‌های نرم را فراهم می‌کند. صندوق بار خودرو هم فضای بار سخاوتمندانهٔ ۴۴۰ لیتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. هرچند در این خودروها مصرف سوخت اهمیت چندانی ندارد اما پورشه با مصرف ۱۲.۳ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر، کمی شرایط بهتری نسبت به ب‌ام‌و با ۱۲.۹ لیتر دارد. البته درحالی‌که CSL اختلاف زیادی با مصرف اعلامی رسمی خود یعنی ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر داشت، GT4 RS از رقم اعلامی ۱۳.۲ لیتری کمتر بنزین سوزاند.

پورشه کیمن GT4 RS

افراطی‌ترین نسخهٔ کیمن با قیمت پایهٔ ۱۱۳,۷۰۰ پوند از M4 CSL ارزان‌تر است اما با سفارش پکیج وایساخ که شامل رول کیج تیتانیومی، کمربندهای ایمنی شش نقطه‌ای و قطعات فیبر کربنی در داخل و خارج مثل کاپوت و ورودی‌های هوای جانبی می‌شود، این رقم به ۱۲۴,۸۸۶ پوند می‌رسد.

طراحی و مهندسی

کیمن GT4 به‌خودی‌خود نتیجهٔ یک مهندسی جذاب است اما ارتقاء آن به نسخهٔ RS، همه‌چیز را شبیه به خودروهای مسابقه‌ای می‌کند. این نسخه به لطف کاپوت و بال‌هایی از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک، شیشهٔ عقب سبک‌تر و مواد عایق صدای کمتر در داخل، ۳۵ کیلوگرم از GT4 معمولی سبک‌تر است. این یعنی وزن پورشه ۱۴۹۰ کیلوگرم خواهد بود که ۱۳۵ کیلوگرم از رقیب باواریایی کمتر است. همچنین با سفارش رینگ‌های منیزیومی با پرداخت ۱۰,۵۲۱ پوند بیشتر، می‌توان ۱۰ کیلوگرم دیگر از این عدد کم کرد. پانل‌های بدنهٔ جدید GT4 RS بخشی از یک پکیج آئرودینامیکی افراطی هستند. یک اسپلیتر بزرگ‌تر در جلو، ورودی‌های هوا بجای پنجره‌های کوچک جانبی و بال عقب جدید گردن قویی افزایش ۲۵ درصدی داون‌فورس را نسبت به GT4 معمولی به دنبال داشته‌اند.

GT4 RS از همان پیشرانهٔ ۹۱۱ GT3 استفاده می‌کند که کمی تضعیف شده تا ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. هردو رقم و به‌خصوص گشتاور از M4 CSL کمتر است اما وزن سبک‌ار کیمن، نسبت قدرت به وزن ۳۴۸ اسب بخار بر هر تن را فراهم می‌کند که ۱۴ اسب بخار بر تن از ب‌ام‌و بیشتر است. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه با میدونی‌های پشت فرمان به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. کابین GT4 RS هم واقعاً هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. غربیلک فرمان ساده و دوست‌داشتنی است و صندلی‌ها شما را محکم در جای خود نگه می‌دارند. به هرکجا که نگاه کنید، GT4 RS شبیه یک خودروی مسابقه‌ای خواهد بود.

رانندگی

با توجه به این موضوع، تعجبی ندارد که GT4 RS در رانندگی هم بیشتر شبیه یک خودروی مسابقه‌ای احساس می‌شود. فقط ۲۰ متر رانندگی با این ماشین کافی است تا بفهمید چقدر تمرکز بیشتری نسبت به CSL دارد. در این پورشه همه‌چیز از فرمان گرفته تا کنترل بدنه، فوق‌العاده سفت بوده و دقت و بازخوردی عالی دارند. البته در سرعت‌های پایین، سواری خودرو خشک و پرتکان است زیرا تعلیق تراول زیادی ندارد و بنابراین، در سرعت‌های زیر ۳۰ کیلومتر بر ساعت سرنشینان در حال تکان خوردن هستند.

با افزایش سرعت اما گویی تعلیق پورشه آرام می‌شود و همه‌چیز را بهتر می‌کند. همچنین تنظیمات خاصی که برای RS در کمک‌فنرها و آنتی‌رول بارها انجام گرفته باهم کار می‌کنند تا هیچ مشکلی در چسبندگی و کشش وجود نداشته باشد. بازخورد و پاسخگویی خودرو تقریباً همیشه زیاد است و زمانی که لاستیک‌ها گرم شوند تعادل عالی خواهد بود. فرمان نیز بسیار طبیعی‌تر از ب‌ام‌و رفتار می‌کند. همچنین برخلاف M4 که از همان ابتدا تمام توانایی‌های خود را رو می‌کند، در GT4 RS باید برای دستیابی به پرفورمنس بهتر تلاش کنید و این باعث می‌شود به‌مرور احساس کنید رانندهٔ حرفه‌ای‌تری شده‌اید.

کارایی

فضای بار در کیمن قطعاً از M4 کمتر است اما برای یک تعطیلات آخر هفته کافی خواهد بود. صندوق جلوی خودرو ۱۲۵ لیتر ظرفیت دارد درحالی‌که پشت صندلی‌ها هم ۱۳۶ لیتر فضای بار دیگر وجود خواهد داشت. همچنین بین صندلی‌های جلو هم محفظه‌ای تعبیه شده که برای قرار دادن گوشی هوشمند مناسب است. هردو خودرو با گارانتی سه‌ساله ارائه می‌شوند اما درحالی‌که ب‌ام‌و محدود پیمایش ۹۶ هزار کیلومتری دارد، در پورشه از لحاظ پیمایش محدودیتی وجود نخواهد داشت. بااین‌حال، اگر آن‌قدر خوش‌شانس بودید که توانستید یکی از این دو خودرو را بخرید، بهتر است آن‌ها را برای مدتی طولانی نگه دارید زیرا قطعاً در آینده هردو موردتوجه کلکسیونرها قرار خواهند گرفت.

نتیجه‌گیری

مقام اول: پورشه کیمن GT4 RS

برای بیان برتری‌های کیمن GT4 RS نمی‌دانیم از کجا باید شروع کنیم. برای بسیاری، صدای باشکوه پیشرانهٔ شش سیلندر تخت به‌تنهایی ارزش پرداخت قیمت ۱۱۳ هزار پوندی را دارد اما پاسخگویی و عملکرد گیربکس خودرو هم به همان اندازه چشمگیر است. سپس به شاسی می‌رسیم که به‌اندازهٔ پیشرانه عالی تنظیم شده است. این نماد یک خودروی پرفورمنس بی‌نقص است و یکی از بهترین چهارچرخ‌هایی است که تاکنون پشت فرمان آن نشسته‌ایم.

مقام دوم: ب‌ام‌و M4 CSL

برای مغلوب کردن M4 CSL به خودروی بسیار خاصی نیاز است و کیمن دقیقاً همان خودرو است. ب‌ام‌و به‌خودی‌خود کوپه‌ای فوق‌العاده سریع، هیجان‌انگیز و جذاب است اما در کنار پورشه یا حتی برخی محصولات گذشتهٔ بخش M، آن‌طور که ما انتظار داشتیم خالص یا وحشی به نظر نمی‌رسد. CSL همچنان کاربردی و راحت باقی مانده است اما این برای توجیه قیمت گران‌تر آن کافی نیست.

مقایسه مشخصات فنی

 پورشه کیمن GT4 RSب‌ام‌و M4 CSL
پیشرانه۴.۰ لیتری H6۳.۰ لیتری I6 توئین توربو
قدرت۵۰۰ اسب بخار۵۵۰ اسب بخار
گشتاور۴۵۰ نیوتن متر۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته دوکلاچه۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقبعقب
شتاب صفرتاصد۳.۴ ثانیه۳.۷ ثانیه
حداکثر سرعت۳۱۵ کیلومتر/ساعت۳۰۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت اعلامی۱۳.۲ لیتر ترکیبی۱۰.۰ لیتر ترکیبی
مصرف سوخت آزمایش۱۲.۳ لیتر ترکیبی۱۲.۹ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک۵۴ لیتر۵۹ لیتر
طول۴,۴۵۶ میلی‌متر۴,۷۹۴ میلی‌متر
عرض۱,۸۲۲ میلی‌متر۱,۹۲۱ میلی‌متر
ارتفاع۱,۲۶۷ میلی‌متر۱,۳۸۶ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۴۸۲ میلی‌متر۲,۸۵۷ میلی‌متر
وزن خالص۱۴۱۵ کیلوگرم۱۶۲۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار۱۲۵+۱۳۶ لیتر۴۴۰ لیتر
دایرهٔ چرخش۱۰.۴ متر۱۲.۲ متر
قیمت پایه۱۱۳,۷۰۰ پوند۱۲۸,۲۲۵ پوند
قیمت تست‌شده۱۲۴,۸۸۶ پوند۱۳۱,۷۷۰ پوند

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
12 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.