مهارت های ارتباطی و آداب معاشرت

مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی و دانستن آداب معاشرت برای انسان به عنوان یک موجود اجتماعی ضروری است. کسب مهارت های ارتباطی برای رسیدن به موفقیت در اشخاص گوناگون یک امر ضروری است.

 

مهارت ارتباطی به چه معناست؟

در تعریف مهارت ارتباطی می توان چنین بیان کرد که مهارت ارتباطی قدرت انتقال اطلاعات به سایرین به صورتی کارآمد می باشد که موجب بهتر شدن ارتباطات فردی و تجاری شخص شده و باعث بالارفتن رضایت فرد از زندگی می شود. مهارت های ارتباطی هستند که میزان تاثیر گذاری ارتباط را مشخص می نمایند.

اولین قدم برای برقراری ارتباط تولید اطلاعات می باشد و قدم بعدی تبدیل این اطلاعات به یک رسانه برای انتقال به دیگران است. سبک های ارتباطی در افراد مختلف، متفاوت است و در برقراری ارتباط، هر کسی چندین راه، روش و حالت مخصوص به خود را برای انتقال پیام دارد.

در حقیقت شخصی که آغاز کننده ارتباط است باید به ماهیت اطلاعاتی که می خواهد منتقل کند توجه نماید، ولی در کل فرایند ارتباط ، به میزانی که منبع تولید اطلاعات یا جریان اطلاعات مهم می باشد، چگونگی دریافت اطلاعات از طرف گیرنده پیام هم اهمیت دارد.

 

انواع مهارت های ارتباطی کدامند؟

ارتباطات به مفهوم ارسال، دادن یا مبادله اطلاعات و ایده ها می باشد و به دو حالت کلامی و غیر کلامی بیان می گردد، مهارت ارتباطی را به صورت گفته شده در ادامه دسته بندی می کنند:

مهارت های انتقال پیام

کلامی: مرتبط با کلماتی که گفته می شود و دیگر صداهایی که انتقال دهنده اطلاعات و معانی می باشند.
غیر کلامی: به زبان بدن مرتبط می باشد.

مهارت های دریافت پیام

گوش دادن
مشاهده کردن
پاسخ دادن

مهارت های ارتباطی را می توان در زمینه های دیگری نیز بررسی کرد. به ۳ مهارت ارتباطی مهم دقت کنید.

مهارت های ارتباطی بین فردی

برای برقراری یک ارتباط خوب و موثر داشتن مهارت های ارتباطی بین فردی بسیار مهم است. توجه به نکاتی که باعث تقویت ارتباط بین فردی می شود عبارتند از:

اول گوش کنید:

ارتباط یک راه دو طرفه می باشد. این موضوع که به چه میزان موفق شوید پیام خودتان را درست برسانید وابسته به این است که چقدر می توانید طرف مقابل را درک نمایید.

سوال بپرسید:

با پرسیدن سوال قادر خواهید بود که میزان توجه و علاقه خود به برقراری ارتباط را به طرف مقابل نشان دهید.

علاقه مند باشید:

علاقه واقعی تان را برای برقراری ارتباط به طرف مقابل نشان دهید، مردم علاقه بیشتری به برقراری ارتباط با کسانی دارند که توجه و علاقه آنها به برقراری ارتباط را می بینند.

آرام باشید:

گاهی زبان بدن بد باعث انتقال پیام به صورت اشتباه می شود، سعی کنید که در هنگام برقراری ارتباط آرام باشید، لول نخورید و مدام با مو هایتان بازی نکنید.

لبخند بزنید:

از برقراری تماس چشمی و لبخند زدن برای بیان پاسخ مثبت کمک بگیرید.

دیدگاه مخالفان را درک کنید:

اگر در زمان برقرای ارتباط متوجه شدید که دیدگاه طرف مقایل بر خلاف نظر شماست بهتر است که با طرح چند سوال علت تفاوت نقطه نظرهایتان را بفهمید. اگر موفق به درک دیدگاه طرف مقابل شوید ارتباط موثرتری بر قرار خواهید نمود.

مشتاق باشید:

وقتی که مشغول صحبت کردن هستید سعی کنید که اشتیاق خود را با لحن مناسب به طرف مقابل نشان دهید. زمانی هم که شنوده هستید بوسیله ی زبان بدن اشتیاق خود را بروز دهید.

ابراز وجود کنید:

نظر خود را به طرف مقابل تحمیل نکنید و در همین حال از ابراز خودتان پرهیز ننمایید. نقطه تعادل این موضوع را پیدا کنید.

مهارت های ارتباط کاری

در روابط کاری، مهارت های ارتباطی در کلیه حوزه های کسب و کار از رابطه رئیس با کارمندان و همچنین رابطه با مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است. دادن آموزش های لازم در زمینه مهارت های ارتباطی در یک محیط کار، باعث بالا رفتن راندمان کاری

بهتر شدن اخلاق کلی مجموعه، تولید و فروش بیشتر و در نهایت رضایتمندی مشتریان می شود. در نتیجه اختصاص دادن یک مبلغ خاص برای آموزش مهارت های ارتباطی در هر مجموعه ای ضروری است. آموزش ها باید مواردی که در ادامه گفته می شوند را شامل شود:

روش های ارتباطی:

در کسب و کار این روزها، روش های ارتباطی زیادی وجود دارد مانند: ارتباطات شخصی، چت، ایمیل، تلفن، نامه نگاری، ویدیو کنفرانس و … . باید روش مناسب برقراری ارتباط خود را پیدا کرده و آن را پیش ببرید.

مخاطب را درک کنید:

برای برقراری یک ارتباط خوب، ابتدا باید قدرت درک مخاطب را داشته باشید. این عمل با خوب گوش دادن و توجه کردن به نحوه ارتباطات کلامی و غیر کلامی ممکن می شود. به منظور ایجاد یک ارتباط با کیفیت، از میزان سطح سواد و آموزش های مخاطب اطلاعاتی به دست آورید و در زمان برقراری ارتباط آن را مد نظر قرار دهید.

از فیلتر ها اجتناب کنید:

زمانی که به جای برقراری ارتباط به صورت مستقیم، اطلاعات را از طریق چند راه ارتباطی انتقال می دهید، امکان دارد که هدف اصلی پیام دست خوش تغییرات شود و پیام به صورت صحیح منتقل نشود.

مهارت های ارتباطی نوشتاری

به کار گیری مهارت های ارتباطی در مکاتبات نیز الزامی است و باعث موثر تر شدن پیام شما می شود. ارتباط کتبی تمام انواع ارتباطات نوشتاری مثل: نامه ها، ایمیل ها، یادداشت ها و خبرنامه ها را شامل می شود.

در ارتباط کتبی مناسب باید به آغاز پیام دقت نمود.

هدف از ارتباط را روشن کنید: راه تاثیر گذاری بیشتر در ارتباط نوشتاری روشن بودن هدف است. به طور مثال: من با فرستادن این ایمیل قصد دارم که …
از دستور زبان مناسب استفاده کنید: ارتباط نوشتاری که همرا با اشکالات دستور زبان یا غلط املایی باشد مورد قبول نیستند.
لحن مکاتبه مهم است: لحنی که برای مکاتبه استفاده می شود باید با مخاطب تطبیق داده شود. نامه از طرف یک مدیر به آبدارچی با پیشنهاد فروش محصول کارخانه به یک شرکت متفاوت می باشد.
 

 

مهارت های ارتباطی چه اهمیتی  در زندگی دارند؟

درنتیجه تحقیقاتی که در حوزه مهارت های ارتباطی صورت گرفته است مشخص شده که مهارت های ارتباطی در زمینه های مختلف زندگی تاثیر گذار است و می تواند در بهتر شدن کیفیت زندگی انسان موثر باشد. در ادامه به موقعیت های مهمی که داشتن مهارت های ارتباطی در آنها مهم است می پردازیم.

ازدواج موفق:

بر اساس مطالعات اخیر، یکی از دلایل اصلی طلاق، نداستن مهارت های ارتباطی می باشد. افرادی که قادر به برقراری ارتباط موثر با سایرین هستند، در رابطه های شخصی خود نیز موفقیت بیشتری کسب می کنند و احتمال داشتن ازدواج موفق تر در آنها بیشتر است. برای داشتن روابط سالم، یاد گیری مهارت های ارتباطی ضروری می باشد.

درآمد بیشتر:

طبق مطالعات انجام شده مهم ترین مهارت برای سرمایه گذاری، مهارت های ارتباطی می باشد. اگر قدرت برقراری ارتباط موثر را داشته باشید، در بدست آوردن شغل مناسب موفق تر خواهید بود پس درآمد بیشتری کسب می کنید.

اعتماد به نفس بالاتر:

براساس مطالعات، داشتن مهارت های ارتباطی بالا و داشتن اعتماد به نفس رابطه مستقیمی با هم دارند. فردی که مهارت ارتباطی خوبی دارد راحت تر با غریبه ها ارتباط برقرار می کند، از صحبت کردن در جمع هراسی ندارد و رفتارهای دوستانه تری دارد.

خانواده موفق:

طبق یکی از تحقیقات مشخص شده است که رضایت کلی خانواده ارتباط مستقیمی با شکل ارتباطات اعضای خانواده دارد. برای ساختن یک خانواده سالم و شاد رعایت آیتم هایی مانند: حمایت، مذاکره، برداشت مثبت، برقراری ارتباط متناسب با نیازها و نشان دادن درک اعضای خانواده از یکدیگر لازم می باشد.

کاریابی:

مهارت های ارتباطی موثر، جذاب ترین ویژگی برای استخدام شدن افراد در شغل های گوناگون است.

کارآفرینان موفق:

طبق مطالعات انجام شده توسط مجله آمریکایی کسب و کار های کوچک، که به بررسی عوامل کلیدی موفقیت در کارآفرینی پرداخته است، مهارت های ارتباطی را مهم ترین ویژگی افراد کار آفرین شناخته است.

روش های بالا بردن مهارت های ارتباطی کدامند؟

برقراری ارتباط از اصلی ترین مهارت ها در زندگی می باشد که همه باید برای پیشرفت آن تلاش کنند. اگر شما هم احساس می کنید که برای بهبود مهارت ارتباطی به راهنمایی نیاز دارید با ما همراه شوید تا ۱۰ نکته ضروری در این باره را بررسی کنیم.


به زبان بدن دقت کنید

دوست  شما می گوید که نیاز دارد با شما صحبت کند و شما جواب می دهید که کاملا برای گفتگو آماده اید ولی با بدنی جمع شده نشسته اید و در حالی که به حرف هایش گوش می کنید مشغول بازی کردن با تلفن همراهتان هستید!

نشانه های گفته و نوشته نشده معمولا واضح تر از تصور ما عمل می کنند. هرگز یادتان نرود که در زمان برقراری ارتباط کلامی موثر، توجه به زبان بدن ( مثل ارتباط چشمی، محکم ایستادن و …)اهمیت زیادی دارد. زیرا بدون صحبت کردن هم، مشخص است که به سخنان طرف مقابل توجه می کنید یا بی توجه هستید؟

از راه های بسیار عجیب برای استفاده از بدن در برقراری یک ارتباط موثر، متمرکز شدن بر انگشتان پا می باشد. با این روش مغز به صورت غیر ارادی از سر تا پا را به صورت آماده باش نگه می دارد.

برای برقراری یک ارتباط چشمی مناسب هم می توانید از تکنیک مثلث کمک بگیرید. به طوری که دو عدد از زاویه های مثلث در چشم های طرف مقابل و زاویه سوم در زیر بینی او قرار داده می شود. بعد هر ۱۰ ثانیه یکبار بر روی یکی از ۳ زاویه مثلث تمرکز کرده تا ارتباط چشمی موثر بوجود آید.

پرهیز از بیان کلمات غیر ضروری در مکالمات

در مکالماتی که در طول روز داریم از لغات و کلماتی که ضروری نیستند مانند آمم یا خب و … زیاد استفاده می کنیم. اگر سعی کنید که از این مدل کلمات دوری کرده و از آنها استفاده نکنید، اعتماد به نفستان بالاتر می رود. برای پرهیز از استفاده از کلمات غیر ضروری توصیه می شود که یک مچ بند لاستیکی به مچ خود ببندید و هر بار که خواستید از کلمات غیر ضروری استفاده کنید مچ بند را دور دست خود بپیچانید.

با انجام این تمرین و گذشت زمان مغز می آموزد تا از بیان کلماتی که ضروری نیستند اجتناب کند. برای تمرکز بیشتر پیش از شروع سخنرانی حتما دست ها را از جیب هایتان در آورید.


داشتن آمادگی ذهنی برای شروع و مدیریت گفتگوی کوتاه

مدیریت کردن مکالمات کوتاه کار ساده ای نیست. آماده کردن موضوع مورد بحث برای آغاز یک گفتگو از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر موضوع گفتگو را از پیش آماده نکرده باشید احتمال اینکه به مشکل بخورید زیاد است.

از روش هایی که می توان با کمک گرفتن از آن یک صحبت کوتاه را به یک گفتگوی کامل و بلند مبدل نمود تکنیک FORD است. FORD  مخفف انگلیسی کلمات Family، occupation، و recreation dreams به معنی خانواده، شغل، رویاها و تفریح و سرگرمی، می باشد. با آغاز یک مکالمه به وسیله ی کمک گرفتن از این موضوعات می توانید یک مکالمه عالی بسازید.

داستان تعریف کنید

داستان ها قدرت بسیار زیادی دارند، آنها باعث فعال شدن مغز می شوند، ارائه های ما را برای مخاطب جذاب می کنند، و حتی باعث کسب موفقیت در محاسبه ها می شوند. در ساختار داستان خود سعی کنید که از کلمه «اما» استفاده نمایید تا سخنرانی شما جذاب تر شود.

سوال مطرح کنید و چند بار بپرسید

زمانی که در حین گفتگو سوال می پرسید و سوال خود را تکرار می کنید به شخص مقابل نشان می دهید که به گوش دادن حرف های او مایل هستید. تکرار سوال باعث می شود که اگر پاسخ را اشتباه شنیده باشید با پرسش مجدد، جواب درست را متوجه می شوید. پرسیدن سوال به ادامه دار شدن مکالمات کوتاه کمک می کند و از صحبت پیرامون آب و هوا بهتر می باشد.

حواس پرتی را کنار بگذارید

اگر در زمان مکالمه به جای گوش دادن به صحبت های فرد مقابل مشغول کار کردن با موبایل خود باشید بسیار حرکت زشتی را انجام می دهید. زیرا طرف مقابل توقع دارد که وقتی با شما صحبت میکند حواس شما به صحبت های او باشد. بهتر است که در زمان مکالمه از وسایلی که موجب پرت شدن حواس شما می شود دوری کنید تا مکالمه بهتری بسازید.

شنونده خود را بشناسید

نکته مهم در زمان برقراری ارتباط این است که شنونده خودتان را بشناسید. و آگاه باشید که چه حرفی را چگونه و به چه کسی می زنید؟ مشخص است که مدل صحبت کردن شما زمانی که با مدیر خود صحبت می کنید بسیار متفاوت تر از زمانی است که با یک کودک بحث می کنید.

مختصر و مفید باشید

اصلا نیازی نیست که در زمان صحبت کردن تمام جزئیات را بیان کنید. مخصوصا در زمان فرستادن ایمیل ها. تنها نیاز است که فرمول خلاصه نویسی را رعایت کنید: مقدمه، دلیل، اطلاعات، پایان و پیگیری. این فرمول باعث می شود که در خلاصه ترین حالت ممکن بالاترین بازدهی از ارتباط را کسب کنید. به بیان ساده تر، در زمان سخنرانی از زیادی سخن گفتن بپرهیزید تا شنونده خسته نشود و دنبال راهی برای فرار نباشد.

حس همدردی خود را تقویت کنید

ارتباط را به جاده ای دو طرفه وصف می کنند. تلاش کنید که نظر مخالف طرف مقابل را بپذیرید تا از بروز استرس و اضطراب در حین مکالمه جلوگیری کنید. مثلا اگر متوجه شدید که شخص مقابل شما بی حوصله است برای ادامه مکالمه اصرار نکرده و او را درک کنید.

یک شنونده واقعی باشید

و اینک به مهم ترین قسمت می رسیم که مربوط به گوش دادن حقیقی و بدون حواس پرتی و یا تظاهر به شنیدن می باشد. درست است که گوش سپردن تمام و کمال به حرف های طرف مقابل آسان نیست، اما اصلی ترین گام در افزایش قدرت برقراری رابطه، همین موضوع توجه کامل داشتن به صحبت های طرف مقابل است.

یک گفتگوی با کیفیت از هماهنگی گفتن و شنیدن تشکیل شده است. در نتیجه اگر شما شنونده خوبی برای طرف مقابل باشید، او هم در مقابل برای شما خوب خواهد بود.

 

آداب معاشرت به چه معناست؟

برای بعضی افراد رعایت آداب معاشرت کاری ساده و پیش پا افتاده به حساب می آید اما رعایت آداب معاشرت باعث ایجاد تاثیرات بسیار خوبی در روابط می شود و به پیشرفت شما کمک می کند ولی بلد نبودن آداب معاشرت باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام برقراری ارتباط برای فرد می شود.

معنای لغوی معاشرت به هم آمیختن و با هم زندگی کردن می باشد.

آداب کشور در فرهنگ های مختلف، متفاوت است. در این مقاله با آداب معاشرت جامعه ایرانی آشنا می شوید.

انواع آداب معاشرت کدامند؟

در ادامه فهرستی از انواع آداب معاشرت را با هم بررسی می کنیم.

آداب معاشرت خانواده
آداب معاشرت فردی
آداب معاشرت عمومی
آداب معاشرت غذا خوردن
آداب معاشرت کار
آداب معاشرت لباس پوشیدن
آداب معاشرت مهمانی
آداب معاشرت اجتماعی
آداب معاشرت فضای مجازی

آداب معاشرت در خانواده

برای اینکه یک خانواده سالم و شاد داشته باشید که اعضای خانواده بتوانند ارتباط دوستانه ای با یکدیگر داشته باشند، باید آداب معاشرت را بلد باشید و به فرزندانتان هم بیاموزید. خانواده مهم ترین رکن جامعه می باشد. در نتیجه در نظر گرفتن سلامت روحی و روانی خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه آداب معاشرت خانواده را بررسی می کنیم.

سر میز قبل از جمع شدن همه اعضای خانواده، شروع به خوردن غذا نکنید.
در زمان غذا خوردن با یکدیگر صحبت کنید و از حال هم با خبر شوید.
به دیگر اعضای خانواده احترام بگذارید، رعایت کردن ادب و احترام برای بوجود اوردن یک رابطه دوستانه اهمیت زیادی دارد. با حقوق یکدیگر آشنا شوید و سعی کنید که حقوق یکدیگر را رعایت کنید.
در کارهای خانه مانند تمیزی خانه و یا کارهای دیگر مربوط به منزل به هم کمک کنید و از تقسیم کار استفاده نمایید.
بدون گرفتن اجازه به اتاق دیگر اعضای خانواده نروید و به وسایل دیگران دست نزنید.
پای حرف های اعضای خانواده بنشینید و سعی کنید هم صحبت خوبی باشید.

آداب معاشرت اجتماعی

هر کسی به غیر از روابط فردی، روابط اجتماعی هم دارد. موفقیت در روابط اجتماعی معمولا برای تمام افراد از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این روابط اجتماعی هستند که باعث شناخته شدن فرد در اجتماع می شود. برای پیشرفت در روابط اجتماعی، رعایت آداب معاشرت اجتماعی امری ضروری می باشد.

در ادامه آداب معاشرت اجتماعی را بیان می کنیم.

برای حضور در مهمانی ها و قرار ها با افراد مختلف، خوش قول باشید و به موقع در مکان قرار حضور یابید.

از انداختن آب دهان در مکان های عمومی خودداری کنید.

اگر به تفریحات گروهی می روید، حتما سهم خودتان را پرداخت کنید.

دست خالی به مهمانی نروید.

پیش کسی، بد دیگری را نگویید زیرا این کار باعث می شود که فرد گمان کند که پشت سر او هم همین کار را می کنید.

به رعایت حقوق دیگران احترام بگذارید و احساس زرنگی نکنید، رعایت کردن نوبت در صف را فراموش نکنید.

در زمانی که از وسایل عمومی استفاده می کنید، از هل دادن دیگران خودداری کنید و اگر خانم باردار یا فرد مسنی دیدید جای خود را به او بدهید.

اگر در مکان عمومی مشغول خوردن چیزی بودید که بو دار بود حتما به دیگران تعارف کنید.

متناسب با مکانی که می روید لباس بپوشید.

همیشه در سلام دادن پیش قدم باشید و به محض ورود به هر مکانی سلام کنید.

آرام راه رفتن را فراموش نکنید، تند راه رفتن نشان از اضطراب شما دارد و موجب ایجاد استرس در دیگر افراد می شود.

ادب را رعایت کنید، مودب بودن اصلی بسیار مهم در هنگام معاشرت با دیگران می باشد و باعث نزدیکی انسان ها به یکدیگر می شود

آداب معاشرت در مهمانی

رعایت آداب معاشرت در زمان هایی که مهمان یا میزبان هستید ضروری می باشد، اگر دوست دارید که مهمانی ها تکرار شوند باید آداب مناسب میزبان و مهمان بودن را رعایت کنید.

نکاتی که از شما یک مهمان یا میزبان خوب می سازد را بررسی می کنیم.

دست خالی به منزل کسی نروید. دست خالی نبودن ما نشانی از ادب ما و احترامی که برای میزبان قائل هستیم می باشد. بردن کادویی کوچک و حتی یک شاخه گل برای تشکر از میزبان کافی است.

زمانی که برای حضور در یک مهمانی از شما دعوت می شود، قبل از قبول دعوت چک کنید که برنامه خاصی در آن روز نداشته باشید که موجب به هم خوردن مهمانی طرف مقابل نشوید.

سعی کنید از دستپخت و پذیرایی میزبان تعریف کنید. این کار باعث می شود که میزبان حس خوبی داشته باشد و استرسش کمتر شود.

فضولی نکنید. به تمام اتاق های میزبان سرک نکشید.


با پرسیدن سوالات بی ربط باعث معذب شدن کسی نشوید
با پرسیدن سوالات بی ربط باعث معذب شدن کسی نشوید. سوالاتی مانند کی درست تمام می شود؟ قصد ازدواج نداری؟ و سوالاتی از این دست ممکن است باعث رنجش دیگران شود.

با مهمانان دیگر و همچنین میزبان هم فکر باشید و هم جهت موضوع جمع بحث کنید. سعی نداشته باشید که موضوع را عوض کنید و نظر خود را به دیگران تحمیل کنید.

به مهمانان خود احساس راحتی بدهید و از جملاتی مانند: « اینجا منزل خودتان است.» کمک بگیرید تا مهمان در منزل شما معذب نباشد.

اگر با فرزند کوچک خود به مهمانی می روید، مراقب او باشید که شیطنت نکند یا غذای خودش را نریزد.

از نحوه پذیرایی میزبان انتقاد نکنید. سعی در مقایسه میزبان با دیگران نداشته باشید. به جای این کارها از میزبان خود تعریف کنید و احساس خوبی به او القا نمایید.

مهمانی را در زمان مناسب ترک نمایید. زمانی که بقیه مهمان ها مهمانی را ترک کردند، شما هم بروید. چراکه میزبان خسته است و به استراحت نیاز دارد.

در جمع کردن میز و شستن ظرف ها به میزبان کمک کنید تا هم اینکه میزبان کمتر خسته شود و هم ادب و تشکر خود را با این کار نشان می دهید.

فراموش نکنید که شما هم دیگران را دعوت کنید.

آداب معاشرت در گفتگو

بهترین و سریع ترین راه برای برقراری ارتباط با سایرین گفتگو می باشد. با داشتن یک مکالمه خوب به راحتی می توانید منظور خو را به دیگران برسانید و به هدفی که دارید نزدیک شوید. با گفتگو می توانید افکار و احساساتتان را به سایرین نشان دهید. در نتیجه رعایت کردن آداب معاشرت در گفتگو بسیار مهم می باشد.


رعایت نکاتی که در ادامه گفته می شوند در بهتر شدن کیفیت گفتگو بسیار موثر هستند.

هرگز وسط صحبت های شخص مقابل نپرید. حرف طرف مقابل را قطع نکنید، با کمی صبوری به دیگران هم فرصت صحبت کردن بدهید و شنونده باشید.

از تعریف کردن از خود بپرهیزید. بعضی ها دوست دارند که در گفتگو راجع به خودشان صحبت کننند و پز بدهند. این کار بسیار زشت است و نشان دهنده خودپسندی شما می باشد.

هرگز با صدای بلند و داد و بیداد صحبت نکنید. داد زدن و صحبت کردن با صدای بلند موجب ایجاد ترس در دیگران می شود.

قبل از صحبت کردن فکر کنید تا کلمات را درست بیان کرده و از تپق زدن جلوگیری کنید.

از صحبت کردن در گوشی خودداری کنید
از صحبت کردن در گوشی خودداری کنید. وقتی که با یک نفر در گوشی حرف می زنید امکان دارد که دیگران فکر کنند دارید راجع به آنها صحبت می کنید.

هرگز بدگویی یا غیبت کسی را نکنید زیرا این کار اعتماد دیگران به شما را از بین می برد و دیگران فکر می کنند که در غیاب آنها هم پشت سرشان حرف می زنید.

اگر خواستید شوخی کنید بسیار دقت کنید. شوخی بجا و مودبانه به راحت شدن مکالمه و بوجود آوردن احساس صمیمیت بین شما و طرف مقابل کمک می کند.

هنگام صحبت کردن طرف مقابل، به او نگاه کنید و ارتباط چشمی را فراموش نکنید. وقتی از نگاه کردن به طرف مقابل اجتناب می کنید این احساس را منتقل می نمایید که به او بی توجه هستید.

در گفتگو اولویت با گفتگوی حضوری است، پس اگر در حین گفتگو با یک نفر گوشی شما زنگ خورد سعی کنید که جواب ندهید.

زمانی که مشغول گفتگو با کسی هستید نباید با وسایل دیگری خود را مشغول کنید. زیرا این موضوع به معنی بی احترامی به طرف مقابل می باشد.

آداب معاشرت در فضای مجازی

امروزه فضای مجازی به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است پس یاد گرفتن نحوه معاشرت در فضای مجازی اهمیت زیادی دارد. برای برقراری ارتباط با دیگران و رسیدن به اهدافی که داریم و همچنین رفع کردن نیاز های خود بهتر است که آداب معاشرت فضای مجازی را بیاموزیم.

هر کدام از برنامه های شبکه های اجتماعی قوانین خود را دارند که ما موظف هستیم قبل از نصب کردن آنها این قوانین را مطالعه کنیم. ولی در بیشتر مواقع به دلیل انگلیسی بودن این قوانین، برای مطالعه آنها وقت نمی گذاریم. در ادامه اصول مهم برقراری ارتباط در فضای مجازی را بررسی می کنیم.
بدون رضایت کسی او را در گروه های مختلف دعوت نکنید. قبل از دعوت کردن هر کسی اول از او اجازه بگیرید.

اگر گروه یا کانالی دارید که اعضای فعال دارد سعی کنید که از گذاشتن تبلیغ دوری کنید . مگر به این شرط که از ابتدا گروه را برای معرفی کالاها و خدمات گوناگون ساخته باشید.

مراقب حرف هایی که میزنید باشید در برخی برنامه ها حرف ها و عکس هایی که فرستاده می شوند فوری توسط اعضای دیگر دیده می شوند پس مراقب رفتار خود باشید.

از ایجاد مزاحمت خودداری کنید
اگر در گروهی هستید و شخص خاصی توجه شما را به خود جلب کرده است از ایجاد مزاحمت برای او خودداری کنید و پیامی بدون اجازه برایش ارسال نکنید.

مانند دنیای واقعی رفتار های درست را انجام دهید. تصور نکنید که این فضا چون که مجازی است چگونگی رفتار در آن اهمیت ندارد. در فضای مجازی رعایت آداب معاشرت یک امر ضروری است.

از شایعه سازی در فضای مجازی دوری کنید، قبل از آنکه پستی را شیر نمایید در مورد درستی آن اطمینان حاصل کنید.

راز های خود را در فضای مجازی به دیگران نگویید چرا که سرعت انتشار در این فضا بسیار بالاست.

از فوروارد کردن تعداد زیادی پست برای یک نفر خودداری کنید چرا که این موضوع ممکن است باعث احساس کلافگی در طرف مقابل شود.

آداب معاشرت در لباس پوشیدن

در برخورد اول با هر کسی، اولین موردی که بررسی می شود لباس و پوشش او می باشد. لباس در کلیه جوامع و فرهنگ ها از اهمیت زیادی برخوردار است. دانستن آداب معاشرت لباس پوشیدن دارای اهمیت زیادی است و همه ما باید بدانیم که در هر مکانی با چه پوششی حاضر شویم تا زیباتر به نظر برسیم و تاثیر بیشتری بر دیگران داشته باشیم.

برای حضور یافتن در یک جلسه کاری مهم پوشیدن کت و شلوار بهترین گزینه برای مردان است. برای خانم ها نیز مانتو بلند با روسری توصیه می شود.
بهتر است برای حضور در محل کار از لباس اسپرت استفاده نکنیم. نداشتن لباس فرم در یک محل کار به این معنا نیست که هر چیزی که دوست داشته باشیم را می توانیم بپوشیم.
تمیز بودن کفش ها در ظاهر دارای اهمیت بسیار زیادی است. پس از تمیز بودن کفش های خود مطمئن شوید.
اگر مایل هستید که لاغر به نظر برسید لباس هایی با رنگ های تیره انتخاب بهتری برای شماست و اگر دوست دارید که چاق تر به نظر آیید، از رنگ های روشن استفاده کنید.
اگر تمایل دارید که قد بلند و کشیده دیده شوید لباس هایی با خطوط عمودی انتخاب مناسب تری برای شما است.
لباس های دارای ۴ خانه های ریز بیشتر برای افراد مسن مناسب می باشد.
در انتخاب رنگ لاک خود متناسب با فصل دقت کنید.
در استفاده از عطر افراط نکنید و یا انقدر هم کم استفاده نکنید که بوی آن حس نشود.
تلاش کنید که لباس هایی که می پوشید از نظر طیف رنگی با هم متناسب باشند تا ظاهری زیبا به شما بدهند.
حتما نیازی نیست که لباس های شما برند معروفی باشند همین که در تن شما زیبا به نظر آیند و تمیز و مرتب باشند کافی است.

آداب معاشرت در غذا خوردن

در زمان هایی که به صرف غذا به مهمانی یا جلسه کاری دعوت می شوید باید در رعایت آداب معاشرت غذا خوردن دقت لازم را داشته باشید. ممکن است که فکر کنید خب غذا خوردن امری غریزی است و همه انسان ها بلدند چگونه غذا بخورند. باید بدانید که نکات زیادی در این باره وجود دارد که ممکن است بلد نباشید.

. آداب غذا خوردن هم مانند آداب لباس پوشیدن بخشی از فرهنگ ما را تشکیل می دهد.


در ادامه نکات مربوط به آداب غذا خوردن را بررسی می کنیم.
از صحبت کردن با دهان پر خودداری کنید. هنگامی که با دهان پر صحبت می کنید ممکن است غذا از دهانتان بیرون بریزد و حال بقیه از دیدن شما به هم بخورید. پس مراقب باشید.

سعی کنید که سوپ و پیش غذا را یکبار سفارش دهید و بعد از تمام شدن پیش غذا در انتظار غذای اصلی بمانید.

قبل از اینکه بنشینید به خانم ها و بزرگتر ها توجه کنید و صندلی را برای آنها آماده کنید.


اگر خواستید از خلال دندان برای تمیز کردن دندان هایتان استفاده کنید، این کار را در یک مکان خلوت و زمانی که تنها هستید انجام دهید.

هنگام عطسه یا سرفه کردن جلوی دهانتان را با یک دستمال بگیرید.

برای بریدن غذا از چنگال و چاقو کمک بگیرید و غذا را با دست نبرید.

مراقب باشید که وقت نوشیدن آب یا نوشیدنی های دیگر هورت نکشید.

اگر خواستید برای شخص دیگری غذا بکشید، حتما قبل از کشیدن غذا از او بپرسید که آیا آن غذا را دوست دارد یا نه؟ بعد برایش غذا بکشید.

اگر با کودک خود به رستوران رفتید حتما از گارسون صندلی غذای کودک درخواست کنید و مواظب باشید که کودک چیزی را نشکند.

از بوجود آوردن صدا های نامربوط مثل باد گلو اجتناب کنید.

فراموش نکنید که چاقو را باید با دست راست بگیرید.

در زمان باز کردن نوشیدنی های گاز دار دقت کنید که گاز نداشته باشد که بعد از باز کردن، گاز آن باعث کثیفی لباس شما یا دیگران نشود.

 

قوانین مهم در آداب معاشرت کدامند؟

اگر بخواهید کسی را دعوت به رستوران کرده و هزینه آن را پرداخت نمایید باید بگویید « شما را دعوت می کنم» ولی اگر از جمله « بیا به رستوران برویم» استفاده کنید به این معنی است که هر کسی صورت حساب خودش را پرداخت کند.

بسیار عالی است که آقایان در مواقع مورد نیاز به خانم ها کمک کنند، ولی حمل کیف خانم ها توسط یک آقا اصلا کار جالبی نیست.

اگر با دوست خود بیرون هستید و او به شخصی که شما نمی شناسید سلام می کند شما هم باید به او سلام دهید.

از گفتگو های طولانی تلفنی پرهیز کنید اگر واقعا نیاز دارید تا با شخصی صحبت کنید یک قرار حضوری با او بگذارید.

اگر کسی به شما توهینی کرد، لازم نیست که پاسخ او را با بی ادبی و صدای بلند بدهید. کافی است که لبخند زده و مکان را ترک کنید.

در زمان قدم زدن با نامزد یا همسر خود در کنار هم گام بردارید. جلو یا عقب راه رفتن شما تصور خوبی از شما و همسرتان ایجاد نمی نماید، شانه به شانه هم قدم برداشتن نشان دهنده هم شانی، تعادل در رابطه، تساوی شما دو نفر می باشد.

هنگام رفتن به سینما یا تئاتر و سالن کنسرت، زمانی که می خواهید به ردیف مشخص شده در بلیط خود وارد شوید مراقب اشخاصی که از قبل نشسته اند باشید.

سیگار کشیدن در فضای بسته کار قشنگی نیست، اما اگر خواستید در یک فضای بسته سیگار بکشید از اشخاص غیر سیگاری در اتاق حتما اجازه بگیرید.

بهتر است که پیرو مد روز نباشید و به جای استفاده از لباس هایی که مد شده و به تن شما قشنگ نیستند از لباس هایی استفاده کنید که به شما می آیند.

در فضاهای عمومی بلند صحبت نکنید و بلند نخندید. همچنین به دیگران زل نزنید که این کار بسیار توهین آمیز می باشد.

یک آقای متشخص در هر حالتی به خانم ها احترام می گذارد.

از اینکه تا انتهای مقاله مهارت های ارتباطی و آداب معاشرت ما را همراهی کردید متشکریم.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.