مقایسهٔ کوپه‌ های چهاردر مرسدس، ب‌ ام‌ و، آئودی و پورشه

کوپه‌

در دنیای ماشین، معمولاً کسانی که خواهان پرفورمنس بالا هستند باید سراغ سوپراسپرت‌ها یا کوپه‌های اسپرت قدرتمند بروند و کسانی که خودرویی خانوادگی می‌خواهند باید سدان‌ها را انتخاب کنند؛ اما ممکن است کسانی هردوی این ویژگی‌ها را باهم بخواهند. برای این افراد، برندهای لوکس آلمانی کوپه‌های چهاردر اسپرت و قدرتمندی را ارائه کرده‌اند که پرفورمنس یک سوپراسپرت را با کارایی یک سدان خانوادگی ترکیب می‌کنند. این خودروها آئودی RS7، ب‌ام‌و M8 گرن کوپه، مرسدس AMG GT63 و پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid هستند؛ اما کدام‌یک از این چهار کوپهٔ چهاردر قدرتمند آلمانی می‌تواند انتخاب بهتری باشد؟ برای دریافتن پاسخ این سؤال، این چهار ماشین را در این مطلب باهم مقایسه کرده‌ایم.

 

آئودی RS7 اسپرت‌بک

قیمت آئودی RS7 جدید در ایالات‌متحده از ۱۱۴ هزار دلار آغاز می‌شود که شاید رقم بالایی به نظر برسد اما باید توجه داشت که آئودی با این قیمت، ارزان‌ترین خودروی این جمع محسوب می‌شود. از نظر فنی، RS7 به همراه پورشه و مرسدس کوپه‌های پنج‌در هستند نه چهاردر و M8 گرن کوپه تنها خودرویی در این مقایسه است که از طرح لیفت‌بک استفاده نکرده و یک سدان ناچ‌بک سنتی محسوب می‌شود اما بهتر است درگیر این موارد معنایی نشویم. کوپهٔ چهاردر آئودی ۵,۰۰۹ میلی‌متر طول، ۱,۹۵۰ میلی‌متر عرض و ۱,۴۲۴ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۹۳۰ میلی‌متر است. RS7 با ۲۱۴۰ کیلوگرم وزن، بعد از پانامرا دومین خودروی سنگین این مقایسه محسوب می‌شود. زیر کاپوت این ماشین هم یک نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. RS7 با این نیرو ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که یعنی کُندترین خودروی این جمع است ولی این واقعاً زمان زیادی نیست. سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو با دیفرانسیل اسپرت به‌صورت استاندارد، سیستم تعلیق بادی تطبیقی و سیستم فرمان گیری چهارچرخ هم از دیگر ویژگی‌های این آئودی قدرتمند هستند.

ب‌ام‌و M8 گرن کوپه کامپتیشن

ب‌ام‌و M8 گرن کوپه حتی در نسخهٔ کامپتیشن، با ۱۴۳ هزار دلار قیمت، دومین خودروی ارزان این جمع محسوب می‌شود. کسانی که خواهان نسخهٔ معمولی M8 باید نیز باید مبلغ کمتری معادل ۱۳۰ هزار دلار پرداخت کنند اما کمی از پرفورمنس را از دست خواهند داد. در سینهٔ این کوپهٔ چهاردر باواریایی موتور آشنای ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و قرار گرفته که در نسخهٔ کامپتیشن ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به گفتهٔ ب‌ام‌و، این نیرو می‌تواند ظرف تنها ۳ ثانیه M8 گرن کوپه کامپتیشن را از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند. این یعنی ب‌ام‌و کاملاً آئودی را ضربه‌فنی می‌کند اما اگر رقابت در حالت رولینگ آغاز شود، ممکن است RS7 به خاطر گشتاور بیشتر خود بهتر عمل کند. کوپهٔ چهاردر ب‌ام‌و ۲۰۵۵ کیلوگرم وزن، ۵,۰۹۸ میلی‌متر طول، ۱,۹۴۳ میلی‌متر عرض و ۱,۴۲۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۳,۰۲۷ میلی‌متر است. این یعنی M8 گرن کوپه به عریضی RS7 نیست اما طول بیشتری و ارتفاع کمتری دارد.

مرسدس AMG GT63 S

اگر فقط به اعداد و ارقام نگاه کنیم، حتی در بین رقبای قدرتمندی مثل M8، پانامرا توربو S و RS7، مرسدس یک هیولا است. نسخهٔ بالا ردهٔ GT63 S به‌صورت استاندارد با صندلی‌های پرفورمنس AMG، سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب، تعلیق بادی کنترل سواری AMG و… ارائه می‌شود. البته همهٔ این‌ها هزینه دارد و باید برای آن حداقل ۱۶۱ هزار دلار پرداخت کرد. زیر کاپوت این سوپراسپرت چهاردر نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای مرسدس قرار گرفته که ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا GT63 S ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. یکی از دلایلی که مرسدس با وجود قدرت بیشتر از M8 کامپتیشن سریع‌تر نیست، وزن ۲۱۲۰ کیلوگرمی آن است که ۶۵ کیلوگرم از رقیب باواریایی بیشتر است. طول، عرض و ارتفاع GT63 S نیز به ترتیب ۵,۰۵۴ میلی‌متر، ۱,۸۷۱ میلی‌متر و ۱,۴۷۷ میلی‌متر بوده و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۹۵۱ میلی‌متر است.

پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid

پورشه پانامرا توربو S یک کوپهٔ چهاردر ۱۸۷,۷۰۰ دلاری است اما اگر تنها یک یا دو تیک به لیست آپشن‌های آن بزنید به‌راحتی به خودرویی ۲۰۰ هزار دلاری تبدیل می‌شود. البته این کوپهٔ چهاردر آلمانی قیمت بالای خود را با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی توجیه می‌کند. این سیستم از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده که مجموعاً ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پانامرا توربو S در صورت سفارش پکیج Sport Chrono می‌تواند ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد که این یعنی هرچند آئودی را مغلوب می‌کند اما در پس مرسدس و ب‌ام‌و قرار می‌گیرد. به دلیل برخورداری از قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی و وجود باطری‌ها، این پانامرا با ۲۳۸۵ کیلوگرم وزن، سنگین‌ترین خودروی این جمع است. این ماشین ۵,۰۴۹ میلی‌متر طول، ۱,۹۳۷ میلی‌متر عرض و ۱,۴۲۷ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۹۵۰ میلی‌متر است.

نتیجه‌گیری

انتخاب میان این چهار خودرو بسیار می‌تواند دشوار باشد زیرا همهٔ آن‌ها خودروهایی بزرگ، شیک، سریع و گران‌قیمت هستند. البته هرکدام از این کوپه‌های چهاردر آلمانی ویژگی‌های خاص خود را هم دارند. مثلاً پورشه از قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی برخوردار است ولی بسیار گران‌قیمت است درحالی‌که آئودی ارزان‌ترین قیمت را دارد اما از سوی دیگر کمترین قدرت و پایین‌ترین پرفورمنس را هم ارائه می‌کند. پس بنابراین در انتخاب یک خودرو از این جمع چهارتایی بیشتر سلیقهٔ افراد، نیازهای آن‌ها و میزان بودجه می‌تواند تعیین‌کننده باشد. بااین‌حال، شما کدام‌یک از این چهار ماشین را ترجیح می‌دهید؟

 

مشخصات فنی

 آئودی RS7M8 کامپتیشنAMG GT63 Sپانامرا توربو S
پیشرانه۴.۰ لیتری V8۴.۴ لیتری V8۴.۰ لیتری V8۴.۰ لیتری V8
تنفستوئین توربوتوئین توربوتوئین توربوتوئین توربو هیبریدی
قدرت۶۰۰ اسب بخار۶۲۵ اسب بخار۶۴۰ اسب بخار۶۸۰ اسب بخار
گشتاور۸۰۰ نیوتن متر۷۵۰ نیوتن متر۹۰۰ نیوتن متر۸۵۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخچهارچرخچهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶۳.۵ ثانیه۳.۰ ثانیه۳.۱ ثانیه۳.۲ ثانیه
وزن۲۱۴۰ کیلوگرم۲۰۵۵ کیلوگرم۲۱۲۰ کیلوگرم۲۳۸۵ کیلوگرم
طول۵,۰۰۹ میلی‌متر۵,۰۹۸ میلی‌متر۵,۰۵۴ میلی‌متر۵,۰۴۹ میلی‌متر
عرض۱,۹۵۰ میلی‌متر۱,۹۴۳ میلی‌متر۱,۸۷۱ میلی‌متر۱,۹۳۷ میلی‌متر
ارتفاع۱,۴۲۴ میلی‌متر۱,۴۲۰ میلی‌متر۱,۴۷۷ میلی‌متر۱,۴۲۷ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۹۳۰ میلی‌متر۳,۰۲۷ میلی‌متر۲,۹۵۱ میلی‌متر۲,۹۵۰ میلی‌متر
قیمت پایه۱۱۴,۰۰۰ دلار۱۴۳,۰۰۰ دلار۱۶۱,۲۰۰ دلار۱۸۷,۷۰۰ دلار

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.