مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب‌ام‌و M4، جنجال در طراحی

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب‌ام‌و M4، جنجال در طراحی

نسل قبلی ب‌ام‌و M4 در سال ۲۰۱۵ به بازار آمد تا جایگزینی باشد برای M3 کوپهٔ افسانه‌ای. حال پنج سال از آن زمان گذشته و سازندهٔ آلمانی تصمیم گرفته در مورد کوپهٔ اسپرت محبوب خود تجدیدنظری کلی کند. قبلاً در میدونی به‌طور کامل به نسل جدید M4 پرداختیم اما فکر کردیم شاید دوست داشته باشید ببینید که این ماشین از لحاظ طراحی در مقایسه با نسل قبلی خود چگونه است. به همین دلیل، در اینجا نسل قدیم و جدید M4 را در کنار هم قرار داده‌ایم تا بتوانید نگاه دقیق‌تری به طراحی آن‌ها داشته باشید.

جلو، بحث‌برانگیز

اصلی‌ترین و جنجالی‌ترین ویژگی طراحی نسل جدید M4 جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بسیار بزرگ آن است که بسیاری از طرفداران ب‌ام‌و در فضای مجازی نسبت به آن ابراز تنفر کرده‌اند. بااین‌حال این جلوپنجره به‌خوبی با ظاهر تهاجمی خودرو در ارتباط است. ظاهری که وقتی به آن نگاه می‌کنیم گویی به ما خیره شده و هرلحظه آمادهٔ بلعیدن آسفالت است. چراغ‌های تیز، ورودی‌های هوای بزرگ در سپر و کاپوت برجسته همه و همه در ایجاد این نمای عصبانی نقش داشته‌اند و M4 را از ظاهر آرام نسل قبلی دور کرده‌اند.

عقب، تیزتر

طراحان ب‌ام‌و همان تفکر تهاجمی را برای طراحی قسمت عقبی M4 هم بکار برده‌اند. البته شکل کلی خودرو تغییری زیادی نکرده ولی چراغ‌ها باریک‌تر و تیزتر شده‌اند. این چراغ‌ها همچنین امضای نوری واضحی هم دارند که می‌تواند در ترافیک M4 را از سایر خودروها متمایز کند. در پایین هم دیفیوزر فضای بیشتری را اشغال کرده و سر اگزوزهای بزرگ‌تری را در خود جای داده است.

پروفیل جانبی، ساده

نسل جدید M4 در پروفیل جانبی خودروی کم‌ارتفاع‌تری به نظر می‌رسد. در اینجا خطوط تیز و صاف هستند و به نظر می‌رسد طراحی کلی از حالت منحنی و نرم قبلی فاصله گرفته است. یکی دیگر از تغییرات مهم در این قسمت هم کوچک‌تر شدن پنجره‌های عقبی است زیرا خط پنجره پس از در جلو به سمت بالا حرکت کرده است. همچنین در نسل جدید خم مشهور هافمایستر هم کاملاً تغییر کرده و گویی طراحان ب‌ام‌و قصد حذف آن‌را داشته‌اند.

داخل، مدرن‌تر

کوپهٔ اسپرت جدید ب‌ام‌و در داخل نسبت به قبل بسیار پیشرفت کرده است تا جایی که در اینجا تقریباً همه‌چیز از غربیلک فرمان گرفته تا نمایشگر مرکزی جدید هستند. از همه مهم‌تر، داشبورد سالخوردهٔ قبلی جای خود را به نمونهٔ جدیدی با صفحه آمپر دیجیتالی داده است. همچنین کنسول مرکزی، رو دری‌ها، صندلی‌ها و هر چیزی که در کابین M4 جدید دیده می‌شوند جدید هستند.

زیر کاپوت، قوی‌تر

هرچقدر که طرفداران ب‌ام‌و از طراحی نسل جدید M4 گلایه داشته باشند احتمالاً از زیر کاپوت آن کاملاً راضی خواهند بود زیرا در اینجا یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید قرار گرفته که در نسخهٔ استاندارد ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور و در نسخهٔ کامپتیشن ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. خبر خوب دیگر اینکه در نسخهٔ استاندارد M4 جدید همچنان گیربکس دستی هم ارائه می‌شود اما نسخهٔ کامپتیشن صرفاً با یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قابل خریداری خواهد بود که جایگزین گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ نسل قبلی شده است. همچنین برای اولین بار، برای M4 (فقط در نسخهٔ کامپتیشن) امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive هم وجود دارد.

مشخصات فنی

 M4 F82M4 F82 کامپتیشنM4 G82M4 G82 کامپتیشن
پیشرانه۳ لیتری I6 توئین توربو۳ لیتری I6 توئین توربو۳ لیتری I6 توئین توربو۳ لیتری I6 توئین توربو
قدرت۴۳۰ اسب بخار۴۵۰ اسب بخار۴۸۰ اسب بخار۵۱۰ اسب بخار
گشتاور۵۵۰ نیوتن متر۵۵۰ نیوتن متر۵۵۰ نیوتن متر۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته دستی۷ سرعته دوکلاچه۶ سرعته دستی۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقبعقبعقبعقب
شتاب صفرتاصد۴.۳ ثانیه۴.۰ ثانیه۴.۲ ثانیه۳.۹ ثانیه
مصرف سوخت۸.۸ لیتر ترکیبی۸.۳ لیتر ترکیبی۱۰.۸ لیتر ترکیبی۱۰.۲ لیتر ترکیبی
وزن۱۴۹۷ کیلوگرم۱۵۴۰ کیلوگرم۱۷۰۰ کیلوگرم۱۷۲۵ کیلوگرم
طول۴,۶۷۱ میلی‌متر۴,۶۷۱ میلی‌متر۴,۷۹۴ میلی‌متر۴,۷۹۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۸۱۲ میلی‌متر۲,۸۱۲ میلی‌متر۲,۸۷۵ میلی‌متر۲,۸۷۵ میلی‌متر
قیمت۷۰,۱۴۵ دلار۷۱,۸۰۰ دلار۷۴,۷۰۰ دلار

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
8 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.