معرفی مستند دیوید بکهام: بدنام (David Beckham: Infamous) | مظلوم‌نمایی یا واقعیت؟

معرفی مستند دیوید بکهام: بدنام (David Beckham: Infamous) | مظلوم‌نمایی یا واقعیت؟

مستند David Beckham: Infamous (دیوید بکهام: بدنام) با کمک گرفتن از اعتبارِ صحبت‌های افراد مهمی مانند سِر الکس فرگوسن تلاش می‌کند تا زندگی دیوید بکهام را به‌طور خلاصه به‌تصویر بکشد. با معرفی این مستند همراه میدونی باشید.

مستند دیوید بکهام: بدنام با این جمله شروع می‌شود: «دیوید بکهام؛ ستاره‌ای که در یک بازه زمانی منفورترین مرد در انگلستان به‌شمار می‌رفت». جمله‌ای که این مستند در تمام دقایق خودش سعی می‌کند تا خلاف آن را ثابت کند. البته که دیوید بکهام نه‌تنها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ در انگلستان او را بسیار دوست دارند که به‌عنوان یک فرد عادی نیز احترام بسیار زیادی برای او قائل هستند؛ اما این جمله که او زمانی منفورترین مرد در انگلستان بود از کجا می‌آید و چرا این مستند سعی می‌کند خلاف آن را ثابت کند؟

مستند David Beckham: Infamous سعی دارد تا زندگی حرفه‌ای دیوید بکهام را به‌تصویر بکشد؛ چه در داخل زمین فوتبال و چه خارج از آن. مستند با تصویری از تنها قهرمانی کشور انگلستان در جام جهانی ۱۹۶۶ آغاز می‌شود و می‌گوید که از آن تاریخ تابه‌امروز این کشور همیشه به‌دنبال تکرار آن موفقیت بوده ولی هنوز دست نیافته است. سپس به سراغ آرژانتین می‌رود که چگونه توسط گلی که مارادونا با دست در جام جهانی ۱۹۸۶ به انگلستان زد توانست این کشور را حذف کند و از آن زمان دشمنی زیادی میان این دو کشور در فوتبال شکل گرفت تا اینکه این دو تیم بار دیگر در مرحله حذفی جام جهانی ۱۹۹۸ در فرانسه به یکدیگر برخورد کردند.

این بازی برای انگلیسی‌ها یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ فوتبالِ این کشور به‌شمار می‌رفت ولی با اخراج دیوید بکهام انگلستان درنهایت بار دیگر مقابل آرژانتین مغلوب شد. شکستی که تمام آن به پای بکهام نوشته شد و او را در آن برهه زمانی به منفورترین مرد در انگلستان تبدیل کرد. او در آن زمان به‌قدری منفور بود که روزنامه‌های لندن از عبارت «۱۰ قهرمان و یک احمق» تیم ملی انگلستان را توصیف می‌کردند. بااین‌حال مستند ادامه پیدا می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه دیوید بکهام با ضربه ایستگاهی بی‌نظیرش توانست انگلستان را راهی جام جهانی ۲۰۰۲ کند و همچنین توانست همراه‌با تیم منچستریونایتد در سال ۱۹۹۹ سه‌گانه ارزشمندِ این باشگاه را به‌دست آورد. سه‌گانه‌ای که هیچ تیمی در انگلستان نتوانسته آن را به‌دست آورد.

مستند به‌خوبی در ابتدای مسیرش اتفاقاتی را نشان می‌دهد که بکهام در آن‌ها مقصر بود و رفته‌رفته سعی می‌کند چهره بدی که از بکهام ساخته است را ترمیم کند و به معنای واقعی کلمه در این راه دست به هرکاری می‌زند. مسیر کشف استعداد دیوید بکهام در فوتبال توسط سِر بابی چارلتون عزیز تا اهدای تندیس صدمین حضور او در تیم ملی انگلستان توسط خود سِر بابی چارلتون و اتفاقات ریز و درشتی که دراین‌میان برای بکهام رخ داده است.

مستند David Beckham: Infamous مانند بسیاری از مستند‌های دیگر که درباره ورزشکاران ساخته شده‌اند در خدمت همان فرد قدم برمی‌دارد و از جملات، مصاحبه‌ها و تصاویری در خود استفاده می‌کند که افراد مختلفی در زمان‌های مختلف در آن‌ها به تمجید از دیوید بکهام پرداخته‌اند. بااین‌حال مهم‌ترین المان حاضر در این مستند را می‌توانیم صحبت‌های سِر الکس فرگوسن بدانیم؛ شخصیتی که بدون شک یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های تاریخ فوتبال جهان قلمداد می‌شود و نقش بسیار پررنگی در رشد دیوید بکهام داشته است.

صحبت‌های سر الکس فرگوسن که در این مستند حضور دارند غالبا مربوط می‌شوند به صحبت‌های وی در روز رونمایی از کتاب زندگی‌نامه او که درباره مسائل مهمی که در کتابش وجود دارند به‌طور مفصل صحبت کرده است و یکی از مهم‌ترین موضوعات کتاب او دیوید بکهام است. در این مستند صحبت‌های افراد بسیاری وجود دارد ولی تقریبا در تمام قسمت‌های آن صحبت‌های سر الکس را می‌بینیم که درباره دیوید بکهام صحبت می‌کند. شاید این مستند می‌خواهد از اعتبار سر الکس استفاده کند تا پیام‌هایی که قصد دارد به مخاطب برساند را از این طریق ارسال کند. صحبت‌هایی که خیلی از آن‌ها به‌صورت عمدی و به نفع دیوید بکهام به تصویر کشیده می‌شوند درحالی‌که او درباره بکهام چیزهای بسیار بیشتری گفته و نوشته است.

یکی از مهم‌ترین داستان‌های حاضر در این مستند به انتقال بسیار بزرگ دیوید بکهام از تیم منچستریونایتد به تیم رئال مادرید مربوط می‌شود. انتقالی که نه‌تنها از لحاظ فوتبالی که از لحاظ اقتصادی یک اتفاق بسیار مهم و بزرگ برای رئال مادرید تلقی می‌شد و از لحاظ برندینگ، تبلیغات و فروش وسایل مختلف سود زیادی را نصیب این باشگاه می‌کرد. بااین‌حال در این مستند اینگونه بیان می‌شود که سر الکس فرگوسن عامل جدایی بکهام از منچستریونایبد به‌شمار می‌رفت و بکهام قصد جدایی از این باشگاه را نداشته است. درحالی‌که هم در کتاب زندگی‌نامه سر الکس فرگوسن و هم در منابع دیگر می‌توانیم ببینیم که این اتفاق به دلایل دیگری رخ داده است و تبدیل شدن دیوید بکهام به یک چهره معروف و محبوب در سراسر دنیا امکان داشت روی کیفیت فوتبال او تاثیری منفی داشته باشد.

اتفاقی که در واقعیت رخ داد همین بود و از دیوید بکهام می‌توان به‌عنوان یک مثال بارز از یک فوتبالیست سرشناس و معروف در فوتبال مدرن یاد کرد که بیرون از زمین فوتبال دقیقا مانند درون زمین فوتبال به یک چهره بسیار مهم تبدیل شده بود؛ زمانی‌که خبری از کریستیانو رونالدو، لیونل مسی و نیمار جونیور در دنیای فوتبال نبود. مستند David Beckham: Infamous مسیر خودش را ادامه می‌دهد و به سال‌های حضور دیوید بکهام در تیم‌های رئال مادرید، لس‌آنجلس گالکسی، آث میلان و پاریس‌سنت‌ژرمن می‌پردازد و نشان می‌دهد که بکهام تمام تلاش خودش را برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۰ انجام داد ولی درنهایت مصدومیت جلوی او را گرفت.

  • معرفی مستند The United Way
  • بهترین مستند‌های فوتبالی دهه گذشته

صحبت کردن درباره یک شخصیت محبوب فوتبالی و ارج نهادن به فعالیت‌ها و مسیر حرفه‌ای او به خودیِ خود اصلا کار اشتباهی نیست و حتی می‌تواند برای بسیاری از ما جذابیت زیادی داشته باشد ولی صحبت کردن درباره همان شخصیت با دادن اطلاعات اشتباهِ هرچند کوچک و هدایت مخاطب در یک مسیر اشتباه می‌تواند جذابیت آن مستند را به صفر برساند. مستند David Beckham: Infamous تلاش می‌کند تا با استفاده از صحبت‌های افراد مختلف در بازه‌های زمانی مختلف و ترکیب آن‌ها با محبوبیت دیوانه‌وار دیوید بکهام یک جلوه مثبت از این فوتبالیست محبوب را به تصویر بکشد ولی بااین‌حال محتوای این مستند ممکن است برای افرادی که جزییات زندگی شخصی و حرفه‌ای دیوید بکهام را به‌طور کامل می‌دانند، اهمیت کم‌تری داشته باشد.

از همه این صحبت‌ها که بگذریم اگر به دیوید بکهام علاقه دارید یا از تیم‌هایی مانند منچستر یونایتد، رئال مادرید یا تیم ملی انگلستان خوشتان می‌آید، مستند David Beckham: Infamous می‌تواند گزینه جذابی برای شما تلقی شود و اطلاعات نسبتا خوبی به شما دهد. بااینکه برخی از جزییات ریز این مستند شاید اشتباه باشند ولی درکل نمی‌توانیم منکر این قضیه شویم که محتوای موجود در این مستند برای افرادی که از دیوید بکهام اطلاعات کم‌تری دارند، مفید خواهد بود و به‌خوبی مسیر تبدیل شدن دیوید بکهام از یک نوجوان بااستعداد به یک سوپراستار را نشان می‌دهد.


افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 8 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.