انیمیشن کوتاه Leaving Home (ترک خانه) یکی از مسائل معمول در بین جوانان را به عنوان پیشزمینه داستانی خود برگزیده است که در این مطلب آن را معرفی میکنیم.
استقلال از خانه و خانواده و ورود به دنیای کمتر شناخته شده بیرون، یکی از مراحل مهم، بزرگ و اجباری در زندگی تمامی جوانان حاضر در جوامع مختلف بشری با فرهنگها، آداب و رسوم متفاوت است. برخی بدون هیچ مشکل و دردسری این مرحله را با موفقیت پشت سر میگذارند و راه موفقیت را در پیش میگیرند. اما در طرف مقابل هرچه وابستگی به خانواده مستحکمتر باشد، جدایی از پدر و مادر و خروج از منطقه امن سختتر و حتی غیرممکن میشود. انیمیشن کوتاه Leaving Home (ترک خانه) قصد کاوش در زندگی این دسته از افراد را دارد.
ریچارد هماکنون به سن و سالی رسیده است که باید خانه را ترک و زندگی مستقل خود را آغاز کند. او که در انجام سادهترین امور به مادرش وابسته است، چندان از این تصمیم پدر استقبال نمیکند و با اکراه تن به خواسته پدر میدهد. اما هر بار که پدر، ریچارد را به دنیای بیرون هدایت میکند، او با داستان و شیوهای جدید به خانه پدریاش بازمیگردد. این روند تا جایی ادامه دارد که ...
انیمیشن کوتاه Leaving Home محصول مشترکی است از کمپانی ایل لاستر پروداکشنز (Il Luster Productions) و جوست لیوما (Joost Lieuwma)، کارگردان و نویسنده هلندی. این انیمیشن از سبک طراحی و نگارشی خاص جوست لیوما پیروی میکند که پیش از این در انیمیشنهایی نظیر Things You'd Better Not Mix Up مشاهده کردهایم. در این انیمیشن کوتاه اصل سادهانگاری رعایت شده و محیطهای دوبعدی که با رنگهای شاد و روشن تزئین شدهاند، عاری از هرگونه المان اضافه بوده و جوست لیوما به جای پرداختن به جزئیات بدون کارکرد، تلاش کرده که تمرکز خود را بر روی داستان و خلق لحظات سرگرمکننده معطوف کند. انیمیشن کوتاه ترک خانه داستان جدی و بااهمیت خود را در قالب سکانسهای طنز و کمیک به مخاطب ارائه میکند. این سکانسها طیف گستردهای از اتفاقات مبالغهشده ریچارد تا فانتزیهای مختلف را در بر میگیرد. ریتم انیمیشن شروع کندی دارد و با آغاز روندی که ستون فقرات اثر محسوب میشود، کم کم سرعت میگیرد تا در نهایت به همان آرامش اولیه بازمیگردد. دوربین در بخش اعظمی از انیمیشن ثابت است و کمتر میتوان شاهد حرکت آن به همراه شخصیتها بود. برگ برنده جوست لیوما در انیمیشن کوتاه Leaving Home، تدوین مناسب و قرارگیری مناسب نماهای نزدیک و نماهای دور است.
دوبعدی بودن انیمیشن باعث شده است که شخصیتهای انیمیشن کوتاه Leaving Home بتوانند حالتهای چهره متنوع و بعضا خندهداری را ارائه دهند که هر سه شخصیت به بهترین شکل از آن بهره میبرند. بیکلام بودن این انیمیشن مزید بر علت شده تا وظیفه بااهمیت انتقال حس از چهره بر روی دوش شخصیتهای پدر، مادر و ریچارد سنگینی کند که نمود آن را میتوانید در یک سوم پایانی با قوت بیشتر نسبت به بخشهای دیگر مشاهده میکنید. موسیقی زیبا، ساده و تلفیقی انیمیشن در اکثر سکانسها حضوری موثر داشته و به خوبی توانسته است خود را با اتفاقات و رخدادهای در جریان تطبیق دهد. جلوههای صوتی نیز با ریزبینی و دقت فراوان انتخاب شدهاند که نتیجه آن دو چندان شدن حس واقعانگاری انیمیشن است و از بین آنها میتوان به صدای باد و طوفان، بارش باران و موجهای خروشان و باز و بسته شدنهای مداوم در اشاره کرد.
انیمیشن کوتاه Leaving Home با وجود تفاوتهای بنیادی در نوع طراحی و شخصیتپردازی، از جهت پرداختن به مسئله جوانان و استقلال آنها از خانواده و رفع نیازها توسط خود شخص، به انیمیشن کوتاه Piper، محصول کمپانی پیکسار شباهت دارد. استقلال عنصری نیست که بتوان آن را در طی مدت کوتاهی بدست آورد و این وظیفه خانواده است که فرزند خود را برای حضور در جامعه بدون حمایتهای پدر و مادر آماده کنند. در غیر اینصورت فرزند به مانند ریچارد، هربار با بهانهای جدید به منطقه امن خود باز خواهد گشت. بهتر است برطبق گفته صمد بهرنگی در مقدمه کتاب «قصههای بهرنگ»، به جای تربیت فرزندان به شیوهای که انگار قرار است آنها را پشت ویترین مغازههای لوکس خرازیفروشیهای بالای شهر بگذاریم، حقیقت زندگی، دردها و رنجها و سختیها و دشواریها را به آنان بازگو و زندگی مستقل را به آنها بیاموزیم.