آئوآشی یک انیمه فوتبالی است که هم در حیطه ورزشی و هم در ابعاد جانبی داستان، از مسیری واقعگرایانه به ملزومات حرفهای فوتبال میپردازد. با معرفی این انیمه همراه میدونی باشید.
مشخصات انیمه:
- اسم فارسی: آئوآشی
- براساس مانگایی از یوگو کوبایاشی
- ژانر: ورزشی، کمدی، درام، سینن
- کارگردان: آکیرا ساتو | فیلمنامه: ماساهیرو یوکوتانی
- محصول: استودیو پروداکشن آی.جی (Production I.G)
- فصل اول: ۲۴ قسمت ۲۴ دقیقهای
- وضعیت: فصل اول پایان یافته
- پخش: 9 آوریل تا ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۲
- رده سنی: PG-13
خلاصهی داستان:
آئویی آشیتو در سومین سال متوسطه اول توانسته به مهره اصلی تیم فوتبال مدرسه تبدیل شود. آشیتو که با عطش گلزنی و حرکات غیرقابلپیشبینی خود عامل اصلی بردهای تیمش به حساب میآید در یک بازی کنترل خود را از دست میدهد و با یک حرکت اشتباه منجر به باخت و حذف تیمش میشود. آشیتو، که امیدها و آرزوهایش را از دست رفته میبیند، بعداز این اتفاق با مردی به اسم فوکودا تاتسویا روبهرو میشود؛ کسی که میخواهد تیم ملی فوتبال ژاپن را به سطح برتر دنیا برساند.
فوکودا که متوجه استعداد و پتانسیل خاص آشیتو شده از او برای شرکت در تست تیم جوانان توکیو اسپریون دعوت میکند. سفر از یک شهر کوچک به توکیو و حضور در محیط ناآشنایی که استعدادها و افراد باتجربهی دیگری هم در آن حضور دارند، شرایط دشوار و متفاوتی را برای شکوفا شدن استعداد آشیتو بهوجود میآورد.
انیمههای ورزشی همیشه جزو ژانرهای محبوب انیمه بودهاند. حالا اگر ورزش موردنظر فوتبال باشد این توجه بیشتر هم خواهد بود. اما انیمههای فوتبالی به همان اندازه کار چندان راحتی برای ایجاد جذابیت و تبدیل شدن به اثری که مخاطب را دنبال خود بکشند ندارند. درواقع انیمههای ورزشی، بهویژه اگر با محوریت فوتبال باشند، غیراز نیاز به یک ساختار منسجم به یک ویژگی متمایز و غیرکلیشهای برای پیشبرد اتفاقات و مسابقات نیاز دارند. بهعنوان مثال انیمهی کاپیتان سوباسا بهکمک استفاده از جذابیتهای ناشی از اغراق در حرکات ورزشی به شکلی حیرتانگیز و حماسی، با معرفی قهرمانهایی که قوانین فیزیک را پودر میکردند، یک خرق عادت فانتزیِ هیجانانگیز و بهیادماندنی را در بازی فوتبال به نمایش میگذاشت.
اما در انیمه فوتبال محور آئوآشی همهی اتفاقها به شکلی منطقی و بر مبنایی واقعگرایانه رخ میدهد. اینجا دیگر خبری از نمایشهای به شدت اغراقآمیز، فنون و پرشهای تخیلی، شوتهای بالستیک تور پارهکن و دیوار سوراخکن، چمنهای راهراه هندوانهای بیانتها، خروش عظیم جمعیت استادیوم برای یک بازی مدرسهای و انتظار طولانی برای به ثمر رسیدن یک شوت در چارچوب وسط کلی فلشبک از خاطرات و دیالوگهای صفشده نیست. حتی استعداد برجستهشدهی آشیتو وسیلهای برای بیان یک منطق واقعی فوتبال است که در اسطورههای تاریخ آن به اشکال مختلف دیده شده. خب با این شرایط در نگاه اول میتوان انتظار یک سریال خستهکننده را داشت که به معرفی اصول یک رشتهی ورزشی پرطرفدار و شناختهشده میپردازد. اما حربهی آئوآشی برای نجات از گرفتار شدن در این گرداب چیست؟
آئویی آشیتو، با حضور در رأس داستان، شخصیت محوری آن است. این موضوع در نامگذاری مانگا و انیمه آئوآشی هم تأکید شده است. سازندهها با یک بازی کلمات، بخش اول اسم و فامیل قهرمان داستان را با هم ترکیب کردهاند. ترکیبی که آئو در آن به معنی آبی است و به رنگ پیراهن تیم ملی ژاپن اشاره دارد و آشی هم به معنی پا زمینهی فوتبال را یادآور میشود. این ترکیب همچنین در معانی دیگر به نسل جدید و نوپا بودن آن اشاره دارد. آئویی هم شخصیتی با استعدادی ذاتی است که باید بهکمک تعامل با بازیکنان و مربیهای باتجربه پرورش پیدا کند. بنابراین تمام شخصیتهای مهم اطراف آئویی زمینههایی از رشد او را فراهم میکنند.
یک نمونهی بسیار محبوب و موفق از این قبیل شخصیتها در دنیای انیمه، لوفی از انیمه وان پیس است. لوفی، غیر از اینکه هدف بزرگی در سر دارد، با همین اثرگذاری و اثرپذیری از جمع و نمایان کردن پتانسیلهای بزرگ نهفتهاش به مرکز توجهات و محور مقبولیت تبدیل میشود. برای همین آئویی بهعنوان شخصیتی که تمام مبنای داستان از تعریف وضعیت او سرچشمه میگیرد بهعنوان کانون توجه قدم برمیدارد و به کمک حضور پرقدرت شخصیتهای جانبی مخاطب را در این مسیر همراه میکند. این الگوسازی از روی نمونههای شاخص دیگر نیازمند یک شخصیتپردازی پررونق، داستانپردازی روان و قالبریزی استاندارد است که تجربهی تیم سازنده بهویژه در انیمه به بهبود آن کمک کرده است.
همین که ساخت انیمه را استودیو پروداکشن آی.جی برعهده داشته بخشی از کیفیت خروجی تضمین شده است. استودیویی که از میان ساختههای پرتعدادش اشاره به انیمههای ورزشی شاخصی مثل شاهزاده تنیس (قهرمانان تنیس) ، آس الماس (Ace of Diamond)، همراه با باد بدو (Run with the Wind) و هایکیو (آبشار سرنوشت) کافی است تا انتظار یک انیمه ورزشی باکیفیت دیگر را داشته باشیم. بهعلاوه حضور ماساهیرو یوکوتانی در مقام نویسندهی فیلمنامه هم سطح انتظارات را بالاتر میبرد. یوکوتانی نویسندهی فیلمنامهی انیمههایی مثل بلزباب، بانی گرل سنپای و انیمه ورزشی فری (Free) بوده است. انسجام فیلمنامه وقتی داستان در خارج از زمین مسابقه درحال زمینهچینی برای معرفی چالش و مسابقهی بعد است کاملا بهچشم میآید. ضمن اینکه بخشی از گیرایی داستان هم مربوط به تعامل همبازیها و در سطح دیگر روابط عاطفی بین کاراکترهای جذاب انیمه چه به صورت جدی و چه کمدی است.
از طرفی درام موجود در داستان که با فقر نسبی آشیتو استارت میزند، هرچند کمرنگ اما بهخوبی پای مسائلی مثل مشکلات مالی و شرایط زندگی خانواده را در صیقل دادن انگیزهها و تمرکز بر هدف اصلی به داستان باز میکند. بهعلاوه اینکه آشیتو تنهایی از یک شهر کوچک به توکیو آمده باعث گسترش تعریف شخصیت مستقل او شده است (همان موضوعی که از دید بسیاری باعث ارجحیت طرفداری از کوجیرو هیوگا ـ یا همان کاکرو یوگاـ در مقابل کاپیتان سوباسا میشود). درکنار این خصوصیات آشیتو حتی در بخشهای کمدی هم حضور پررنگی دارد. درواقع در خلق این کاراکتر سعی شده تمام اتفاقات موثر در توسعهی شخصیت او مثل تضاد بضاعت مالی و استعداد، در کانون توجه بودن و تنها بودن، بیآلایش بودن رفتار و خنگبازی در عین بااستعداد بودن بهکار گرفته شود. پس طبیعی است که در شروع کار این خام بودن و جاهطلبیهای مربوط به محدودهی سنی آشیتو بیشتر به چشم بیاید. از این حیث انیمه در شخصیتپردازی هم مثل سبک نمایشش از بازی فوتبال سعی کرده تا منطق دنیای واقعی را حفظ کند.
ضمن اینکه در انیمه آئوآشی به مسایل و دیدگاههای حرفهای فوتبال مثل تفکر مربی یا مشاور تغذیه و حتی روانشناسی توجه میشود. برای همین هرجا که تکنیکها و تاکتیکها با روحیه تیمی و شرایط جسمی بازیکنها گره میخورد با دقت به ظرفیتهای لازم برای قدم در مسیر حرفهای پرداخته میشود.
برای خواندن ادامهی متن بهتر است فصل اول انیمه را دیده باشید
وقتی آشیتو را بهعنوان قهرمانی در مرکز توجهات میبینیم، طبیعی است که بخشی از کنشهای خارج از مسابقه غیر از همتیمیها و رقیبها به ارتباط عاطفی آشیتو با شخصیتهایی مثل هانا اختصاص پیدا میکند. البته حضور هانا در داستان همزمان به اهمیت تغذیه ورزشی که فاکتور مهمی در فوتبال حرفهای است هم میپردازد. به همین شکل اگر داستان برای هانا رقیبهای دیگری میتراشد به بهانهی ورود به جنبههای فنی و اطلاعات ساختاری فوتبال تمام میشود.
اما تمام این مسایل در مهمترین پیچش داستان در فصل اول که تغییر پست آشیتو است به یک اوجگیری جالب در روایت آن تبدیل میشود. مسألهای که انیمه از ابتدا هم مخفیانه درحال زمینهچینی برای آن بود و اگر آئوآشی تا قبل از آن فقط یک انیمهی ورزشی واقعگرا مبتنی بر اصول پیشرفت در فوتبال حرفهای بود، حالا به پیام بزرگی مثل لزوم تغییر در سبک بازی (یا زندگی) براساس استعدادهای نهفته تبدیل میشود.
یعنی داستان فقط به داشتن علاقه، تلاش و پشتکار برای پیشرفت تکیه نمیکند و تغییر براساس داشتهها و شرایط را جهت رشد با تمام قوا لازم میداند. بههمین شکل انیمه آئوآشی از دل جذابیتهای ذاتی خود به بیان چگونگی پیدا کردن راههای رشد در زندگی میپردازد. برای همین توجه به این نکات فهرست شده در دل اتفاقات داستان اصلا خستهکننده نیست و با لحنی گرم به نمایش چارچوبی قابل لمس در رسیدن به بلندپروازیها میپردازد.
واقعیت این است که انیمههای ورزشی در کلیات شبیه هم هستند و این ایدههای محوری جهت پایهگذاری داستان و شکلگیری رقابتهاست که باعث تفاوت میشود.
دو انیمهای که در ادامه معرفی میشوند این تمایز را بهترتیب در نوع ورزش و سبک رقابت استعدادهایشان به اجرا درآوردهاند، چیزی که برای ساخت انیمه غیرتکراری و باطراوت در یک رشته ورزشی لازم است.
انیمه هایکیو (!!Haikyuu)
هیناتا شویو بعد از دیدن یک بازی والیبال قهرمانی کشور از تلویزیون عاشق والیبال میشود. بعداز پیوستن به تیم والیبال مدرسه، مقابل تیمی که ستارهای به اسم کاگیاما را در ترکیب دارد شکست میخورد اما با انگیزهی بیشتر برای عبور از سطح کاگیاما خیلی زود در تیم جدیدش با او همبازی میشود و حالا باید چالشهای بزرگتری را درکنار هم برای پیشرفت پشت سر بگذارند.
هایکیو هم یکی دیگر از تجربههای بهشدت موفق استودیو پروداکشن آی.جی در ساخت انیمههای ورزشی است. بهعلاوه بهجز حضور نمادین کلاغ در هر دو انیمه قهرمان اصلی پرشور و دارای استعدادی ذاتی است که در پیشرفت بازی تیم هم نقش کلیدی دارد.
انیمه بلو لاک (Blue Lock)
سیصد نفر از برترین استعدادهای فوتبال ژاپن در پست مهاجم وارد پروژهای به اسم بلو لاک (قفل آبی) میشوند. چینپاچی یک مربی مرموز و عجیب است که رسیدن به رویای قهرمانی جهان را یافتن یک مهاجم تمامعیار در بلو لاک میداند. تنها یک نفر که در رقابت سخت بلولاک برنده میشود حق حضور در تیم ملی را دارد. یوئیچی ایساگی که بهخاطر ضعف تیم مدرسه امکان دیده شدن برای انتخابی تیم ملی را از دست داده است برای تحقق رویای بزرگش تصمیم میگیرد تا این فرصت را از دست ندهد.
هر دو انیمه به فوتبال میپردازند اما بلولاک در مقایسه با آئوآشی فضاسازی متفاوتی دارد. بااینحال هدفهای مشابهی مثل رسیدن به تیم ملی و قدرتمند کردن آن در هر دو وجود دارد. ضمن اینکه قهرمان اصلی از نظر ذهنی و هوشیاری نسبتبه موقعیتها پتانسیلهای بالایی دارند.