مصاف بزرگان! مقایسه مرسدس-ای‌ام‌جی GT C با پورشه ۹۱۱ توربو

مصاف بزرگان! مقایسه مرسدس-ای‌ام‌جی GT C با پورشه ۹۱۱ توربو

مرسدس-ای‌ام‌جی GT در طول عمر کوتاه سه‌ساله خود تکامل زیادی داشته است. توسعه این خودرو ادامه داشته و از مدل استاندارد به نسخه فوق‌العاده‌ی S و سپس مدل الهام گرفته از مسابقات GT R رسیده است؛ و حالا نوبت مدل GT C می‌باشد.

این مدل به نوعی در مرکز خانواده قرار داشته و بین مدل‌های S و R قرار می‌گیرد اما آیا این به معنی تولید متوازن‌ترین و بهترین نسخه است؟ این نسخه از برخی شاخصه‌های GT R سود می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به‌ فرمان پذیری چرخ‌های عقب، فاصله بیشتر بین چرخ‌های روبرویی و بدنه‌ای پهن شده اشاره کرد. همچنین تغییرات صورت گرفته در پیشرانه باعث شده‌اند این خودرو قوی‌تر از مدل GT S باشد.

البته خودروهای پرفورمنسی همچون مرسدس با قیمت بالا همراه هستند. با قیمت ۱۳۰۵۳۰ پوندی، مرسدس-ای‌ام‌جی GT C اصلاً ارزان نبوده و البته این قیمت باعث می‌شود یک حریف بسیار نزدیک به پورشه ۹۱۱ توربو باشد. هر دو خودرو دارای پیشرانه‌های توربو و گیربکس‌های دوکلاچه بوده و پرفورمنسی فوق‌العاده دارند. همه‌ی این موارد باعث شده‌اند دو محصول هم‌وطن آلمانی را در رقابتی فشرده رو در روی یکدیگر قرار دهیم.

  • مرسدس-ای‌ام‌جی GT C
مدلمرسدس-ای‌ام‌جی GT C کوپه
قیمت (پوند)۱۳۰۵۳۰
پیشرانه۸ سیلندر ۴ لیتری ۵۴۹ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)۳.۶
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)۱۷.۲
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)۴۵۰

 

ای‌ام‌جی GT S نتوانست به‌طور کامل پورشه ۹۱۱ GTS را شکست دهد. ما مدل قوی‌تر GT C را در برابر مدل ۹۱۱ توربو قرار داده‌ایم تا ببینیم این خودرو می‌تواند در برابر رقیب پرافتخار خود قد علم کند یا خیر.

ای‌ام‌جی صدای پیشرانه فوق‌العاده‌ای دارد. پورشه از نظر صدای تولیدی و شخصیت خاص خودرو نمی‌تواند با مرسدس برابری کند. در حالت مسابقه شاهد پاسخ تیز میدونی گاز بوده و کمی تأخیر توربو وجود دارد.

با قدرت ۵۴۹ اسبی و گشتاور ۶۸۰ نیوتون متری که از دور ۱۹۰۰ پیشرانه در دسترس است قطعاً پرفورمنسی فوق‌العاده وجود خواهد داشت. دنده‌های این خودرو کوتاه‌تر از ۹۱۱ بوده بنابراین شتاب گیری بین دنده‌ای آن کمی بهتر از پورشه است؛ اما از آنجایی که نیروی پیشرانه تنها به چرخ‌های عقب انتقال می‌یابد بنابراین حتی با وجود لانچ کنترل هم مرسدس نمی‌تواند در بحث شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت با پورشه رقابت کند. ولی رکورد ۳.۶ ثانیه‌ای هنوز هم بسیار سریع است.

همانند دیگر اعضای خانواده GT، این مدل هم دارای شاسی سفتی بوده و حتی در حالت کامفورت هم ناهمواری‌ها کاملا عیان هستند. دو مرحله سفتی قابل انتخاب است که باعث می‌شود خودرو در حالت بهتری وارد پیچ‌ها شود. البته این وضعیت بیشتر در پیست مؤثرتر است.

فرمان GT C هم گیراست. این فرمان تیز باعث می‌شود دماغه طویل و کم ارتفاع خودرو به‌طور زیبایی به رأس پیچ حمله کند. این فرمان بیشترین حس را نداشته و البته در ترکیب با شاسی کمی عصبی پکیجی را ارائه می‌نماید که همیشه بهترین نیست. تأثیر فرمان پذیری چرخ‌های عقب در پیچ‌های کم سرعت مشهود بوده و به گردش خوب خودرو کمک می‌کند. این سیستم مزیت دیگری هم دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

شکی وجود ندارد که چسبندگی این خودرو برجسته بوده و کشش آن نیز با فشار میدونی گاز مناسب ارزیابی می‌شود. ای‌ام‌جی به روش خود باعث درگیری راننده می‌شود. کافی است سیستم ESC را خاموش کنید و با دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی احساس پایداری را در یک خودروی دیفرانسیل عقب و پیشرانه جلو تجربه نمایید.

همه‌ی این‌ها کاراکتری را ایجاد کرده‌اند که متفاوت از همه‌ی خودروهای دیگر می‌باشد.

نظرات آزمایش‌کنندگان: آپشن های شخصی‌سازی زیادی در GT C وجود دارد. از رنگ بدنه گرفته تا تریم فیبر کربنی کابین و رینگ‌های آلیاژی متفاوت. ترمزهای سرامیکی کامپوزیتی نیز با بهای ۵۹۹۵ پوند در دسترس می‌باشند.

  • پورشه ۹۱۱ توربو
مدلپورشه ۹۱۱ توربو
قیمت (پوند)۱۲۹۹۸۷
پیشرانه۶ سیلندر ۳.۸ لیتری تخت ۵۳۳ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)۲.۸
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)۱۱.۴
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)۴۵۰

 

پورشه کمی ارزان‌تر از مرسدس است اما فاصله دو خودرو از نظر قیمتی ناچیز است. البته باید گفت خودرویی که تصاویر مشاهده می‌کنید مدل توربو S است.

پیشرانه ۹۱۱ توربو قدرت ۵۳۳ اسبی و گشتاور ۷۱۰ نیوتون متری دارد. گشتاور پورشه کمی بیشتر از GT C بوده و به لطف ژئومتری متغیر توربوهای پورشه اساساً تأخیری وجود ندارد.

این پیشرانه در ترکیب با سیستم چهار چرخ محرک و لانچ کنترل باعث ایجاد شتاب فوق‌العاده‌ی ۲.۸ ثانیه‌ای می‌شود که هشت‌دهم ثانیه سریع‌تر از رقیب است. دنده‌ها در حالت اسپورت پلاس سریع‌تر از مرسدس تعویض می‌شود.

در شتاب گیری بین دنده‌ای پورشه به اندازه مرسدس سریع نیست اما در جاده پرفورمنس بهتری داشته زیرا شما می‌توانید به لطف سیستم چهار چرخ محرک همواره از نیروی پیشرانه سود ببرید.

فرمان این خودرو سنگین‌تر بوده و فیدبک بیشتری دارد. دماغه پورشه ۹۱۱ احساس پایداری بیشتری داشته و پیش‌بینی پذیر تر است. این خودرو کشش زیادی داشته و طراحی پیشرانه عقب یکی از مزیت‌های پورشه می‌باشد.

پیشرانه ۹۱۱ توربو شخصیت خاص خود را داشته اما به اندازه غرش‌های ۸ سیلندر مرسدس هیجان‌انگیز نیست.

واضح است که شاسی پورشه فاصله‌ای مناسب با AMG ایجاد می‌کند. دامپرها احساس رضایت‌بخش و کنترل بیشتری داشته و اعتماد بیشتری نزد راننده ایجاد می‌کنند. سیستم تعلیق ۹۱۱ اکثراً راحت و پایدار بوده اما هنوز هم در دست‌اندازها کمی ناهنجاری دارد. این خودرو با وجود میله‌های ضد لغزش فعال در سر پیچ‌ها پایدار و تخت می‌باشد.

نظرات آزمایش‌کنندگان: پرفورمنس فوق‌العاده‌ی ۹۱۱ توربو چیزی است که بسیار مؤثر می‌باشد. البته این پرفورمنس با توازن راحتی و استفاده روزمره همراه شده است.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: پورشه ۹۱۱ توربو

۹۱۱ توربو با ترکیب پرفورمنس، استفاده روزمره و هندلینگ خود غلبه بر رقیب را ثابت کرده است. این خودرو کشش فوق‌العاده‌ای داشته و سیستم تعلیق آن بهتر از AMG می‌باشد. بدین ترتیب ۹۱۱ توربو راحت‌تر بوده و هزینه‌های ارزان‌تری داشته و البته فضای کابین و بار آن اندکی بیشتر می‌باشد. همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی پورشه بهتر از GT C می‌باشد.

رتبه دوم: مرسدس-ای‌ام‌جی GT C

AMG در خودروی GT C کاراکتری را ایجاد کرده که دوست‌داشتنی است. البته شاسی این خودرو نمی‌تواند با حریف برابری کند. این خودرو در مقایسه با ۹۱۱ توربو گران‌تر بوده و بخشنده‌تر هم نیست بنابراین از نظر قدرت کمی عقب‌تر حرکت اما نباید از صدای اعتیادآور پیشرانه ۸ سیلندر آن به این راحتی‌ها عبور کرد.

  • دیگر گزینه‌ها در این کلاس

آئودی R8 V10 کواترو

قیمت: ۱۲۶۲۰۰ پوند

پیشرانه: ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری ۵۳۳ اسب بخاری

برخلاف رقبای حاضر در این تست، R8 از پیشرانه تنفس طبیعی استفاده می‌کند. این خودروی ۱۰ سیلندر دارای صدای فوق‌العاده و همچنین پرفورمنس خط مستقیم درگیر کننده‌ای می‌باشد.

استون مارتین ونتیج

قیمت: ۱۲۰۹۰۰ پوند

پیشرانه: ۸ سیلندر ۴ لیتری ۵۰۳ اسب بخاری

این خودروی بریتانیایی توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. استون مارتین ونتیج جدید از همان بلوک پیشرانه GT C استفاده می‌کند اما توازن بهتری در پشت فرمان دارد.

منبع: autoexpress

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.