مراحل صحیح مانیکور و پدیکور در خانه؛ آسان و با کمترین هزینه

مراحل صحیح مانیکور و پدیکور در خانه؛ آسان و با کمترین هزینه

اگر مشتاق انجام مانیکور و پدیکور هستید اما نمی‌خواهید در سالن‌های مانیکور و پدیکور پولی خرج کنید، مشکلی نیست، این کار را خودتان در خانه انجام دهید. در این مقاله از «میدونی»، روش‌های صحیح مانیکور و پدیکور را توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

 مانیکور و پدیکور در خانه

برای مانیکور باید ابتدا لوازم مورد نیازتان را تهیه کنید. در واقع مجبورید کمی خرج کنید تا بتوانید مانیکور زیبایی داشته باشید. البته هنگام خرید لوازم، محصولات باکیفیتی تهیه کنید تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها دوام داشته باشند و بدین‌ترتیب در درازمدت در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود.

لوازم مورد نیاز مانیکور و پدیکور

پیش از شروع کار باید تمام لوازم را کنار خود بگذارید. بنابراین لوازم زیر را آماده کنید:

۱. ناخن‌گیر

ناخن‌گیر اصلی‌ترین ابزار برای شروع مانیکور یا پدیکور است. ناخن‌ها معمولا محل تجمع باکتری‌ها و آلوده‌ترین قسمت بدن هستند. مرتب و تمیز نگهداشتن آنها برای حفظ سلامت کلی بدن ضروری است. قبل از استفاده از ناخن‌گیر، از تمیز بودن آن مطمئن شوید. موقع کوتاه و مرتب کردن ناخن‌ها مراقب باشید بیش از حد آنها را کوتاه نکنید زیرا با این کار بخشی از بستر ناخن در معرض باکتری‌ها قرار می‌گیرد و به عفونت مبتلا می‌شود.

نکته: پس از حمام، ناخن‌ها نرم‌تر می‌شوند. بنابراین این زمان بهترین موقع برای کوتاه و مرتب کردن ناخن‌هاست.

۲. پوشر (عقب‌زن) کوتیکول ناخن

 کوتیکول پوستی شفاف و سخت است که در محل رویش ناخن‌های دست و پا قرار دارد. کوتیکول وظیفه‌اش حفظ سلامت ناخن‌های تازه‌روییده است و جلوی نفوذ باکتری به ریشه ناخن را می‌گیرد. کوتیکول ناخن به مراقبت‌ دائمی نیاز دارد تا خشک یا پوسته‌پوسته نشود. با کمک پوشر کوتیکول ناخن می‌توان پوست‌هایی را که از ناخن بیرون آمده‌اند، به عقب و انتهای ناخن برانید. برای عقب راندن پوست‌های سفت و سخت بهتر است از پوشرهای فلزی استفاده کنید و برای پوست‌های نرم، نوع چوبی آن مناسب است.

نباید کوتیکول‌های ناخن خود را کوتاه کنید. فقط آنها را با ملایمت به عقب برانید. کوتاه کردن کوتیکول، راه ورود باکتری‌ها به ناخن را باز می‌کند و ناخن عفونی می‌شود.

نکته: عقب راندن کوتیکول‌های ناخن‌ها را بهتر است پس از حمام که ناخن‌ها نرم‌تر شده‌اند، انجام دهید. بدین‌ترتیب ناخن‌هایتان صدمه‌ای نمی‌بینند.

۳. گوشه‌گیر (نیپر) ناخن

پوسته‌های کوتیکول ناخن را که صدمه دیده و آویزان می‌شوند می‌توانید با استفاده از گوشه‌گیر ناخن بگیرید. با این ابزار می‌توانید بدون‌ اینکه به کوتیکول آسیبی برسانید، پوست‌های آویزان کنار ناخن را جدا کنید.

نکته: بعد از اینکه کوتیکول‌های پوسته‌پوسته‌ شده را برش زدید و ناخن‌هایتان را مرتب کردید، با استفاده از کرم یا لوسیون و مرطوب‌کننده دست، ناخن‌هایتان را مرطوب کنید. همچنین قبل و بعد از استفاده از گوشه‌گیر ناخن، آن را ضدعفونی کرده و در محلی خشک نگهدارید که زنگ نزند.

۴. بافر ناخن

این ابزار نوعی سنباده ناخن است و سطح ناخن را درخشان و براق می‌کند. در واقع هر زمان که احساس کردید، ناخن‌هایتان تیره است با استفاده از بافر ناخن، آنها را جلا داده و درخشان کنید. پس از استفاده از بافر ناخن، سطح ناخن‌هایتان هم صاف و یکنواخت می‌شوند.

برای استفاده از بافر ناخن، ابتدا ناخن‌هایتان را خیس، تمیز و سپس کاملا خشک کنید. بافر را در یک جهت روی سطح ناخن بکشید. البته می‌توانید بافر را عقب و جلو حرکت بدهید اما برای نتیجه بهتر، بافر را در یک جهت حرکت دهید. مراقب باشید خیلی روی ناخن فشار نیاورید تا سطح ناخن خیلی نازک نشود و صدمه نبیند. درضمن نباید بیشتر از یک بار در ماه از بافر ناخن استفاده کنید.

برای درخشان و صاف کردن سطح ناخن‌تان از قسمت نرم‌تر بافر ناخن استفاده کنید. بعد از اینکه کارتان تمام شد، موم عسل یا روغن کوتیکول به ناخن‌هایتان بمالید.

۵. سوهان ناخن

با استفاده از سوهان ناخن می‌توانید به‌راحتی لبه‌های زبر و ناهموار ناخن را صاف کنید و شکل دهید. انواع سوهان‌های ناخن، از جمله فلزی، سمباده‌ای و کریستالی/شیشه‌ای، در بازار وجود دارد که نوع فلزی آن رایج‌ترین ابزار است. بهتر است از سوهان ناخن شیشه‌ای استفاده کنید که ملایم‌تر هستند و لبه‌های ناخن را زبر نمی‌کنند. سوهان‌های فلزی معمولا خشن هستند.

روش استفاده از سوهان ناخن

پیش از استفاده از سوهان ناخن، ناخن‌هایتان را شسته و خشک کنید. اگر ناخن‌تان خیس باشد، موقع سوهان کشیدن می‌شکند. سوهان ناخن را با زاویه ۴۵درجه و موازی با لبه ناخن‌هایتان نگهدارید. سوهان کشیدن را از یک گوشه ناخن شروع کرده و به وسط ناخن برسانید. برای اینکه لبه ناخن‌تان صاف و نرم شود، سوهان ناخن را در یک جهت حرکت دهید. در ضمن این روش سوهان ناخن جلوی ضعیف شدن بافت ناخن را می‌گیرد.

برای اینکه لبه ناخن‌هایتان نشکنند و صدمه نبینند، آنها را به صورت بیضی یا مربعی درآورید. وقتی به نتیجه دلخواه رسیدید، روی آنها کرم بمالید.

۶. سوهان پا/ سنگ پا

از سوهان پا برای برداشتن بیرونی‌ترین لایه سلول‌های مرده پوست و پینه‌ها که در کف پا شکل می‌گیرند، استفاده می شود. این کار باعث می‌شود از شر ترک‌های روی پا هم راحت شوید.

روش استفاده از سوهان پا

پیش از لایه‌برداری پوست‌های مرده کف پا با سنگ پا، باید پاهایتان را حداقل به مدت ۱۰ دقیقه در آب گرم با صابون خیس کنید. بعد از اینکه پوست پایتان خیس خورد، سنگ پا را مرطوب کرده و به‌آرامی روی کف پا کشیده و پوست‌های مرده را بردارید.

این ابزار چندمنظوره است و می‌توانید پوست‌های مرده روی زانوها و آرنج‌هایتان را هم لایه‌برداری کنید.

۷. برس ناخن

از برس ناخن برای تمیز کردن زیر ناخن استفاده می‌شود.

برای استفاده از برس ناخن، ابتدا برس را زیر آب گرم گرفته و کمی مایع دستشویی روی آن بریزید و برس را از این طرف تا به طرف دیگر ناخن‌تان حرکت دهید. بعد از تمیز شدن ناخن‌ها، آنها را با آب بشویید و در پایان مرطوب‌کننده بزنید.

۸. بیس‌کت (Base coat) و تاپ‌کت (Top coat)

بیس‌کت برای محافظت از ناخن استفاده می‌شود و همچنین ماندگاری مانیکور را هم افزایش می‌دهد. بیس‌کت را باید قبل از لاک به ناخن زد. تاپ‌کت هم بعد از اینکه مانیکور ناخن تمام شد، به روی ناخن زده می‌شود تا از لاک و مانیکورتان محافظت می‌کند تا ماندگاری بالایی داشته باشد. درضمن درخشندگی روی ناخن پس از مانیکور، به دلیل استفاده از تاپ‌کت است.

۹. لایه‌بردار ملایم

یکی از کارهای مهمی که برای مانیکور و پدیکور باید انجام دهید، لایه‌برداری ملایم پوست دست و پاهایتان است. با این کار، بیرونی‌ترین لایه سلول‌های مرده پوست پاکسازی می‌شود و پوست دست و پاهایتان نرم و صاف می‌شود. کرم و ژل‌های مخصوص لایه‌برداری پوست در بازار وجود دارد و می‌توانید نوع دلخواه‌تان را تهیه کنید.

۱۰. لاک پاکن‌کن

لاک‌ پاک‌کن یکی دیگر از لوازمی است که برای پاک کردن لاک‌های به‌جا مانده از قبل لازم دارید.

انجام مانیکور

اکنون که لوازم مورد نیازتان را در دسترس دارید، می‌توانید کار مانیکور را با حوصله و بدون عجله انجام دهید.

۱. تمیز کردن ناخن‌ها

اگر از قبل به ناخن‌هایتان لاک زده‌اید و اثری از آن باقیمانده با لاک‌پاک‌کن، آنها را پاک کنید. همچنین اگر روی ناخن‌هایتان آکریلیک یا ژل زده‌اید و دیگر آنها را نمی‌خواهید، آنها را هم پاک کنید. سپس ناخن‌هایتان را بشویید و قبل از شروع کار مانیکور آنها را کاملا خشک کنید.

  •  هنگام پاک کردن مانیکور، از لاک‌پاک‌کن‌هایی استفاده کنید که استون ندارند. استون، ناخن‌هایتان را به‌شدت خشک می‌کند و مانیکور را سخت می‌کند و ممکن است مانیکورتان عالی نشود.
  •  اگر ناخن‌هایتان بلند است، آنها را حتما با آب گرم و صابون تمیز کنید.

۲. مرتب کردن ناخن‌ها

 با ناخن‌گیر، ناخن‌هایتان را به اندازه دلخواه‌تان کوتاه کنید. ناخن‌های بلند زیبا هستند اما نگهداری آنها سخت‌تر از ناخن‌های کوتاه است. البته ناخن‌هایتان را نباید زیاد کوتاه کنید. در واقع قسمت سفیدی ناخن‌تان از نوک انگشتان‌تان باید بالاتر باشد. سپس ناخن‌ها را سوهان کشیده و نوک آنها را به هر شکلی که خواستید (بیضی، بادامی، گرد یا مربعی) درآورید. تصویر بالا انواع شکل‌های ناخن را نشان داده است.

۳. سنباده ناخن

اکنون با استفاده از بافر ناخن، سطح ناخن را سنباده بکشید تا ناخن‌تان صاف و نرم شود. ابتدا از سنباده‌ای که بسیار زبر است استفاده کنید و پس از آن سنباده‌ای نرم‌تر و در آخر نرم‌ترین سنباده‌ای را که دارید به‌کار برید. موقع سنباده کشیدن یادتان باشد که آن را مانند سوهان در یک جهت بکشید.

  • اگر کوتیکول پوست‌ ناخن‌تان صدمه دیده و رشته‌هایی از آن از ناخن‌تان آویزان شده است، ابتدا از عقب‌زن (پوشر) کوتیکول ناخن استفاده کنید و سپس ناخن‌هایتان را سنباده بکشید.

۴. عقب‌زدن کوتیکول ناخن

اکنون ناخن‌هایتان را ۵ دقیقه در آب گرم خیس کنید و چند قطره مایع دستشویی و همینطور اسانسی خوشبو به آن اضافه کنید. با این کار کوتیکول‌های ناخن‌تان نرم می‌شوند و آنها را راحت‌تر می‌توانید عقب بزنید.

 ۵. روغن یا کرم

بعد از انجام عقب زدن کوتیکول ناخن، به ناخن‌هایتان کرم یا روغن کوتیکول بزنید و آنها را کمی ماساژ دهید. ۵ دقیقه بعد از اینکه ناخن و انگشت‌هایتان را کاملا روغن زدید، با استفاده از تکه‌ای پنبه یا یک گلوله پنبه‌ای، روغن اضافی روی انگشت و ناخن‌هایتان را بردارید تا وقتی به ناخن‌تان لاک می زنید، لاک روی آن بماند.

۶. بیس‌کت

اکنون با استفاده از بیس‌کت، سطح ناخن‌تان را برای زدن لاک آماده کنید. باید طوری بیس‌کت را روی ناخن‌هایتان بمالید که کاملا صاف و بدون هیچ خط و رگه‌ای باشد. بیس‌کت، ناخن‌تان را آبرسانی می‌کند و جلوی خشک و پوسته‌پوسته شدن آن را می‌گیرد. بعد از این بیس‌کت را روی ناخن‌هایتان زدید، ۵ دقیقه صبر کنید تا ناخن‌هایتان کاملا خشک شود.

  • بیس‌کت‌ها معمولا بی‌رنگ هستند، اما برخی از آنها سایه‌هایی از رنگ‌های خنثی دارند که در هر دو حالت مناسب هستند.
  • برخی از بیس‌کت‌ها وقتی خشک می‌شوند، همچنان یک حالت چسبندگی دارند که این کمک می‌کند لاک به‌خوبی روی ناخن بنشیند.

۷. لایه اول لاک ناخن

اکنون بطری لاک ناخن را ۱۰ ثانیه تکان دهید تا رنگ لاک کاملا ترکیب شده و حباب‌های هوا از بین بروند. سپس یک لایه نازک از لاک را روی ناخن‌هایتان بزنید. مراقب باشید تا لاک از لبه‌های ناخن‌تان بیرون نزند.

هر بار که برس لاک را درون لاک داخل بطری فرو می‌برید و بیرون می‌آورید، باید لبه برس را به لبه بطری لاک بکشید تا لاک اضافی از روی برس برداشته شود.

لاک را با دقت یکنواخت و یکدست روی ناخن‌هایتان بمالید. برخی از افراد یک قطره درشت از لاک را روی ناخن خود گذاشته و آن را به اطراف ناخن پخش می‌کنند. این روش صحیح نیست، چراکه نتیجه کار یکنواخت و یکدست نخواهد شد. برای لاک زدن، بهتر است از کنار ناخن، به صورت عمودی شروع کنید و کل ناخن را لاک بزنید. سپس بگذارید لاک خشک شود. در این مرحله رنگ لاک نسبتا روشن است و وقتی لایه دوم لاک را بزنید، تیره‌تر خواهد شد.

  • روند خشک کردن لاک ناخن درست مانند بیس‌کت است. بهترین روش هم خشک شدن لاک ناخن در معرض هواست. اما اگر به دلیلی عجله دارید، می‌توانید از دستگاه لاک‌ ‌خشک‌کن استفاده کنید.

۸. لایه دوم لاک ناخن

وقتی لایه اول لاک ناخن کاملا خشک شد، یک لایه دیگر از لاک به ناخن خود بزنید. با این کار، لاک ناخن پررنگ‌تر و در عین حال صاف‌تر می‌شود. صبر کنید تا رنگ لاک کاملا خشک شود.

۹. تاپ‌کت

اکنون موقع رسیدن استفاده از تاپ‌کت است. همانطور که گفته شد، تاپ‌کت کمک می‌کند تا لاک ناخن‌تان ماندگارتر شود و حداقل تا دو هفته دوام آورد. در عین حال رنگ ناخن‌هایتان را شفاف‌ و صاف‌تر نشان می‌‌دهد. موقع زدن تاپ‌کت خیلی دقت کنید چراکه این آخرین لایه از موادی است که به ناخن‌تان می‌زنید.

۱۰. خشک کردن کامل لاک ناخن

درست است که لاک، بیس و تاپ‌کت نسبتا زود خشک می‌شوند اما معمولا ۱ ساعت لازم است تا لاک کاملا خشک شده و رنگ ناخن‌هایتان محکم باقی بمانند. بنابراین حداقل ۱ ساعت هیچ کاری انجام ندهید. بهتر است سرتان را به یک برنامه تلویزیونی یا پادکست گرم کنید تا ۱ ساعت را بدون کلافگی بگذرانید.

اما قبل از اینکه لاک کاملا خشک شود، خیلی آرام با کمک گوش پاک‌کن، آن بخش‌هایی از لاک‌هایی که بیرون از ناخن‌تان زده است پاک کنید.

۱۱. استفاده دوباره از مرطوب‌کننده کوتیکول

محصولات مربوط به لاک ناخن، ممکن است به ناخن‌ها صدمه زده و موجب زبر و خشن شدن آنها شود. بنابراین بعد از اینکه لاک ناخن‌تان خشک شد، مرطوب‌کننده به ناخن‌هایتان بزنید. کرم را روی ناخن و پوست اطراف ناخن بمالید.

مراحل انجام پدیکور در خانه

 ابتدا تمام لوازم مورد نیاز پدیکور را تهیه کنید و موقع کار پدیکور در دسترس‌تان قرار دهید و طبق روند زیر پدیکور را شروع کنید.

۱. تمیز کردن ناخن

اگر به ناخن‌های پایتان لاک زده‌اید، آنها را مانند تمیز کردن ناخن‌ انگشت‌های دست‌تان تمیز کنید. سپس ناخن‌های پایتان را کوتاه کرده و سوهان بکشید. (فرآیند مرتب کردن ناخن‌های پا هم مانند ناخن‌های انگشتان دست است.)

۲. استفاده از نمک دریا

پوسته‌های روی ناخن‌های پایتان اگر ضخیم هستند و به‌‌راحتی پاک و تمیز نمی‌شوند، پایتان را ۱۰ دقیقه درون محلول آب و نمک دریا بگذارید. بدین‌ترتیب پوست‌های مرده کوتیکول ناخن‌های پایتان نرم شده و آنها را به‌راحتی جدا کنید.

۳. استفاده از سنگ ‌پا

اکنون که کف پایتان هم مانند ناخن‌هایتان، درون آب نمک خیس خورد، می‌توانید پوست‌های مرده روی پاشنه پا یا زیر انگشت شست پایتان را با سنگ پا پاک کنید. بدین‌ترتیب پوست کف پایتان صاف و تمیز می‌شود.

۴. لایه‌برداری

در این مرحله با استفاده از ژل لایه‌برداری، پوست کف و روی پایتان را ژل زده و آن را خوب بمالید. با این کار باقی پوست‌های مرده که نرم شده‌اند از روی پا برداشته می‌شوند و پایتان تمیز و روشن می‌شود. در پایان پاهایتان را بشویید و با حوله خشک کنید.

۵. مرطوب‌کننده و مرتب کردن کوتیکول ناخن

بعد از پایان لایه‌برداری، به پاهایتان کرم مرطوب‌کننده بزنید تا چربی‌هایی که پوست از دست داده است را به آن بازگردانید و پوست پاها خشک و زبر نشود.

  • موقع کرم زدن، پوست مابین انگشتان پاهایتان را فراموش نکنید. این نواحی معمولا موقع کرم زدن از قلم می‌افتند.

بعد از اینکه به ناخن پاهایتان مرطوب‌کننده زدید، کوتیکول‌های صدمه‌دیده ناخن‌ها را درست مانند ناخن‌های دست‌تان مرتب کنید.

۶. بیس‌کت، لاک و تاپ‌کت

اکنون به مراحل زدن بیس‌کت، لاک ناخن و در نهایت تاپ‌کت رسیدیم. این روند را هم باید مانند ناخن‌های انگشتان دست انجام دهید. فقط به دلیل اینکه انگشتان پا به‌راحتی انگشتان دست از هم فاصله نمی‌گیرند، بهتر است از لا‌انگشتی استفاده کنید.

در پایان اگر کناره‌های ناخن‌هایتان رنگی شده‌اند، با استفاده از گوش پاک‌کن، آنها را تمیز کنید و در نهایت به ناخن و پاهایتان کرم مرطوب‌کننده بمالید.

تبریک می‌گوییم شما توانستید، به‌راحتی کار مانیکور و پدیکور را در خانه بی‌دردسر انجام دهید.

مراقبت‌های پس از مانیکور و پدیکور

  •  هرگز ناخن‌هایتان را نجوید. با این کار نوک ناخن‌هایتان رنگ زیبایی را که به آن زده‌اید از دست می‌دهد. می‌توانید دستبند یا النگو به دست کنید و هر وقت کلافه می‌شوید، به‌جای جویدن ناخن‌ها، با دستبند یا النگوی خود بازی کنید.
  • موقع شستشوی لباس و ظرف‌ها حتما از دستکش استفاده کنید. مواد شیمیایی نه‌تنها به پوست دست‌تان صدمه می‌زنند، بلکه رنگ لاک ناخن‌ها را هم ناپایدار کرده و موجب ریختن آنها می‌شوند.
  •  لاک ناخن‌هایتان را بعد از ۲ هفته پاک کنید. هرگز اجازه ندهید بیشتر از این زمان ناخن‌هایتان لاک داشته باشند. چرا که جلوی تنفس ناخن‌ها گرفته می‌شود و آنها پس از مدتی صدمه دیده و تیره می‌شوند.

کلام آخر

امیدواریم با کمک این مقاله، روش‌های صحیح مانیکور و پدیکور در خانه یاد گرفته باشید و بدون مراجعه به سالن‌های زیبایی و با کمترین هزینه مانیکور و پدیکور مورد علاقه خود را انجام دهید. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.