ماندگاری آرایش بر پوست چرب با ۸ راهکار مفید و موثر

ماندگاری آرایش بر پوست چرب با ۸ راهکار مفید و موثر

آرایش پوست‌های چرب که ماندگاری بالایی هم داشته باشد کار سختی است. اگر پوست‌تان چرب است، نگران نباشید. در این مقاله از «میدونی»، راهکارهای ماندگاری آرایش بر پوست چرب را ارائه‌ داده‌ایم که مشکل‌تان را تا حد زیادی حل می‌کند.

استفاده از زیرساز‌های آرایشی (فاندیشن)، کانسیلر، خط‌چشم و رژگونه صبح‌ها واقعا وقت‌گیر است و تلاش و صبوری بسیاری می‌طلبد. به همین دلیل وقتی به ظهر می‌رسید و می‌بینید، آرایش‌تان طراوت صبح را ندارد و بدتر از مواد آرایشی روی صورت‌تان ریخته و پخش شده، ناراحت‌کننده است. تمام افراد با انواع پوست‌، این مشکل را دارند. اما این وضعیت برای افراد دارای پوست چرب عذاب‌آورترست. مواد آرایشی روی پوست این افراد دوام چندانی ندارند، مگراینکه آرایش خود را به‌درستی و مناسب نوع پوست‌شان انجام دهند.

برای آرایش پوست‌های چرب باید به چند نکته مهم توجه کرد. در واقع از نحوه آرایش گرفته تا محصولات آرایشی برای پوست‌های چرب، موضوعاتی‌اند که باید آنها را در نظر گرفت. محصولات آرایشی مانند جاذب‌های چربی، مات‌کننده‌ها و دیگر محصولاتی که بدون چربی و همچنین بادوام هستند، مناسب پوست‌های چرب است. این محصولات معمولا چربی پوست را کنترل کرده و از براقی ناخواسته پوست پیشگیری می‌کنند.

اگر پوست چربی دارید، راهکارهای زیر را موقع آرایش صورت‌تان در نظر بگیرید:

۱. استفاده از پرایمر پیش از آرایش را فراموش نکنید

همیشه پیش از هر آرایشی از پرایمر استفاده کنید. اگر پوست‌تان چرب است، پرایمر کمک می‌کند که هر آرایشی که روی صورت دارید، ثابت و بدون تغییر بماند. باید تمام قسمت‌های صورت‌تان که معمولا چرب است (ناحیه T: پیشانی، بینی و چانه) را با استفاده از نوعی پرایمر ضدچربی و ضدبراقی پوست کاملا پر کنید. ابتدا صورت‌تان را کاملا بشویید و تمیز کنید، سپس از پرایمر استفاده کنید. پرایمرها معمولا کرم‌پودرها، پنکیک یا هر کرم آرایشی زیرساز هستند که افراد دارای پوست چرب بهتر است اول از همه از این لوازم آرایشی استفاده کنند.

نکته:

اگر پوست‌تان چرب است، پیش از شروع آرایش بهتر است زمانی را به لایه‌برداری پوست و پاکسازی آن اختصاص دهید. همچنین پوست‌های چرب هم باید به‌خوبی آبرسانی شوند. در غیراینصورت، غدد چربی روی پوست، برای جبران کم‌آبی پوست، بیش از حد چربی تولید می‌کند.

۲. پرایمر چشم استفاده کنید

برای اینکه آرایش چشم‌هایتان بهم نریزد، هرگز روی پلک‌هایتان کانسیلر نزنید. این کاری است که بیشتر افراد مبتلا به تیرگی یا پف زیر چشم انجام می‌دهند. به‌جای این کار، از پرایمرهای مخصوص پلک چشم استفاده کنید. با این کار درست مانند این است که بومی برای زدن سایه و خط‌چشم آماده می‌کنید. بدین‌ترتیب پرایمر استفاده شده زیر آرایش چشم‌تان، چربی‌های اضافی را دایم به خود جذب می‌کند و آرایش‌تان تمام روز یا شب باطراوت باقی می‌ماند.

۳. از زدن پودر زیاد به صورتتان جدا بپرهیزید

برخی از افراد تصور می‌کنند زدن پودر زیاد روی صورت خوب و مناسب است. اما زیاده‌روی در زدن پودر باعث می‌شود که منافذ پوست‌تان چربی بیشتری تولید کند و نتیجه کار معکوس شود. پودر فقط روی آن قسمت از صورت‌تان که براق است، بزنید.

از پودر شفاف مات‌کننده استفاده کنید تا درخشندگی قسمت‌های براق پوست‌تان را کاهش دهد. اگر بیش از اندازه به صورت‌تان پودر زدید، با استفاده از اسفنج آرایشی، پودرهای اضافی را پاک کنید.

۴. از کاغذ خشک‌کن استفاده کنید

مهم نیست که صبح پس از آرایش، صورت‌تان چقدر خوب و بدون نقص به‌نظر می‌رسد. اگر پوست چربی دارید، مطمئن باشید به نیمه‌های روز که برسید، برخی از نقاط پوست‌تان براق می‌شود. کاغذ خشک‌کن، یکی از بهترین لوازمی است که در این موقع به داد‌تان می‌رسد. کاغذ را روی نقاطی که به دلیل چرب بودن زیاد براق شده است قرار دهید تا چربی اضافی پوست‌تان جذب آن شود. البته می‌توانید به‌جای کاغذ خشک‌کن، کمی پودر به صورت بزنید تا چربی‌های اضافی را به خود جذب کند.

موقع استفاده از کاغذ خشک‌کن، هرگز آن را روی آرایش صورت نکشید. زیرا ممکن است آرایش‌تان را محو کند. به‌جای این کار کاغذ را روی نقاط چرب و براق پوست فشار دهید. چند بار این کار را انجام دهید تا چربی‌های اضافی صورت‌تان پاک شوند.

۵. از محصولات بدون چربی استفاده کنید

از آنجایی‌که پوست چرب به‌طور طبیعی بیش از حد چربی تولید می‌کند، پس محصولاتی بخرید که فاقد چربی باشند. به‌ویژه زیرسازها و رژگونه‌ها حتما باید بدون چربی باشند. درضمن مراقب باشید این محصولات علاوه‌بر نداشتن چربی، غیرکومدوژنیک هم باشند. مواد آرایشی غیرکومدوژنیک منافذ باز پوست‌تان را مسدود نمی‌کند و در نتیجه صورت‌تان به جوش‌های سرسیاه مبتلا نمی‌شود.

همچنین از پاک‌کننده‌ها و تونرهای حاوی اسید گلیکولیک استفاده کنید تا از چربی‌های اضافی کاسته شود. یکی دیگر از اسیدهای مفید اسیدسالیسیلیک است. این اسید می‌تواند به منافذ پوست نفوذ کرده و آلودگی‌ها  و چربی‌های جمع‌شده در آن نواحی را پاک کند. از اسیدسالیسیلیک برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود.

۶.  از لوازم آرایش ۲۴ساعته استفاده کنید

آب و چربی، هر دو برای آرایش مضرند و موجب ریختن و پخش شدن آرایش روی صورت می‌شوند. به همین دلیل برای آرایش چشم‌ها، حتما از محصولات ۲۴ساعته ضد‌آب استفاده کنید. می‌توانید بعد از اینکه روی پلک‌تان پرایمر زدید، سایه چشم و در نهایت خط‌چشم ضد‌آب بزنید.

۷. از مواد آرایشی سبک استفاده کنید

استفاده از کرم‌های ضدچروک و سنگین فقط برای زمانی‌که به رختخواب می‌روید، مناسب است. اما موقعی که قصد آرایش دارید، از کرم‌های مرطوب‌کننده سبک‌تر و فاقد چربی استفاده کنید تا بدون اینکه پوست‌تان را چرب کند، آن را مرطوب نگهدارد. سرم آبرسان پوست هم انتخاب خوبی است. این سرم‌ها معمولا سبک‌تر از محصولات دیگر هستند. درضمن پوست نرم و کمی صاف برای آرایش و ماندگاری آن خوب است اما آن را نباید بیش از حد صاف و لیز کنید که نتیجه عکس می‌دهد.

همچنین کرم ضد‌آفتاب را هم فراموش نکنید. این کرم هم باید از نوع بدون چربی باشد. وقتی کرم ضد‌آفتاب به صورت‌تان زدید، یک کاغذ خشک‌کن روی صورت‌تان بگذارید و با ملایمت روی آن فشار دهید. بدین‌ترتیب مواد اضافی را از روی صورت‌تان پاک می‌کنید. پس از آن آرایش صورت‌تان را شروع کنید.

۸.  چربی اضافی پوستتان را بگیرید

یکی از روش‌های بهبود پوست چرب، استفاده از ماسک‌های درمانی است. هفته‌ای یک یا دو بار ماسک از خاک چینی (کائلین) یا خاک ارمنی (بنتونیت) به صورت‌تان بزنید. این ماسک‌ها برای درمان پوست‌های چرب عالی‌اند و همانطور که چربی‌ها و آلودگی‌ها را از روی صورت پاک می‌کنند، پوست را هم آرام می‌کنند. وقتی از ماسک استفاده می‌کنید، آن را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت نگهدارید و بعد از آن صورت‌تان را با آب ولرم بشویید.

کلام آخر

با توجه به راهکارهای ماندگاری آرایش بر پوست چرب که در این مقاله آورده شده است، می‌توانید از آرایش خوب و بادوامی بهره‌مند شوید. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 14 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.