فیس واش چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

فیس واش چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

داشتن پوستی بدون لک، صاف و درخشان آرزوی همه است و برای اینکه بتوانیم چنین پوست بی‌عیب و نقصی داشته باشیم، باید هر روز از پوست‌مان مراقبت کنیم و شستشوی صورت یکی از اولین گام‌های مراقبت از پوست است. در این مقاله از «میدونی»، قصد داریم بگوییم «فیس واش چیست» و چرا باید از آن استفاده کنیم.

فیس‌ واش چیست؟

فیس‌ واش (شستشودهنده صورت) محصولاتی مخصوص شستشو و  تمیز کردن پوست صورت از آلودگی، عرق، چربی‌های اضافی، باکتری‌ها، سلول‌های مرده پوست و آرایش است. تمیز کردن سریع آلودگی‌های پوست صورت، یکی از بهترین روش‌های مراقبت از پوست در برابر تیرگی، جوش و مشکلات پوستی است.

انواع فیس‌واش را بشناسید

انواع متفاوتی از شستشودهنده‌های صورت در بازار وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم‌:

۱. ژل‌های شستشودهنده

اگر صورت‌تان بسیار چرب است و به‌طبع در تابستان‌ها چرب‌تر هم می‌شود، بهترین فیس واش برای شما، نوع ژل آن است. ژل‌های فیس واش، سبوم و چربی اضافی را از منافذ پوست‌تان بیرون کشیده و کاملا پاک می‌کنند. این نوع فیس‌ واش‌ها بهترین شوینده‌های صورت افرادی‌اند که مستعد ابتلا به آکنه و چربی هستند. این نوع شوینده صورت نه‌تنها پوست را تمیز می‌کند بلکه موجب سفتی بافت‌های پوست هم می‌شود.

البته اگر می‌خواهید همیشه صورتی صاف و شفاف داشته باشید، در کنار استفاده از فیس واش، تغذیه مناسب، خواب خوب، ورزش منظم و به‌طور کلی سبک زندگی سالم را انتخاب کنید.

انواع ژل شست‌وشوی صورت

۲. فوم شستشودهنده صورت

فوم‌های فیس واش تجربه لذت‌بخش کف صابون را به شما می‌دهند. این فوم‌ها با کمک کف صابونی که ایجاد می‌کنند به اعماق منافذ پوست‌تان  رسوخ کرده و پاکسازی عمیقی انجام می‌دهند و موجب تمیزی، درخشندگی و شادابی پوست‌تان می‌شوند.

این نوع فیس واش بهترین شستشودهنده برای صورت‌های چرب و مستعد آکنه است. درضمن با استفاده از این فیس واش می‌توانید آرایش و کرم‌پودر روی صورت‌تان را تمیز کنید.

انواع فوم شست‌شوی صورت اینجاست

۳. کرم شستشودهنده صورت

کرم‌های شستشودهنده معمولا ساختار غلیظی دارند و حاوی مرطوب‌کننده‌هایی چون شیر یا عسل هستند. به همین دلیل گاهی به این نوع فیس واش، شستشودهنده شیری هم گفته می‌شود. این فیس‌ واش علاوه‌بر تمیز کردن پوست‌تان، آن را مرطوب هم می‌کند.

این محصول انتخابی عالی برای افرادی است که پوستی خشک یا حساس دارند. البته اگر صورت‌تان را با این نوع فیس واش به‌درستی نشویید، احتمال اینکه منافذ پوست‌تان بسته و پر از باکتری شود، بسیار زیاد است. بنابراین موقع تمیز کردن صورت‌تان، صبر کنید تا کرم به خورد پوست‌تان برود و ۱ تا ۲ دقیقه بعد از آن، صورت‌تان را با آب بشویید.

۴. شستشودهنده‌های صورت با پایه روغنی

این نوع فیس واش مناسب انواع پوست، به‌ویژه افرادی که پوست چرب دارند، است. این نوع شستشودهنده صورت علاوه‌بر تمیز و مرطوب کردن پوست صورت‌تان، جلوی تولید چربی بیشتر را می‌گیرد. این نوع محصول برای مهار کردن جوش و آکنه هم عالی است. پوست‌های بسیار خشک، یا پوست‌هایی که به دلیل استفاده از محصولات بر پایه الکل، چربی طبیعی خود را از دست داده‌اند، برای جبران این وضعیت، بیش از حد لزوم چربی تولید می‌کنند که در نتیجه آن، فرد به آکنه و جوش هم مبتلا می‌شود.

فیس واش‌های روغنی با ملایمت و بدون صدمه رساندن به پوست، آلودگی‌ها و همچنین مواد آرایشی روی صورت را تمیز می‌کنند.

۵. شستشودهنده صورت میسلار واتر

این نوع فیس واش، که نام خود را از میسل (micelle) گرفته است، پوست را مرطوب و پرآب می‌کند و در همان حال سورفکتانت‌های موجود در آن، آلودگی‌های روی پوست را از بین می‌برند. این نوع فیس واش، بهترین شوینده برای پاک کردن آرایش و مناسب انواع پوست است. افرادی که پوست بسیار حساسی دارند، می‌توانند به جای محصولات بر پایه الکل یا دارای خوشبوکننده، از این فیس واش استفاده کنند.

انواع میسلارواتر اینجاست

۶. شستشودهنده رسی

فیس واش‌های رسی، بهترین محصول برای پاک کردن آلودگی‌های پوست هستند. رس خواص پاک‌کنندگی دارد. این نوع فیس واش‌ها تمام روغن‌های اضافی و سموم را از منافذ پوست بیرون کشیده و صورت را کاملا تمیز می‌کنند. به همین دلیل این نوع فیس واش، محصولی عالی برای پوست‌های چرب یا مختلط است. البته بعد از استفاده از این محصول حتما از یک مرطوب‌کننده بدون چربی است.

مرطوب‌کننده‌های بدون چربی را ببینید

فیس واش مناسب انواع پوست دقیقا کدامند؟

موقع انتخاب محصولات شستشودهنده صورت، باید به نوع پوست‌تان توجه کنید و با توجه به آن مناسب‌ترین محصول فیس واش را تهیه کنید.

فیش واش مناسب پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید باید از فیس واش‌های ملایم که حاوی مرطوب‌کننده و اسیدهای چرب به صورت روغن است، استفاده کنید. موقع انتخاب فیس واش، دنبال موادی چون وازلین، لانولین و روغن معدنی باشید. این نوع شستشودهنده نه‌تنها پوست‌تان را تمیز می‌کند، بلکه لایه‌ای نازک از مرطوب‌کننده روی پوست تشکیل می‌دهد.

درضمن شستشودهنده‌ای بخرید که عاری از مواد حساسیت‌زا، رایحه، مواد شیمیایی مضر یا الکل باشد.  همچنین باید مراقب باشید فیس واش‌های حاوی صابون‌ها ضدباکتری که لایه‌بردارهایی مانند اسید سالیسیلیک یا گلیکولیک دارند استفاده نکنید، چراکه پوست‌تان را بیش از پیش خشک می‌کنند.

فیس واش مناسب پوست‌های چرب

بهترین شستشودهنده برای پوست‌های چرب، آنهایی هستند که موادی چون آلوئه‌ورا یا روغن درخت چای دارند. این مواد ملایم هستند و موجب تولید متعادل چربی در پوست و همچنین شفافیت آن می‌شوند. البته پس از استفاده از فیس واش نباید در پوست‌تان احساس خشکی و جمع‌شدگی کنید.

از پاک‌کننده‌هایی که حاوی روغن یا الکل هستند اجتناب کنید، زیرا موجب افزایش چربی پوست‌تان می‌شوند. همچنین اگر مستعد ابتلا به جوش هستید، صورت‌تان را روزی دو بار با نوعی فیس واش که حاوی اسید سالیسیلیک است بشویید. این اسید می‌تواند منافذ پوست‌تان را باز و چربی‌های اضافه را پاک کند.

فیس واش مناسب پوست‌های حساس یا مختلط

برای پوست‌های حساس و مختلط باید از فیس واش‌های بسیار ملایم استفاده کرد. در ضمن شستشو دهنده‌هایی انتخاب کنید که فاقد رایحه، مواد حساسیت‌زا، پارابن و صابون باشند. وجود این مواد، پوست‌های حساس را تحریک می‌کند. بهترین نوع فیس واش برای این نوع پوست، میسلارواترها هستند.

تعداد دفعات شستشوی صورت در روز چقدر باید باشد؟

در مبحث شستشوی صورت، به‌طورکلی متخصصان پوست معتقدند، بهتر است روزی دوبار، صبح و شب، صورت خود را با فیس واش بشوییم. اما افرادی که پوست خشک دارند، فقط یکبار در روز صورت خود را بشویند. اما ممکن است برخی از افراد حوصله شستشوی دو بار در روز صورت خود را نداشته باشند. بنابراین این افراد بهتر است صورت خود را فقط شب‌ها بشویند و آلودگی، چربی‌ها و مواد آرایشی به جا مانده روی صورت خود را پاک کنند.

البته متخصصان پوست، تعداد دفعات شستشوی صورت را بر اساس نوع پوست هم طبقه‌بندی کرده‌اند که در ادامه آنها را شرح داده‌ایم:

پوست‌های خشک و حساس

اگر پوست حساس یا خشکی دارید، دو بار در روز شستشوی صورت ممکن است به پوست‌تان بیشتر صدمه بزند. بهتر است شب‌ها با استفاده از فیس واشی ملایم صورت‌تان را تمیز کنید و صبح‌ها فقط با آب گرم آن را بشویید.

پوست‌های چرب و مستعد آکنه

افراد دارای پوست چرب، معمولا چند بار در روز صورت‌شان را می‌شویند و این روش، صحیح نیست. در واقع اگر پوست چربی دارید، لازم نیست بیش از دو بار در روز پوست‌تان را بشویید. در غیراینصورت ممکن است پوست‌تان بیش از حد خشک شود.

پوست‌های مختلط

اگر پوست مختلطی دارید، می‌توانید با استفاده از فیس واشی با فرمول ملایم، روزی دوبار صورت‌تان را بشویید.

پوست‌های آرایش‌شده

افرادی که آرایش می‌کنند، اگر صورت‌شان را مرتب تمیز نکنند، منافذ پوست‌شان پر از آلودگی شده و بسته می‌شوند و بدین‌ترتیب صورت‌شان پر از جوش می‌شود. بنابراین اگر آرایش می‌کنید، دو بار در شبانه‌روز باید صورت‌تان را بشویید. شب‌ها باید صورت‌تان را با استفاده از فیس‌ واش، از آرایش کاملا پاک و تمیز کنید و صبح روز بعد هم صورت‌تان را به همین ترتیب بشویید.

پس از ورزش

بعد از هر نوع فعالیتی که باعث شود بسیار عرق کنید، لازم است صورت‌تان را بشویید. بنابراین پس از ورزش با استفاده از فیس واش صورت‌تان را کاملا تمیز کنید.

تفاوت بین فیس واش و پاک‌کننده‌ها چیست؟

فیس‌واش‌ها و پاک‌کننده‌ها، هر دو برای تمیز کردن پوست صورت از آلودگی‌ها تولید شده‌اند. با این حال بین این دو نوع محصول تفاوت‌هایی وجود دارد:

پاک‌کننده‌ها، محصولاتی ملایم هستند که چربی‌ها و آلودگی‌های روی پوست را از بین برده و در همان حال پوست‌تان را مرطوب می‌کنند. به همین دلیل این محصولات برای پوست‌های خشک و حساس ایده‌آل هستند. همچنین این محصولات کف نمی‌کنند.

از طرفی فیس واش‌ها بیشتر شبیه صابون و ژل‌های حمام هستند و موقع استفاده از آنها کف می‌کنند. این محصولات بسیار قوی‌تر از پاک‌کننده‌ها بوده و پوست را به‌طور عمیق پاکسازی می‌کنند. اگرچه فیس واش‌ها برای انواع پوست کاربرد دارند، آنها بهترین محصول برای پاک کردن پوست‌های چرب و مستعد آکنه‌اند.  ژل و فوم رایج‌ترین انواع فیس واش‌ها هستند.

روش استفاده از فیس واش‌ها چیست؟

هر روز باید صورت شستشو داده شود تا پوست تمیز و شفاف باقی بماند.

موقع استفاده از فیس واش، به‌صورت زیر عمل کنید:

۱. هنگام شستشوی صورت از آب ولرم استفاده کنید. آب گرم یا داغ، موجب خشکی بیش از حد پوست‌تان می‌شود.

۲. از مواد فیس واش کمی روی صورت‌تان بگذارید و با نوک انگشتان‌تان به‌صورت حرکات مدور فیس واش را حرکت دهید. حرکت ملایم و مدور روی پوست موجب جذب آلودگی‌ها و چربی اضافی به فیس واش و تمیز شدن پوست می‌شود.

۳. وقتی فیس واش را روی صورت گذاشتید، حدود ۱ دقیقه آن را روی پوست‌تان ماساژ دهید و مراقب باشید تمام صورت‌تان و البته گرد‌ن‌تان را پوشش دهد.

۴. پس از اتمام کار، کل صورت‌تان را آبکشی کنید. مراقب باشید صورت‌تان کاملا از مواد فیس واش پاک شود، در غیر اینصورت، آلودگی‌ها و چربی روی پوست‌تان باقی می‌ماند و موجب قرمزی و تحریک پوست می‌شود.

۵. بعد از اینکه صورت‌تان را شستید، به جای استفاده از حوله و کشیدن آن روی پوست، با ضربات ملایم و آهسته، صورت‌تان را خشک کنید. کشیدن حوله روی پوست بعد از استفاده از فیس واش، به پوست صدمه می‌زند.

طرز تهیه یک نمونه فیس واش خانگی

در این قسمت طرز تهیه فیس واش با صابون زیتون را برایتان شرح داده‌ایم. اگر به دلیلی فرصت خرید فیس واش از بازار ندارید، می‌توانید این نوع فیس واش را در منزل آماده کنید.

مواد لازم

  • یک‌چهارم فنجان صابون مایع زیتون (بدون رنگ و بو)؛
  • یک‌چهارم فنجان چای بابونه؛
  • یک‌چهارم فنجان عسل؛
  • سه‌چهارم قاشق چایخوری روغن؛
  • ۸ قطره اسانس دلخواه (اختیاری)؛
  • چند قطره روغن ویتامین E (اختیاری).

طرز تهیه

  • ابتدا یک بطری کوچک و تمیز مناسب ذخیره فیس واش آماده کنید.
  • صابون مایع زیتون  را درون بطری بریزید. مراقب باشید صابون بدون رنگ و بو باشد تا پوست‌تان دچار حساسیت نشود.
  • در این مرحله چای بابونه را به صابون اضافه کنید. بابونه خواص ضدالتهاب دارد و از قرمزی پوست می‌کاهد. پیش از اینکه چای بابونه را به مواد اضافه کنید، باید بگذارید چای کاملا خنک شود.
  •  اگر می‌خواهید فیس واش‌تان ویژگی مرطوب‌کنندگی هم داشته باشد، عسل را به آن اضافه کنید.
  • اکنون روغن طبیعی مانند آووکادو، نارگیل، دانه انگور، فندق، جوجوبا، روغن زیتون، روغن گل آفتابگردان یا بادام شیرین به مواد اضافه کنید.
  • در این مرحله به مواد فیس واش، اسانس دلخواه‌تان را اضافه کنید. در نتیجه هر زمان صورت‌تان را بشویید، خوشبو هم می‌شوید. چند پیشنهاد برای اسانس:

۱. برای پوست‌های چرب، اسانس درخت چای، ترنج، شمعدانی یا علف لیمو مناسب است.

۲. برای پوست‌های خشک، اسانس بابونه، اسطوخودوس، گل رز یا چوب صندل ایده‌آل است.

۳. برای پوست‌های سالخورده، اسانس شمعدانی، یاس یا اسطوخودوس خوب است.

توجه:

پیش از استفاده از اسانس مطمئن باشید که به آن حساسیت نداشته باشید. برای اطمینان، کمی از اسانس را قسمت داخلی آرنج‌تان بریزید و چند ساعت صبر کنید. اگر پوست‌تان دچار سوزش یا جوش نشد، به آن اسانس حساسیت ندارید.

  • در مرحله آخر، ویتامین روغن E را به مواد اضافه کنید. سپس در بطری را بسته و آن را تکان دهید تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند.

فیس واش خانگی‌تان آماده است. البته فیس واش‌های خانگی را باید در یخچال نگهدارید تا خراب نشوند.

انواع مدل‌های فیس‌واش اینجاست

کلام آخر

با استفاده از فیس واش می‌توانید به‌راحتی آلودگی‌های پوست صورت‌تان را برطرف کنید. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.