فواید یخ برای پوست صورت؛ روش‌های استفاده و عوارض احتمالی

فواید یخ برای پوست صورت؛ روش‌های استفاده و عوارض احتمالی

استفاده از یخ برای بدن با هدف سلامتی، سرمادرمانی یا کرایوتراپی نامیده می‌شود. این یک روش درمانی برای بیماران است. اما آیا این روش برای پوست صورت هم مفید است؟ در این مقاله از «میدونی»، از فواید یخ برای پوست صورت گفته‌ایم.

سرمادرمانی چیست؟

دهه‌هاست که از یخ برای درمان بیماری‌هایی چون سالک، دردهای بعد از عمل جراحی در پرتودرمانی، بواسیر، یبوست و چربی‌های اضافی بدن استفاده می‌شود. یخ برای بهبود آثار کوفتگی‌ها عالی است. با استفاده از یخ می‌توان:

  • از درد کاست. زیرا یخ فعالیت عصب‌ها را به‌طور موقت کم می‌کند؛
  • از تورم کاست. زیرا یخ از جریان خون می‌کاهد؛
  • و در نهایت یخ با افزایش سرعت درمان بافت‌های نرم، جراحت‌ها را سریع‌تر درمان می‌کند.

فواید یخ برای پوست صورت چیست؟

استفاده از یخ برای پوست صورت و بهبود وضعیت آن،نوعی درمان خانگی معروف است که مدت‌های مدیدی است از آن استفاده می‌شود. در واقع این نوع درمان، تکنیک جدیدی نیست. گرمای تابستان برای پوست فاجعه است؛ چراکه آب و هوای داغ و عرق‌ فراوان بدن به پوست صدمه می‌زند و یخ در اینجا به کمک پوست می‌آید.

طرفداران استفاده از یخ برای پوست معتقدند، یخ فواید زیر را برای پوست دارد:

  • از بین بردن پف پوست، به‌ويژه نواحی زیر چشم؛
  • کاهش مقدار چربی پوست؛
  • کاهش تعداد آکنه‌ها؛
  • برطرف کردن آفتاب‌سوختگی؛
  • کاهش تورم و التهاب، از جمله جوش‌ها و محل نیش حشرات؛
  • کاهش علائم پیری، مانند چین و چروک‌ها؛
  • افزایش درخشندگی سالم و زیبای پوست.

البته تمام ادعاهای فواید یخ برای صورت بنابر تجربه مطرح شده‌اند و هنوز تحقیقات علمی و جامعی برای آنها انجام نشده است. اما سرمادرمانی برای بهبود بیماری‌ها، سال‌هاست طبق اصول و زیر نظر متخصص انجام می‌شود.

روش استفاده از یخ برای ماساژ صورت

برای استفاده از یخ روی صورت باید ابتدا قالب‌های کوچک یخ را درون پارچه پنبه‌ای نرمی بگذارید و سپس با ملایمت با استفاده از بسته یخ، صورت‌تان را ۱ تا ۲ دقیقه ماساژ دهید. حرکات دست‌تان باید دایره‌ای شکل باشد. این ماساژ را می‌توانید چند بار در روز تکرار کنید و تمام نواحی صورت‌تان، از جمله، خط فک، چانه، لب‌ها، بینی، گونه‌ها و پیشانی‌تان را با یخ ماساژ دهید. البته گردن‌تان را هم فراموش نکنید.

ماساژ یخ، گردش خون در صورت را بهبود بخشیده و پوست صورت درخشان می‌شود.

یخ‌درمانی برای درمان مشکلات پوست

آب تصفیه‌شده همیشه برای پوست‌مان مفید بوده و در عین حال تمام مواد سمی را از بد‌ن‌مان بیرون می‌کند. این فواید دقیقا در مورد قالب‌های یخ آب هم صدق می‌کند و یخ می‌تواند پوست‌مان را پاکسازی کند. همانطور که به‌طور مختصر گفته شد، یخ با روش‌های زیر به پوست فایده می‌رساند:

۱. درمان و پیشگیری از ابتلا به آکنه

یخ با آرام کردن و کاهش التهاب‌های پوستی و کوچک کردن اندازه منافذ پوست، آکنه را درمان و از ابتلا به آن پیشگیری می‌کند. درضمن یخ جلوی تولید سبوم (چربی) اضافی را که دلیل اصلی تولید آکنه است می‌گیرد.

۲. یخ، عامل درخشش پوست

همه ما به داشتن پوستی شفاف و درخشان علاقه‌مند هستیم و با استفاده از محصولات گرانقیمت می‌خواهیم به این خواسته‌مان برسیم. اما این کار را می‌توان خیلی ساده، با استفاده از یخ انجام داد. یخ گردش خون را بهبود می‌بخشد که در نتیجه آن پوست روشن‌تر می‌شود. همچنین یخ می‌تواند مقدار اکسیژن در پوست را افزایش داده و بدین‌ترتیب مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری پوست را تامین کند.

۳. درمان حلقه‌های تیره دور چشم

استفاده از ماساژ یخ برای زیر چشم، درمانی عالی برای برطرف کردن حلقه‌‌های تیره دور چشم است. می‌توانید موقع درست کردن قالب‌های یخ، کمی گلاب جوشیده و آب خیار هم به آن اضافه کنید. قالب‌های یخی را که از این مواد آماده کرده‌اید روی نواحی تیره چشم‌هایتان بگذارید. البته این روش درمانی خیلی سریع جواب نمی‌دهد. باید این روش درمانی را چند روز پی‌درپی انجام دهید.

۴. کاهش پف زیر چشم

پف زیر چشم دلایل متعددی دارد، اما رایج‌ترین آن کمبود خواب و خستگی چشم‌هاست. یخ می‌تواند از تورم و بخش متورم زیر چشم‌ها با سرعت بکاهد. در ضمن موقع استفاده از قالب‌های یخ می‌توانید کمی قهوه بدون شکر هم به یخ اضافه کنید و سرعت درمان پف زیر چشم را بسیار بیشتر کنید.

۵. کاهش علائم پیری

هیچ کس دوست ندارد چین و چروک –که نشانه پیری است- روی صورت خود داشته باشد. اگرچه نمی‌توان روند پیری را متوقف یا معکوس کرد، می‌توان تاحدی آن را کنترل کرد. ماساژ یخ روی پوست، بهترین روش برای کاهش چین و چروک و کاهش علائم پیری است. یخ گردش خون در پوست را بهبود بخشیده و به سفت و محکم شدن منافذ پوست کمک می‌کند.

۶. کاهش التهاب

اگر پوست‌تان به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، حساسیت، جوش یا حتی آکنه کیستیک پایدار، خارش‌دار و ملتهب است، یخ‌درمانی می‌تواند به کمک‌تان بیاید. یخ را روی بخش صدمه‌دیده پوست‌تان قرار دهید تا از التهاب پوست کاسته و آن را آرام کند. در واقع استفاده از یخ، روشی عالی برای منقبض کردن رگ‌های خونی و برطرف کردن التهاب در کوتاه‌ترین زمان است.

۷. لایه‌برداری پوست

یخ بهترین لایه‌بردار طبیعی است که می‌تواند به‌ سرعت شما را به نتیجه دلخواه در لایه‌برداری پوست برساند. برای ماساژ صورت با یخ، بهتر است قالب‌های یخ را با شیر درست کنید. شیر حاوی اسیدلاکتیک است و می‌تواند سلول‌های مرده پوست را پاکسازی کند و قطعات یخ موجب درخشش طبیعی پوست‌تان می‌شود.

۸. بهتر کردن جذب محصولات مراقبتی به پوست

ماساژ صورت با یخ به دلیل تنگ کردن مویرگ‌های صورت می‌تواند جذب محصولات مراقبت از پوست را افزایش دهد. این محصولات می‌توانند خیلی آسان‌تر به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کنند.

۹. ماندگاری آرایش روی پوست صورت

 بیشتر کشورهای غربی به دنبال یادگیری ترفند‌های کره‌‌ای‌ها برای زیبایی پوست‌شان هستند. کره‌ای‌ها برای آرایش صورت‌شان، ابتدا پوست صورت خود را ۳ تا ۴ دقیقه با یخ ماساژ می‌دهند، سپس آرایش می‌کنند. این روش باعث می‌شود، آرایش به خوبی روی صورت‌شان بنشیند و دوام بیشتری داشته باشد.

جایگزین‌های قالب‌های یخ آب

به جای استفاده از قالب‌های آب یخ می‌توانید از آب گیاهان مختلف که مناسب پوست‌تان هستند، استفاده کنید:

  • قالب یخ آلوئه‌ورا: ژل برگ‌های تازه آلوئه‌ورا را درون قالب‌های یخ بریزید و در فریزر بگذارید تا یخ بزنند. سپس از قالب‌های یخ آلوئه‌ورا استفاده کنید. آلوئه‌ورا محصولی عالی برای مراقبت از پوست است و می‌تواند پوست‌تان را شاداب و لطیف کند.
  • قالب یخ چای سبز: دمنوش چای سبز را بعد از اینکه خنک شد، درون قالب‌های یخ ریخته و در فریزر بگذارید تا یخ بزند و سپس از آنها برای ماساژ صورت‌تان استفاده کنید. چی سبز ضدباکتری است و خواص ضدویروسی دارد و یخ‌شده آن برای پوست بسیار مفید است.

عوارض یخ‌درمانی برای پوست چیست؟

ماساژ صورت با یخ برای بیشتر مردم مفید است اما آن دسته از افرادی که دچار مشکلات پوستی خاصی هستند نباید از این روش استفاده کنند و یخ‌ وضعیت پوست‌شان را بدتر می‌‌کند.

  • افراد دارای پوست نازک یا بسیار حساس: تحریک‌پذیری و قرمزی پوست این افراد که نازک و حساس است، با به‌کارگیری یخ، بدتر می‌شود.
  • افراد مبتلا به رگ عنکبوتی: افرادی هم که دچار پارگی مویرگی یا رگ‌های عنکبوتی هستند نباید از این روش درمانی استفاده کنند. یخ وضعیت رگ‌هایشان را بدتر می‌کند.
  • افراد تحت درمان‌های زیبایی: افرادی که به‌تازگی تحت جراحی‌های زیبایی، لیزر، لایه‌برداری و دیگر فرایندهای زیبایی پوست قرار گرفته‌اند نباید از یخ‌درمانی استفاده کنند. آنها باید به پوست‌شان فرصت دهند، روند بهبودی را به‌طور طبیعی طی کند.

تعداد دفعات استفاده از یخ برای پوست صورت

استفاده از یخ برای پوست صورت، ترفندی کوچک و ساده برای بهبود مشکلات پوستی است اما راه‌حل یا درمان مشکلات پوستی مزمن مانند آکنه، پف زیر چشم ناشی از ژنتیک، چین‌وچروک‌ها و دیگر مشکلات نیست. بنابراین نباید از این روش بیش از یکبار در روز استفاده کنید. یخ صرفا روشی موقت برای بیدار و فعال کردن پوست، پس از یک شب طولانی یا یک روز سخت است.

کلام آخر

اگرچه فواید یخ برای صورت اثبات شده است اما باید در کنار این ترفندهای کوچک درمانی، به پیشگیری و پیروی از سبک زندگی سالم، از جمله تغذیه مناسب، نوشیدن آب کافی و خواب شبانه خوب اهمیت بدهید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.