فشن آیکون چیست؟ معروف‌ترین فشن آیکون‌های پنجاه سال اخیر جهان

فشن آیکون چیست؟ معروف‌ترین فشن آیکون‌های پنجاه سال اخیر جهان

هر دهه‌ای آدم‌های خودش را دارد. افرادی که مد را به زبان خودشان تعریف می‌کنند. چشم میلیون‌ها نفر به آنهاست و نام‌شان در دنیای مد باقی می‌ماند. آنها می‌دانند فشن آیکون چیست و ماندگار می‌شوند. با چند نفر از این افراد تاثیرگذار آشنا شویم و ببینیم فشن آیکون چیست.

بعضی از مدل‌ها در دنیای مد بسیار شناخته شده هستند، اما فشن آیکون به‌حساب نمی‌آیند. آنها در حوزه‌‌ کاری خودشان معروف هستند. پس فشن آیکون چیست؟

وقتی از فشن‌ آیکون حرف می‌زنیم، از تاثیرگذاری استایل این افراد بر میلیون‌ها نفر حرف می‌زنیم؛ از کسانی مثل استیو مک کویین، مرلین مونرو و ریحانا. فشن آیکون همان کسی‌ است که افراد زیادی در کشورهای مختلف دنیا تلاش می‌کنند از استایل او کپی بردارند. خیلی‌ها آنها را می‌شناسند و سلیقه‌شان را در انتخاب لباس و اکسسوری تحسین می‌کنند. آنها وزنه‌ مهمی در دنیای مد هستند. در این نوشته از میدونی نگاهی داریم به اولین فشن‌ آیکون‌ها و همچنین کسانی که در ۵۰ سال گذشته در دنیای مد و استایل درخشیده‌اند.

نخستین فشن‌ آیکون‌هایی که نام‌شان باقی‌ مانده چه کسانی بودند؟

ملکه الیزابت در ۱۵۳۳ تا ۱۶۰۳ زندگی کرد. تاریخی که خیلی دور به‌نظرمان می‌رسد. اما می‌توانیم بگوییم یکی از تاثیرگذارترین افراد در دنیای مد به‌حساب می‌آید. ترند سال‌های پایانی قرن شانزدهم میلادی در انگلیس تحت تاثیر ملکه الیزابت قرار داشت. لباس‌های فاخری که جزییات فراوان داشتند و از پارچه‌های مجلل تهیه می‌شدند، و زیورآلات لوکس او زیر ذره‌بین خیلی‌ها قرار داشت.

چارلز دوم که در ۱۶۶۰ به تخت سلطنت انگلیس نشست، شیفته‌ مد فرانسه بود. او پای لباس مردانه فرانسوی را به انگلیس باز کرد. لویی چهاردهم گذشته از نقشش در سلطنت فرانسه، در صنعت پارچه تاثیرگذار بود و علاقه‌ ویژه‌ای به طراحی لباس نشان می‌داد.

ماری آنتوانت، زنی که از اتریش آمد و ملکه فرانسه شد، به لباس‌های مجلل با طراحی‌های غریبش معروف شد و چشم خیلی از زنان به او بود.

بی‌جهت نیست که نام پاریس با مد گره خورده. ملکه اوژنی، آخرین ملکه فرانسه یکی از موثرترین افراد در مد و استایل قرن نوزدهم بود. علاقه او به زیورآلات شیک و لباس‌های مجلل، اثر زیادی بر ترندهای اروپایی گذاشت.

کمی جلوتر بیاییم و ببینیم در گذشته‌ی نزدیک و همین امروز چه افرادی بر دنیای استایل اثر می‌گذارند.

کوکو شنل، برگ برنده دنیای مد در قرن بیستم

یکی از اولین پاسخ‌هایی که برای «فشن‌ آیکون چیست» به‌ذهن‌مان می‌رسد، کسی نیست مگر کوکو شنل. زنی که صاحب خیلی از اولین‌هاست. او از اروپا تا آمریکا روی ترند و استایل زنان اثر گذاشت. موهای کوتاهش، لباس‌های ساده و راحتش، و زیورآلاتی که دیگر تنها برای ثروتمندان نبود، دنیای مد زنان را زیر و رو کرد.

ادری هپبورن؛ ستاره‌ای دوست‌داشتنی

می‌رسیم به یکی از محبوب‌ترین ستاره‌های هالیوود که استایلش الهام‌بخش زنان زیادی بوده، ادری هپبورن. پیراهن مشکی ساده و شیک او در فیلم «صبحانه در تیفانی» هنوز در خاطر باقی مانده. هبپورن استایل ساده و کلاسیکی داست و شیفته‌ طراحی‌های برند ژیوانشی بود. استایل جذاب این فشن آیکون تاریخ مصرفی ندارد و هنوز هم جذاب و کاربردی به‌نظر می‌رسد.

شلوار راسته کوتاه، کفش‌ تخت، روسری‌ و دستمال گردن، بلوز یقه اسکی و عینک گربه‌‌ای هپبورن هنوز زیبا نیست؟

پرنسس دایانا، محبوب و شیک‌پوش

آن چیزی که پرنسس دایانا رو از زنی خوش‌پوش به فشن آیکون تبدیل کرد، این بود که استایلش در امتداد شخصیتش بود. لباس‌های او هنوز ترند به‌حساب می‌آیند و در زمان خودش بسیار ویژه و حساب‌شده انتخاب می‌شدند. پرنسس دایانا به انتخاب رنگ‌های روشن و شاد، سرشانه‌های پف‌دار، کت‌های بلیزر و پیراهن‌های مجلسی یقه رومی‌اش معروف است.

دیوید بووی، ستاره راک به‌یاد ماندنی

نمی‌توانیم از اثرگذاری دیوید بووی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی چشم بپوشیم. او هیچ اعتقادی به مرزبندی لباس زنانه و مردانه نداشت. دیوید بووی با لباس‌های رنگی و شاد روی صحنه می‌رفت. سرهمی‌های غیرمعمول به‌تن می‌کرد و طرفدارهای زیادی داشت.

جنفیفر آنیستن، موردتوجه فرندزی‌ها و غیرفرندزی‌ها

یکی از فشن آیکون‌های دهه ۹۰ میلادی کسی نبود مگر جنیفر آنیستن. او که با بازی در سریال «فرندز» حسابی معروف بود و هست، با پوشیدن لباس‌های بیسیک و ساده شناخته شد. مدل موی «ریچل» در فرندز چنان همه‌گیر شد که کمتر خانمی دست‌کم یک بار آن را امتحان نکرده.

پوشیدن پیراهن بندی روی تی‌شرت که سلنا گومز هم به‌تازگی امتحانش کرده بود، یکی از استایل‌های خاص اوست. جنیفر آنیستن مینیمال می‌پوشد، اما مینیمالیست را با خلاقیت ترکیب می‌کند.

برد پیت، کسی که نمی‌توان نادیده گرفت

برد پیت گذشته از جذابیتی که در دنیای سینما دارد، با استایل و سلیقه‌ خوبش به فشن آیکونی در دنیای مد تبدیل شده؛ عینک آفتابی کوچک و جمع و جور، کت چرم و مدل موی فراموش‌نشدنی که یادآور برد پیت در دهه‌ ۹۰ میلادی‌ است. خیلی از آقایان از پیت الگو می‌گیرند و سلیقه او را دنبال می‌کنند.

ریحانا، از فشن‌ آیکون‌های دهه‌ ۲۰۰۰

از دهه ۲۰۰۰ تا کنون، ریحانا یکی از افراد تاثیرگذار در انتخاب مد و استایل به‌حساب می‌آید. بعد از ۲۰۱۰ او محبوب‌تر هم شد. لباس‌های انتخابی او در مراسم فرش قرمز، پیراهن‌های کوتاه، جین و هر چه به‌تن می‌کند، بر دنیای مد و طرفدارانش اثرگذار است.

دیوید بکهام، ستاره فوتبال و فشن

اگر بخواهیم تعریف کنیم فشن آیکون چیست، جا دارد از دیوید بکهام هم نام ببریم. شکی نیست که دیوید با استایل جذابی که برای خودش انتخاب می‌کند، یک فشن آیکون تمام عیار به‌حساب می‌آید. او هر چه بپوشد می‌درخشد، از کت تاکسیدو و کت و شلوار معمولی گرفته تا اورکت و لباس کژوال روزمره مثل یقه اسکی و کفش ورزشی.

میشل اوباما، ملکه شیک‌پوش

میشل اوباما به گذشته و فیلم‌های هالیوودی تعلق ندارد. او زنی امروزی‌ است که شیک و خاص لباس می‌پوشد. از شهری به شهر دیگر می‌رود و کتابش را امضا می‌کند. انتخاب لباس او در موقعیت‌های مختلف جذاب است و هرگز ما را از خودش و سلیقه‌اش ناامید نمی‌کند. کت‌های رنگی را با تاپ‌ پولک‌دار و براق ست می‌کند و بوت‌های بلند می‌پوشد. او به دنیا نشان داده که می‌توان مدرن، مناسب و شیک لباس پوشید.

حالا دقیقا می‌دانید فشن آیکون چیست. نام چه کسانی در این فهرست خالی‌ مانده؟

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.