فراری تستاروزا، افسانه دهه ۸۰

فراری تستاروزا، افسانه دهه ۸۰

دهه هشتاد میلادی یادآور خودروهای سوپر اسپرت جذابی است که دیگر نه نشانی از آن‌هاست و نه یارای رویارویی با ساده‌ترین خودروهای اسپرت کنونی را دارند. تصور پرداخت مبالغ زاد برای خرید خودروهایی چون فراری F40 و پورشه ۹۵۹ اکنون سخت به نظر می‌رسد. هرچند هم اکنون می‌توان این خودروها را به چشم یک سرمایه تاریخی و ارزشمند نگاه کرد و یا در حراج‌ها با قیمتی چندین برابر فروخت.

اینک فرصتی دست داده تا یادی از خودروی افسانه‌ای فراری یعنی تستاروزا (Testarossa) کنیم. خودرویی که به مدت ۱۲ سال از ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶ تولید می‌شد.

فراری تستاروزا یک سوپر اسپرت با موتور ۱۲ سیلندر خورجینی که در میانه خودرو و قبل از محور عقب قرار گرفته، بود. این خودرو توسط پینین فارینا به عنوان جانشینی برای برلینتا باکسر طراحی شده بود و ویژگی‌هایی چون چراغ‌های مخفی شونده (فقط تا سال ۱۹۹۴)، هواکش‌های جانبی تیغه ای آبشش مانند، طراحی آئرودینامیک و صدای اگزوز بسیار جذاب داشت.

تمامی انواع تستاروزا مجهز به گیربکس پنج سرعته دستی و دیفرانسیل عقب بودند. تقریباً ۱۰ هزار دستگاه تستاروزا تولید شده‌اند که آخرین نسخه آن‌ها یعنی TRS 512، قیمتی معادل ۲۲۰ هزار دلار داشتند.

آخرین نسخه‌های تستاروزا یعنی F512 M که نسخه فیس لیفت و مدرنیزه شده تستاروزا بود، موتور ۴.۹ لیتری با قدرت ۴۴۰ اسب بخار و گشتاوری به اندازه ۵۰۰ نیوتن متر داشت. شتاب صفر تا صد این خودرو به ۴.۷ ثانیه می‌رسید. در حالی که اولین نسخه های تستاروزا از یک موتور ۴.۹ لیتری ۳۹۰ اسبی و ۴۹۰ نیوتن متری سود می‌بردند.

در ویدئویی که در ادامه می‌بینید، John Pogson یکی از مردان دنیای فراری که در طول بیست سال تعداد زیادی از این خودروها را رانده یا تعمیر کرده، درباره این خودرو توضیح می‌دهد. جذاب‌تر اینکه شما بدون هیچ موسیقی و افکتی می‌توانید صدای زیبای این خودروی اصیل را بشنوید. [jwplayer mediaid=”99275″] [دانلود ویدئو]

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
10 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.