طرز تهیه سبزه عید با گندم، عدس و ماش؛ آموزش مرحله به مرحله + ایده‌های خلاقانه

طرز تهیه سبزه عید با گندم، عدس و ماش؛ آموزش مرحله به مرحله + ایده‌های خلاقانه

ایرانیان از زمان باستان تا امروز به مناسبت هر یک از جشن‌های آیینی سفره‌ای پهن می‌کردند. در این سفره معمولا مواد غذایی تازه و سالمی قرار می‌گرفت که در زندگی روزمره‌ی مردم استفاده می‌شد؛ فلسفه‌ آن هم شکرگزاری برای داشتن این نعمت‌ها و داشته‌ها است. نوروز مهم‌ترین جشن باستانی ایرانیان است؛ آیینی که شروع شادمانه‌ فصل بهار و سال نو را جشن می‌گیرد. سفره نوروز هفت سین است؛ سفره‌ای که از هفت نعمت مهم در زندگی تشکیل شده است. هر کدام از سین‌ها نماد مفهومی در ادبیات و فلسفه است. سبزه هفت سین یکی از اعضای این سفره‌ دوست‌داشتنی و نماد زایش، شکوفایی و سرزندگی است. در این مطلب با طرز تهیه سبزه عید و چند ایده خلاقانه برای درست کردن سبزه هفت‌سین آشنا خواهید شد.

سبزه عید و نوروز

هر چقدر هم که درگیر شلوغی‌های آخر سال باشید، درست کردن سبزه عید یکی از کارهای مهم پیش از نوروز است. هرچند روزهای آخر اسفند در خیابان‌ها گوش‌تاگوش سبزه و ماهی قرمز می‌فروشند، درست کردن سبزه عید، رسیدگی و پرورداندن آن لذت خودش را دارد. پس، زمان را از دست ندهید؛ زیرا سبز شدن و جوانه زدن سبزه‌تان نسبت به نوع بذری که انتخاب می‌کنید، زمان می‌برد.

شما می‌توانید برای سبزه عید خود از بذرهای متفاوتی استفاده کنید. سبزه‌های گندم، جو، ماش و عدس هر کدام می‌توانند سبزه‌ای زیبا در سفره هفت سین شما باشند. فقط طول مدت جوانه زدن و سبز شدن آن‌ها متفاوت است.

سبز کردن شاهی، خاکشیر و تخمه آفتابگردان نیز در بعضی از شهرهای ایران رواج دارد. در صورتی که مایل به سبز کردن این بذرها هستید، بهتر است عجله نکنید و یک هفته پیش از عید برای درست کردن آن‌ها وقت بگذارید؛ زیرا این بذرها زودتر از بقیه سبز می‌شوند.

بعضی از قدیمی‌ترها معتقد بودند درست کردن سبزه به دست آدم‌ها بستگی دارد. اگر کسی دست خوبی داشته باشد، بذرهایش به سبزه‌ای پرپشت و سالم تبدیل می‌شود. فارغ از درست یا غلط بودن این اعتقاد، برای تهیه سبزه، به رویش و سبزی باور داشته و مثبت‌اندیش باشید.

مواد و لوازم موردنیاز برای درست کردن سبزه عید

  • بذر به مقدار لازم (یک استکان برای یک ظرف متوسط سبزه مناسب است)؛
  • ظرف برای خیساندن و مرطوب نگه‌داشتن؛
  • ظرف سبزه عید؛
  • پارچه نخی در اندازه مناسب.

طرز تهیه سبزه عید با گندم

مرحله اول

۱۰ روز پیش از عید، گندم‌ها را به مدت دو شب خیس کنید. در این مدت باید چند بار آب داخل ظرف را عوض کنید تا بذر شما ترش و به اصطلاح گندیده نشود.

مرحله دوم

پس از اینکه گندم‌ها جوانه زدند آنها را آبکشی کنید و درون پارچه نخی نم‌دار قرار دهید. نباید پارچه‌ای بسیار نازک و یا بیش از اندازه ضخیم را برای نگهداری بذرها انتخاب کنید.

مرحله سوم

بذرهای گندم را کاملا با پارچه بپوشانید و هر چند ساعت یک‌بار با اسپری آب، آن را نم‌دار کنید. اگر پارچه خشک باشد، ممکن است بذرها خراب شوند. همچنین بدانید که خیس بودن بیش از اندازه به رشد زودهنگام بذرها کمکی نمی‌کند. پس تعادل را در آب‌رسانی رعایت کنید.

مرحله چهارم

پس از چند روز جوانه‌های ریز و سفید‌رنگ، سبز می‌شوند. این یعنی کارتان را درست انجام داده‌اید. حالا باید این دانه‌ها را به ظرفی که برای سبزه انتخاب کرده‌اید، منتقل کنید. ظرف سفالی بهترین گزینه برای این کار است.

می‌توانید پیش از انتقال بذرها، کمی ماسه کف ظرف بریزید. خاک ماسه‌ای به حفظ رطوبت کمک می‌کند. اما نبود آن هم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مرحله پنجم

قراردادن سبزه در جای خنک به آن طراوت بیشتری می‌دهد. سبزه را در جای نورگیر بگذارید؛ البته گرفتن نور مستقیم ضروری نیست.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 11 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.