سکوی اول از آن کیست؟ مقایسهٔ آئودی Q8، ب‌ام‌و X6 و مرسدس GLE کوپه

سکوی اول از آن کیست؟ مقایسهٔ آئودی Q8، ب‌ام‌و X6 و مرسدس GLE کوپه

درحالی‌که طرح کراس‌اوور کوپه در جهان اتومبیل مفهومی بحث‌برانگیز است، اعداد دروغ نمی‌گویند چراکه کراس‌اوورهای کوپه ثابت کرده‌اند که خودروهای بسیار محبوبی در سراسر جهان هستند و حالا برند دیگری هم به این بخش پرطرفدار وارد شده است. این آئودی Q8 است یعنی خودرویی که ظاهر آن به‌هیچ‌وجه غافلگیرکننده نیست زیرا تقریباً با نسخه‌های کانسپت خود یکسان است. البته وفاداری Q8 به نسخهٔ کانسپت به این معنای تحسین‌برانگیز نبودن استایل این کراس‌اوور جدید آلمانی نیست که این موضوع می‌تواند کار را برای رقبای مستقیم Q8 یعنی ب‌ام‌و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه سخت کند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب این سه کراس‌اوور کوپهٔ آلمانی را باهم مقایسه کنیم.

استایل بیرونی

ب‌ام‌و با معرفی نسل نخست X6 در سال ۲۰۰۸ برای اولین بار کلاس کراس‌اوورهای کوپه را بنیان گذاشت که این نشان می‌دهد چند سال طول کشیده تا آئودی نهایتاً به ب‌ام‌و پاسخ مستقیمی دهد. این خودرو هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که به لطف پروفیل عضلانی، لبهٔ صندوق بزرگ و خطوط خمیدهٔ کمتر، پویاتر از نسل قبلی به نظر می‌رسد. به‌طورکلی ب‌ام‌و X6 خودرویی تهاجمی به نظر می‌رسد که آمادهٔ حمله است. از سوی دیگر مرسدس بنز هم با GLE کوپه رویهٔ مشابهی را دنبال کرده است و در آن‌هم خط سقف کاملاً شیب‌داری دیده می‌شود که به زیبایی در قسمت عقب، به سمت پایین حرکت کرده است درحالی‌که ستون C در GLE شیک‌تر از X6 به نظر می‌رسد؛ اما آئودی Q8 شیوهٔ کاملاً متفاوتی را پیش گرفته است چراکه این خودرو بجای یک کراس‌اوور کوپه، بیشتر شبیه به یک استیشن بلندقامت به نظر می‌رسد و از ستون B به عقب، فرم بسیار متعارف‌تری نسبت به رقبای هم‌وطن خود دارد. به همین دلیل Q8 را می‌توان یک کراس‌اوور معمولی دانست.

البته مطمئناً سقف Q8 شیب کمی دارد اما این شیب کم در سقف نسل جدید فولکس‌واگن توآرگ هم دیده می‌شود و سقف این دو کراس‌اوور گروه فولکس‌واگن بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسد درحالی‌که توآرگ کراس‌اوور کوپه نیست؛ اما بااین‌حال آئودی کراس‌اوور جدید Q8 را به‌عنوان رقیب ب‌ام‌و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه معرفی کرده و به همین دلیل Q8 را علیرغم استایل متفاوت، باید رقیب این دو کراس‌اوور کوپه دانست. درهرحال ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های ظاهری قابل‌توجه Q8 می‌توان به جلوپنجرهٔ هشت‌ضلعی، اسپویلر تهاجمی، گلگیرهای عضلانی و نوار مشکی‌رنگی در عقب اشاره کرد. به‌طورکلی استایل بیرونی Q8 را می‌توان اسپرت، مدرن و تا حدودی تهاجمی توصیف کرد که کمتر به یک کراس‌اوور کوپه شباهت دارد.

کابین

داخل Q8 اما برای کسانی که به تکنولوژی علاقهٔ زیادی دارد مکان بسیار خوبی است. در اینجا سازندهٔ آلمانی همانند دیگر محصولات جدید خود، سه نمایشگر بزرگ را ارائه کرده است. دو عدد از این نمایشگرها برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در نظر گرفته شده‌اند که نمونهٔ بزرگ‌تر ۱۰.۱ اینچی در بالا قرار گرفته و نمونهٔ ۸.۶ اینچی در قسمت پایین برای کنترل سیستم تهویه و سایر تجهیزات رفاهی خودرو قرار گرفته است. در مقابل راننده هم یک نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی به‌عنوان صفحه آمپر کابین مجهزی آئودی تعبیه شده است. در مقایسه، کابین GLE کاملاً قدیمی است به‌گونه‌ای که در برابر کابین پر از تکنولوژی Q8 همانند دایناسور به نظر می‌رسد! البته این موضوع تعجبی ندارد چراکه کابین GLE چیزی بیشتر نسخهٔ بروز شدهٔ کابین مرسدس ML سال ۲۰۱۱ نیست. در همین حال هرچند کابین X6 هم رنگ و بوی کهنگی گرفته و در برابر Q8 قدیمی احساس می‌شود اما وضعیت بهتری نسبت به GLE دارد.

ابعاد و پیشرانه

آئودی فعلاً برای Q8 دو موتور مختلف را ارائه کرده است که هردو از نوع ۳ لیتری V6 توربوشارژ هستند ولی یکی دیزلی بوده و دیگری بنزینی است. این موتورها به ترتیب در مدل‌های ۵۵ TDI و ۵۵ TFSI ارائه می‌شوند. از پیشرانهٔ دیزلی مشخصات بیشتری اعلام شده است اما موتور بنزینی از سال آینده عرضه خواهد شد و به همین دلیل فعلاً تنها قدرت و گشتاور آن مشخص بوده و اطلاعات دیگری از آن منتشر نشده است. بااین‌حال نزدیک‌ترین نمونه از مرسدس بنز GLE کوپه و ب‌ام‌و X6 به آئودی Q8 55 TFSI، مدل‌های GLE400 و X6 35i هستند؛ بنابراین مشخصات فنی و همین‌طور ابعاد این سه خودرو را در جدول زیر مقایسه کرده‌ایم:

 آئودی Q8 55 TFSIمرسدس GLE400ب‌ام‌و X6 35i
پیشرانه۳ لیتری V6۳ لیتری V6۳ لیتری I6
تنفستوربوشارژبای‌توربوتوربوشارژ
قدرت۳۴۰ اسب بخار۳۳۳ اسب بخار۳۰۵ اسب بخار
گشتاور۵۰۰ نیوتن متر۴۸۰ نیوتن متر۴۰۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۹ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخعقب/چهارچرخ
فاصلهٔ محوری۳.۰۰ متر۲.۹۱ متر۲.۹۳ متر
طول۴.۹۸ متر۴.۹۰ متر۴.۹۲ متر
عرض۲.۰۰ متر۲.۰۰ متر۱.۹۹ متر
ارتفاع۱.۷۱ متر۱.۷۲ متر۱.۷۰ متر
وزن۲۱۴۵ کیلوگرم۲۱۰۵ کیلوگرم۲۱۰۰ کیلوگرم
صندوق بار۶۰۵ لیتر۶۵۰ لیتر۵۸۰ لیتر

در پایان باید گفت ازآنجایی‌که آئودی Q8 جدیدترین خودروی این رقابت است، مطمئناً پیشرفته‌ترین عضو این گروه محسوب می‌شود؛ بنابراین تعیین کردن خودروی برتر این رقابت سه‌نفره کار بسیار دشواری است. همچنین انتخاب زیباترین خودرو از بین این سه کراس‌اوور کوپهٔ آلمانی نیز امری سلیقه‌ای است؛ بنابراین تعیین خودروی برتر این رقابت را به شما واگذار می‌کنیم.

 

منبع: CarScoops

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.