زخم های دیابتی| درمان زخم پای دیابتی| جلوگیری‌ از قطع عضو افراد دیابتی

زخم پای دیابتی

علایم شایع زخم پای دیابتی

افراد مبتلا به دیابت به خاطر آسیب عصبی و گردش خون آهسته ممکن است متوجه آسیب و زخم پاهایشان نشوند. از‌این‌رو پیشنهاد می‌کنیم هر روز پاهایتان مخصوصا پایین انگشت شست پا، پنجه پا و امتداد پای خود را بررسی کنید و و درصورت مشاهده علایم زیر، سریعآ جهت درمان آن اقدام نمایید.

یکی از اولین نشانه‌های شایع زخم پای دیابتی، خارج‌شدن خون یا ترشحات از زخم است که منجر به ایجاد لکه‌هایی روی جوراب یا کفش می‌شود.
هرگونه تورم غیرعادی، تحریک، قرمزی یا بوی بد می‌تواند اولین نشانه از این زخم باشد.
مشاهده کبودی در اطراف زخم
تشکیل پینه در اطراف یا داخل زخم‌
تغییر شکل استخوان های پا

انواع زخم‌های دیابتی

زخم‌های دیابتی انواع مختلفی دارند که به سه نوع زخم‌های نوروپاتیک، زخم‌های ایسکمیک و زخم‌های نورو ایسکمیک دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه توضیح بیشتری درباره آنها می‌دهیم.


زخم ایسکمیک
یکی از انواع زخم پای دیابتی، زخم ایسکمیک است که در اثر مسدود‌شدن جریان خون در عروق ایجاد می‌شود. زمانی که یکی از بافت‌های افراد دیابتی دچار آسیب می‌شود، جریان خون به آن قسمت قطع می‌شود و درنتیجه اکسیژن و مواد مغذی به آن نمی‌رسد و به همین‌دلیل توانایی بهبود آن کاهش می‌یابد.

زخم نوروپاتیک
زخم‌های نوروپاتیک در اثر علایم نوروپاتی محیطی ایجاد می‌شود و در آن فرد درد را حس نمی‌کند. جالب است بدانید حدود ۹۰ درصد از عوامل ایجاد زخم پای دیابتی در اثر نوروپاتی محیطی است. نوروپاتی محیطی باعث آسیب به اعصاب و ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود، از‌این‌رو بدن توانایی مقابله در برابر عفونت را نخواهد داشت. فرد مبتلا به دیابت دیگر نمی‌تواند درد، سرما و گرما را احساس کند و در‌صورتی‌که پای فرد دچار زخم و بریدگی شود قادر به تشخیص آن نیست.

زخم نورو ایسکمیک
زخم‌های نوروایسکمیک یکی دیگر از انواع زخم پای دیابتی هستند. زمانی که فرد دیابتی هم به نوروپاتیک محیطی و‌ هم ایسکمیک مبتلا شود، چنین زخم‌هایی ایجاد می‌شود. توجه داشته‌ باشید که هر کدام از این نوع زخم‌ها اگر درمان نشوند، باعث بروز آسیب‌های جدی مانند قطع عضو می‌گردند.

در گذشته از پانسمان خشک جهت ترمیم زخم‌ها استفاده می‌شد؛ اما امروزه با پیشرفت‌هایی که در علوم پزشکی رخ داده، مشخص شده که حفظ رطوبت در سطح زخم باعث تسریع‌ روند درمان و کاهش اسکار می‌شود. به همین‌دلیل ساخت انواع محصولات پیشرفته پانسمان به یکی از اهداف اصلی شرکت نوین تریتا تبدیل شده‌است. از مزیت‌های استفاده از محصولات پیشرفته ترمیم زخم تریتا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

جذب ترشحات

ایجاد رطوبت مناسب در سطح زخم
کاهش التهاب
عدم حساسیت
تسریع روند ترمیم زخم‌
عدم آسیب به بافت هنگام تعویض پانسمان
کاهش آسیب و درد در ناحیه زخم
جلوگیری از نفوذ باکتری و میکروارگانیسم‌ها
مقرون به صرفه

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.