روش‌های برطرف کردن خشکی پوست اطراف ناخن

روش‌های برطرف کردن خشکی پوست اطراف ناخن

خشکی پوست اطراف ناخن، آزاردهنده است و ناخن‌هایتان را در معرض بیماری قرار می‌دهد. در این مقاله از میدونی، روش‌های برطرف کردن خشکی پوست اطراف ناخن را توضیح داده‌ایم.

کوتیکول ناخن چیست؟

پوستک یا کوتیکول همان لایه ضخیم پوست اطراف ناخن انگشتان دست و پاست. در واقع به قسمت سفید رنگ ابتدای رویش ناخن‌ها پوستک گفته می‌شود. تغذیه اصلی برای رویش و رشد ناخن‌ها از این ناحیه انجام می‌شود. در ضمن این قسمت از ناخن، از ناخن‌ها در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کند.

 کوتیکول بسیار ظریف است و خیلی راحت خشک و دچار ترک می‌شود. این وضعیت بیشتر در ماه‌های سردتر سال که رطوبت هوا به اندازه کافی نیست و فضای داخل خانه هم گرم است پیش می‌آید.

اگر ابتدای رویش ناخن‌هایتان ترک بردارد یا پوسته پوسته شود، نشان‌دهنده خشکی کوتیکول است. وقتی کوتیکول صدمه می‌بیند، راه نفوذ باکتری به ناخن‌ها باز می‌شود و ممکن است موجب عفونت شود. بنابراین با مشاهده این وضعیت باید به‌سرعت به فکر درمان باشید.

ریشه آویزان ناخن

 ریشه آویزان ناخن، در واقع همان رشته‌های نازک سفیدرنگی است که گاهی از کنار ناخن بیرون زده و آویزان می‌مانند. این وضعیت بسیار آزاردهنده است و حتی ممکن است دردناک شود. متاسفانه احتمال آلوده و عفونی شدن این ناخن‌ها هم وجود دارد. در این حالت فرد در ناخن‌های خود احساس سوزش و درد می‌کند. حتی ممکن است اطراف ناخن، متورم شود. بنابراین همیشه باید دست‌هایتان را مرطوب نگهدارید.

علت خشکی پوست اطراف ناخن

از برخی از دلایل خشکی پوست اطراف ناخن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرطوب نکردن پوست
  • شستن بیش از حد دست‌ها
  • استفاده افراطی از ضدعفونی‌کننده‌های دست یا لاک‌پاک‌کن‌ها
  • در معرض هوای سرد قرار گرفتن
  • ابتلا به اگزما
  • سوء‌تغذیه
  • عوارض جانبی برخی از داروها
  • جویدن ناخن یا پوست اطراف ناخن

اگرچه بیشتر دلایل فوق جدی و خطرناک نیستند، اگر اگزما موجب خشکی کوتیکول‌‌های ناخن‌تان شده است، حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

بیماری‌های ناشی از خشکی پوست اطراف ناخن

گاهی‌اوقات خشکی پوست اطراف ناخن موجب خونریزی در اطراف ناخن یا عفونت در ناخن می‌شود که در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنید. از علائم عفونت می‌توان به قرمزی، تورم و درد در ناحیه کوتیکول ناخن اشاره کرد.

پزشک برای درمان معمولا مرطوب‌کننده‌ای قوی برای مرطوب نگهداشتن پوست اطراف ناخن و همچنین آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت‌های این ناحیه تجویز می‌کند.

محبوب‌ترین کرم‌های مرطوب‌کننده

روش‌های پیشگیری از خشکی پوست اطراف ناخن

ساده‌ترین روش پیشگیری از خشکی پوست اطراف ناخن، مرطوب نگهداشتن آن است. با استفاده از انواع کرم‌ها و روغن‌های مخصوص کوتیکول و روغن نارگیل می‌توانید این کار را به‌راحتی انجام دهید.

همچنین از مواد شیمیایی خشن مانند لاک‌پاکن‌هایی مانند استون، ضدعفونی‌کننده‌های دست و صابون‌های خشن استفاده نکنید. لا‌ک‌پاک‌کن‌هایی که حاوی استون هستند، روغن‌های طبیعی ناخن را از میان برمی‌دارند.

هنگام شستشوی ظرف‌ها یا آشپزی از دستکش‌های مناسب استفاده کنید تا جلوی خشک شدن پوست اطراف ناخن‌تان گرفته شود. آب داغ و مایع ظرفشویی، رطوبت دست را از بین می‌برند. بنابراین با استفاده از دستکش از دست‌هایتان مراقبت کنید.  البته فراموش نکنید، پس از هر بار استفاده از دستکش باید دست‌ها و ناخن‌هایتان را مرطوب کنید.

روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. مایعات بدن را مرطوب و در نتیجه پوست و کوتیکول ناخن را نرم و لطیف حفظ می‌کند. اگر نمی‌توانید آب را به‌تنهایی مصرف کنید، کمی آب لیمو ترش یا پرتقال به آن اضافه کنید. همچین میوه و سبزی هم به‌فراوانی مصرف کنید تا بدن‌تان و در نهایت پوست و کوتیکول ناخن‌هایتان مرطوب بمانند.  اگر بیش از حد عرق می‌کنید، پس یادتان باشد که باید مایعات هم بیشتر مصرف کنید.

مورد دیگری که باید به آن توجه کنید، رساندن مواد مغذی به بدن‌تان است. وقتی رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، بد‌ن‌تان دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی نخواهد بود و در این میان پوست، مو و ناخن‌هایتان هم سالم و سلامت باقی می‌مانند. در رژیم غذایی خود از پروتئین، سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید.

همچنین با مصرف مکمل‌های مناسب سلامت ناخن –که معمولا در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند- می‌توانید سلامت ناخن‌هایتان را حفظ کنید.

درضمن ناخن‌هایتان را مرتب نگهدارید. سوهان کشیدن و مرتب نگهداشتن ناخن‌هایتان است. مراقب باشید ناخن‌هایتان ناصافی نداشته باشند تا به جایی گیر نکنند. این وضعیت باعث صدمه به ناخن و در نتیجه کوتیکول ناخن‌هایتان می‌شود.

در هوای سرد هرگز نباید بدون دستکش گرم در فضای بیرون از خانه باشید. سرمای هوا پوست و ناخن‌های دست‌تان را به‌شدت خشک می‌کند.

قرص زینک برای تقویت ناخن

برطرف کردن خشکی پوست اطراف ناخن با چند گام ساده روزانه

با چند گام ساده زیر می‌توانید از ناخن‌هایتان مراقبت کنید:

۱. کاسه‌ای با اندازه متوسط بردارید و درون آن را پر از آب گرم کنید. سپس دست‌هایتان را درون آب فرو کنید و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه ناخن‌هایتان در آب بمانند.

  •  آب گرم پوست و ریشه‌های آویزان اطراف ناخن را نرم می‌کند و به‌راحتی می‌توانید آنها را از ناخن جدا کنید، به‌طوری که صدمه‌ای بیشتری به ناخن و کوتیکول ناخن‌تان وارد نشود.

۲. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه، دست‌هایتان را با یک حوله خشک کنید. ریشه‌های آویزان ناخن را خیلی خشک نکنید اما مراقب باشید خیس هم نباشند. سپس با استفاده از قیچی تیز برش کوتیکول، این ریشه‌های آویزان و آزاردهنده را برش بزنید. وقتی ریشه‌های آویزان ناخن نرم شوند، برداشتن آنها بسیار آسان‌تر از برداشتن پوست مرده خواهد بود. مراقب باشید بخش‌های سالم کوتیکول را برش نزنید. فقط باید ریشه‌هایی را که آویزان هستند، بردارید.

  • همچنین مراقب باشید، پوست اطراف ناخن‌هایتان را قیچی نکنید. ریشه‌های آویزان ناخن معمولا سفید‌رنگ هستند و می‌توانید آنها را به‌راحتی تشخیص داده و قیچی کنید.

۳.  پس از برش ریشه‌های آویزان کوتیکول ناخن، با استفاده از ابزار عقب‌زن کوتیکول ناخن (پوشر) یا چوب نارنجی مانیکور، کوتیکول ناخن را به عقب و سمت ناخن هل دهید و بعد از آن این ابزار را در کل قسمت کوتیکول ناخن حرکت دهید و آلودگی‌های احتمالی را هم تمیز کنید.

عقب‌زن کوتیکول ناخن در جنس‌های مختلف فلزی، پلاستیکی و چوبی در بازار وجود دارد. پوشر کوتیکول پس از هر بار استفاده باید کاملا استریل و تمیز شود، در غیراینصورت محلی عالی برای تجمع باکتری‌های خواهند بود. نوع چوبی آن را هم باید بعد از استفاده دور بیندازید.

۴. در این مرحله با استفاده از انواع لوسیون، روغن و کرم‌های مرطوب‌کننده، ناخن‌ها و پوست اطراف آنها را مرطوب کنید. بهتر است از مرطوب‌کننده‌های فاقد الکل و خوشبوکننده استفاده کنید. این مواد معمولا موجب خشکی پوست می‌شوند.

اگر فرایند پاکسازی ریشه‌های آویزان ناخن‌هایتان را شب انجام دادید، می‌توانید موقع خواب، بعد از اینکه مراحل بالا را انجام دادید، دستکش به دست کنید و اجازه دهید مرطوب‌کننده مدت زمان بیشتری روی ناخن‌هایتان باقی بماند.

  • برای جذب بهتر مرطوب‌کننده روی پوست می‌توانید بعد از اینکه مرطوب‌کننده به دست زدید، کمی وازلین یا گلیسیرین هم به روی آن بزنید. در این‌صورت مرطوب‌کننده از روی دست‌تان پاک نمی‌شود و تا صبح روی دست‌تان می‌ماند.

استفاده از روغن و کرم‌های مناسب ناخن

آسان‌ترین روش درمان خشکی پوست اطراف ناخن، مرطوب کردن این ناحیه با کرم یا روغن است:

۱. کرم کوتیکول

کرم کوتیکول، نرم‌کننده‌ای ژل‌مانند است که کوتیکول‌های خشک را تغذیه و مرطوب می‌کند. موقع خرید کرم کوتیکول، کرمی بخرید که حاوی ویتامین‌های A،  C و E و روغن‌های طبیعی مانند بادام و گل آفتابگردان است. این روغن‌ها کوتیکول‌ها را نرم کرده و ویتامین‌های موجود در آنها، ناخن و کوتیکول را قوی و محکم می‌کند.

برای استفاده از کرم کوتیکول، ابتدا دست‌هایتان را بشویید و کمی از کرم را روی بستر ناخن‌هایتان گذاشته و ماساژ دهید. کرم‌های کوتیکول در فروشگاه‌های لوازم بهداشتی و آرایشی و همینطور در داروخانه‌ها یافت می‌شوند.

۲. روغن کوتیکول

انواع روغن مخصوص کوتیکول وجود دارد. این روغن‌ها نواحی کوتیکول را نرم و آبرسانی می‌کنند. معمولا روغن‌های کوتیکول را از ترکیبی از روغن‌های مناسب آماده می‌کنند و حاوی انواع ویتامین‌ها هستند. روغن کوتیکول جذب بالایی دارد و با مرطوب نگهداشتن ناخن‌هایتان از خشکی و ترک احتمالی در آینده پیشگیری می‌کند. موقع خرید این نوع روغن‌ها به مواد موجود در آن توجه کنید و روغن‌هایی بخرید که حاوی روغن گل آفتابگردان، روغن دانه انگور و همچنین آلوئه‌ورا باشد تا نتیجه بهتری از آن بگیرید.

آلوئه‌ورا سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنزیم‌های مناسب پوست و ناخن است. مایع گرفته شده از این گیاه نه‌تنها پوست را مرطوب می‌کند بلکه به دلیل ویژگی‌های بی‌حس‌کننده و آنتی‌بیوتیک آن، از عفونت و درد ناشی از ریشه‌های آویزان پوست پیشگیری می‌کند.

هنگام استفاده از روغن‌های کوتیکول، بعد از اینکه دست‌هایتان را شستید، با استفاده از یک برس نرم یا نوک انگشتان‌تان روغن را به بستر ناخن‌تان مالیده و آن را ماساژ دهید.

۳. روغن نارگیل

 اگر نمی‌خواهید برای خرید روغن یا کرم‌های مخصوص کوتیکول زیاد هزینه کنید و به دنبال یک گزینه خانگی هستید، روغن نارگیل مناسب است. روغن نارگیل حاوی چربی‌های اشباع‌شده است که می‌توانند به درمان پوسته‌پوسته‌های کوتیکول کمک کنند و در عین حال موجب استحکام و قدرت بستر ناخن شوند.

۴. تهیه ضماد بیوتین برای درمان کوتیکول

برخی از تحقیقات نشان داده است بیوتین می‌تواند جلوی شکنندگی کوتیکول را گرفته و آن را تقویت کند. بیوتین یا ویتامین B7 یکی ازویتامین‌های گروهB  است.

بیوتین به‌صورت پودر یا مایع در بازار یافت می‌شود. با ترکیب بیوتین و ویتامین E سرشار از آنتی‌اکسیدان و روغن آبرسان آرگان و همچنین روغن نارگیل می‌توانید نوعی ضماد عالی برای درمان خشکی پست اطراف ناخن آماده کنید. برای اینکه به بهترین نتیجه دست یابید، هر روز یا یک روز در میان از این ضماد استفاده کنید.

۴. آووکادو

آووکادو هم سرشار از چربی‌های سالم، روغن‌های طبیعی و ویتامین است که می‌تواند با خشکی پوست اطراف ناخن مبارزه کند. برای استفاده از آووکادو، مقدار کمی از گوشت آووکادو را با روغن نارگیل یا زیتون فرابکر ترکیب کنید و مستقیما روی کوتیکول ناخن‌تان قرار دهید. بگذارید این مواد چند ساعت روی ناخن‌تان باقی بماند و سپس با آب و صابون ملایم دست‌تان را بشویید. برای برطرف کردن خشکی پوست اطراف ناخن‌تان اگر مزمن شده است، می‌توانید از این روش هر روز به مدت یک ماه استفاده کنید.

مراقبت از ناخن

اگر معمولا ناخن‌هایتان را مانیکور می‌کنید، باید بگوییم متخصصان بهداشت و سلامتی مخالف کوتاه کردن کوتیکول‌های ناخن هستند. اما اگر می‌خواهید این کار را حتما انجام دهید یا قرار است یک ناخن‌کار حرفه‌ای این کار را برایتان انجام دهد، مطمئن باشید تجهیزات مورد استفاده کاملا استریل و بهداشتی باشند تا از احتمال بروز عفونت پیشگیری شود. البته ایده‌آل این است که از تجهیزات شخصی خودتان استفاده کنید.

همچنین باید مراقب باشید قیچی برش کوتیکول کاملا تیز باشد. هرگز برای برش کوتیکول از ناخن‌گیر استفاده نکنید. زیرا ناخن‌گیرها به اندازه کافی تیز نیستند.

کلام آخر

هرگز به خاطر خشکی پوست اطراف ناخن خود خجالت نکشید. با به‌کارگیری راهکارهای فوق می‌توانید این مشکل را درمان کرده و ناخن‌هایتان را در شرایط عالی و مناسب نگهدارید. اگر شما هم در این مورد تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.