ستارههای سینمایی هالیوود دستمزدهای متفاوتی دارند. در سال ۲۰۲۱ کدام بازیگر برای یک فیلم ۳ میلیون دلار گرفت و چه شخصی توانست به ۱۰۰ میلیون دلار برسد؟
صنعت سینما از همان زمانیکه هالیوود قدم به قدم اوج گرفت، وابستگی بسیار زیادی به ستارهها داشت؛ بازیگرانی معروف که مردم به خاطر خود آنها حاضر میشدند بلیت بخرند. البته که حالا مفهوم ستاره بودن در سینما، انتظارات استودیوها از یک ستاره و جنس پرداخت پول به هنرمندها بهشدت تغییر کرده است. اما خود این افراد هنوز وجود دارند و تقریبا همیشه بخش قابل توجهی از بودجهی یک فیلم پرخرج، صرف راضی کردن آنها میشود.
حتی اگر فقط به خاطر رفع کنجکاوی باشد، خیلیها دوست دارند متوجه بشوند که در سال ۲۰۲۱ میلادی، کدام بازیگر بیشتر از همه درآمد داشت. ولی پرسش مهمتر این است که چرا او میتواند چنین حقوقی را دریافت کند؟
بزرگترین بازیگرهای هالیوودی اکنون شرکتهای فیلمسازی مخصوص به خود را دارند؛ شرکتهایی که در حقیقت هدف اصلی آنها، تبدیل کردن این افراد به سرمایهگذار یا حداقل عضوی فراتر از بازیگر در تیم تولید است. به کمک این شرکتها بسیاری از بازیگرها عملا به مراتب بیشتر از حقوق خود، حقوق میگیرند. چگونه؟ ستارهها موفق به امضا کردن قراردادی میشوند که یک حقوق ثابت و یک حقوق متغیر در آن به چشم میخورد. به همین خاطر میشنوید که حقوق فلان بازیگر معروف برای نقشآفرینی در یک فیلم حدودا ۲۵ میلیون دلار بود و درنهایت او ۷۳ میلیون دلار دستمزد گرفت.
این اتفاق به چه شکل رخ داده است؟ بر این اساس که او هم بازیگر و هم تهیهکنندهی اجرایی فیلم محسوب میشود. در بخشی از قرارداد این فرد نوشته شد که اگر فروش فیلم مثلا از یک میلیارد دلار فراتر رفت، او یک درصد از درآمد سینمایی اثر را دریافت میکند. یک درصد از درآمد فیلم Avengers: Endgame با فروش جهانی ۲ میلیارد و ۷۹۷ میلیون دلار چهقدر میشود؟
حالا بازی در حال تغییر است. پنجرههای اکران (بازهی زمانیکه استودیو در طول آن فیلم را فقط در سینماها پخش میکند) کوچکتر از قبل شدهاند، شبکههای آنلاین هر روز به رشد خود ادامه میدهند و مخاطب دیگر بهسادگی گذشته از خانه بیرون نمیآید. پس پلتفرمهای استریمینگ میخواهند سرعت تغییر کردن بازی هالیوود را افزایش بدهند. به همین خاطر آنها به راضی کردن برخی از بازیکنهای کلیدی یعنی ستارهها احتیاج دارند.
بازیگرهایی که قبلا همیشه در قرارداد خود بیشتر از حقوق ثابت به مواردی همچون «درصد» و «پاداش» فکر میکردند، به شبکههای آنلاین فشار میآورند. این افراد میگویند که ما اهمیتی به اکران نشدن فیلم نمیدهیم و در عین حال اگر فیلم اکران میشد، شاید میتوانست به فروش ۹۰۰ میلیون دلاری برسد. در سیستم سابق، رسیدن فروش یک فیلم به ۹۰۰ میلیون دلار در گیشهها حقوق آنها را شدیدا افزایش میداد. ولی حالا دیگر خبری از درآمد سینمایی نیست. پس برای نمونه نتفلیکس انقدر به بازیگر حقوق زیاد میدهد که او دیگر یکجا بیخیال پاداش، درصد یا هر بخش دیگری از درآمد متغیر بشود.
اصلا یکی از افراد حاضر در فهرست پیش رو شخصی نیست جز اسکارلت جوهانسون که حقوق ثابت او برای نقشآفرینی در فیلم Black Widow، قبل از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی بهصورت کامل پرداخت شد. اما وی امسال ۴۰ میلیون دلار برای این بلک ویدو به جیب زد؛ تا راضی بشود که از دیزنی بابت پخش فیلم در دیزنی پلاس شکایت نکند. چرا؟ چون جوهانسون گفت که اگر فیلم Black Widow مارول همزمان با اکران سینمایی در شبکه آنلاین دیزنی پلاس قرار نمیگرفت، فروش سینمایی آن بیشتر از حالت فعلی بود. در نتیجه درآمد او از فروش سینمایی هم طبیعتا بیشتر میشد.
البته که قراردادهای قدیمی ناگهان غیب نشدهاند و همهی فیلمهای دنیا در دست شبکههای آنلاین نیستند. مثلا حقوق تام کروز بهعنوان یکی از پردرآمدترین بازیگرهای سینما در سال ۲۰۲۱ میتواند در آخر به مراتب بیشتر از عدد اعلامشده باشد. زیرا اگر فیلم Top Gun: Maverick از لحاظ مالی خوش بدرخشد، پارامونت پیکچرز موظف به پرداخت بخش قابل توجهی از درآمد اولیه به تام کروز است.
در نتیجه وقتی به فهرست نگاه میکنید، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که حقوق ذکرشده در حقیقت مبلغی است که بدون شک در طول سال ۲۰۲۱ میلادی تقدیم بازیگر نامبرده میشود. اما کموبیش همیشه این امکان وجود دارد که باتوجهبه بخشی از قرارداد او، دستمزد نهایی بیشتر از حقوق قطعی باشد؛ مخصوصا اگر فرد مورد بحث در یک فیلم سینمایی هنرنمایی کند که قرار نیست از همان ابتدا وارد اکران خانگی شود. راستی زمان اکران فیلم هم ربطی به پرداخت پول به بازیگر در سال ۲۰۲۱ میلادی ندارد. در نتیجه فهرست پردرآمدترین بازیگرهای سینما در سال ۲۰۲۱ هم اثر اکرانشده در چندین و چند ماه قبل را در خود جا داده است و هم شامل فیلمی میشود که تازه در سال ۲۰۲۲ از راه میرسد.
رسانهی معتبر ورایتی بهعنوان منبع اصلی جدولی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، توضیح میدهد که برخی از بیشترین حقوقها در سال ۲۰۲۱ میلادی به این هدف به بازیگرها پرداخت شدهاند که آنها سراغ شکایت نروند. ویل اسمیت و دنزل واشنگتن میتوانستند به ترتیب به خاطر فیلم King Richard و فیلم Little Things، وارنر را به دادگاه بکشانند. آنها درصد قابل توجهی در درآمد سینمایی فیلم خود دارند و هر دو اثر برخلاف برنامههای پیشین، از همان روز اکران روی شبکه آنلاین HBO Max قرار گرفتند. بسیاری از تحلیلگرها نیز نوشتند که همین کار باعث شد فروش سینمایی آنها شدیدا کاهش پیدا کند. پس وارنر باید از دل بازیگرها درمیآورد.
فیلم Without Remorse در اصل متعلق به پارامونت پیکچرز بود و در آستانهی اکران سینمایی قرار داشت. اما آمازون این اثر آماده را بهصورت کامل خریداری کرد تا از شبکه آنلاین آمازون پرایم ویدیو پخش کند. مایکل بی. جردن برای فیلم حقوق زیادی نداشت. اما قرار بود که اگر Without Remorse به فروش سینمایی قابل قبولی رسید، دستمزد او هم افزایش بیابد. پس زمانیکه دیگر برنامهای برای اکران سینمایی مفصل وجود نداشت، آمازون حقوق او را به ۱۵ میلیون دلار رساند تا بخشهای مربوطبه درصد و پاداش را از قرارداد پاک کند.
قصه به همین سادگی تمام نمیشود. بازیگرها براساس حقوقی که قبلا میتوانستند با حضور در یک فیلم سینمایی موفق بگیرند، به شبکههای آنلاین فشار میآورند. در همین حین آنها موقع امضا قرارداد با استودیوها برای یک فیلم با اکران سینمایی هم میگویند که اگر سراغ کار با یک شبکهی آنلاین بروند، از همان ابتدا حقوق ثابت بسیار بالاتری را دریافت میکنند. در نتیجه اکنون فارغ از آن که مشغول صحبت راجع به کدام استودیوهای سازنده و شرکت پخشکننده باشیم، بازیگرهای سینمایی بسیار معروف انصافا شانس خوبی برای دریافت مبالغ عظیم پول دارند.
نبرد بسیار جدی شبکههای آنلاین با یکدیگر برای افزایش تعداد مشترکهای خود نیز مدام آتش را شعلهورتر از قبل میکند. اکنون شبکههای آنلاین استریممحور بعضا به پرداخت دستمزدهایی رو آوردهاند که بهمعنی واقعی کلمه هیچگونه توجیه مالی مستقیم ندارند. در حقیقت غیرممکن است که بعضی از پروژههای پرخرج آنها به خودی خود به سودآوری برسند. ولی تیم مدیریت استودیو به این خرج عجیبوغریب، نگاه بسیار بلندمدت داشته است. مثلا نتفلیکس بارها برای آثاری پول خرج کرد که توسط درصد بسیار بسیار اندکی از مشترکهای شبکه دیده میشوند. ولی رؤسا میدانستند که آن فیلمها موفق به کسب نامزدیها و جوایز فراوان میشود که اعتبار شبکه را بالاتر میبرند.
در این شلوغی، بعضی از بازیگرهای نسبتا جدید و هوشمند را میبینیم که عجلهای برای دریافت پول زیاد ندارند. آنها از قضا با پذیرش حقوق بسیار پایینتر از بعضی از رقبای خود، توجه تهیهکنندگان را بیشازپیش جلب میکنند. مثلا دستمزد گل گدوت برای فیلم Wonder Woman، محصول سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار بود. اما او برای فیلم Wonder Woman 1984 توانست حدودا ۱۰ میلیون دلار حقوق بگیرد. هنگامی که یک فیلم سینمایی به موفقیت عظیم برسد، شاید سازنده تمایل فراوانی به خلق دنباله پیدا کند. سپس از آنجایی که استودیوها معمولا نمیتوانند بدون بازیگر اصلی سراغ ساخت قسمتهای بعدی بروند، هنرمند معروف ناگهان یک اهرم فشار قدرتمند را به چنگ میآورد.
پردرآمدترین بازیگرهای سینما در سال ۲۰۲۱
- ۱۸- رابرت پتینسون برای فیلم The Batman وارنر: ۳ میلیون دلار
- ۱۷- کریس پاین برای فیلم Dungeons and Dragons پارامونت: ۱۱.۵ میلیون دلار
- ۱۶- کیانو ریوز برای فیلم The Matrix Resurrections وارنر: ۱۲ تا ۱۴ میلیون دلار
- ۱۵- تام کروز برای فیلم Top Gun: Maverick پارامونت: ۱۳ میلیون دلار
- ۱۴- مایکل بی. جردن برای فیلم Without Remorse آمازون: ۱۵ میلیون دلار
- ۱۳- برد پیت برای فیلم Bullet Train سونی: ۲۰ میلیون دلار
- ۱۲- کریس همسورث برای فیلم Thor: Love and Thunder دیزنی: ۲۰ میلیون دلار
- ۱۱- رایان گاسلینگ برای فیلم The Grey Man نتفلیکس: ۲۰ میلیون دلار
- ۱۰- ساندرا بولاک برای فیلم The Lost City of D پارامونت: ۲۰ میلیون دلار
- ۹- جولیا رابرتز برای فیلم Leave the World Behind نتفلیکس: ۲۵ میلیون دلار
- ۸- جنیفر لارنس برای فیلم Don't Look Up نتفلیکس: ۲۵ میلیون دلار
- ۷- مارک والبرگ برای فیلم Spenser Confidential نتفلیکس: ۳۰ میلیون دلار
- ۶- لئوناردو دیکاپریو برای فیلم Don't Look Up نتفلیکس: ۳۰ میلیون دلار
- ۵- اسکارلت جوهانسون برای فیلم Black Widow دیزنی: ۴۰ میلیون دلار
- ۴- دنزل واشنگتن برای فیلم The Little Things وارنر: ۴۰ میلیون دلار
- ۳- ویل اسمیت برای فیلم King Richard وارنر: ۴۰ میلیون دلار
- ۲- دوئین جانسون (راک) برای فیلم Red One آمازون: ۵۰ میلیون دلار
- ۱- دنیل کریگ برای فیلم Knives Out 2 و فیلم Knives Out 3 نتفلیکس: ۱۰۰ میلیون دلار