هنری کویل برای ویچر، پدرو پاسکال برای سریال The Last of Us یا جیسون سودیکیس برای سریال کمدی تد لسو؟ کدام یک حقوق بالاتری برای بازی در هر اپیزود دارد؟
شبکههای آنلاین دنیا را تغییر دادهاند. زیرا هویت واقعی آنها بهعنوان سرویسهای اشتراکی روی انواعواقسام جنبههای تولید سریال تاثیر میگذارد و حتی جنس پرداخت حقوق به بسیاری از بازیگرهای معروف را متفاوت با قبل کرده است. حالا دیگر همه موقع ساخت سریالها باید فقط به حقوق اصلی خود برای بازی در هر اپیزود راضی باشند.
در این بین بسیاری از مخاطبها میخواهند متوجه شوند که اکنون کدام بازیگرها در تلویزیون بیشترین حقوق را دریافت میکنند. محبوبیت و معروفیت هر شخص تا چه اندازه حقوق او را تغییر میدهد؟ با گذر زمان و تمدید شدن سریال برای فصول بیشتر، بازیگر چهقدر شانس کسب حقوق بیشتر را دارد؟
تماشا در یوتیوب
در گذشته یک هنرمند تقریبا ناشناخته میتوانست بهلطف حضور در یک سریال بسیار موفق تلویزیون، با گذر سالها برای یک عمر شدیدا ثروتمند شود. زیرا قبلا ساختار شبکهها بیشتر به این شکل بود که پس از ساخت و پخش یک محصول، اصل درآمد آن از بارها و بارها فروختن سریال به شبکههای مختلف بهدست میآمد. برای نمونه سریال Friends چند مرتبه با قیمتهای مختلف برای مدتزمان مشخص، تحویل شبکههای گوناگون در نقاط مختلف دنیا داده شده است. بازیگرها هم در قراردادهایی نهایی خود مشخص کرده بودند که هر سال بخشی از درآمد فروش سریال را دریافت میکنند. به همین خاطر بسیاری از آنها همچون جنیفر انیستون هر از چند وقت یک بار به خاطر اینکه قبلا بازیگر سریال Friends بودند، حدودا ۲۰ میلیون دلار دریافت میکردند.
اما در دنیای سلطنت شبکههای آنلاین استریممحور، استودیوهای سازنده بهدنبال مالکیت ۱۰۰ درصدی آثار خود هستند. آنها میخواهند که همهی اعضای تیم ساخت اثر یک بار حقوق خود را بگیرند و برای همیشه بروند. چرا؟ چون درآمد شبکهی آنلاین براساس پولی است که هر ماه مشترکها به آن پرداخت میکنند. اکثر شبکههای آنلاین درنهایت میخواهند بهصورت مستقیم در دسترس کاربرهای همهی کشورها باشند. پس دیگر خبری از اجاره شدن آثار آنها توسط شبکههای محلی نیست.
مشترکها هرگز برای یک اثر مشخص پول نمیدهند. آنها مشغول پرداخت پول برای استفاده از سرویسی هستند که یک آرشیو بزرگ از آثار مختلف را در خود جا داده است. پس شبکهی آنلاین اصلا نمیتواند درگیر این بشود که از پول پرداختشده توسط هر مشترک، باید چهقدر را تقدیم فلان کارگردان یا بازیگر کند. به همین دلیل مالکیت کامل و کسب ۱۰۰ درصدی درآمد بدون قسمت کردن آن با سازندگان، برای یک سرویس استریمینگ شدیدا مهم است.
در چنین شرایطی حقوقها کاملا تغییر میکنند. اکنون دیگر شرکتهای آمریکایی حقوق هر بازیگر یک سریال را براساس حضور او در هر اپیزود مشخص میکنند. مدتزمان هر اپیزود هم اهمیت خاصی ندارد. هر بازیگر برای حضور در هر قسمت از هر سریال، حقوق مشخصی دریافت میکند و تمام. در نتیجه دیگر خبری از ثروتمند شدن ناگهانی در آیندهی دور نیست. حقوق هر بازیگر برای هر اپیزود به چه شکل مشخص میشود؟ با بررسی جایگاه و ارزشی که حضور او در سریال دارد. شبکهی آنلاین از خود میپرسد که نقشآفرینی یک شخص بهخصوص در فلان اثر چهقدر میتواند توجه مخاطب را به این سرویس استریمینگ جلب کند؟
این سیستم جدید بیشتر به بازیگرهای معروف و محبوب پاداش میدهد. بازیگر هرچه قبل از شروع ساخت هر فصل سریال در اذهان عمومی بزرگتر باشد، حقوق بیشتری برای آن دریافت میکند. به همین خاطر رابرت داونی جونیور مطابق گزارشها به خاطر بازی در هر قسمت از سریال The Sympathizer شبکه HBO، حدودا دو میلیون دلار دریافت خواهد کرد. در گذشته تقریبا امکان نداشت یک بازیکر برای حضور در یک قسمت از یک سریال تلویزیونی حدودا دو میلیون دلار حقوق بگیرد. در همین حین در گذشته امکان نداشت که بازیگری به شناختهشدگی رابرت داونی جونیور، بدون داشتن درصد فراوان از درآمد اثر تلویزیونی در سالهای آتی، حاضر به بازی در یک سریال بشود. اکنون شبکههای آنلاین حقوق اصلی اعضای تأثیرگذار تیم ساخت آثار خود را بالا بردهاند تا به محض تمام شدن کار، با آنها خداحافظی کنند.
شبکه آنلاین Hulu، شبکه آنلاین +Apple TV، شبکه آنلاین آمازون پرایم ویدیو، شبکه آنلاین نتفلیکس، شبکه آنلاین پارامونت پلاس، شبکه آنلاین دیزنی پلاس، شبکه آنلاین HBO Max و شبکه آنلاین Peacock همه وارد نبرد شدهاند. آنها حتی گاهی حاضر به پرداخت حقوقهای دیوانهوار میشوند تا یک اثر جدید را مال خود کنند؛ تا آرشیو بزرگتری داشته باشند که در طولانیمدت شانس بیشتری برای رسیدن به تعداد زیادی از مشترکها دارد. افرادی مثل بازیگرها هم تمام سعی خود را میکنند که بیشترین حقوق اصلی را داشته باشند؛ مخصوصا وقتی میفهمند که شبکه چهقدر به آنها نیاز دارد. حتی دیگر شبکه ABC و بخش تلویزیونی سونی پیکچرز هم قراردادها را به شکلی میبندند که در ابتدا کل پول را بدهند و سپس مالک تمام درآمد اثر در آینده باشند.
اکنون بسیاری از شرکتها علاقهای به اعلام آمار دقیق تعداد بینندگان اکثر آثار خود ندارند. در گذشته شاید بندی در قرارداد یک بازیگر وجود داشت که میگفت اگر سریال به تعداد مشخصی از بینندگان برسد، حقوق او تغییر میکند. اما حالا دیگر چنین اتفاقی رخ نمیدهد. در جهان امروز شما بهصورت معمول صرفا در قالب اطلاعات سربستهی منتشرشده توسط شرکت، میدانید که نتفلیکس چهقدر موفق است و بزرگترین سریالهای روز این شبکهی آنلاین، کدام آثار هستند.
البته که هدف سرمایهگذاری شبکه روی یک اثر یا شخص قرار نیست صرفا جذب بیننده باشد. نتفلیکس در بسیاری مواقع به فیلمهایی بودجه داد که از همان ابتدا میدانست تعداد بسیار اندکی از بینندگان را خواهند داشت. چرا سازندگان آن آثار مبلغ مورد نظر خود را دریافت کردند؟ چون شانس کسب نامزدیها و جوایز را داشتند. نامزدیها و جوایز هم مدام به سبک خود باعث رشد برند میشوند.
با همهی اینها نباید فراموش کرد که شبکههای آنلاین عملا باعث شدهاند که حجم بسیار بیشتری از محتوا تولید شود. وقتی حجم بسیار بیشتری از محتوا تولید میشود، دستمزدها هم جلوهی رقابتیتر به خود میگیرند. زیرا شبکهها در حال تقسیم کردن پول خود بین افراد بیشتری هستند و طبیعتا در پرداخت بیشترین حقوق، در نوع خود سختگیری به خرج میدهند.
این وسط جایگاه یک نفر با گذر زمان میتواند بالا یا پایین بیاید. مثلا جیسون سودیکیس در سال ۲۰۲۱ میلادی برای بازی در هر اپیزود سریال Ted Lasso مبلغ ۴۰۰ هزار دلار را دریافت کرد. شما نیز همین عدد را در جدول امسال میبینید. اما او در سال ۲۰۲۲ میلادی برای هر قسمت از سریال تد لسو، یک میلیون دلار حقوق میگیرد؛ همین پیشرفت مالی را هنری کویل هم بهزودی با ویچر تجربه خواهد کرد. چرا؟ چون اکنون تد لسو تبدیل به بزرگترین برگ برندهی شبکهی اپل تیوی پلاس شده است و هیچکس نمیتواند این اثر را بدون جیسون سودیکیس در نقش اصلی تماشا کند.
در آخر باید بدانید که فهرست پردرآمدترین بازیگرهای تلویزیون در سال ۲۰۲۱ نشاندهندهی مبلغ پرداختشده به هر بازیگر در همین سال میلادی است. این شخص میتواند حقوق اثری را دریافت کرده باشد که مدتی قبل پخش شد، در حال پخش است یا هنوز حتی تریلر آن را هم ندیدهایم. در نتیجه در فهرست پیشرو بعضا نام آثاری را مشاهده خواهید کرد که شاید ماهها بعد شاهد پخش آنها باشیم.
پردرآمدترین بازیگرهای تلویزیون در سال ۲۰۲۱
- ۱۸- سارا اسنوک، کیرن کالکین و جرمی استرانگ برای سریال Succession شبکه HBO | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار دلار
- ۱۷- دیوید هاربر و وینونا رایدر برای سریال Stranger Things شبکه Netflix | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار دلار
- ۱۶- هنری کویل برای سریال The Witcher شبکه Netflix | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۴۰۰ هزار دلار
- ۱۵- تد دنسن برای سریال Mr. Mayor شبکه NBC | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۴۰۰ هزار دلار
- ۱۴- جیسون سودیکیس برای Ted Lasso شبکه +Apple TV | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۴۰۰ هزار دلار
- ۱۳- سارا گیلبرت، لاری متکالف و جان گودمن برای سریال The Conners شبکه ABC | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۴۰۰ هزار دلار
- ۱۲- برایان کاکس برای سریال Succession شبکه HBO | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار
- ۱۱- جود لا برای سریال The Third Day شبکه HBO | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۴۲۵ هزار دلار
- ۱۰- آنجلا باست برای سریال 1-1-9 شبکه Fox | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۴۵۰ هزار دلار
- ۹- الک بالدوین برای سریال Dr. Death شبکه Peacock | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۵۷۵ هزار دلار
- ۸- وایولا دیویس، میشل فایفر و جیلین اندرسون برای سریال The First Lady شبکه Showtime | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۶۰۰ هزار دلار
- ۷- استیو مارتین و مارتین شورت برای سریال Only Murders in the Building | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۶۰۰ هزار دلار
- ۶- پدرو پاسکال برای سریال The Last of Us | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۶۰۰ هزار دلار
- ۵- کیت وینسلت برای سریال Mare of Easttown شبکه HBO | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۶۵۰ هزار دلار
- ۴- سارا جسیکا پارکر، سینتیا نیکسون و کریستین دیویس برای سریال And Just Like That شبکه HBO Max | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: بین ۶۵۰ تا ۷۵۰ هزار دلار
- ۳- برایان کرانستون برای سریال Your Honor شبکه Showtime | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۷۵۰ هزار دلار
- ۲- جف بریجز برای سریال The Old Man شبکه Hulu | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۱ میلیون دلار
- ۱- کریس پرت برای سریال The Terminal List شبکه Amazon Prime Video | حقوق بازیگر برای هر اپیزود: ۱.۴ میلیون دلار