راهنمای چیدمان اصولی آشپزخانه؛ ایده‌ها و ترفندها

راهنمای چیدمان اصولی آشپزخانه؛ ایده‌ها و ترفندها

مدت‌هاست که آشپزخانه دیگر فقط جایی برای پخت‌وپز در خانه نیست. آشپزخانه‌های امروزی فضای مشترکی برای استراحت و دورهم‌بودن تمام اعضای خانواده‌اند؛ بنابراین توجه به زیبایی، استفاده بهینه از فضای موجود و درنظرگرفتن کاربری آشپزخانه هنگام چیدمان و دکوراسیون آن اهمیت زیادی دارد. یک آشپزخانه دنج، زیبا و گرم اعضای خانه را به کنارهم‌بودن دعوت می‌کند. برای ایجاد فضایی کاربردی و زیبا در آشپزخانه، باید اصول چیدمان و ترفندهای دکوراسیون دست‌به‌دست هم بدهند. در این مقاله ابتدا چند نکته درباره چیدمان اصولی و صحیح آشپزخانه را به شما می‌گوییم؛ سپس از چند طرح رایج در چیدمان آشپزخانه صحبت می‌کنیم؛ در پایان هم ایده‌ها و ترفندهایی برای زیباتر شدن دکوراسیون آشپزخانه را به شما معرفی خواهیم کرد.

نکات و ایده‌های چیدمان آشپزخانه

آشپزخانه‌هایی که با فضای نشیمن و غذاخوری ترکیب شده‌اند، علاوه بر پخت‌وپز، محلی برای تماشای تلویزیون، لم‌دادن روی مبل، گشت‌وگذار در اینترنت و انجام تکالیف مدرسه نیز هستند. امروزه کاربردی‌بودن فضای آشپزخانه بسیار مهم‌تر از زیبایی آن است؛ بنابراین قدم اول برای داشتن آشپزخانه‌ای خوب، طراحی و چیدمان صحیح اجزای اصلی آشپزخانه است. برای ایجاد فضایی امن و کاربردی، باید برخی نکات اساسی را هنگام چیدمان آشپزخانه در نظر بگیرید:

۱. کنترل شلوغی و رفت‌و‌آمد در آشپزخانه

آشپزخانه معمولا پر‌رفت‌وآمدترین بخش خانه است. اگر دوست ندارید مدام درگیر جمع‌کردن کوله‌پشتی بچه‌ها و کلیدهای همسرتان از روی میز غذاخوری یا کابینت باشید، بهتر است فضایی مناسب در مجاورت ورودی آشپزخانه، برای قراردادن این وسایل در نظر بگیرید. با این روش، از هرج‌ومرج در داخل آشپزخانه جلوگیری خواهید کرد.

چیدمان آشپزخانه را طوری انتخاب کنید که هیچ مانعی در مسیرهای اصلی حرکت وجود نداشته باشد؛ مثلا اگر آشپزخانه به حیاط یا بالکن راه دارد، وسایل را طوری بچینید که در مسیر بین ورودی آشپزخانه و درِ حیاط یا بالکن مانعی وجود نداشته باشد.

هنگام چیدمان، علاوه بر ایجاد فضای کار کافی، به ایجاد فضای مناسب برای حرکت افراد نیز توجه کنید. سعی کنید مسیر حرکت بچه‌ها از قسمت‌های خطرناک آشپزخانه دور باشد. یخچال را نزدیک به ورودی آشپزخانه قرار دهید تا بچه‌ها، بدون ایجاد مزاحمت برای شما، خوراکی‌های موردنظرشان را از یخچال بردارند.

استفاده از جزیره در آشپزخانه ایده خوبی برای جداکردن فضای کار از فضای نشستن و غذاخوردن مهمان‌ها و اعضای خانواده است. شما می‌توانید در یک سمت جزیره آشپزی کنید و با چیدن صندلی‌ در طرف دیگر، فضایی برای نشستن مهمانان ایجاد کنید. اگر آشپزخانه‌تان بزرگ است، می‌توانید از دو جزیره استفاده کنید.

فضای کافی برای نشستن و حرکت ایجاد کنید. با این ترفند، وقتی در یک دورهمی مشغول آشپزی هستید و مهمانان دوست دارند در آشپزخانه با شما همراه باشند، به دست‌وپای شما نمی‌پیچند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.