راهنمای انتخاب و چیدمان کوسن در خانه؛ ایده‌هایی چشم‌نواز که باید دید

راهنمای انتخاب و چیدمان کوسن در خانه؛ ایده‌هایی چشم‌نواز که باید دید

اگر فضای خانه‌تان کسل‌کننده و یکنواخت شده است و به‌دنبال راه‌حلی ارزان برای جلوه بخشیدن به آن هستید، یکی از بهترین انتخاب‌ها استفاده از کوسن‌ در اندازه و رنگ‌های مختلف است. در این مقاله از «میدونی» با روش‌های اصولی چیدمان کوسن آشنا می‌شوید.

اول؛ انتخاب کوسن مناسب برای خانه

با استفاده از کوسن‌های زیبا و مناسب می‌توانید تمام فضای خانه را تغییر داده و از یکنواختی درآورید. اندازه، بافت پارچه و رنگ کوسن می‌تواند اتاق‌هایتان را به مکانی دنج تبدیل کند یا برعکس از آن فضایی کاملا رسمی بسازد.

کوسن‌ها برای هر خانه‌ای، به‌ویژه ساکنان آپارتمان‌ها که اغلب با دیوارهای سفید و بی‌روح مواجه‌اند، مناسب‌اند و می‌توانند ظاهری دوست‌داشتنی برای تک‌تک اتاق‌ها ایجاد کنند.

برای انتخاب کوسن مناسب باید به یکسری موارد توجه کنید:

۱.  رنگ مناسب کوسن را چطور انتخاب کنیم؟

اهمیت دادن به نوع رنگ مورد استفاده در اتاق حتی از انتخاب نوع کوسن مهم‌تر است. زیرا انتخاب رنگ مناسب کوسن می‌تواند باقی وسایل اتاق را هم هماهنگ نشان داده و فضای اتاق‌تان شیک و زیبا شود.

معمولا اتاق‌ها به‌ویژه اتاق نشیمن پر از رنگ و طرح‌های مختلف از جمله، رنگ دیوارها، طرح پرده‌ها، آثار هنری آویزان روی دیوار، گلدان و خرده‌ریزهایی که هر کدام رنگ و بافتی دارند.

بیشتر مواقع وقتی به کل وسایل در اتاق نگاه می‌کنید، احساس می‌کنید اتاق خیلی شلوغ و درهم‌برهم است. بنابراین باید کوسن‌هایی انتخاب کنید که بر اساس رنگ‌هایی باشد که در اتاق‌تان از قبل وجود داشته است. این روش باعث می‌شود که هماهنگی بیشتری بین کوسن و باقی وسایل اتاق به‌وجود آید.

بنابراین پیش از خرید کوسن وسط اتاق نشسته و هر رنگی که در اتاق می‌بینید را در نظر بگیرید. سعی کنید دو تا سه رنگی را که بیش از همه جلب توجه می‌کنند تشخیص دهید. این رنگ‌ها باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  •  در وسایل دیگر اتاق، مانند پرده، تابلوی نقاشی یا گلدان، هم وجود داشته باشند.
  •  آن رنگ‌ها مکمل یکدیگر باشند. در واقع در انتخاب رنگ‌ها این ویژگی مهمترین معیار است. در ضمن رنگ‌هایی که بسیار روشن و اغراق‌آمیز هستند را انتخاب نکنید.

هنگام انتخاب رنگ دقت کافی داشته باشید زیرا قرار است برمبنای آن کوسن‌های اتاق‌تان را تهیه کنید.

رنگ کوسن متضاد با رنگ مبلمان

اگر کوسن‌تان با مبل خانه‌تان کاملا هماهنگ است، آن را دور بیندازید. گاهی ‌اوقات وقتی مبل می‌خرید، همراه با آن کوسن‌های هم‌رنگ هم وجود دارد. هم‌رنگ بودن کوسن با مبل ایده بدی است. اگر کوسن‌هایتان هماهنگ با مبل‌تان است، بهتر است از آن استفاده نکنید. این کوسن‌ها وقتی روی مبل قرار می‌گیرند، انگار بخشی از مبل هستند و به‌‌خوبی دیده نمی‌شوند.

یادتان باشد تضاد رنگی بین کوسن و مبلمان، آنها را جذاب‌ و شیک‌تر نشان می‌دهد. بنابراین کوسن‌هایی انتخاب کنید که هم‌رنگ مبلمان‌تان نباشند. این کار به اندازه نصب یک تابلوی نقاشی روی دیوار موثر است و به فضای خانه جلوه می‌بخشد.

انتخاب رنگ مناسب کوسن با توجه به رنگ مبل خانه

هنگام انتخاب رنگ مناسب برای مبلمان باید علاوه بر تاثیر بصری آن، به اثری که روی ذهن و روح افراد می‌گذارد هم توجه کنید. رنگ‌ها اثرات مختلفی روی روحیه دارند. مثلا، رنگ آبی موجب حسی از امنیت و اعتمادبه‌نفس می‌شود، درحالی‌که نارنجی روحیه‌بخش است و حسی از هیجان و ماجراجویی در فرد ایجاد می‌کند. بنابراین پیش از انتخاب رنگ کوسن به نوع رنگ و احساسی که نسبت به آن دارید، دقت کنید.

 مبلمان خاکستری

مبلمان خاکستری به‌خوبی با کوسن‌هایی با رنگ‌های خاکستری مایل به قهوه‌ای، صورتی و آبی هماهنگ می‌شوند. کوسن‌های بنفش، خردلی، سبز دودی، قرمز، سبز زمردی، آبی نفتی یا کوسن‌هایی که طرح‌های بسیار متضاد به رنگ‌های سیاه و سفید دارند هم مناسب این مبلمان هستند.

البته در استفاده از کوسن‌های با تن خاکستری افراط نکنید. زیرا فضای اتاق را یکنواخت و بسیار سرد می‌کند.

مبلمان مشکی

اگر مبلمان خانه‌تان مشکی بود، کوسن‌هایی با رنگ‌های قوی و طرح‌های سفید و مشکی مناسب آنها خواهد بود. رنگ‌های روشن مانند نارنجی، قرمز، صورتی روشن یا زرد لیمویی هم تضاد بسیار جالبی با مبل مشکی ایجاد می‌کنند.

البته اگر دوست ندارید از این رنگ‌های روشن برای مبل استفاده کنید، رنگ آبی آسمانی یا سایه‌هایی از رنگ خاکستری هم مناسب است.

مبل مشکی تقریبا با هر رنگی هماهنگ می‌شود اما کوسن‌های قهوه‌ای مناسب نیستند و فضای اتاق را جالب نمی‌کند.

مبلمان قهوه‌ای

استفاده از کوسن‌هایی به رنگ سبز دودی، قرمز یا طلایی، مبلمان قهوه‌ای رنگ را باشکوه نشان می‌دهد. بسته به نوع مدل مبلمان‌تان می‌توانید از رنگ‌های خنثی، صورتی، فیروزه‌ای، مسی، زرد و نارنجی کوسن‌ها استفاده کنید تا فضای اتاق‌تان شیک به‌نظر برسد.

هرگز روی مبلمان قهوه‌ای، کوسن‌های مشکی که ظاهر آن را بسیار نامطلوب می‌کند، نگذارید.

مبلمان بژ

رنگ بژ یا نخودی مبلمان وقتی با کوسن‌های به رنگ‌های تابستانی روشن ترکیب می‌شود، حسی از آرامش به‌وجود می‌آورد. برای این نوع مبلمان از کوسن‌های آبی تیره، سبز زیتونی، شرابی، بنفش کمرنگ، نقره‌ای کم‌رنگ و آبی متمایل به خاکستری استفاده کنید. رنگ‌های زرد، نارنجی، سبز هم مناسب این مبلمان هستند.

مبلمان سورمه‌ای

مراقب باشید برای مبلمان سورمه‌ای رنگ از کوسن‌هایی به رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرم، برنزه و خاکستری استفاده نکنید. زیرا رنگ سورمه‌ای هم رنگی خنثی است و بهتر است با رنگ‌هایی مانند نارنجی، سبز زیتونی، صورتی، زرد و طلایی هماهنگ شود.

همچنین کوسن‌های سیاه، بادمجانی و آلبالویی استفاده نکنید. این رنگ‌ها باعث می‌شوند مبلمان‌تان جلوه خود را از دست بدهند و رنگ‌پریده به‌نظر بیایند و روی جذابیت کلی اتاق اثر بدی بگذارد.

مبلمان قرمز

مبلمان قرمز خیلی راحت با کوسن‌هایی به رنگ سیاه، آبی، خاکستری، سفید، کرم، صورتی، زرد قناری، نارنجی، طلایی و نقره‌ای جور و هماهنگ است.

اگر مبلمان‌تان به رنگ قرمز تیره است، از کوسن‌های سورمه‌ای، سبز زیتونی، خاکستری زغالی یا ارغوانی استفاده کند.

در ضمن کوسن‌های سبز تیره یا قهوه‌ای مناسب مبلمان قرمز نیستند.

مبلمان سبز دودی

تقریبا بیشتر رنگ‌ها با مبلمان سبز دودی هماهنگ می‌شوند. کوسن‌های خاکستری، نخودی، سفید و قهوه‌ای متمایل به مسی، بهترین کوسن‌ها برای استفاده روی این مبلمان است. رنگ‌های مرجانی، طلایی، نارنجی سوخته، صورتی گرم، طیف زرد، قرمز یا ارغوانی هم جلوه‌ای عالی به مبلمان و فضای اتاق می‌دهد.

مبلمان صورتی

با مبلمان صورتی، کوسن‌هایی به رنگ‌های روشن و همچنین خنثی عالی هستند. صورتی می‌تواند با رنگ‌های سیاه، سبز دودی، قرمز، آبی، طلایی، نقره‌ای و زرد آفتابی به‌خوبی هماهنگ شود و زیبا به ‌نظر آید. رنگ‌های خنثی و ملایم مانند خاکستری، سفید، شتری و کرم هم با مبلمان صورتی سازگارند.

در ضمن رنگ صورتی گاهی اوقات از نظر بصری می‌تواند کلافه‌کننده باشد. بنابراین بهتر است با کوسن‌هایی به رنگ‌های خنثی ظاهر اتاق را متعادل کنید.

مبلمان سبز

برای مبلمان سبز رنگ، کوسن‌هایی به رنگ‌های خاکستری مایل به قهوه‌ای، مسی، نخودی، برنزه، خاکستری و سفید بسیار عالی‌اند و مبلمان و در نتیجه اتاق را عالی نشان می‌دهند. رنگ‌هایی مانند صورتی، بنفش، زرد و آبی هم با این مبلمان سازگاری خوبی دارند.

مبلمان سبز وقتی با انواع کوسن‌ها در رنگ و شکل‌های مختلف تزیین شود، بسیار لوکس و شیک دیده می‌شود.

 ۲. چه تعداد کوسن‌ روی مبلمان بچینیم؟

تعداد کوسن‌های مورد استفاده در اتاق به سبکی که ترجیح می‌دهید، وابسته است. اگر به دنبال سبک‌های سنتی‌تر با رنگ‌های سنگین هستید، بهتر تعداد کوسن‌هایی که هر کجای اتاق می‌گذارید، زوج باشد. اما اگر می‌خواهید فضایی مدرن‌تر و خاص داشته باشید، تعداد کوسن‌هایتان فرد باشد. البته ممکن است این موضوع به‌نظرتان عجیب بیاید اما مطمئن باشید که تفاوت آن را به‌خوبی حس خواهید کرد. در ضمن تعداد کوسن‌ها را هم، چه زوج و چه فرد، باید با در نظر گرفتن اندازه و تعداد مبلمان خانه‌تان انتخاب کنید.

 مبل‌های دونفره

برای مبل‌های دونفره، ۲ تا ۴ عدد کوسن مناسب است. ۲ تا کوسن ظاهر منظمی به مبل می‌دهد اما اگر ۳ کوسن روی آن بگذارید، شیک‌ و مدرن‌تر به نظر می‌آید. ۴ تا کوسن هم کمک می‌کند که بتوانید بهتر روی نوع چیدمان کوسن‌ها تصمیم بگیرید.

می‌توانید از یک جفت کوسن بزرگ یا ۴ عدد کوسن کوچکتر استفاده کنید.

مبلمان سه‌نفره

سه تا شش کوسن برای مبلمان سه‌نفره مناسب است. سه عدد کوسن ظاهری نسبتا ساده و معمولی به مبل می‌دهد اما با استفاده از چهار کوسن می‌توانید تقارن را روی مبلمان حفظ کنید. به‌کار بردن ۵ و ۶ عدد کوسن فرصت بیشتری برای نشان دادن تفاوت‌های بافتی و اندازه کوسن‌ها را به‌دست می‌دهد و ظاهر مبلمان‌تان را خواستنی‌تر می‌کند.

مبلمان گوشه‌ای یا ال

۴ تا ۹ کوسن برای مبل‌های گوشه‌ای مناسب است. البته این تعداد به مدل و اندازه و ضخامت کوسن‌ها وابسته است. اگر از ۴ کوسن استفاده می‌کنید، بهتر است دو تای آنها را در گوشه مبل و دو تای دیگر را در دو طرف مبل قرار دهید. البته با ۶ کوسن می‌توانید روی دو طرف مبل هم مانند گوشه آن، دو عدد کوسن بگذارید و ظاهر بهتری به آن ببخشید.

هرچه تعداد کوسن‌های در اندازه متوسط روی این مبل‌ها بیشتر باشد، بهتر است. اما یادتان باشد بیشتر از ۹ کوسن، جذابیت مبل را از بین می‌برد و آن را بسیار شلوغ نشان می‌دهد.

۳. الگو و بافت

وجود الگو و بافت‌های مختلف کوسن برای جلوه دادن به اتاق‌ها بسیار مهم است. می‌توانید از کوسن‌هایی استفاده کنید که بافت و طرحی متفاوت با مبلمان خانه دارند. مثلا، مبلمان چرمی با وجود کوسن‌هایی از جنس خز مصنوعی یا پارچه مخمل عالی به نظر می‌رسند. کوسن‌های ابریشمی هم جلوه‌ای لوکس و شیک به مبل می‌دهند.

می‌توانید در هر فصل، از کوسن‌هایی با طرح‌ها و بافت‌های متفاوت استفاده کنید. طرح‌های گلدار بهترین انتخاب برای فصل تابستان و گرم است اما کوسن‌های پشمی مناسب زمستان‌اند. کوسن‌های هنری و تزیینی هم ظاهری مدرن به مبلمان و اتاق می‌دهند.

۴. روش صحیح چیدمان کوسن چگونه است؟

هنگام چیدن کوسن روی مبلمان، بیشتر افراد تصور می‌کنند که باید کوسن‌ها را کاملا متقارن روی مبلمان بچینند. اما این کار ضرورتی ندارد. می‌توانید کمی خلاقانه‌تر عمل کنید و چند روش چیدمان را امتحان کنید و آن روشی را که بیشتر از همه دوست دارید و البته مناسب فضا و سبک اتاق‌تان است، انتخاب کنید.

ترکیب انواع متفاوت کوسن در اندازه و شکل‌های مختلف از نظر بصری بسیار مطلوب خواهند بود. کوسن‌های مربعی، مستطیلی و دایره‌ای با رنگ‌های مختلف می‌تواند سبک و شخصیت به مبلمان و در نتیجه اتاق بدهد.

محبوب‌ترین روش چیدمان کوسن‌ها روی مبل، ۲-۱-۲ کوسن است. بدین ترتیب دو کوسن که یکی بزرگ و دیگری کمی کوچکتر است در دو طرف مبل قرار داده می‌شود و یک کوسن هم در وسط مبل گذاشته می‌شود.

به روش‌های دیگر هم می‌توانید کوسن‌های خود را روی مبلمان بچینید:

متقارن

آسان‌ترین روش چیدن کوسن روی مبلمان، قرار دادن دو کوسن بزرگ یک‌شکل و یک‌رنگ در دو طرف مبلمان است.

لایه لایه

می‌توانید چند کوسن در اندازه‌های مختلف را کنار هم بگذارید. مثلا، برای رسمی‌تر جلوه دادن اتاق، دو کوسن هماهنگ به‌کار برید یا برای اینکه کوسن‌ها شیک‌تر به‌نظر آیند، از دو کوسن متفاوت استفاده کنید.

با ترکیبی از اندازه‌های متفاوت کوسن‌ها هم می‌توانید چیدمانی زیبا و در عین حال راحت برای مبلمان‌تان فراهم کنید و بدین ترتیب انرژی و قدرت بالایی به اتاق‌تان بدهید.

ساده و بدون طرح

اگر کوسن‌های طرح‌دار را دوست ندارید و نمی‌خواهید چند کوسن کنار هم روی مبل بچینید، می‌توانید از کوسن‌های کاملا ساده و تک‌تک استفاده کنید. البته استفاده از رنگ متضاد کوسن ساده و بدون طرح روی مبلمان، اتاق‌تان را ساده و صمیمی نشان می‌دهد.

اندازه‌های مختلف

می‌توانید با استفاده از کوسن در اندازه‌های مختلف، مبلمان اتاق را جذاب و دوست‌داشتنی کنید.

بافت‌های متفاوت

استفاده از بافت‌های متفاوت کوسن هم می‌تواند تفاوت خوبی در ظاهر مبلمان و در نتیجه اتاق ایجاد کند. استفاده از ۵ تا ۷ بافت و جنس مختلف شما را به این منظور می‌رساند.

کوسن‌های پشتی

اگر می‌خواهید روی مبلمان اتاق‌تان احساس راحتی بیشتری داشته باشید، پس بهتر است از کوسن‌های پشتی استفاده کنید. این کوسن‌ها برای لم‌دادن بسیار عالی هستند و البته هنوز هم فضای مدرنی برایتان ایجاد می‌کنند.

اشکال مختلف

شاید تصور کنید که برای اینکه مبلمان و اتاق‌تان شیک باشد، باید حتما از کوسن‌های یک‌شکل استفاده کنید. اما استفاده از کوسن‌ در اشکال مختلف، از کوسن‌های ستاره‌ای تا کوسن‌هایی با شکل‌های عجیب و خلاقانه، می‌تواند فضای اتاق‌تان را جالب نشان دهد و از یکنواختی درآورد.

کوسن‌های مفهومی

 روی روکش بیرونی این کوسن‌ها معمولا تصاویری از سوژه‌های مورد علاقه افراد دیده می‌شود. مثلا ممکن است آنها حاوی عبارت‌ها و نوشته‌های مفهومی باشند یا تصاویری از بازیگران محبوب داشته یا منقوش به طرح‌هایی از فصل‌های سال باشند.

با استفاده از این نوع کوسن‌ها می‌توانید فضای جالبی به اتاق‌تان بدهید. می‌توانید از انواع مختلف این نوع کوسن‌ها استفاده کنید. مثلا از کوسن با طرح بهار در روزهای بهاری استفاده کنید یا برای اتاق خواب از کوسن‌هایی که طرح‌ها یا نوشته‌های روی آنها آرامش‌بخش هستند تهیه کنید. همچنین اتاق کودک‌تان را می‌توانید با کوسن‌هایی که طرح‌های کودکانه دارند، تزیین کنید.

راهنمای استفاده از کوسن در هر یک از اتاق‌های خانه

باید از کوسن‌ها در هر یک از اتاق‌های خانه،  هوشمندانه استفاده کنید تا علاوه‌بر راحتی، ظاهر اتاق‌ها هم خوب به‌نظر برسد.

اتاق نشیمن

هنگام استفاده از کوسن برای اتاق نشیمن باید در کنار جلوه بخشیدن به اتاق، آسایش و راحتی‌تان را هم در نظر بگیرید.

از طرفی اتاق نشیمن، یکی از اتاق‌هایی است که بیشتر وقت‌تان در آنجا می‌گذرد. زمان تماشای تلویزیون، دورهمی‌ها یا حتی خوردن غذا و تنقلات معمولا در این اتاق سپری می‌شود. بنابراین کوسن‌هایی برای این اتاق تهیه کنید که قابل شستشو بوده و در ضمن از پارچه‌های باکیفیت و  با دوام بالا باشند.

اگر می‌خواهید فضای اتاق نشیمن ساده و غیررسمی به‌نظر آید، از کوسن‌های بزرگ و کوچک و البته رنگی استفاده کنید. اما برای داشتن فضای رسمی‌ باید  کوسن‌هایی که از پارچه‌های گرانقیمت‌تر تولید شده‌اند، به‌کار برید.

در ضمن کف اتاق را هم فراموش نکنید. برای اینکه بتوانید از بیشتر فضای اتاق نشیمن برای نشستن و استراحت کردن استفاده کنید می‌توانید از کوسن‌های مخصوص کف اتاق استفاده کنید. این کوسن‌ها معمولا بزرگ هستند و از آنها به‌ جای مبل و صندلی استفاده می‌شود.

کوسن‌های مخصوص کف اتاق، نه‌تنها برای نشستن راحت و عالی هستند، بلکه دکور اتاق را هم زیبا می‌کنند.

اگر در اتاق‌‌ نشیمن علاوه بر مبل، صندلی هم دارید، کوسن‌هایی مناسب هم برای آنها بخرید. وجود کوسن روی صندلی، علاوه بر اینکه نشستن روی آنها را راحت‌تر می‌کند، بلکه ظاهرشان را شیک‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

اتاق غذاخوری

معمولا اتاق‌های غذاخوری خیلی بزرگ نیستند و فضای آنها با میز غذاخوری پر شده است. بنابراین اگر می‌خواهید برای صندلی‌هایی که در این اتاق دارید کوسن بخرید، بهتر است به سراغ کوسن‌هایی در اندازه متوسط بروید.  کوسن‌های بزرگ فضای زیادی اشغال می‌کنند و کوسن‌های کوچک، جلوه‌ای به اتاق نمی‌دهند.

استفاده از کوسن روی صندلی‌های خشک چوبی میزغذاخوری، باعث راحتی و آرامش‌تان می‌شود.

اتاق خواب

هیچ چیز به اندازه داشتن یک بالش خوب و تعدادی کوسن راحت روی تختخواب دلپذیر نیست. اتاق خواب محلی برای استراحت شبانه است و هرچه بیشتر به آن توجه شود، آسایش بیشتری برایتان فراهم می‌کند. البته نوع کوسن انتخابی‌تان باید با سبک دکوراسیون اتاق‌ خواب‌تان سازگاری داشته باشد.

برخی از افراد فقط یک یا دو کوسن روی تختخواب می‌گذارند اما برخی دیگر از چند کوسن و البته کوسن‌هایی که طرح‌های تزیینی دارند، استفاده می‌کنند. اندازه خود تخت هم مهم است و باید با توجه به آن تعداد کوسن‌هایتان را تعیین کنید.

برای اتاق خواب، کوسن‌های نرم و بزرگ، بهترین انتخاب هستند. می‌توانید برای جلوه دادن به تختخواب و اتاق خواب، ابتدا کوسن‌های ساده و بدون طرح را روی تخت بگذارید و در مقابل آنها از کوسن‌های طرح‌دار و تزيینی است.

کلام آخر

با استفاده از انواع کوسن‌ها و ایده‌های آسانی که برایتان گفتیم، می‌توانید دکوراسیون اتاق‌های خانه‌تان را به زیباترین شکل ممکن تغییر دهید. آیا روش‌های دیگری در استفاده از کوسن می‌دانید؟ اگر اینطور است، با ما هم در میان بگذارید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
13 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.