راهنمای انتخاب و خرید لباس خواب زنانه؛ چه لباسی مناسب شماست؟

راهنمای انتخاب و خرید لباس خواب زنانه؛ چه لباسی مناسب شماست؟

لباس خواب مناسب یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر کیفیت خواب است. یک لباس خواب خوب به شما کمک می‌کند راحت و آرام بخوابید. اگر خانم هستید و تنوع زیاد لباس خواب، انتخاب آن را برایتان دشوار کرده است، در این مطلب درباره انتخاب و خرید لباس خواب زنانه صحبت خواهیم کرد.

لباس خواب؛ لباسی کاربردی و راحت

امروزه لباس خواب صرفا برای خوابیدن نیست. بسیاری از افراد به‌محض رسیدن به خانه، لباس خواب می‌پوشند تا راحتی و آرامش را از ساعت‌ها قبل از خواب احساس کنند. این آرامش به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید و حتما می‌دانید که خواب خوب، تأثیر زیادی روی خلق‌وخوی شما در روز بعد دارد.

عوامل مهم در انتخاب و خرید لباس خواب زنانه

برای انتخاب لباس خواب زنانه باید چند عامل مهم را در نظر بگیرید. خواه خرید آنلاین انجام می‌دهید یا حضوری، این نکات به شما در تصمیم‌گیری درست کمک می‌کنند.

۱. مدل لباس خواب را تعیین کنید

لباس خواب انواع مختلفی دارد. هریک از آنها ویژگی‌های خاصی دارند. باتوجه‌به اولویت‌های شخصی و سلیقه‌ای که دارید می‌توانید لباس خواب مناسبی را بیابید.

پیراهن خواب؛ تی‌شرتی و دکمه‌دار

این لباس خواب کاملا گشاد با سایز بزرگ است. خیلی راحت است و هوا به‌راحتی در آن جریان می‌یابد که باعث می‌شود حس خوبی داشته باشید. برخی از انواع آن تی‌شرتی و برخی دیگر دکمه‌دار هستند. معمولا بلندی این پیراهن تا روی زانو است و با شلوار یا شلوارک کوتاه آن را می‌پوشند.

نایت گان؛ سنتی‌ترین مدل لباس خواب

نایت گان سبکی کلاسیک دارد و احتمالا در بسیاری از فیلم‌ها آن را دیده‌اید. حالت مجلسی دارد و قبل از خواب در منزل هم آن را می‌پوشند. معمولا از پارچه پنبه‌ای یا ابریشمی تهیه می‌شود. به همین دلیل شل و سبک است و هنگام خواب شما را خنک نگه می‌دارد. طول این لباس خواب متغیر است و می‌تواند کوتاه یا بلند تا مچ‌پا باشد. رایج‌ترین آنها مدل‌های بند اسپاگتی و آستین کاپ هستند. توضیح: بند اسپاگتی به بند لباس می‌گویند که بسیار نازک است و آستین کاپ، آستینی است که بسیار کوتاه است.

البته این سبک لباس خواب به‌اندازه گذشته رایج نیست؛ بااین‌حال برخی افراد هنوز آنها را دوست دارند. انتخاب این لباس به ترجیح شخصی شما بستگی دارد.

لباس خواب سرهمی؛ فانتزی و امروزی

لباس خواب سرهمی بیشتر شبیه لباس سرهمی معمولی است؛ با این تفاوت که از پارچه‌های مخصوص خوابیدن تهیه شده است. لباسی کاملا سبک که پارچه اضافی در آن وجود ندارد و بنابراین درهنگام خواب اذیت‌تان نمی‌کند. البته این بدان معنا نیست که تنگ است، اتفاقا اندازه آن طوری است که گردش‌خون بدنتان در زمان خواب به‌راحتی صورت می‌گیرد.

لباس خواب نایتی؛ جذاب و زیبا

این لباس خواب نازک است و بیشتر مدل‌های آن کوتاه هستند. معمولا از انواع تور مانند شیفون، حریر یا ابریشم نازک تهیه شده و به همین دلیل بسیار سبک است. این لباس خواب گاهی با سوتین یا لباس زیر همراه است و روی آن را با تور تزئین می‌کنند. ازآنجاکه اغلب بدن‌نما و شفاف است، برای خوابیدن مناسب است و برای پوشیدن در منزل مناسب نیست. معمولا گشاد هستند و این باعث می‌شود هوا به‌خوبی در آن جریان یابد و احساس خوبی روی پوستتان داشته باشید.

سوییت؛ برای آب‌وهوای خنک

این لباس خواب هم به‌سبک کلاسیک است. بیشتر شبیه گرمکن است و همین باعث می‌شود برای شب‌های سرد مناسب‌تر باشد. برخی از مدل‌های آن تا حدودی پف‌دار هستند و وقتی آنها را می‌پوشید، لباس خوابی گرم و نرم به تن خواهید داشت. ازآنجاکه تا حدودی ضخیم‌تر از لباس خواب عادی است و شما را گرم نگه می‌دارد، می‌توانید در منزل و بیرون از اتاق خواب هم آن را بپوشید.

لینگری؛ لباس خواب با جزئیات زیاد

این لباس خواب بیشترین شباهت را به لباس زیر دارد. می‌تواند یک‌تکه یا دوتکه باشد.

مدل پیراهن مردانه‌ای؛ دکمه‌دارِ آستین‌بلند

این لباس خواب شبیه پیراهن مردانه با شلوار است. به‌شکل سنتی آنها را از پارچه‌های ضخیم‌تری مانند فلانل تهیه می‌کنند و آستین آنها بلند است. ممکن است چهارخانه، راه‌راه یا با الگوی متفاوتی باشند، اما معمولا بلوز و شلوار از یک پارچه مشابه هستند.

ست پیژامه؛ محبوب‌ترین لباس خواب

ست پیژامه از محبوب‌ترین لباس‌خواب‌ها هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان است. این ست شامل یک بلوز و شلوار است. معمولا رنگ بلوز آن خنثاست و درعوض شلوار طرح‌های شلوغ و روشن دارد؛ بااین‌حال برخی از مدل‌های آن طرح بلوز و شلوار یکسانی دارند. انعطاف‌پذیری این لباس خواب یکی از مزایای آن است؛ یعنی بسته به فصل و دمای هوا می‌توانید آستین بلوز را کوتاه یا بلند انتخاب کنید و به‌جای شلوار، مدل شلوارک‌دار آن را انتخاب کنید.

تی‌شرت و شلوار؛ ساده‌ترین نوع لباس خواب

این مدل شامل یک تی‌شرت و شلوار گشاد و راحت است. افرادی که در انتخاب لباس خواب سختگیرانه عمل نمی‌کنند می‌توانند این مدل بی‌دردسر را انتخاب کنند. ست تی‌شرت و شلوار یا شلوارک به‌شکل آماده موجود است.

پیژامه جوراب‌دار؛ برای گرم‌نگه‌داشتن پاها

یک لباس خواب زنانه فانتزی که تنوع طرح و رنگ آن زیاد است و برای افرادی که دوست دارند پاهایشان گرم بماند مناسب است.

۲. جنس پارچه لباس خواب را انتخاب کنید

یکی از نکات بسیار مهم انتخاب و خرید لباس خواب زنانه انتخاب جنس پارچه آن است. پارچه لباس خواب باید طوری باشد که روی پوستتان حس خوبی ایجاد کند. برای مثال، برخی افراد با پارچه نخی راحت‌ترند؛ ولی برخی دیگر صافی ابریشم را دوست دارند. دقت کنید پارچه لباس خواب باید دمای بدنتان را در طول شب و حین خواب تنظیم کند. اگر فردی سرمایی هستید، شاید بهترین انتخابتان فلانل باشد؛ اما اگر گرمایی هستید، احتمالا ابریشم برایتان بهتر خواهد بود.

پنبه؛ سبک و قابل‌تنفس

پنبه پارچه‌ای کلاسیک، نرم، سبک و قابل‌تنفس است و باعث می‌شود هوا به‌خوبی در لباس جریان یابد. از همه مهم‌تر، معمولا پوست را تحریک نمی‌کند. بااین‌حال، عایق ضعیفی است و برای افرادی که تعریق شبانه دارند مناسب نخواهد بود.

ابریشم؛ زیبا و گران‌قیمت

این پارچه تنظیم‌کننده حرارت است؛ یعنی می‌تواند شما را در سرما گرم نگه دارد و در گرما، شما را خنک کند. روی پوستتان احساس صافی به‌جا می‌گذارد و البته پارچه گران‌قیمتی است. ازطرفی، اگر زیاد عرق می‌کنید ممکن است برایتان مناسب نباشد؛ زیرا معمولا وقتی خیس می‌شود به پوست می‌چسبد و احساس ناراحت‌کننده‌ای به وجود می‌آورد.

ساتن؛ براق و نرم

لباس خواب زنانه ساتن بسیار زیباست؛ زیرا ساتن پارچه‌ای براق و صاف است و حس خوبی روی پوستتان ایجاد می‌کند. بااین‌حال، ساتن مانند ابریشم حد وسط ندارد؛ یعنی یا عاشق آن هستید یا از آن نفرت دارید و نمی‌توانید تحملش کنید. اگر از آن افرادی هستید که قبل از خواب در خانه هم لباس خواب می‌پوشید، احتمالا ساتن مناسب نیست؛ زیرا اگر محیط سرد باشد به‌اندازه پارچه‌های گرم مثل فلانل کارایی نخواهد داشت.

پلی‌استر؛ لطیف و مقرون‌به‌صرفه

پارچه پلی‌استر هم به‌صورت خالص و هم به شکل ترکیبی با پارچه‌های دیگر، ازجمله پارچه‌های بسیار رایج برای لباس خواب است. تنوع زیادی دارد و البته جزو گزینه‌های ارزان‌تر هم به شمار می‌رود. پلی‌استر لطیف، گرم و نرم است.

فلانل؛ مناسب برای روزهای سرد

این پارچه برای لباس خواب زنانه در ماه‌های سرد مناسب‌تر است. البته افراد سرمایی همیشه می‌توانند از آن استفاده کنند. فلانل به تأمین گرمای بدن کمک می‌کند و پارچه‌ای قابل‌تنفس است؛ بنابراین از تعریق شبانه جلوگیری می‌کند.

پشمی؛ صرفا برای افراد سرمایی

پارچه پشمی برای افراد سرمایی شاید مناسب باشد؛ اما پارچه‌ای است که پوست را تحریک می‌کند. از سوی دیگر، قابل‌تنفس نیست و اگر خیلی گرمتان شود، احتمالا خواب راحتی با آن نخواهید داشت. معمولا جزو گزینه‌های کم‌طرفدار برای لباس خواب زنانه است.

بامبو؛ سازگار با محیط‌زیست

پارچه بامبو از الیاف گیاه بامبو تهیه می‌شود و بسیار نرم و ابریشمی است. این پارچه دمای بدن را به‌خوبی تنظیم می‌کند. ضدحساسیت است و ممکن است خواص ضدباکتری هم داشته باشد؛ بنابراین برای افرادی که آلرژی دارند توصیه می‌شود. با محیط‌زیست کاملا سازگار است و این از ویژگی‌های بسیار مهم آن است. بااین‌حال لباس خواب تهیه‌شده از بامبو معمولا گران‌قیمت و کمیاب است.

پارچه ضدرطوبت؛ پارچه‌ای با فناوری جدید

این پارچه‌ها با فناوری‌های جدید تهیه شده‌اند به‌طوری‌که به جذب آب از روی پوست کمک می‌کنند و اجازه می‌دهند بدنتان دما را به‌خوبی تنظیم کند. افرادی که تعریق شبانه دارند بهتر است از این پارچه‌ها استفاده کنند.

۳. سایز لباس خواب باید برایتان راحت باشد

عامل مهم بعدی در انتخاب و خرید لباس خواب زنانه مناسب، اندازه آن است. لباس خواب باید به‌اندازه کافی بزرگ و گشاد باشد تا به بدنتان فضای کافی بدهد. لباس‌های آزاد باعث می‌شوند بدن به‌راحتی در خواب حرکت کند. اگر لباس خواب تنگ انتخاب کنید ممکن است نیمه‌های شب از خواب بیدارتان کند. راحتی در هنگام خواب بسیار اهمیت دارد.

۴. بلندی لباس خواب به ترجیح شما بستگی دارد

این یکی به سلیقه خودتان بستگی دارد. بااین‌حال، معمولا دختران جوان‌تر لباس خواب کوتاه یا توری را ترجیح می‌دهند؛ در حالی که خانم‌های مسن‌تر بیشتر با لباس خواب بلند که پوشیده‌تر باشند راحت‌اند. بازهم به خودتان بستگی دارد که با چه چیزی راحت باشید.

۵. سختی و آسانی نگهداری از آن را بررسی کنید

نگهداری لباس خواب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. لباس خواب تمیز باعث می‌شود خواب راحت‌تر و آرام‌تری داشته باشید. لباس خواب نخی را می‌توانید مانند لباس‌های روزمره بشویید و خشک کنید؛ بنابراین از همه انواع لباس خواب، فرایند نگهداری ساده‌تری دارد. لباس‌خواب‌های فانتزی، توری و حریر باید با مراقبت بیشتر شسته شوند. همچنین باید آنها را جایی قرار دهید که به زیپ دکمه یا قلاب‌های تیز لباس‌ها یا اکسسوری‌های دیگر گیر نکنند و پاره نشوند.

۶. شرایط سرما و گرما را در نظر بگیرید

درست است که این به ترجیح شخصی خودتان بستگی دارد، بااین‌حال منطقی است که دو دست لباس خواب برای فصول سرد و گرم داشته باشید. مثلا یک دست نخی برای روزهای گرم و یک دست فلانل برای زمستان عالی است. اگر کلا سرمایی هستید، یک دست لباس خواب گرم و ضخیم برایتان کافی است. اگر هم گرمایی هستید، می‌توانید یک دست لباس خواب نخی یا توری داشته باشید و برای همه روزهای سال استفاده کنید.

سؤالات متداول درباره انتخاب و خرید لباس خواب زنانه

در این بخش به برخی از سؤالات شما درباره لباس خواب زنانه پاسخ می‌دهیم.

بهترین لباس‌های خواب برای کمپینگ کدامند؟

اگر عادت به پوشیدن لباس خواب دارید و قرار است چندروز به طبیعت‌گردی یا کمپینگ بروید، احتمالا در این سفر هم به آن نیاز خواهید داشت. ازآنجاکه معمولا در چنین سفرهایی کوله‌پشتی همراه می‌برید، فضای محدودی خواهید داشت؛ بنابراین سعی کنید گرمکن بپوشید که با همان بخوابید. لزومی ندارد به‌خاطر چند شب لباس‌خواب سنگین بردارید.

اگر تا مقصد با وسیله‌نقلیه می‌روید و مشکل فضا ندارید، می‌توانید لباس خواب موردعلاقه‌تان را با خودتان ببرید. فقط یادتان باشد باید حواستان به دما و موقعیت باشد. ازآنجاکه در کمپینگ دمای هوا را نمی‌توانید تنظیم کنید، لباس خواب متناسب با آب و هوا بردارید. برای مثال، یک تی‌شرت و شلوارک گشاد و قابل‌تنفس برای هوای گرم و مرطوب مناسب است؛ اما اگر به جاهای سرد یا جاهایی که شب‌ها دمای هوا کاهش می‌یابد می‌روید، لباس خواب پشمی یا فلانل همراه ببرید.

ازنظر موقعیت، اگر با افرادی همراه هستید که آشنایی زیادی با هم ندارید، مسلما فضای خصوصی نخواهید داشت. در این مواقع لباس‌های پوشیده‌تر که بیشتر به لباس عادی شباهت داشته باشند بهترند. در همه کشورها و فرهنگ‌ها، ظاهرشدن با لباس خواب در حضور ناآشنایان دور از ادب است.

هرچندوقت‌یکبار باید لباس خوابمان را بشوییم؟

به‌عنوان یک قاعده کلی، بهتر است لباس خواب را هر سه‌چهار شب در میان بشویید. اگر قبل از خواب دوش می‌گیرید، ممکن است هفته‌ای یک بار هم خوب باشد؛ اما اگر زیاد عرق می‌کنید، شاید مجبور شوید هرروز این کار را انجام دهید. لباس خواب تمیز به شما کمک می‌کند راحت‌تر بخوابید و عطر پاکی آن به شما آرامش می‌بخشد.

آیا لباس خواب می‌تواند جیب داشته باشد؟

همان طور که گفتیم امروزه بیشتر افراد لباس خواب را در ساعات شب در خانه هم می‌پوشند و فقط در رختخواب از آن استفاده نمی‌کنند. بنابراین لباس‌خواب‌ها می‌توانند جیب داشته باشند. این جیب‌ها کاربردی هستند و برای خودکار، عینک، شانه یا سایر وسایل کوچک دیگر مناسب‌اند. اگر از آن افرادی هستید که لباس خواب را فقط در رختخواب می‌پوشید، لزومی ندارد جیب داشته باشد.

کدام لباس خواب برای تابستان و کدام برای زمستان مناسب است؟

ماه‌های تابستان گرم هستند؛ بنابراین بهتر است از لباس خواب با ویژگی‌های زیر استفاده کنید:

  • از پارچه خنک و قابل‌تنفس مثل ابریشم، پنبه، تور، حریر و پلی‌استر تهیه شده باشد؛
  • شل، گشاد و سبک باشد؛
  • شلوارک و شورت بهتر از شلوار هستند؛
  • اگر پیراهنی است، کوتاه باشد.

برای روزهای سرد زمستان لباس خوابتان بهتر است این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  • پارچه آن ضخیم‌تر باشد بهتر است، مثلا پارچه پشمی یا فلانل مناسب‌اند و شما را گرم نگه می‌دارند؛
  • شلوار یا دامن بلند بهتر است؛
  • آستین آن بهتر است بلند باشد؛
  • لباس خواب جوراب‌دار هم مناسب است؛
  • همچنان باید گشاد باشد.

چند نکته کاربردی درباره لباس خواب زنانه

  • خوابتان را بررسی کنید. اگر از آن افرادی هستید که زیاد در خواب می‌چرخید و پهلوبه‌پهلو می‌شوید، لباس خوابی بخرید که گشاد باشد؛ ولی پارچه اضافی نداشته باشد که دورتان بپیچد و جمع شود. برای مثال، لباس خواب توری کلوش برای شما مناسب نیست؛ برای افرادی بهتر است که آرام می‌خوابند.
  • اگر خیلی گرمایی هستید و به‌شدت عرق می‌کنید، لباس خواب نازک و سبک بپوشید. اگر اغلب در خواب بیدار می‌شوید و برای آب‌خوردن می‌روید، شاید با لباس نازک سردتان شود. یک روبدوشامبر نزدیک تخت بگذارید تا اگر خواستید بیرون بروید بپوشید.
  • لباس خواب را برای مد انتخاب نکنید بهتر است. سبک خواب شخصی شما مهم‌تر از مد است و باید راحت باشید تا بهترین خواب را داشته باشید. کیفیت خواب در شب بر خلق‌وخوی شما در روز بعد تأثیر زیادی می‌گذارد.

سخن پایانی

بسیاری از افراد حوصله پوشیدن لباس خواب ندارند و آن‌قدر خسته‌اند که با همان لباس معمولی خانه به خواب می‌روند. برخی دیگر اصلا نمی‌توانند موقع خواب لباس بپوشند و همه لباس‌هایشان را درمی‌آورند. این به ترجیح شما بستگی دارد که موقع خواب چطور راحت باشید. بااین‌حال اگر جزو دسته افرادی هستید که لباس خواب برایشان بسیار مهم است، این مطلب به شما در انتخاب و خرید لباس خواب زنانه کمک می‌کند.

می‌خواهیم نظرتان را درباره موضوعی جویا شویم. آیا به‌نظر شما لباس خواب را می‌توان هدیه داد یا فکر می‌کنید دور از ادب است؟ اگر برای برخی از اطرافیان نزدیک می‌تواند هدیه مناسبی باشد، به‌نظر شما کدام مدل آن بیشتر مناسب هدیه‌دادن است؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.