راهنمای انتخاب شلوار جین برای آقایان

راهنمای انتخاب شلوار جین برای آقایان

شلوار جین یکی از رایج‌ترین لباس‌ها در هر کشور و هر فرهنگی است و به یک اندازه بین آقایان و خانم‌ها محبوب است. تنوع شلوار جین این روزها بیشتر از هر زمان دیگری است، به‌همین‌دلیل این مطلب را نوشتیم تا شما آقایان بدانید کدام شلوار جین برای شما مناسب است و هنگام خرید آن از سردرگمی رها شوید.

«خانم‌ها هم می‌توانند مطلب مخصوص به خودشان را برای شلوار جین بخوانند».

تاریخچه‌ای مختصر از شلوار جین

در دهه ۱۸۰۰ بود که برای اولین بار کلمه جین (jean) به نوعی پارچه جناغی پنبه‌ای که برای دوخت شلوار به کار می‌رفت اطلاق شد. بااین‌حال چیزی نگذشت که همه انواع لباس‌هایی را که با این پارچه دوخته می‌شد جین نامیدند. هنوز هم مشخص نیست که جین (denim) نسخه انگلیسی‌شده این پارچه فرانسوی است یا اسمی فرانسوی است که به محصولی انگلیسی که از قبل موجود بوده، داده شده است. در هر صورت در قرن بیستم، واژه جین فقط به شلوارهای پنبه‌ای جناغی که بیشتر برای موقعیت‌های غیررسمی مناسب بود گفته می‌شد.

شناخته‌شده‌ترین نوع شلوار جین همان شلوار نیلی‌رنگ با جیب‌های دارای دکمه‌های پرس‌شده است که برای لباس کار مناسب است. دکمه‌های پرس‌شده این شلوارها برای معدنچیان و کارگران که مدام از پارگی جیب‌هایشان شکایت داشتند نعمت بزرگی بود. در سال ۱۸۷۳، جاکوب دیویس خیاط و لوی اشتراوس صاحب یک کل‌فروشی پارچه در سانفرانسیسکو، حق ثبت اختراع این شلوار را به نام خود کردند.

پس از اینکه پیشرفت‌هایی در طراحی این شلوارها صورت گرفت، برای اینکه مارک لویس (Levi’s) متمایز شود، اشتراوس تصمیم گرفت یک قوس نارنجی رنگ به جیب‌ها اضافه کند. بندینک کمربند در سال ۱۹۲۲ به این شلوارها اضافه شد. در سال ۱۹۵۴ جین‌ها زیپ‌دار شدند و بعد از اینکه در سال ۱۸۹۰ حق امتیاز اشتراوس و دیویس به پایان رسید، تولیدکنندگان آزادانه سبک‌های مختلفی از جین را توسعه دادند.

جین وارد صنعت مد می‌شود

در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ جان وین و گری کوپر، گاوچران‌های جذاب هالیوود، شلوار جین آبی را بیش از پیش محبوب کردند. در دهه‌های بعد و مخصوصا در دهه ۱۹۶۰ و اوایل ۱۹۷۰، شلوار جین‌هایی که هیپی‌ها و معترضان ضدجنگ می‌پوشیدند به نمادی برای حمایت از طبقه کارگر تبدیل شدند. تا دهه ۱۹۶۰ شلوار جین را به‌عنوان نماد ضدفرهنگ می‌شناختند و به‌همین‌دلیل برخی از دبیرستان‌ها پوشیدن آن را ممنوع کردند. همین امر بیشتر آن را محبوب می‌کرد.

تا اینکه سرانجام کلوین کلین شلوار جین آبی را در سال ۱۹۷۶ بار دیگر مد کرد. تا دهه ۱۹۹۰ تعداد زیادی از خانه‌های مد ازجمله ورساچه، دولچه اند گابانا و دیور هم وارد بازار جین شدند. امروزه میراث این برندهای بزرگ به شلواری تبدیل شده است که دیگر نه فقط به‌عنوان شلوار کار، بلکه به‌عنوان یک پوشاک ضروری برای هر کسی کاربرد دارد. حال بیایید ببینیم انتخاب شلوار جین برای آقایان چه نکات مهمی دارد.

اندازه شلوار جین باید متناسب باشد

هنگام خرید شلوار جین قبل از هر چیز باید اندازه درست خودتان را بگیرید. هیچ‌چیز در شلوار جین به اندازه متناسب‌بودن آنها اهمیت ندارد. با متر اندازه‌گیری دور کمرتان را اندازه بگیرید (نوار باید دقیقا بالای باسن یا مفصل ران قرار بگیرد). نصف این اندازه باید با نصف اندازه کمر شلوار یکی باشد (بهتر است یکی دو سانت بزرگ‌تر باشد که تنگ نشود).

اگر شلوار را پرو می‌کنید، دقت کنید که در قسمت کمر باید به اندازه یک انگشت شست فضا داشته باشید، درغیراین‌صورت شلوار برایتان مناسب نیست. درواقع جین نباید زیاد گشاد و شل باشد.

اگر قدتان بلند است و نگران هستید شلوار جین کوتاه باشد، درز داخلی شلوار (آمپی‌ژامپ) را هم اندازه بزنید تا اطمینان یابید که شلوار به اندازه کافی بلند هست. از آن طرف اگر شلوار برایتان بلند است بدهید برایتان کوتاه کنند تا در قسمت مچ پا جمع نشود.

انواع شلوار جین مردانه از نظر تناسب و اندازه عبارت‌اند از:

اسکینی

از بالا تا پایین تا حدودی چسبان است ولی در قسمت قوزک‌پا کمی تنگ‌تر است.

اسلیم یا باریک

این شلوار بین اسکینی و راحتی است. در بالا کمی راسته است، روی ران کمی تنگ‌تر می‌شود ولی همچنان آزاد است.

راحتی

این شلوار جین درست مانند نامش راحت است. کمی شل است اما مانند بَگی گشاد نیست. خوش‌ترکیب است و به تن می‌نشیند.

شل و ول

راحت‌ترین و جادارترین شلوار جین که واقعا گشاد است. برای هر کسی مناسب نیست. شلوار جین بگی را می‌توان از انواع شل به حساب آورد.

برش شلوار جین باید با طرح اندام شما جور باشد

چند مدل برش شلوار جین برای آقایان داریم:

معمولی یا راسته

این شلوار جین از بالا تا پایین راسته است.

دمپا گشاد

این شلوار جین از بالا تا پایین راسته یا تنگ می‌تواند باشد اما پاچه آن گشاد است. این شلوار از شلوار جین‌های عادی بلندتر است و معمولا لبه آن به زمین می‌رسد.

مخروطی

این شلوار در بالا کمی آزاد است و کم‌کم به مچ پا که می‌رسد تنگ می‌شود.

فاق شلوار جین باید مناسب باشد

هنگام خرید شلوار جین به فاق آن توجه کنید. به قسمت درز وسط جلو از کمر تا قسمت کشاله که در آن پاها از هم جدا می‌شوند فاق می‌گویند. فاق شلوار جین مردانه چهار مدل اصلی دارد:

  • فاق بلند: در این شلوار دکمه بالای شکم قرار می‌گیرد. این جین برای مردان سنگین‌وزن مناسب است. می‌توانید پیراهن‌تان را به‌راحتی در این شلوار قرار دهید.
  • فاق متوسط: این شلوار جین برای هر فردی با هر اندامی می‌تواند مناسب باشد. دکمه درست روی شکم قرار می‌گیرد ولی از آن بالاتر نمی‌رود. اگر دوست دارید پیراهن را درون شلوار قرار دهید، این یکی هم مناسب است.
  • فاق کوتاه: این مدل جین دکمه‌اش زیر شکم قرار می‌گیرد. پوشیدن آن برایتان واقعا راحت خواهد بود.
  • فاق افتاده: برای داشتن ظاهری تنبل و آویزان، این مدل شلوار جین را می‌پوشند. این شلوارها در اطراف باسن و کمر حالت بگی و گشاد دارند.

یادتان باشد که فاق‌کوتاه برای کسانی مناسب است که پاهای بلند دارد. غیر از این هر کسی شلوار فاق کوتاه بپوشد، پاهایش از آنچه هست کوتاه‌تر نشان داده می‌شود.

حالا بیایید ببینیم هر شلوار جین برای چه کسی مناسب است.

کدام شلوار جین برایم مناسب است؟

ابتدا باید مشخص کنید که چه نوع اندامی دارید:

اگر هیکل ورزشکاری دارید

در این صورت کمرتان باریک‌تر، اما پاها، سینه و باسن‌تان عضلانی است. برخی از افراد ورزشکار هم استخوان‌بندی درشتی دارند و هم عضلات‌شان تنومند و حجیم است.

جینی که می‌توانید بپوشید:

گزینه‌های زیادی دارید. شلوار جین چسبان، معمولی یا راحتی برایتان مناسب هستند. بهترین راه برای به‌رخ‌کشیدن اندام‌تان این است که شلوار جین راسته با فاق کوتاه تا متوسط بپوشید. کمی در ناحیه ران و پاها راحت باشند کافی است. اگر می‌خواهید پشت‌تان را برجسته‌تر نشان دهید، شلوار جینی را انتخاب کنید که جیب‌های عریض اما کم‌ارتفاع در پشت داشته باشد.

جینی که نباید بپوشید:

از جین بگی و گشاد فاصله بگیرید. چرا می‌خواهید عضلات ورزشکاری‌تان را پنهان کنید؟ جین گشاد همچنین پاهایتان را بسیار بزرگ‌تر از کمر و بالاتنه نشان می‌دهد که حس ناخوشایندی از نبودن تعادل بین بالاتنه و پایین‌تنه منتقل می‌کنند.

اگر پاهایتان لاغر است

برخی از مردان به‌طورکلی ظریف و ترکه‌ای هستند. متابولیسم آنها سریع است و به‌آسانی وزن اضافه نمی‌کنند. سینه آنها از مردان دیگر بزرگ‌تر اما پاهایشان قلمی‌تر است. اگر کل هیکل‌تان لاغر است یا فقط پاهای لاغری دارید، فرقی نمی‌کند؛ اینها را امتحان کنید:

جینی که می‌توانید بپوشید:

شلوار جین اسلیم و راسته برایتان خوب هستند. بهتر است جین‌های سنگین‌تر را انتخاب کنید. در این صورت شما را بیش‌ازحد لاغر نشان نمی‌دهد. اگر فاق کوتاه انتخاب کنید بهتر است.

جینی که نباید بپوشید:

جینی که روی پاها گشاد باشد برایتان اصلا خوب نیست. این جین‌ها روی پاهای لاغر بسیار شل و آویزان می‌مانند و نتیجه اینکه نه جذابیتی با آن خواهید داشت و نه فرمی به بدنتان خواهد داد. جین بگی و گشاد هم همین‌طور هستند. سعی کنید شلوار فاق بلند نپوشید. این شلوارها باعث می‌شوند پشت‌تان صاف‌تر به نظر برسد و هیچ برجستگی خاصی ایجاد نمی‌شود.

اگر پاهایتان کوتاه است

برخی از مردان در مقایسه با بالاتنه‌شان پاهای کوتاه‌تری دارند. پیدا کردن شلوار جین برای این افراد کمی دشوارتر است.

جینی که می‌توانید بپوشید:

اسلیم و راسته برایتان بهتر است. البته فاق‌شان را حتما بلندتر انتخاب کنید که پاهایتان را بلندتر نشان دهند.

جینی که نباید بپوشید:

شلوار فاق کوتاه را فراموش کنید، زیرا پاهایتان را کوتاه‌تر نشان خواهد داد. شلوار بگی هم نپوشید، زیرا پاهایتان را عریض‌تر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

اگر باسن پهنی دارید

اگر مانند بازیکنان فوتبال لگن پهن و عضلانی دارید، یا اینکه همیشه قسمت میانی بدنتان عریض بوده است، در انتخاب شلوار جین کمی دقت کنید.

جینی که می‌توانید بپوشید:

جین معمولی، راحتی یا گشاد برایتان بهتر است. حتی شلوار راسته هم که از بالا تا پایین هم‌عرض است می‌تواند خوب باشد. بهتر است فاق‌بلند بپوشید تا بین بالاتنه و پایین‌تنه تعادل ایجاد کند. پارچه جین را سنگین‌تر انتخاب کنید بهتر است.

جینی که نباید بپوشید:

شلوار فاق‌کوتاه نپوشید، زیرا زیر شکم شما قرار می‌گیرد و آن را عریض‌تر نشان می‌دهد. شلوار مخروطی یا اسکینی هم ممکن است حالت ساعت شنی زنانه به شما بدهد.

اگر اضافه‌وزن دارید

اگر جزو مردانی هستید که کمی اضافه وزن دارید، شلواری را انتخاب کنید که در عین راحتی کمی وزنتان را پنهان کند.

جینی که می‌توانید بپوشید:

شلوار جین‌های راحتی، شل و گشاد بهتر هستند. این جین‌ها به شما اجازه می‌دهند به‌راحتی حرکت کنید، زیرا باسن و ران شما فضای کافی خواهند داشت. این شلوار جین‌ها می‌توانند وزن اضافی شما را هم پنهان کنند. درباره فاق بهتر است فاق بلند یا متوسط انتخاب کنید. جین‌هایی که دارای کمر کتان هستند می‌توانند بیشترین راحتی را برایتان فراهم کنند.

جینی که نباید بپوشید:

جین اسکینی و اسلیم برایتان اصلا مناسب نیستند، زیرا نه‌تنها نمی‌توانند پاهایتان را خوب نمایش دهند بلکه بالاتنه را در مقایسه با پاها بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهند.

کار نهایی روی جین؛ انواع شلوار جین از نظر پارچه و سبک

جین خام، جینی است که رنگ طبیعی خودش را دارد و بسیار محبوب است. برخلاف جین معمولی که آن را رنگ می‌کنند و سپس یک بار می‌شویند تا تغییر رنگ پیدا کند و لطافتش افزایش یابد، جین خام را بعد از فرایند رنگ زدن شستشو نمی‌دهند که باعث می‌شود جین تیره‌تر و محکم‌تر باشد.

جین خام برای شلوار جین با برش راسته یا اسلیم مناسب است و بهتر است افرادی جین خام را خریداری کنند که دیربه‌دیر جین را شستشو می‌دهند.

جین شسته‌شده در فرایند تولید کمی وا می‌رود که باعث می‌شود جین نرم‌تری داشته باشید. این مدل‌ها اگر چسبان نباشند، کمی وارفته و نامرتب به نظر می‌رسند و به‌همین‌دلیل برای محیط کار شاید مناسب نباشند.

شلوار جین پاره‌پوره، به‌دلیل قراردادن آنها در معرض مواد شیمیایی، سایش، خراشیدگی و شستشو در فرایند تولید، به دست می‌آید. برخی از آنها پوشیده‌ترند و برخی دیگر پارگی‌های بیشتری دارند.

گاهی اوقات شلوارها را در معرض موادشیمیایی قرار می‌دهند که به آنها اسیدشور می‌گویند. این کار رنگ پارچه را تغییر می‌دهد.

جزئیات روی شلوار جین مهم هستند

حتی جزئیات بسیار کوچک می‌تواند شلوار جین را از خوب به عالی تبدیل کند. تمام زیبایی شلوار جین به جزئیاتی است که در هنگام دوخت آن به کار می‌برند. درغیراین‌صورت اگر پارچه جین را بگیرید و فقط یک شلوار ساده از آن بدوزید هرگز به زیبایی شلوار جین آماده نخواهد شد. روچرخی‌های با رنگ متضاد، دکمه‌های پرسی، زیپ‌های فلزی، بندینک‌ها و بخیه‌کوک‌های روی جیب‌ها با طرح‌های مختلف، مارک‌های روی جیب‌ها و نظایر آنها می‌توانند واقعا شلواری زیبا باشند. روچرخی‌ها با نخ ضخیم مخصوص جین دوخته می‌شوند که معمولا زرد، قرمز، گردویی یا توسی است. البته برخی شلوارها جزئیات کمتری دارند و برخی دیگر دارای جزئیات بیشتری هستند. انتخاب این موضوع به سلیقه خودتان برمی‌گردد.

اگر اهل جین پوشیدن هستید، لطفا برایمان بنویسید که چه نوع اکسسوری مردانه‌ای را با شلوار جین ست می‌کنید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
7 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.