دوئل هوندا سیویک کوپه و کیا سراتو کوپ

 کیا سراتو کوپ

کم‌کم در حال نزدیک شدن به گروه‌های پایانیِ سومین دور از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی میدونی هستیم و امروز نوبت به گروه کوپه‌های کوچک رسیده است. در دومین دوئل این گروه، فولکس‌واگن شیراکو به رقابت با هیوندای ولوستر پرداخت که طی این دوئل تعداد ۱۱۷۹ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، شیراکو توانست با کسب ۱۰۴۰ رأی، برتری کاملاً قاطعانه‌ای بر رقیب کره‌ای یافته و با ۸۸ درصد از آراء راهی مرحلهٔ بعدی شود درحالی‌که ولوستر موفق به کسب تنها ۱۳۹ رأی کسب شد. امروز اما دو کوپه‌ای به مصاف یکدیگر رفته‌اند که هردو در نسخهٔ سدان هم ساخته می‌شوند. این دو ماشین، هوندا سیویک کوپه و کیا سراتو کوپ هستند.

کیا سراتو کوپههوندا سیویک کوپهفیات ۱۲۴ اسپایدرمزدا MX-5
؟مزدا MX-5
آئودی TTب‌ام‌و سری ۲هیوندای ولوسترفولکس‌واگن شیراکو
؟فولکس‌واگن شیراکو
تویوتا GT86نیسان ۳۷۰Zفولکس‌واگن بیتلسایون tC
؟؟

هوندا سیویک کوپه

سیویک مطمئناً یکی از مشهورترین و البته محبوب‌ترین محصولات هوندا است. این ماشین برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ به‌عنوان یک خودروی ساب‌کامپکت معرفی شده و در انواع گوناگون هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در، سدان و استیشن به تولید رسید. بدین ترتیب بود که حیات یکی از محبوب‌ترین خودروهای دنیا آغاز شد و طی سال‌های بعد نسل‌های مختلف آن یکی پس از دیگری راهی بازارهای جهانی شدند که نسل پنجم آن به کشورمان هم راه پیدا کرد؛ اما از نسل هفتم به بعد که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد، سیویک رشد ابعاد را تجربه کرده و به کلاس بالاتر کامپکت منتقل گردید. سیویک هم‌اکنون در نسل دهم خود قرار دارد که برای اولین بار نسخهٔ سدان آن در سپتامبر سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. سپس چندی بعد در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۵ نسخهٔ کوپهٔ آن‌هم معرفی گردید؛ اما در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶، هوندا برای اولین بار نسخهٔ لیفت‌بک سیویک را هم معرفی کرد که البته آن‌را می‌توان چیزی بین یک سدان و یک هاچ‌بک دانست. نسل دهم سیویک برخلاف گذشته خودرویی جهانی بوده و در تمامی کشورها با ظاهر یکسانی عرضه می‌شود درحالی‌که در نسل قبلی این‌طور نبود. درهرحال ما در این مطلب با نسخهٔ کوپهٔ سیویک کار داریم. کوپهٔ کوچک دیفرانسیل جلویی که سال‌ها است در کنار نسخهٔ سدان تولید می‌شود. سیویک کوپه در نسخهٔ معمولی با دو پیشرانهٔ مختلف ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند؛ اما به‌تازگی هوندا نسخهٔ قوی‌تر سیویک Si را هم در دو مدل سدان و کوپه معرفی کرده که ما هم برای این دوئل همین مدل را انتخاب کرده‌ایم. سیویک کوپه Si نیز مجهز به موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو است اما این موتور قدرتمندتر است به‌گونه‌ای که ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو نیز توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا CVT انجام می‌گیرد.

کیا سراتو کوپ

در دور دوم مرحلهٔ مقدماتی رقابت‌های میدونی، نسخهٔ سدان کیا سراتو در برابر میتسوبیشی لنسر قرار گرفت و در آنجا به بیان تاریخچهٔ آن پرداختیم؛ بنابراین در اینجا صرفاً به نسخهٔ کوپهٔ این خودرو می‌پردازیم. نسل نخست سراتو برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ در کرهٔ جنوبی معرفی شد اما در این نسل خبری از نسخهٔ کوپه نبود و در دو نوع سدان و هاچ‌بک تولید می‌شد. سپس بعد از معرفی نسل دوم سراتو در سال ۲۰۰۸، کیا در نمایشگاه نیویورک همین سال، کانسپتی بنام کوپ (Koup) را رونمایی کرد که در اصل پیش‌نمایشی از نسخهٔ کوپهٔ سراتو بود. نام این خودرو نیز ترکیبی از کلمات کیا و کوپه بود. سپس یک سال بعد در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۹ نسخهٔ تولیدی سراتو کوپه رونمایی شد. همچنین از نسل دوم، سراتو در بازار ایالات‌متحده با نام فورته عرضه گردید که بنابراین در این کشور نسخهٔ کوپهٔ آن‌هم با نام فورته کوپ شناخته می‌شود. بدین ترتیب از نسل دوم، تعداد اعضای خانوادهٔ سراتو به سه مدل شامل سدان، کوپه و هاچ‌بک رسید. این روند در نسل سوم که در سال ۲۰۱۲ رونمایی شده و با مدل ۲۰۱۴ به بازار آمد هم ادامه پیدا کرد. نسل سوم سراتو همچنان در حال تولید است اما برای مدل ۲۰۱۷ دستخوش فیس‌لیفتی قرار گرفت که البته این فیس‌لیفت فقط در نسخه‌های سدان و هاچ‌بک انجام گرفت و نسخهٔ کوپه از آن بی‌بهره بود. حال به‌تازگی مشخص شده که کیا به دلیل کاهش فروش سراتو کوپ، قصد پایان تولید آن‌را دارد و به همین دلیل مورد فیس‌لیفت هم قرار نگرفته است. درهرحال نسخهٔ کوپهٔ این خودرو با دو پیشرانهٔ مختلف شامل یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که برای این رقابت جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی موتور توربو انتخاب شده است. این موتور ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد که آن‌را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو می‌رساند.

 مشخصات فنی

 هوندا سیویک کوپهکیا سراتو کوپ
پیشرانه۱.۵ لیتری ۴ سیلندر۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
تنفستوربوشارژتوربوشارژ
قدرت۲۰۵ اسب بخار۲۰۰ اسب بخار
گشتاور۲۶۰ نیوتن متر۲۶۵ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته دستی۶ سرعته دستی
محور محرکجلوجلو
شتاب صفرتاصد۶.۳ ثانیه۶.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۴.۸ ثانیه۱۵.۲ ثانیه
حداکثر سرعت۲۰۰ کیلومتر/ساعت۲۲۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۷.۳ لیتر (ترکیبی)۹.۲ (ترکیبی)
وزن۱۳۰۵ کیلوگرم۱۳۴۵ کیلوگرم
طول۴.۵۰ متر۴.۵۳ متر
فاصلهٔ محوری۲.۷۰ متر۲.۷۰ متر
قیمت پایه۲۳,۹۰۰ دلار۲۰,۶۹۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.