دوئل فراری GTC4 Lusso و آستون‌مارتین ونکوئیش

دوئل فراری GTC4 Lusso و آستون‌مارتین ونکوئیش

در حال نزدیک شدن به گروه‌های پایانی سری رقابت‌های خودرویی میدونی در دور چهارم مرحله مقدماتی هستیم و امروز نوبت به گروه کوپه‌های بزرگ لوکس یا همان گرند توررها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه، آستون‌مارتین DB11 و رولزرویس ریث با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی این رقابت مجموعاً تعداد ۱۹۶۲ رأی دریافت شده است. همچنین این دوئل هم از رقابت‌هایی است که در آن نتایج نظرسنجی‌های سایت و تلگرام عکس یکدیگر هستند به‌طوری‌که در سایت DB11 جلوتر بوده و در تلگرام آراء ریث بیشتر است؛ اما با جمع بستن آراءِ هردو نظرسنجی مشخص شد در رویدادی عجیب، جالب و بی‌سابقه، تا لحظه نگارش این مطالب، آراء هردو خودرو دقیقاً یکسان است؛ یعنی ریث و DB11 هردو ۹۸۱ رأی کسب کرده‌اند؛ بنابراین چون مشخص کردن پیروز این دوئل ممکن نیست، تصمیم بر این شد که هردو خودرو به مرحله بعدی راه پیدا کنند. راه‌حلی که به انصاف و عدالت هم نزدیک‌تر به نظر می‌رسد. امروز اما در دوئل چهارم گروه کوپه‌های بزرگ لوکس، فراری GTC4 Lusso و آستون‌مارتین ونکوئیش به میدان رقابتی جذاب آمده‌اند.

مرسدس بنز S کلاس کوپه بنتلی کانتیننتال ب‌ام‌و سری ۶ مازراتی گرن توریزمو
مرسدس بنز S کلاس کوپه ب‌ام‌و سری ۶
رولزرویس ریث آستون‌مارتین DB11 آستون‌مارتین ونکوئیش فراری GTC4
رولزرویس ریث-آستون‌مارتین DB11 ؟
مرسدس بنز SL لکسس LC
؟

آستون‌مارتین ونکوئیش

آستون‌مارتین برای اولین بار از نام ونکوئیش در سال ۲۰۰۱ استفاده کرد. در نمایشگاه ژنو این سال، سازندهٔ بریتانیایی از یک گرند تورر لوکس با این نام پرده‌برداری کرد. این خودرو که توسط یان کالوم طراحی شده بود، تا سال ۲۰۰۷ به تولید رسید و مجموعاً تنها ۲۵۷۸ دستگاه از آن ساخته شد. پس از خاتمهٔ تولید نسل اول ونکوئیش در سال ۲۰۰۷، برای چند سال خبری از این مدل در سبد محصولات آستون‌مارتین نبود تا اینکه سرانجام پس از پنج سال، در سال ۲۰۱۲ نسل دوم و کاملاً جدید ونکوئیش معرفی گردید. این نسل از ونکوئیش در اصل به‌عنوان جایگزینی برای مدل DBS در نظر گرفته شده و طراحی بیرونی آن‌هم تکاملی از DBS با رگه‌هایی از One 77 است. برخلاف نسل اول، نسل دوم ونکوئیش علاوه بر نسخهٔ کوپه، در نسخهٔ کابریولت هم ساخته می‌شود که Volante نام دارد. این مدل در گردهمایی پبل بیچ ۲۰۱۳ رونمایی شد. این گرند تورر لوکس بریتانیایی از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ دوازده سیلندر پرچم‌دار آستون‌مارتین استفاده می‌کند یعنی همان موتوری که در مدل DB9 مورداستفاده قرار می‌گرفت. این پیشرانه که از نوع ۵.۹ لیتری V12 تنفس طبیعی است، در ونکوئیش ۵۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ اما در نوامبر سال ۲۰۱۶، آستون‌مارتین نسخهٔ قدرتمندتری از این گرند تورر را با نام ونکوئیش S معرفی نمود که قدرت آن افزایش یافته و به ۶۰۰ اسب بخار رسیده اما گشتاور آن همان ۷۳۰ نیوتن متر سابق باقیمانده است. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک که در عقب خودرو نصب شده به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند. ما نیز برای این دوئل همین نسخهٔ قوی‌تر ونکوئیش S را انتخاب کرده‌ایم.

فراری GTC4 Lusso

فراری برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱ مدل جدید FF را به‌عنوان جایگزینی برای گرند تورر ۶۱۲ اسکاگلیتی رونمایی نمود؛ اما FF برخلاف ۶۱۲ یک شوتینگ بریک چهارچرخ محرک است که اولین محصول تولیدی چهارچرخ محرک فراری محسوب می‌شود. در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ اما سازندهٔ ایتالیایی نسخهٔ بروز شده و فیس‌لیفت شدهٔ FF را با نام GTC4 Lusso رونمایی نمود. این خودرو در موتور با سلف خود تفاوتی ندارد اما در ظاهر و قسمت‌های دیگر تغییراتی را تجربه کرده است؛ بنابراین GTC4 از همان پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی استفاده می‌کند که البته خروجی آن با کمی افزایش به ۶۹۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. GTC4 هم مانند FF به سیستم چهارچرخ محرک مجهز است اما این سیستمی منحصربه‌فرد بوده و با انواع معمول متفاوت است. این سیستم که فراری آن‌را ۴RM می‌نامد، در اغلب مواقع نیروی موتور را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند و تنها زمانی نیرو را به چرخ‌های جلو هم می‌فرستند که خودرو در حالت رانندگی راحت یا برف قرار داده شود. همچنین این سیستم از یک گیربکس دوم استفاده می‌کند که تنها دو دنده دارد (به‌جز دنده‌عقب) و حداکثر تنها ۲۰ درصد از گشتاور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. علاوه بر این، سیستم چهارچرخ محرک ۴RM تنها بین دنده‌های یک تا چهار گیربکس اصلی فعال است. در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ فراری نسخۀ دیگری از این گرند تورر را با نام GTC4 Lusso T رونمایی نمود که به پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V8 توئین توربو با ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده ولی ما در این دوئل جهت هماهنگی با رقیب بریتانیایی همان نسخهٔ معمولی GTC4 را انتخاب کرده‌ایم.

 مشخصات فنی

 آستون‌مارتین ونکوئیش Sفراری GTC4 Lusso
پیشرانه۵.۹ لیتری V12۶.۳ لیتری V12
تنفسطبیعیطبیعی
قدرت۶۰۰ اسب بخار۶۹۰ اسب بخار
گشتاور۶۳۰ نیوتن متر۷۰۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۷ سرعتهٔ دوکلاچه
محور محرکعقبچهارچرخ
شتاب صفرتاصد۳.۵ ثانیه۳.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۱.۸ ثانیه۱۱ ثانیه
حداکثر سرعت۳۲۰ کیلومتر/ساعت۳۳۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۱۳.۸ لیتر (ترکیبی)۱۶.۸ لیتر (ترکیبی)
وزن۱۷۹۰ کیلوگرم۱۹۲۷ کیلوگرم
طول۴.۷۳ متر۴.۹۲ متر
فاصلهٔ محوری۲.۷۴ متر۲.۹۹ متر
قیمت پایه۲۹۰,۴۷۵ دلار۳۰۰,۰۰۰ دلار

 این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.