دعوای آقازاده‌های ژرمن! آئودی RS6، ب‌ام‌و M5، مرسدس AMG GT63

دعوای آقازاده‌های ژرمن! آئودی RS6، ب‌ام‌و M5، مرسدس AMG GT63

نسل جدید RS6 داغ‌ترین استیشن تاریخ آئودی تا به امروز است. این هیولای انگولشتاتی با قدرت فراوان و شتاب چشمگیر در کنار کارایی یک استیشن خانوادگی می‌تواند معادلات این بخش از بازار خودروهای پرفورمنس را برهم بزند؛ اما RS6 در برابر معیار این کلاس یعنی ب‌ام‌و M5 و ساختهٔ درخشان مرسدس-آام‌گ یعنی GT63 چگونه عمل خواهد کرد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، رقابتی سه‌جانبه بین این سه غول آلمانی ترتیب داده‌ایم.

آئودی RS6

ب‌ام‌و M5 به‌عنوان اولین سوپرسدان دنیا شناخته می‌شود اما اولین سوپراستیشن دنیا کدام خودرو بود؟ داستان این دسته از خودروها با آئودی RS2 سال ۱۹۹۴ آغاز شد. مهم‌ترین ویژگی این خودرو سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو بود که در کنار نوآوری‌های دیگر موجب شد خیلی سریع به‌اندازهٔ M5 مشهور شود؛ اما از تاریخ که بگذریم و به امروز برسیم، آئودی RS6 مدل ۲۰۲۰ بازهم رقیبی از انگولشتات برای ب‌ام‌و M5 است. نسل چهارم RS6 توسط آئودی اسپرت به میدان آمده تا مغلوب کردن آن برای M5 بسیار دشوار باشد. البته آئودی همیشه ویژگی‌های خاص خود را داشته و هیچ‌گاه کپی‌برداری نکرده است زیرا به‌عنوان‌مثال M5 قبلاً هرگز از سامانهٔ چهارچرخ محرک، گیربکس اتوماتیک، موتور توربوشارژ و بدنهٔ استیشن استفاده نمی‌کرد.

ضلع سوم این مثلث مرسدس AMG GT63 است که هرچند رقیب کاملاً مستقیمی برای RS6 محسوب نمی‌شود اما یک تغییردهندهٔ بازی بسیار جذاب است. البته در این رقابت می‌توانستیم مرسدس E63 AMG S که هنوز هم خودرویی عالی است و در نسخهٔ استیشن هم ارائه می‌شود را در برابر RS6 و M5 قرار دهیم اما حضور AMG GT63 S رقابت را جالب‌تر و جذاب‌تر می‌کند. این ماشین در اصل یک E63 S است که به کوپه‌ای چهاردر تبدیل شده، قدرت آن کمی افزایش یافته و جادوگری‌های خاصی روی شاسی آن انجام گرفته است. GT63 S با قیمت ۱۴۵,۴۹۵ پوند از دو خودروی دیگر گران‌تر است اما با ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور، از هردوی آن‌ها قوی‌تر هم هست؛ اما بااین‌حال، آیا AMG واقعاً ارزش پرداخت ۵۰ هزار پوند بیشتر نسبت به رقبایی به همان اندازه جذاب، قدرتمند و شناخته‌شده از آئودی اسپرت و M پاور را دارد؟

نسل جدید RS6 تحول بزرگی را نسبت به نسل قبلی تجربه نکرده زیرا اصول اولیهٔ آن دست‌نخورده باقیمانده و هنوز هم به یک موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو با یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است و ۸۰ میلی‌متر بدنهٔ پهن‌تری دارد (تنها سقف، درب صندوق و درهای RS6 با A6 مشترک هستند)؛ اما بااین‌حال با بزرگ‌تر شدن توربوشارژرها، خروجی این موتور به ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش یافته است که ۴۰ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتن متر بیشتر از نسل قبلی است (البته نسخهٔ پرفورمنس در نسل قبلی ۵ اسب بخار قدرت بیشتری داشت اما گشتاور آن ۵۰ نیوتن متر کمتر بود). RS6 جدید همچنین به سیستم هیبریدی خفیف هم مجهز شده که انرژی تلف‌شده را در یک باطری لیتیوم یونی کوچک ذخیره می‌کند تا مصرف سوخت را در بهترین حالت به ۱۲.۵ لیتر در هر صد کیلومتر برساند که از مرسدس بهتر است اما مغلوب M5 غیرهیبریدی با مصرف ۱۱.۳ لیتر می‌شود.

RS6 جدید با وجود اختلاف پرفورمنس نسبتاً ناچیز، بسیار پُرکشش‌تر از نسل قبلی ۵۶۰ اسب بخاری احساس می‌شود و در ظاهر هم به لطف برخورداری از دماغه‌ای تهاجمی‌تر که از RS7 گرفته شده، بهتر از A6 متمایز شده است. در داخل خودرو هم شاهد همان دقت و زیبایی کابین A6 به همراه صندلی‌های اسپرت بسیار راحت، دکمه‌های جدید RS1 و RS2 برای تنظیم حالت‌های رانندگی شخصی و یک نمایشگر خاص RS هستیم که همه‌چیز از دمای تایرهای گرفته تا نیروی جی را نشان می‌دهد. مطمئناً نسل جدید RS6 سواری تهاجمی‌تری نسبت به نسل قبلی خود دارد اما بااین‌حال بدون شک در بین این سه خودرو، RS6 قهرمان پیمودن مسافت‌های طولانی است خصوصاً در نمونهٔ مورد آزمایش ما که به سیستم تعلیق بادی سفارشی مجهز بود. سیستم تعلیق تطبیقی این خودرو در حالت اتوماتیک کار خود را به بهترین وجه انجام می‌دهد.

در RS6 جدید هندلینگ، کنترل بدنه و احساس راننده همگی پیشرفت‌های واضحی داشته‌اند. البته رفتار و شخصیت این استیشن قدرتمند بسیار به مدل RS7 شباهت دارد زیرا فاصلهٔ عرضی چرخ‌های آن‌ها از یکدیگر باهم برابر است و شاسی آن‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شده تا احساس یکسانی داشته باشد. همچنین به گفتهٔ متخصص شاسی آئودی، بین این دو مدل تنها ۱۰ کیلوگرم اختلاف وزن وجود دارد. هرچند شاید در ظاهر RS6 مشخص نباشد اما آئودی با استفاده از تجربهٔ طولانی خود در زمینهٔ ساخت استیشن‌های پرفورمنس، آن‌را به تمام تسلیحات خود مجهز کرده تا با تمام قوا به جنگ رقبای هم‌وطن برود. به‌عنوان‌مثال، RS6 در این نسل برای اولین بار به‌صورت استاندارد به فرمان گیری چرخ‌های عقب و دیفرانسیل اسپرت کواترو در عقب مجهز شده است. به همین دلیل، وقتی با این ماشین به پیچ‌ها حمله می‌کنیم، چابکی غیرمنتظره‌ای از خود نشان می‌دهد.

این موجب می‌شود RS6 هیجان‌انگیزتر و سرگرم‌کننده‌تر از نسل قبلی درخشان خود باشد؛ اما بااین‌حال RS6 هنوز هم نمی‌تواند به قلمروی پویایی M وارد شود و هرچند ممکن است این دو ماشین از لحاظ قدرت و چابکی در یک سطح باشند اما بازهم این M5 است که بیشترین امتیاز را کسب می‌کند. نسل کنونی این خودرو نه‌تنها موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و را تکامل بخشیده بلکه اولین محصول شایستهٔ M با سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس اتوماتیک محسوب می‌شود. این در حالی است که پویایی آئودی محدودیت‌هایی دارد و پیشرانهٔ V8 آن فاقد عملکرد درخشان موتور ب‌ام‌و است؛ اما با همهٔ این‌ها، با توجه به اینکه در رانندگی اکثر ما راحتی، قابلیت استفاده و کاربردی بودن یک خودرو اهمیت دارد، آئودی RS6 می‌تواند بهترین گزینه باشد.

مرسدس AMG GT63 S

آنچه در ظاهر از GT63 S می‌بینید با آنچه در عمل نشان می‌دهد کاملاً تناقض دارد. این ماشین در ظاهر یک مرسدس پنج متری با کابین مجلل و ویژگی‌هایی مثل صندلی‌های ماساژوری شگفت‌انگیز است اما رانندگی آن روی جاده مثل خودرویی اسپرت و تهاجمی است. صادقانه بگوییم، این خودروی چهاردر چیز خارق‌العاده‌ای است که می‌تواند توسط لوئیس همیلتون برای دور تعیین خط فرمول یک مورداستفاده قرار گیرد! AMG GT4 بر اساس پلت‌فرم MRA برگرفته از E کلاس ساخته شده و از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی عالی E63 به همراه سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic استفاده می‌کند. بااین‌حال، هرچند DNA این دو ماشین مشترک است اما در عمل باهم متفاوت هستند زیرا AMG در GT63 از دسته‌موتورهای پویا، ساب‌فریم مستحکم در جلو، قطعات تعلیق آلومینیومی فورج‌کاری شده و کف صندوق بار فیبر کربن استفاده کرده است. همهٔ این‌ها باعث شده خودرو سفت‌تر و پاسخگوتر شود.

همچنین به این پایهٔ سفت و محکم، سیستم تعلیق تمام بادی، فرمان گیری چرخ‌های عقب، ترمزهای کربن سرامیکی، آئرودینامیک فعال و حالت‌های رانندگی مختلف هم اضافه شده است. قیمت GT63 S تقریباً ۵۰ هزار پوند از E63 S بیشتر است که در قبال آن ۸۳ کیلوگرم وزن بیشتر و تنها ۲۸ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر را ارائه می‌کند. هرچند شاید این موارد چندان قابل‌توجه نباشند اما GT63 پویایی رانندگی عجیبی دارد. البته تمرکز افراطی آن روی سرگرم کردن راننده موجب شده RS6 یا M5 پیشنهادهای بهتری برای رانندگی‌های روزانه باشند. گیربکس نُه سرعتهٔ چند کلاچهٔ مرسدس نیز در حالت مسابقه دنده‌ها را با چنان دقتی عوض می‌کند که موجب می‌شود گیربکس M5 و RS6 تنبل به نظر برسد. سیستم فرمان الکترومکانیکی GT63 S هم هیچ مشکلی ندارد و در آزمایش ما از لحاظ دقت و سرعت با اختلاف قابل‌توجهی برتر از سیستم فرمان دو رقیب دیگر عمل کرد.

پیشرانهٔ ۴ لیتری توئین توربوی مرسدس هم یکی دیگر از قسمت‌های شگفت‌آور آن است. صدای این نیروگاه در دورهای پایین مثل گوش دادن به ضربان قلب با گوشی پزشکی و در دورهای بالا مثل صدای انفجاری وحشتناک در یک کارخانهٔ مهمات است. این صدای جذاب با تأخیر بسیار اندک توربو و سریع‌ترین پاسخ به میدونی گاز همراه شده که تا حدودی به خاطر استفاده از توربوشارژرهای توئین اسکرول برای اولین بار در این موتور است؛ اما آنچه راننده را قادر می‌سازد تا از همهٔ این توانایی‌ها استفاده کند، سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic است که مثل سیستم XDrive ب‌ام‌و مجموعه‌ای از استعدادهای مختلف محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، با استفاده از حالات رانندگی مختلف می‌توان این سیستم را تهاجمی‌تر کرد یا مثل M5 با فشردن یک دکمه آن‌را در حالت دریف با انتقال کامل قدرت به محور عقب قرار داد. در همین حال، سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم این خودروی بزرگ را بسیار چابک کرده است؛ اما همهٔ این‌ها ویژگی‌های یک خودروی بشدت اسپرت هستند نه یک سدان خانوادگی. آیا واقعاً افرادی هستند که یک خودروی خانوادگی بزرگ را بسیار افراطی بخواهند آن‌قدر که روی جاده مثل یک پورشه ۹۱۱ GT3 RS احساس شود؟ ما مطمئن نیستیم.

ب‌ام‌و M5 کامپتیشن

هرچند جدیدترین نسخهٔ M5 نمی‌تواند در سفرهای طولانی یا کارایی یک خودروی استیشن حریف آئودی RS6 شود اما هنوز هم خودروی راحت و قابل‌استفاده‌ای است. این خودرویی جادار با صندلی‌های راحت، گیربکس هشت سرعته با تعویض دنده‌های بسیار نرم و پیشرانهٔ V8 با گشتاوری از دور ۱۸۰۰ تا ۵۸۰۰ rpm برای ترددهای بدون استرس است؛ اما درعین‌حال، M5 می‌تواند به‌سرعت از یک سدان خانوادگی راحت به یک سوپرسدان وحشی تبدیل شود. برای این کار فقط کافی است راننده پای خود را روی میدونی گاز فشار دهد و دور موتور را تا ۷ هزار rpm افزایش دهد. در این صورت M5 آن روی سکهٔ خود را نشان می‌دهد حتی بدون نیاز به اینکه در حالت دریفت دیفرانسیل عقب قرار گیرد؛ بنابراین برای کسانی که یک گرگ وحشی در لباس میش می‌خواهند، M5 بهترین انتخاب خواهد بود.

هرچند ب‌ام‌و در این نسل M5 همهٔ ویژگی‌های مهم این ماشین یعنی گیربکس دوکلاچه، موتور تنفس طبیعی و انتقال قدرت دیفرانسیل عقب را حذف کرده اما این M5 به‌طور شگفت‌آوری به خُلقیات M5 اولیهٔ نسل E28 وفادار مانده است. در نسخهٔ کامپتیشن M5 که ۹۶,۴۷۵ پوند قیمت دارد، قدرت موتور با ۲۵ واحد افزایش به ۶۲۵ اسب بخار می‌رسد و صدای آن‌هم جذاب‌تر می‌شود. علاوه بر این، در این نسخه شاهد رینگ‌های ۲۰ اینچی فورج‌کاری شده، ۷ میلی‌متر ارتفاع کمتر شاسی، فنرهای ۱۰ درصد سفت‌تر، تنظیم سفارشی کمک‌ها، افزایش کمبر جلو و آنتی‌رول بار سفت‌تر عقب هم هستیم. نمونهٔ موردبررسی ما به ترمزهای کربن سرامیکی هم مجهز است که با قیمت ۷۵۰۰ پوند، به کاهش ۲۳ کیلوگرمی وزن خودرو کمک می‌کنند. این ترمزها نه‌تنها قدرت توقف را افزایش می‌دهند بلکه وزن غیر فنر سوار خودرو را هم کاهش داده و موجب بهبود هندلینگ می‌شوند.

پیشرانهٔ V8 توئین توربوی M5 با صدای بم و شلوغی که از سیستم اگزوز اسپرت به گوش می‌رسد از خواب بیدار می‌شود. پاسخگویی این موتور کاملاً با شخصیت خودرو همخوانی دارد که این باعث می‌شود تحویل قدرت موتور RS6 کمی معمولی و تک‌بُعدی احساس شود. توربوشارژرهای موتور M5 از دور حدود ۲ هزار rpm به‌طور کامل وارد عمل می‌شوند و تأخیری بسیار جزئی دارند. سپس با عبور دور موتور از ۷ هزار rpm، خودرو به یک دیوانهٔ تمام‌عیار تبدیل می‌شود. با کشیدن میدونی‌های تعویض دندهٔ پشت فرمان نیز هرچند گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک نمی‌تواند در سرعت و ضربهٔ تعویض دنده به گیربکس دوکلاچهٔ نسل قبلی برسد اما این نقصان آن‌قدر ناچیز است که خدشه‌ای به تجربهٔ رانندگی بی‌نظیر M5 وارد نمی‌کند. درمجموع، هرچند RS6 از همیشه به M5 نزدیک‌تر شده اما شکی نیست که این نسل F90 ب‌ام‌و هنوز هم در روح و شخصیت کاملاً یک M5 اصیل بوده و یک هیولای وحشی متفاوت با آئودی است.

نتیجه

هر سهٔ این خودروها واقعاً خوب هستند. AMG GT63 S از بسیاری از جهات خودروی واقعاً حیرت‌آوری است. این ماشین مفهوم سوپرسدان را به سطح جدیدی ارتقاء داده و این کار را با کابینی بشدت لوکس انجام داده است. هندلینگ، احساس، پرفورمنس و سیستم چهارچرخ محرک GT63 S همه بسیار جذاب هستند اما این سوپرسدانی است که به سمت سوپراسپرت‌ها متمایل شده و تمرکز کامل آن روی جذابیت رانندگی به ضرر راحتی و پالایش آن تمام شده است. مقام دوم هم به RS6 می‌رسد که بهترین خودروی این رقابت از لحاظ راحتی و کارایی روزانه محسوب می‌شود و این ویژگی‌ها را با مطلوب‌ترین طراحی بیرونی و بهینه‌ترین کابین ترکیب کرده است. در این پکیج، یک موتور V8 نرم، قدرتمند، پاسخگو و جذاب هم وجود دارد که مطلوبیت RS6 را افزایش می‌دهد هرچند که شخصیت محتاط آن موجب شده نسبت به دو خودروی دیگر رانندگی کم‌هیجان‌تری داشته باشد؛ اما نهایتاً این M5 است که به خاطر برقراری تعادلی مطلوب بین ویژگی‌های آئودی و مرسدس، پیروز این نبرد سخت شد. موتور V8 و گیربکس هشت سرعتهٔ این ماشین راحتی و پالایش را با پرفورمنسی ویرانگر ارائه می‌کنند. ب‌ام‌و M5 کامپتیشن ویژگی‌های یک سوپرسدان، یک کوپهٔ چهاردر و یک استیشن را هم‌زمان در یک پکیج واحد فراهم کرده است.

مقام اول: ب‌ام‌و M5 کامپتیشن

بهترین ویژگی‌های دو رقیب دیگر را ارائه می‌کند. برای استفاده‌های روزانه کاملاً راحت است و در یک لحظه می‌تواند به حیوانی وحشی تبدیل شود.

 

مقام دوم: آئودی RS6

بهترین خودروی این رقابت برای راحتی و تطبیق‌پذیری محسوب می‌شود. طراحی بیرونی و کابین آن عالی است، پویایی و موتور فوق‌العاده‌ای دارد.

 

مقام سوم: مرسدس AMG GT63 S

کاملاً بر راننده و لذت رانندگی تمرکز دارد و می‌توان آن‌را یک سوپراسپرت چهاردر دانست اما گران‌قیمت بوده و راحتی را قربانی کرده است.

مشخصات فنی

 آئودی RS6ب‌ام‌و M5 کامپتیشنمرسدس AMG GT63 S
پیشرانه۴.۰ لیتری V8 توئین توربو۴.۴ لیتری V8 توئین توربو۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت۶۰۰ اسب بخار۶۲۵ اسب بخار۶۴۰ اسب بخار
گشتاور۸۰۰ نیوتن متر۷۵۰ نیوتن متر۹۰۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک۹ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخچهارچرخ
طول۴,۹۳۹ میلی‌متر۴,۹۶۶ میلی‌متر۵,۰۵۴ میلی‌متر
عرض۱,۹۵۰ میلی‌متر۱,۹۰۳ میلی‌متر۱,۹۵۳ میلی‌متر
ارتفاع۱,۴۶۷ میلی‌متر۱,۴۶۹ میلی‌متر۱,۴۴۲ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۹۲۴ میلی‌متر۲,۹۸۲ میلی‌متر۲,۹۵۱ میلی‌متر
وزن۲۰۷۵ کیلوگرم۱۸۶۵ کیلوگرم۲۰۴۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار۵۶۵ لیتر۵۳۰ لیتر۴۵۵ لیتر
مصرف سوخت۱۲.۵ لیتر ترکیبی۱۱.۳ لیتر ترکیبی۱۳.۸ لیتر ترکیبی
قیمت پایه۹۳,۲۸۰ پوند۹۶,۴۷۵ پوند۱۴۵,۴۹۵ پوند

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.