مجلهی تایم نشریهی مهمی است و عکس روی جلدش همیشه حرفها و پیغامهای مهمی را به جهان مخابره میکند. اگر اهل مجله خواندن باشید، آن هم به زبان انگلیسی کمی بگردید این نشریهها را اینجا و آنجا پیدا میکنید. تایم یکی از آن نشریههایی است که حرفها و مقالاتش مهم و تعیینکننده است. در این گفتوگو که وبسایتی به نام «فیپ» (fipp) با طراح جلد مجلهی تایم دی دابلیو پاین انجام داده است، از داستان پشت عکس یک یا عکس روی جلدهای مجلهی تایم باخبر میشویم؛ اینکه چگونه و با چه فلسفهای شکل میگیرد.
۱. میخواهید از طریق تصاویر جلد مجلهی تایم چه پیامی را منتقل کنید؟
جلد مجلهی تایم، مسائل مهم را در قالبی ساده، گرافیکی و تأثیرگذار در ابعاد هشت در ده اینچ شکل میدهد و این در زمانهای که تمام اطلاعات بصری را در یک لحظه دریافت کرده و فردا فراموش میکنیم ابزار قدرتمندی است. جلد مجلهی تایم با آن قاب قرمز شاخصش میتواند چشمانداز آشفتهی رسانه را قابل درک کرده، توجه مردم را جلب و وادارشان کند که فکر کنند. این قدرت تایم است.
۲. طراحی جلد چگونه پیچیدهترین مسائل جهان را بررسی میکند؟
حتی با وجود رقابت دراماتیک روزافزون برای جلب توجه مردم، جلد مجلهی تایم هنوز هم به اندازهی نودوپنج سال پیش مناسب است؛ با توجه به موج بیاعتمادی به اخبار در حال حاضر، شاید این تصویر حتی بیش از پیش مناسب باشد. ما در جهانی بسیار پیچیده زندگی میکنیم که پاسخهای سادهی کمی دارد. برای من یک تصویر (چه یک عکس باشد و چه تصویرسازی) از جملهی «یک تصویر به هزار واژه میارزد» نیز فراتر میرود. چیزی بیشتر از آن است. قدرت این را دارد که آشوب توییتها و اخبار بیستوچهارساعته و صداهای در حال رقابت را بر هم بزند.
۳. آیا جملات و متون روی جلد لازم هستند؟ آیا جلد میتواند بدون کمک کلمات، داستانی را روایت کند؟
جملات روی جلد همیشه لازم نیستند، اما قطعاً میتوانند جذابیت بصری آن را تقویت کنند. ما برای جلدی دربارهی تأثیر روسیه بر کاخ سفید (در مه ۲۰۱۷) به این نتیجه رسیدیم که تصویر کرملین که دارد کاخ سفید را تصاحب میکند، خود به تنهایی به اندازهی کافی قوی است. بیشتر مردم در حال حاضر جلدهای تایم را به صورت دیجیتال میبینند، بنابراین باید تایپوگرافی را تنظیم میکردم و بیشتر بر سادگی تأکید میکردم. ما هر هفته سعی میکنیم بیشتر یک پوستر خلق کنیم.
۴. جلدهای مجلهی تایم چه داستانها و یا پیامهایی را منتقل میکنند؟ به نظرتان بزرگترین مسائل کدامها بودهاند؟
مثلاً در سال ۲۰۱۸ مسلماً سعی کردهایم حکومت ترامپ را پوشش دهیم (تصمیمات سیاستهای خارجه و تحقیقات روزافزونش را بررسی کنیم)، اما امسال به موضوعاتی چون افزایش تیراندازی و خشونت در امریکا (با یک تصویر تمامصفحه از بیش از دویستوچهل نفر که جی. آر. در طول مذاکرهای پیرامون اسلحه، آن را تهیه کرده است)، تکنولوژی فیلمبرداری هوایی (با نمایش حدود هزار پهپاد که در آسمان پرواز میکردند و قاب و لوگوی ما را شکل میدادند)، و نامزدی دائم برت کاوانا در دادگاه عالی (با پرترهای گرافیکی از کریستین بلیسی فورد که با کلمات شهادت قدرتمند او ساخته شده بود) پرداختهایم؛ این موضوعات علاوه بر انتخابات خاورمیانه، عروسی سلطنتی و بیش از چهل خبر و موضوعات دیگر، سال ۲۰۱۸ را شکل دادند.
۵. آیا انتخاب تصویر جلد، سخت یا چالشبرانگیز است؟ چه کسی آن را انتخاب میکند؟ چه کسی تصمیم نهایی را میگیرد؟
ساخت تصویر جلد تایم در هر هفته، مسلماً نتیجهی یک تلاش گروهی است. حدود شش نفر از ما در دفتر من جمع میشویم و ایدههایی برای جملات و تصاویر روی جلد پیشنهاد میدهیم، و کارمان گاهی ساعتها طول میکشد. بیشتر هفتهها من چندین رویکرد متفاوت را امتحان میکنم. در پایان هفته (معمولاً چهارشنبهها)، سردبیر تصمیم میگیرد که چه تصویری روی جلد مجلهی تایم باشد.
۶. چگونه بین عکس، پرتره، تصویر و یا تصویرسازی (یا تصاویر هوایی) یکی را انتخاب میکنید؟ چه چیزی بهتر از همه یک داستان را روایت میکند؟
چیزی که همیشه دربارهی تایم دوست داشتهام، این است که اجازه داریم طیف وسیعی از مطالب را پوشش دهیم؛ از سلامت گرفته تا سیاست، تجارت، ورزش، علوم و اخبار جهانی؛ و خوانندگان ما هم انتظار دارند که به این مطالب بپردازیم. ما در نحوهی نمایش بصری یک موضوع نیز به همان اندازه تنوع داریم. بعضی هفتهها یک پرتره با سبکی خاص است، و هفتههای دیگر یک تصویرسازی گرافیکی. گاهی تنها متن است، و گاهی تصویری خبری یا نقاشی و یا تصاویر هوایی. رویکرد بصری ما بهشدت بستگی به موضوع یا ایدهای دارد که میخواهیم برسانیم، و این موضوع هر هفته تغییر میکند.
۷. این جلدها چطور اینقدر نمادین میشوند؟ چطور برندهی جایزه میشوند و افکار را تحریک میکنند؟
گفته شده که جلد تایم، مهمترین ملک در روزنامهنگاری است. چیزی که هر هفته وارد این قاب قرمز میشود، حکم چیزی را دارد که خوانندگانمان باید آن را بدانند، و هر تصمیم شخصی با مقادیر فراوانی توجه و مسئولیت گرفته میشود. در طول نودوپنج سال گذشته، جلدهای تایم محرک و جنجالی بوده و اغلب منجر به مکالماتی در سطح ملی شدهاند، چه دربارهی تربیت فرزندان باشد، چه تکنولوژی، سلامت و یا سیاست.
۸. جلدهای محبوب شما در مجلهی تایم کدامها هستند؟ چرا؟
خیلی سخت است که فقط یکی را انتخاب کنم؛ هر کدامشان داستان خودشان را برای روایت دارند. من تنها یکی از جلدهای تایم را به دیوار خانهام زدهام؛ جلدی از دههی ۱۹۵۰ دربارهی کوکاکولا، اثر هنرمندی به نام بوریس آرتزیباشف که از دههی ۱۹۴۰ تا دههی ۱۹۶۰، بیش از دویست جلد برای مجلهی تایم طراحی کرده است. این تصویرسازی کمی عجیبوغریب است و منی که متولد آتلانتا هستم با کوکاکولا بزرگ شدهام. اما این تصویر در مرحلهی اول برای من یادآور تصویرسازان بزرگی است که روی جلدهای مجلهی تایم کار کردهاند.
۹. چه چیزی بخش هنری تایم را تبدیل به مکانی هیجانانگیز و در عین حال چالشبرانگیز برای کار روزانه میکند؟
من نه تنها میتوانم در کنار بعضی از باهوشترین روزنامهنگاران کار کنم، بلکه بعضی از بهترین تصویرسازان و عکاسان جهان را نیز استخدام میکنم، که میخواهند آثار خود را نشان دهند و به ما کمک کنند که هر هفته این بوم خالی را پر کنیم. این ترکیبی نادر و هیجانانگیز است.
۱۰. آیا جلد یک مجله هنوز هم قدرتمند است؟ جلدها امروزه چه معنایی دارند؟ فکر میکنید جلدها هنوز هم در کیوسکهای روزنامهفروشی و یا در محیط چند پلتفرمی امروز، ارزشمند هستند؟
مأموریت طراحی جلد مجلهی تایم این است که تصویری واضح و پرجزئیات و در عین حال ساده خلق کند؛ بنابراین ما کسانی را که از کیوسکها مجله میخرند نیز در نظر داریم. این که ما مجلات را چاپ میکنیم و برای خلق آن اینهمه زحمت میکشیم، ابزار بسیار ارزشمندی برای مردم است. اگر ما مجله را تنها به صورت آنلاین تولید میکردیم، اینقدر جذاب نبود و یا اثرگذاری کمتری میداشت. خوشبختانه مجبور نیستیم انتخاب کنیم. ما هر هفته بیش از سه میلیون نسخه را در سرتاسر جهان چاپ میکنیم، بهعلاوهی چندین پلتفرم و همچنین چهار سال اخیر که برای بیش از چهلوشش میلیون دنبالکنندهمان در فضای مجازی، جلد مجلات را انیمیشنی کردهایم. مطمئناً توانستهایم تایم را به مخاطبان کاملاً جدیدی معرفی کنیم.
منبع: fipp