حقایق جالب فیلم The Prestige | از گاراژ خانه کریستوفر نولان تا لهجه عجیب اسکارلت جوهانسون

حقایق جالب فیلم The Prestige | از گاراژ خانه کریستوفر نولان تا لهجه عجیب اسکارلت جوهانسون

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم The Prestige یکی از نخستین فیلم‌های کریستوفر نولان خواهیم پرداخت. با میدونی همراه باشید.

در سال‌ها و دهه‌های گذشته فیلم‌های زیادی درباره مسائل شعبده‌بازی و تردستی اکران شدند که بدون شک فیلم The Prestige با کارگردانی کریستوفر نولان می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های این ژانر باشد. فیلم پرستیژ که یکی از نخستین فیلم‌های این کارگردان محبوب و صاحب سبک هالیوود به‌شما می‌رود، پس از اکران فیلم‌های Memento و Insomnia و پس از اکران قسمت اول سه‌گانه شوالیه تاریکی یعنی فیلم Batman Begins روی پرده سینماها رفت. نولان پس از اکران قسمت نخست سه‌گانه شوالیه تاریکی خودش را به‌عنوان یک کارگردان صاحب سبک به جهان معرفی کرد و به‌همین‌دلیل فیلم بعدی او یعنی فیلم The Prestige با استقبال بسیار زیادی از سوی اهالی سینما و به‌خصوص دوست‌داران او همراه شد.

داستان فیلم درباره دو شعبده‌باز کاربلد به نام‌های آلفرد و رابرت با نقش‌آفرینی کریستین بیل و هیو جکمن جریان دارد. این دو شعبده‌باز که درابتدا دوستانی صمیمی بودند به‌دلیل اتفاقاتی ناگوار به دشمنانی خونین تبدیل می‌شوند که برای ایجاد مشکل برای یکدیگر دست به هر کاری می‌زنند. داستان جذاب و پیچش‌های داستانی بسیار مهیج فیلم پرستیژ را به یک گزینه بسیار سرگرم‌کننده نه‌تنها برای علاقه‌مندان حرفه تردستی که برای تمام سینمادوستان تبدیل کرده است. این فیلم در سال ۲۰۰۶ به تهیه‌کنندگی کریستوفر نولان و همسرش اما توماس و به نویسندگی کریستوفر و جاناتان نولان توسط استودیو برادران وارنر با بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری تولید و اکران شد. فیلم پرستیژ‌ که از روی کتابی با همین نام به نویسندگی کریستوفر پریست اقتباس شده است توانست به فروش نسبتا خوب ۱۱۰ میلیون دلاری در گیشه‌ها دست پیدا کند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی کنیم به نکات و حقایق جالب فیلم The Prestige؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاع نداشته باشید.

۱- انتخاب کارگردان و بازیگران فیلم

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم فیلم The Prestige براساس کتابی با همین نام اثر کریستوفر پریست ساخته شده است. زمانی‌که حق ساخت این فیلم براساس کتاب کریستوفر پریست توسط برادران وارنر خریداری شد، درابتدا سم مندس قصد داشت این فیلم را به‌عنوان دومین فیلم خود به‌عنوان کارگردان، به‌تصویر بکشد. پس از موفقیت‌های مالی فیلم American Beauty که نخستین فیلم کارگردانی‌شده توسط سم مندس به‌شمار می‌رفت و عملکرد بسیار خوبی هم در فصل جوایز داشت، او قصد داشت تا فیلم پرستیژ را به دومین فیلم خود تبدیل کند. او از سال ۱۹۹۹ ایده ساخت این فیلم اقتباسی را در ذهن خود مرور می‌کرد ولی درنهایت موفق نشد این فیلم را به کارنامه کاری خود اضافه کند.

یک نسخه از فیلم Memento روی نوار ویدیویی توسط یک موتورسیکلت به خانه کریستوفر پرایست برده شد تا او نخستین فیلم کریستوفر نولان را تماشا کند و نظر خود را درباره این کارگردان بگوید. او پس از تماشای Memento شیفته این فیلم شد و از داستان پرپیچ‌وخم و جذاب آن به‌شدت لذت برد و نظر مثبت خود را برای انتخاب کریستوفر برای کارگردانی فیلم The Prestige اعلام کرد. پس از موافقت کریستوفر نولان با ساخت این فیلم او قصد داشت تا پس از اکران فیلم ‌Batman Begins این فیلم را کارگردانی کند. دلیل تصمیم او این بود که قصد داشت با اکران قسمت نخست مجموعه شوالیه تاریکی نامی برای خود دست‌وپا کرده و پس از آن فیلم The Prestige را روی پرده سینماها ببرد.

پس از موافقت کریستوفر نولان با برعهده گرفتن کارگردانی این فیلم، او برای نقش شخصیت نیکولا تسلا تنها و تنها دیوید بویی را درنظر داشت. دیوید بویی که در آن زمان یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین بازیگران هالیوود قلمداد می‌شد، شباهت‌های زیادی با نیکولا تسلا داشت و همین عامل باعث شده بود تا نولان تنها او را برای این نقش درنظر داشته باشد. بااین‌حال دیوید بویی نخستین پیشنهاد نولان برای حضور در این فیلم را نپذیرفت و آن را رد کرد. پس از رد این پیشنهاد توسط بویی، کریستوفر نولان بلافاصله با یک پرواز به محل زندگی دیوید بویی رفت و شخصا با او ملاقات کرد. نولان به بویی گفت که تنها او را برای این نقش درنظر دارد و جواب منفی از او قبول نخواهد کرد. پس از صحبت‌های کریستوفر نولان با دیوید بویی، درنهایت بویی با پیشنهاد نولان موافقت کرد و ایفای نقش شخصیت نیکولا تسلا را برعهده گرفت.

۲- مدت زمان نوشتن فیلم‌نامه

کریستوفر نولان قبل از پایان مراحل ساخت فیلم Insomnia وظیفه ساخت و کارگردانی فیلم The Prestige را برعهده گرفت. او برای تکمیل مراحل ساخت Insomnia نمی‌توانست وقت زیادی را برای نوشتن فیلم‌نام The Prestige صرف کند و به‌همین‌دلیل زمان بسیار کمی را در آن زمان به نوشتن این فیلم‌نامه اختصاص داده بود. نولان برای جبران این زمان از دست رفته نوشتن فیلم‌نامه فیلم پرستیژ را به برادرش یعنی جاناتان نولان سپرد؛ همان‌طور که قطعا اطلاع دارید کریستوفر و جاناتان نولان در فیلم‌های زیادی به‌طور مشترک وظیفه نوشتن فیلم‌نامه را برعهده داشتند. 

پس از پایان مراحل ساخت Insomnia و اکران آن، کریستوفر نولان سرانجام توانست به‌صورت تمام‌وقت روی فیلم‌نامه فیلم پرستیژ کار کند و البته این کار را با کمک‌های برادرش جاناتان انجام می‌داد. آن‌ها پس از حدود یک سال و نیم کار روی فیلم‌نامه پرستیژ بار دیگر آن را کنار گذاشتند تا به مراحل ساخت Batman Begins بپردازند و بازهم پس از اکران آن فیلم بود که به تکمیل کردن فیلم‌نامه The Prestige مشغول شدند. در مجموع باوجود پروژه‌های مختلف، کریستوفر نولان و جاناتان نولان حدود پنج سال درگیر نوشتن فیلم‌نامه این فیلم بودند که درنهایت پس از فیلم Batman Begins به پایان آن رسیدند.

۳- گاراژ خانه کریستوفر نولان

بدون شک با کارهای دیوانه‌وار کریستوفر نولان در زمان ساخت فیلم‌هایش آشنا هستید. پس از اکران Batman Begins کریستوفر نولان به‌طور شبانه‌روزی برای ساخت فیلم The Prestige در تلاش بود. او قصد داشت تا همزمان با تکمیل کردن فیلم‌نامه بتواند صحنه‌های فیلم‌برداری هر سکانس را از نزدیک تماشا کرده تا متوجه شود فیلم‌نامه را چگونه به مناسب‌ترین شکل ممکن با صحنه فیلم هماهنگ کند یا اگر تغییری در فیلم‌نامه یا طراحی صحنه آن سکانس نیاز بود، آن را اعمال کند. کریستوفر نولان ایده این کار را به نیتن کراولی، طراح صحنه این فیلم پیشنهاد کرد که با موافقت او همراه شد.

کراولی پس از این پیشنهاد به خانه کریستوفر نولان رفت و صحنه‌های مربوط‌به هر سکانس را به‌صورت ساده شده در گاراژ خانه نولان شبیه‌سازی می‌کرد. کریستوفر و جاناتان نولان با طراحی‌های گرافیکی خود، نورپردازی بسیار ساده، یادداشت‌های بی‌شمار و مدل‌های ساده و کوچک توانستند به کمک نیتن کراولی قسمت‌های زیادی از فیلم پرستیژ را در گاراژ خانه خود شبیه‌سازی کنند. این کار باعث شد تا کریستوفر نولان در زمان تکمیل فیلم‌نامه از نزدیک با جزییات محل فیلم‌برداری سکانس‌ها در تعامل باشد و بتواند فیلم‌نامه را به بهترین شکل ممکن با هر صحنه متناسب سازد. همکاری نیتن کراولی و برادران نولان در خانه آن‌ها چند ماه طول کشید و درنهایت تنها سه روز قبل از شروع مراحل فیلم‌برداری، کار آن‌ها به پایان رسید.

۴- پرش‌های زمانی

احتمالا کمتر کسی پیدا می‌شود که با المان اصلی فیلم‌های کریستوفر آشنا نباشد. تقریبا تمام اهالی سینما می‌دانند که المان مورد علاقه کریستوفر نولان در فیلم‌هایش به زمان و خط‌های زمانی مختلف مربوط می‌شود. مانند تقریبا تمام فیلم‌های کریستوفر نولان در فیلم The Prestige هم شاهد این موضوع هستیم که خط داستانی فیلم در خط‌های زمانی مختلفی جریان دارد و ما به‌طور مدام در خط‌های زمانی مختلف درحال رفت‌وآمد هستیم. در این فیلم در مجموع شاهد ۱۴۶ پرش در خط‌های زمانی مختلف بودیم، موضوعی که شاید در زمان تماشا کردن فیلم خیلی محسوس نباشد ولی قطعا عدد بزرگی به‌شمار می‌رود.

باتوجه‌به زمان کلی فیلم و باتوجه‌به این موضوع که فیلم ۱۴۶ بار به خط داستانی در گذشته یا آینده پرش می‌کند، می‌توانیم حساب کنیم که فیلم پرستیژ در این زمینه چقدر خوب عمل کرده است. به‌طور متوسط در هر دقیقه از این فیلم یک پرش زمانی را شاهد هستیم، به آینده یا به گذشته. این موضوع نشان می‌دهد که خط داستانی و کارگردانی فیلم به‌قدری خوب عمل کرده که این پرش‌های زمانی نه‌تنها باعث سردرگمی و اذیت شدن مخاطب نمی‌شوند که باعث جذاب‌تر شدن خط داستانی فیلم شده‌اند.

۵- شعبده‌بازِ بد، شعبده‌بازِ واقعی

شخصیت میلتون با نقش‌آفرینی ریکی جی را به‌خاطر دارید؟ یک شعبده‌باز بسیار بد که اصلا و ابدا در حد و اندازه‌های شخصیت‌های اصلی فیلم نبود. بااین‌حال نکته جالب درباره ریکی جی این است که او تنها فرد تیم سازنده فیلم The Prestige به‌شمار می‌رود که در واقعیت یک شعبده‌باز است. او در حرفه‌های دیگری مانند بازیگری و نویسندگی نیز فعالیت دارد ولی حرفه اصلی او شعبده‌بازی و تردستی به‌شمار می‌رود. ایفای نقش یک شعبده‌باز بد توسط او به بهترین شکل ممکن انجام شده است بااین‌وجود که از تمام تیم سازنده فیلم روی هم بیشتر در این حرفه تجربه دارد.

ریکی جی درکنار ایفای نقش شخصیت میلتون در تیم سازنده فیلم پرستیژ نیز حضور داشت. او به‌عنوان مشاور موضوعات تردستی درکنار کریستوفر نولان و جاناتان نولان فعالیت می‌کرد و در ساخت فیلم به آن‌ها کمک زیادی کرده است. ریکی جی وظیفه داشت تا اجازه ندهد تردستی‌های موجود در فیلم از واقعی بودن فاصله زیادی بگیرند. او همچنین به‌طور شخصی به بازیگران اصلی فیلم یعنی کریستین بیل و هیو جکمن برای انجام تردستی‌های آن‌ها در فیلم کمک زیادی کرد. او در زمینه‌هایی مانند نگاه شعبده‌باز در هنگام انجام حقه، تعامل با مخاطب و از همه مهم‌تر در زمینه کمک به آن‌ها در سریع انجام دادن حقه‌ها نکات بسیار مفیدی را به این دو بازیگر محبوب هالیوود آموزش داد.

۶- ایفای نقش فی‌البداهه ربکا هال

حضور ربکا هال در این فیلم در نقش شخصیت مکمل برای او به یک سکوی پرتاب تبدیل شد و تحسین بسیاری از منتقدین را برای نقش‌آفرینی او به‌همراه داشت. ایفای نقش ربکا هال در فیلم پرستیژ باعث شد تا او در فیلم‌های تحسین‌شده‌ای مانند فیلم The Town، فیلم Christine، فیلم Holmes & Watson و همچنین فیلم Iron Man 3 حضور داشته باشد. 

ربکا هال درکنار ایفای نقش بسیار خوب خود در این فیلم یکی از عبارات معروف فیلم را نیز به زبان می‌آورد. او در یکی از سکانس‌های فیلم The Prestige عبارت «من می‌دونم تو چی هستی» (I know what you are) را بیان می‌کند. این عبارت در همان لحظه به ذهن ربکا هال رسیده بود و به‌هیچ‌وجه در فیلم‌نامه وجود نداشت. او در مصاحبه‌ای با تایید این موضوع گفت: «در آن لحظه ترسیده بودم که طبق فیلم‌نامه عمل نکردم. انتظار داشتم این حرکت من باعث عصبانیت کریستوفر نولان شود ولی خوشحالم این اتفاق رخ نداد». کریستوفر نولان پس از شنیدن این جمله از آن بسیار خوشش آمد و این جمله ربکا هال را به فیلم‌نامه اصلی فیلم اضافه کرد.

۷- لهجه عجیب اسکارلت جوهانسون

درحالی‌که تمام جنبه‌های فیلم The Prestige با تحسین مثبت منتقدین همراه بود ولی تنها نکته‌ای که نقد‌های فراوانی به آن وارد شد، لهجه انگلیسیِ عجیب و پر از ایراد اسکارلت جوهانسون در نقش الیویا به‌شمار می‌رفت. درحالی‌که تمام بازیگران فیلم از هیو جکمن استرالیایی گرفته تا کریستین بیل، همه به بهترین شکل ممکن لهجه انگلیسی را صحبت می‌کردند ولی شخصیت الیویا به‌ظاهر با این موضوع مشکلات زیادی داشت. در میان اعضای تیم سازنده فیلم چند متخصص لهجه‌های محلی انگلیس نیز حضور داشتند که به بازیگران برای بیان کلمات با آن لهجه کمک می‌کردند. اسکارلت جوهانسون بدون شک بازیگری نیست که با وجود این کمک‌ها و استعداد بالای خودش با این قضیه مشکلی داشته باشد؛ پس مشکل لهجه او چه بود؟

یک نظریه بسیار جالب درباره داستان شخصیت الیویا با نقش‌آفرینی اسکارلت جوهانسون وجود دارد؛ نظریه‌ای که در داستان فیلم نه به‌طور مستقیم به آن اشاره‌ای می‌شود و نه سکانسی وجود دارد که آن را نقض کند. به عقیده بسیاری شخصیت الیویا یک فرد آمریکایی به‌شمار می‌رود که به انگلستان آمده ولی نمی‌خواهد کسی از این موضوع خبردار شود. در آن سال‌ها مردم زیادی برای زندگی به انگلستان آمدند و گویا شخصیت الیویا یکی از همان افراد است. احتمال درست بودن این نظریه بسیار بالاست، به‌این‌خاطر که اسکارلت جوهانسون به‌قدری بازیگری خوبی تلقی می‌شود که بتواند لهجه انگلیسی را بدون مشکل صحبت کند. اگر این نظریه درست باشد و شخصیت الیویا چنین داستانی داشته باشد، به نقش‌آفرینی اسکارلت جوهانسون نه‌تنها نقدی وارد نیست که او خیلی خوب توانسته یک شخصیت خارجی که به انگلستان آمده را به تصویر بکشد.

۸- پروفسور

اسم مستعار شخصیت کریستین بیل را به‌خاطر دارید؟ شخصیتی که کریستین بیل آن را ایفا می‌کرد با نام مستعار «پروفسور» مشغول فعالیت شعبده بازی بود. انتخاب نام مستعار پروفسور برای شخصیت آلفرد داستان بسیار جالبی دارد. در سال‌های دور در انگلستان شعبده‌بازی بسیار محبوب و معروف وجود داشت که همه او را برای حرکات سریع و بسیار واقعی می‌شناختند. کار او به‌قدری خوب بود که هیچ‌کس قادر نبود تشخیص دهد که حرکات او تنها یک سری ترفند هستند. این شعبده‌باز قدیمی با نام مستعار «پروفسور» فعالیت می‌کرد و کریستوفر نولان نیز برای ساخت فیلم The Prestige از کارهای او الهام زیادی گرفته است. نولان با انتخاب نام مستعار پروفسور برای شخصیت آلفرد قصد داشت تا ادای احترامی هرچند کوچک به پروفسور، شعبده‌باز قدیمی انگلیسی کرده باشد.

نظر شما همراهان همیشگی سایت میدونی درباره فیلم The Prestige چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این فیلم در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت میدونی به اشتراک بگذارید.


افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
7 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.