حقایق جالب فیلم Free Guy | تجربه زندگی در یک بازی ویدیویی

حقایق جالب فیلم Free Guy | تجربه زندگی در یک بازی ویدیویی

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم Free Guy یکی از فیلم‌های اکشن موفق سال ۲۰۲۱ با هنرنمایی رایان رینولدز خواهیم پرداخت. با میدونی همراه باشید.

فیلم‌های سینمایی مرتبط‌با بازی‌های ویدیویی در سال‌های گذشته یکی پس از دیگری از راه رسیدند و عموما با شکست همراه شدند. از اقتباس‌های متفاوت از بازی‌های گوناگون تا فیلم‌هایی درباره بازی‌های ویدیویی محبوب. بااین‌حال فیلم Free Guy با رویکردی بسیار جالب و جدید قصد داشت تا دنیای سینما و ویدیوگیم را به یکدیگر متصل کند که در این مسیر تا حدود زیادی موفق بود. این فیلم سینمایی به کارگردانی شان لوی و تهیه‌کنندگی رایان رینولدز در سال ۲۰۲۱ با بودجه‌ای ۱۱۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش خوب ۳۴۰ میلیون دلاری را در گیشه‌های سینما به نام خودش ثبت کند. فیلمی که با داستانی بسیار جالب می‌خواهد به بینندگانش نشان دهد زندگی کردن در یک بازی ویدیویی چگونه خواهد بود.

داستان فیلم درباره شخصیتی به‌نام گای جریان دارد. او یک کارمند بانک تلقی می‌شود که درحال گذراندن زندگی عادی خودش است. بااین‌حال او اطلاع ندارد که یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی کردن (NPC) یک بازی ویدیویی به‌شمار می‌رود و زمانی‌که از این موضوع اطلاع پیدا می‌کند، تصمیم می‌گیرد کنترل زندگی خود را به‌دست بگیرد و به قهرمان داستان بازی تبدیل شود. ایفای نقش رایان رینولدز در این فیلم دقیقا مانند نقش‌آفرینی او در فیلم‌های Deadpool با طنزی بسیار جالب همراه است که قطعا این فیلم را هم برای دوست‌داران بازی‌های سینمایی و هم برای اهالی سینما به‌خصوص طرفداران فیلم‌های اکشن به یک فیلم بسیار سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به نکات و حقایق جالب فیلم Free Guy؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان فیلم Free Guy را برای شما اسپویل کند»

۱- داستان حضور کریس ایوانز و شخصیت کاپیتان آمریکا در فیلم

فیلم فری گای پر شده از ایستراگ‌های جذاب که هم برای علاقه‌مندان فیلم‌های سینمایی و اکشن جذاب هستند و هم برای طرفداران بازی‌های ویدیویی. فیلمی که اگر تنها دقایقی از آن را تماشا کنید بدون شک یاد بازی GTA خواهید افتاد. بااین‌حال نه‌تنها ایسراگ‌های ویدیوگیمی این فیلم که ایستراگ‌های سینمایی آن هم جالب به‌شمار می‌روند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها به مجموعه سینمایی دیگری که در اختیار دیزنی قرار دارد، اشاره می‌کند؛ بله درست حدس زدید، اشاره به دنیای سینمایی مارول و شخصیت‌های محبوب آن.

مگر می‌شود سپر کاپیتان آمریکا را در یک فیلم ببینیم و خود کاپیتان آمریکا در آن حضور نداشته باشد؟ اگر فیلم Free Guy را دیده باشید یادتان می‌آید که پس از استفاده گای از سپر کاپیتان آمریکا شاهد کریس ایوانز (بازیگر نقش کاپیتان آمریکا در فیلم‌های مارول) هستیم که درحال قهوه خوردن است و از اینکه یک نفر به‌غیر از خودش از سپر این شخصیت می‌کند، ناراحت می‌شود. در فیلم‌نامه اصلی فیلم به‌هیچ‌وجه قرار نبود کریس ایوانز حضور داشته باشد و حضور او در این فیلم داستان بسیار جالبی دارد.

از قرار معلوم در زمانی‌که مراحل فیلم‌برداری فیلم فری گای درحال انجام بود، کریس ایوانز در محل ساخت فیلم Defending Jacob حضور داشت. مراحل ساخت این فیلم تنها چند کیلومتر دورتر از مراحل ساخت فیلم فری گای بود و به‌همین‌دلیل رایان رینولدز تنها با یک پیام ساده از کریس ایوانز خواست تا برای چند دقیقه به محل ساخت این فیلم برود. کریس ایوانز که یکی از بازیگران بسیار فعال هالیوود به‌شمار می‌رود به شرطی این پیشنهاد را قبول کرد که نهایتا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در محل ساخت فیلم Free Guy حضور پیدا کند. رایان رینولدز پس از پیام کریس ایوانز به شان لوی، کارگردان این فیلم گفت که یک سوپرایز ویژه برای او دارد و آن سوپرایز هم چیزی نبود به جز حضور کریس ایوانز در محل فیلم‌برداری فیلم فری گای و حضور کوتاه او در این فیلم.

۲- ایستراگ فیلم Deadpool

در مورد قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم که فیلم Free Guy ایستراگ‌های سینمایی و ویدیوگیمی زیادی دارد که پرداختن به تک‌تک آن‌ها احتمالا از حوصله این مقاله خارج باشد. ایستراگ‌هایی که بسیاری از آن‌ها به فیلم‌های ابرقهرمانی مربوط می‌شوند که یکی از آن‌ها را در مورد قبلی توضیح دادیم و یکی دیگر از آن‌ها به مشت هالک مربوط می‌شود که گای از آن استفاده کرد. بااین‌حال برخی از ایستراگ‌های جالب این فیلم که در فیلم‌نامه نیز حضور داشتند از نسخه پایانی و اکران شده فیلم به دلایل مختلفی حذف شدند.

یکی از جالب‌ترین ایستراگ‌های حذف شده از فیلم فری گای به فیلم ددپول مربوط می‌شود؛ شخصیتی که آن هم با نقش‌آفرینی رایان رینولدز روی پرده سینماها رفته است. در یکی از سکانس‌های نسخه ابتدایی فیلم‌نامه این فیلم شخصیت گای از سلاح کابلی موجود در فیلم Deadpool 2 استفاده می‌کند که این قسمت از فیلم‌نامه به‌طور کلی از این فیلم حذف شد. بنابر گفته‌های شان لوی، کارگردان فیلم فری گای شخصیت گای به‌قدری مهربان است که در تمام طول فیلم به‌هیچ‌وجه از هیچ سلاحی استفاده نمی‌کند و شان لوی قصد داشت تا این رویه را به همین شکل تا پایان فیلم ادامه دهد. بااین‌حال استفاده از سلاح کابلی مربوط‌به فیلم ددپول می‌توانست یک ایستراگ و اشاره بسیار جالب به دیگر فیلم مهم رایان رینولدز قلمداد شود.

۳- کارگردانی تایکا وایتیتی و شان لوی

تایکا وایتیتی پس از کارگردانی فیلم Thor: Ragnarok و موفقیت‌های آن به یکی از کارگردان‌های موردتوجه سازندگان فیلم‌های سینمایی تبدیل شد. استودیو‌های بزرگ فیلم‌سازی نه‌تنها دوست دارند که کارگردانی بلاک‌باسترهای خودشان را به او واگذار کنند که دوست دارند از مهارت‌های بازیگری او نیز در فیلم‌های خودشان بهره‌مند شوند. کمدی به‌جا و بسیار جذاب تایکا وایتیتی که در آثاری مانند What We Do In The Shadows و فیلم مربوط‌به جنگ‌جهانی دوم او یعنی Jojo Rabbit بسیار ملموس هستند برای تمام استودیوهای فیلم‌سازی می‌تواند به یک برگ برنده تبدیل شود و شان لوی نیز از همین موضوع در فیلم Free Guy بهترین استفاده را کرده است.

رایان رینولدز در توییتی در صفحه رسمی خودش درباره تایکا وایتیتی نوشت که او به‌قدری ایده خلاقانه برای دیالوگ‌های فیلم Free Guy در ذهن داشت که این فیلم به‌راحتی می‌توانست توسط او کارگردانی شود. موضوعی که در ابتدای راه نیز قرار بود به همین شکل انجام شود و سازندگان این فیلم سینمایی وظیفه کارگردانی این فیلم را به او پیشنهاد دادند ولی وایتیتی این پیشنهاد را به‌دلیل برنامه زمانی کاری شلوغ خودش نپذیرفت و تنها به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی این فیلم در آن حضور پیدا کرد.

کارگردانی این فیلم توسط شان لوی نیز داستان جالبی دارد. فیلم‌های او معمولا برای تماشا کردن همراه خانواده بسیار مناسب هستند و تقریبا در تمام آن‌ها سرانجام خوشی در انتظار پروتاگونیست داستان است. از فیلم‌های Night At The Museum گرفته تا فیلم Real Steel همگی این خصوصیت را در خودشان دارند.

بنابر گزارش رسانه هالیوود ریپورتر، شان لوی فیلم‌نامه فیلم Free Guy را حدودا پنج سال پیش مطالعه کرد و پیشنهاد سازندگان آن برای قبول کردن کارگردانی آن را نپذیرفت. به‌همین‌دلیل سازندگان این فیلم به سراغ تایکا وایتیتی رفتند که او هم پیشنهاد آن‌ها را رد کرد ولی چرا درنهایت آن‌ها با شان لوی برای کارگردانی این فیلم به توافق رسیدند. شان لوی قبلا به این موضوع اشاره کرده بود که خیلی با بازی‌های ویدیویی میانه خوبی ندارد و پس از ملاقاتش با رایان رینولدز پیشنهاد سازندگان این فیلم را قبول کرد. به این ترتیب می‌توانیم برای حضور شان لوی به‌عنوان کارگردان این فیلم و همچنین برای حضور کوتاه کریس ایوانز در آن از رایان رینولدز تشکر کنیم.

۴- استودیو سونامی یا کونامی؟

اگر به بازی‌های ویدیویی علاقه داشته باشید بدون هیچ شکی اولین‌بار وقتی نام استودیو بازی‌سازی حاضر در فیلم Free Guy یعنی استودیو سونامی را شنیدید یاد شرکت کونامی افتادید. شرکت بزرگی که اصلا و ابدا نمی‌توان منکر تاثیر شگرفش در صنعت بازی‌سازی و رشد این صنعت شویم. شرکتی که آی‌پی‌های محبوب زیادی مانند MGS و سایلنت هیل دراختیار دارد ولی دیگر از آن‌ها خبری نیست و حتی بازی محبوب فوتبال آن‌ها یعنی PES با روند نزولی شدیدی روبه‌رو شده. حالا چرا سازندگان فیلم فری گای از نام سونامی که به نام کونامی بسیار شبیه است، استفاده کردند؟ خیلی بعید به‌نظر می‌رسد که این نام یک کلمه تصادفی به‌شمار رود و دلیل خاصی پشت آن قرار نداشته باشد. به‌همین‌دلیل و با‌توجه‌به صحبت‌های تهیه‌کنندگان این فیلم نظریه‌های مختلفی درباره این موضوع شکل گرفته است.

یکی از محتمل‌ترین نظریه‌ها درباره این موضوع به رایان رینولدز، تهیه‌کننده فیلم Free Guy مربوط می‌شود. وی در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرده بود که از بازی‌های ویدیویی لذت زیادی می‌برد و بازی‌های قدیمی محبوب زیادی را در زندگی خود بارها به اتمام رسانده است. به‌همین‌دلیل طرفداران این فیلم و شرکت کونامی باور دارند که رایان رینولدز و کلا تیم سازنده این فیلم قصد داشتند تا از این طریق انتقاد خودشان را به گوش مدیران شرکت کونامی برسانند که بسیاری از بازی‌های محبوب طرفداران بازی‌های ویدیویی را به حال خودشان رها کرده تا خاک بخورند. نظر شما درباره این موضوع چیست؟ به نظر شما پشت نام‌گذاری شرکت سونامی دلیلی وجود دارد یا خیر؟

۵- نقش انکارناپذیر رایان رینولدز در ساخت این فیلم

تا اینجا درباره تلاش‌های رایان رینولدز و تاثیرات او در روند ساخت این فیلم زیاد صحبت کردیم؛ از قانع کردن شان لوی برای کارگردانی فیلم Free Guy تا دعوت از کریس ایوانز برای حضور در این فیلم. از فیلم فری گای به‌عنوان فیلمی که ایفای نقش اصلی آن برعهده رایان رینولدز قرار دارد انتظار داریم که کمدی دوست‌داشتنی این بازیگر را در آن تماشا کنیم تا مثل فیلم‌های قبلی او از آن لذت ببریم ولی بااین‌حال رایان رینولدز خیلی بیشتر از این‌ها برای ساخت این فیلم زحمت کشیده است بااین‌حال این همه ماجرا نیست و رایان رینولدز در ساخت این فیلم تاثیرات بسیار بیشتر و مهم‌تری از خودش به‌جای گذاشته است که در این مورد به آن‌ها به‌طور مفصل خواهیم پرداخت.

طبق گفته‌های شان لوی تقریبا تمام موسیقی‌های متن این فیلم توسط رایان رینولدز انتخاب شده‌اند که بیشتر آن‌ها سبک ملودرام خاصی دارند که برای روند داستانی این فیلم مناسب هستند. شان لوی در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع گفت که یکی از مهم‌ترین موسیقی‌های استفاده شده در این فیلم آهنگ Fantasy از ماریا کری به‌شمار می‌رود. یک روز و زمانی‌که رایان رینولدز در خانه درحال گوش دادن به این موسیقی بود آن را همان جا به فیلم‌نامه فیلم اضافه کرد و وقتی شان لوی از او دلیل این کار را پرسید رینولدز جواب داد که دلیل خاصی ندارد و این آهنگ تنها حس خوبی به آدم منتقل می‌کند. به‌این‌ترتیب تقریبا تمام آهنگ‌های استفاده شده در این فیلم توسط رایان رینولدز انتخاب شدند.

با اینکه از رایان رینولدز به‌طور رسمی به‌عنوان نویسنده این فیلم یاد نشده است ولی گویا در نوشتن فیلم‌نامه و تغییرات داستان نیز نقش مهمی داشته است. تغییراتی که بیشتر آن‌ها به نقش‌هایی مربوط می‌شوند که خودش قرار بود آن‌ها را ایفا کند. مت لیبرمن، نویسنده فیلم Free Guy در مصاحبه‌ای با رسانه هالیوود ریپورتر با اشاره به این موضوع گفت: «ایده‌های رایان فوق‌العاده هستند. در فیلم‌نامه ابتدایی فیلم فری گای قرار بود که شخصیت گای شخصیتی بسیار بدبین و شکاک باشد و این موضوع رفته‌رفته تغییر پیدا کند ولی رایان پیشنهاد داد که این شخصیت از ابتدا خوش‌بین و امیدوار باشد و همین موضوع به مولفه اصلی شخصیتی او تبدیل شود».

این ایده رایان رینولدز با اینکه در روند داستانی فیلم فری گای تاثیری مستقیم و بسیار مهم ایجاد می‌کرد ولی بااین‌حال باعث شد تا درون‌مایه شخصیتی گای برای بیننده بسیار قابل لمس باشد و بیننده بهتر بتواند با او ارتباط برقرار کند. مت لیبرمن نیز با این موضوع موافق بود و دقیقا یکی از عوامل موفقیت این فیلم را همین ایده مهم رایان رینولدز می‌داند. البته این تنها ایده مهم این بازیگر محبوب به‌شمار نمی‌رود و او تغییر مهم دیگری در داستان ابتدایی فیلم به‌وجود آورده است.

در ادامه همان مصاحبه با رسانه هالیوود ریپورتر، مت لیبرمن درباره این موضوع توضیحات دیگری می‌دهد و می‌گوید: «شخصیت دود (The Dude) را در فیلم به یاد دارید؟ این شخصیت به‌طور کامل زاییده ذهن رایان رینولدز به‌شمار می‌رود. این شخصیت که نقش‌آفرینی آن هم برعهده رایان قرار گرفت در فیلم‌نامه نخست فیلم حضور نداشت ولی پس از پیشنهاد رایان به یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های پایان داستان فیلم فری گای تبدیل شد. درابتدا قرار بود شخصیت دیگری درمقابل گای قرار بگیرد ولی رایان رینولدز پیشنهاد داد که شخصیتی مانند The Dude می‌تواند برای داستان مناسب‌تر باشد. او ایده خودش را برای ما شرح داد و ما هم متوجه شدیم که کاملا حق با او است».

۶- ایفای نقش جو کری

بازیگر نقش کیز یعنی جو کری در یک مصاحبه تلویزیونی به موضوعات بسیار جالبی درباره زمان نقش‌آفرینی خودش در فیلم Free Guy اشاره کرد. کری با اینکه برای حضور در سریال Stranger Things توانست نامی برای خودش دست و پا کند ولی بااین‌حال پرونده کاری او نسبت‌به هم‌بازی‌هایش در این فیلم آن‌چنان پر و پیمان نیست. او در این مصاحبه گفت:

من قرار بود درکنار رایان رینولدز و تایکا وایتیتی قرار بگیرم. از سنین پایین‌تر همیشه علاقه زیادی به نقش‌آفرینی‌های رایان رینولدز داشتم و از اینکه درکنار او قرار بود یکی از نقش‌های اصلی یک فیلم سینمایی را برعهده بگیرم بسیار هیجان‌زده بودم. نقش من در این فیلم یک جوان باهوش در حوزه ویدیوگیم را به‌تصویر می‌کشد که در بیشتر قسمت‌های این فیلم استرس دارد. شاید باورتان نشود ولی تمام استرس‌های موجود در این شخصیت واقعی بودند. در تک‌تک دقایق ایفای نقش درکنار این بازیگران استرس زیادی داشتم که نکند جایی در یک سکانس خراب‌کاری کنم و وقت دیگران را الکی بگیرم. واقعا استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کردم و شما هروقت که این شخصیت را در این حالت تماشا می‌کنید، خود من در آن زمان در حالتی عصبی و پر از اضطراب قرار داشتم و نه شخصیت کیز.

۷- آینده Free Guy

قطعا برای همه افرادی که بازی‌‌های ویدیویی به بخشی از زندگی‌های آن‌ها تبدیل شده حداقل یک بار این سؤال پیش آمده که زندگی در یک بازی ویدیویی چه تفاوت‌هایی با زندگی واقعی دارد؟ فیلم Free Guy توانست با داستان جالب خودش حتی در مقیاسی کوچک به این سؤال رنگ‌وبوی واقعی ببخشد، موضوعی که قطعا برای دوست‌داران ویدیوگیم جذاب است.

قبل از پرداختن به فیلم‌های بعدی فری گای باید به این نکته مهم اشاره کنیم که بخش بسیار بزرگی از موفقیت و محبوبیت این فیلم را باید مدیون خریداری شدن شرکت فاکس قرن بیستم توسط دیزنی باشیم. چراکه این موضوع باعث شد تا در این فیلم اشاره‌ها و ایستراگ‌های بسیار جذابی از فیلم‌های دیزنی مانند دنیای سینمایی مارول و ابرقهرمان‌های آن ببینیم. اگر این فیلم زیرنظر شرکت فاکس قرن بیستم تولید می‌شد آن‌ها اجازه استفاده از این شخصیت‌ها و اشاره کردن به آن‌ها را نداشتند و شاید فیلم فری گای به‌این‌اندازه موفق نمی‌شد.

این فیلم باتوجه‌به اورجینال بودن خود و همه‌گیری ویروس کرونا توانست فروش بسیار خوبی معادل ۳۴۰ میلیون دلار را در سراسر جهان تجربه کند که نسبت‌به بودجه ۱۱۰ میلیون دلاری آن فروش بسیار خوبی به‌شمار می‌رود.به‌همین‌دلیل طرفداران این فیلم سینمایی انتظار داشتند تا دیزنی خیلی سریع ساخت قسمت بعدی آن را در دستور کار خود قرار دهد؛ موضوعی که خیلی دور از انتظار تلقی نمی‌شد. به‌همین‌دلیل رایان رینولدز در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۲۱ (۲۳ مرداد ۱۴۰۰) یعنی تنها یک روز پس از اکران سراسری این فیلم در حساب شخصی خودش در توییتر اعلام کرد که شرکت دیزنی قسمت بعدی Free Guy را خواهد ساخت.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت میدونی درباره فیلم Free Guy چیست؟ به‌نظر شما ادامه این فیلم هم با موفقیت روبه‌رو خواهد شد؟ نظر خودتان را درباره این فیلم و موضوعات مرتبط با آن با ما و سایر مخاطبان سایت میدونی به اشتراک بگذارید.


افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
7 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.