حقایق جالب انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse | یک جهان و چند مرد عنکبوتی

حقایق جالب انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse | یک جهان و چند مرد عنکبوتی

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse یکی از بهترین آثار مربوط‌به شخصیت مرد عنکبوتی خواهیم پرداخت. با میدونی همراه باشید.

در یکی دو دهه گذشته فیلم‌های سینمایی زیادی با محوریت شخصیت مرد عنکبوتی روی پرده سینماها رفتند و دراین‌میان کمبود انیمیشن‌های سینمایی این شخصیت به‌طور کامل حس می‌شد. تا اینکه در سال ۲۰۱۸ استودیوی فیلم‌سازی سونی با همراهی مارول انیمیشنی تحت عنوان Spider-Man: Into the Spider-Verse را به کارگردانی باب پرسیچتی، پیتر رمزی و رودنی روثمن تهیه و اکران کرد و بیشتر از حد انتظار آن‌ها از این انیمیشن استقبال شد. انیمیشنی که خیلی‌ها عقیده دارند در یک دهه گذشته بهترین اثر در جهان اسپایدرمن به‌شمار می‌رود؛ عقیده‌ای که می‌توان ساعت‌ها روی آن بحث کرد.

انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی به‌قدری جذاب و منحصربه‌فرد به‌تصویر کشیده می‌شود که امکان ندارد از تماشای آن لذت نبرید مگر اینکه اهل انیمیشن یا فیلم‌های ابرقهرمانی نباشید. داستان این انیمیشن برخلاف سایر فیلم‌های این شخصیت درباره شخصیت پیتر پارکر نیست و درباره شخصیتی به نام مایلز مورالس جریان دارد که در داستان فیلم بیشتر با او آشنا خواهید شد. انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse به تهیه‌کنندگی آوی آراد و ایمی پاسکال با بودجه‌ای ۹۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروشی خوب و معادل‌با ۳۷۵ میلیون دلار را در گیشه‌ها به نام خودش ثبت کند.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از این انیمیشن را برای شما اسپویل کند»

۱- حضور استن‌ لی در این انیمیشن

اگر فیلم‌های مارول و به‌خصوص فیلم‌های گذشته شخصیت مرد عنکبوتی را دیده باشید قطعا با استن لی فقید در این آثار روبه‌رو شده‌اید. خالق شخصیت های مارول که در این فیلم‌ها حضوری کوتاه پیدا می‌کند و همیشه تنها چند لحظه در نقش یک فرد کاملا معمولی در این فیلم‌ها حضور دارد. سازندگان انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse قصد داشتند تا برنامه‌ای بسیار مفصل و زیبا را برای حضور استن لی در این انیمیشن برنامه‌ریزی کنند؛ حضوری که متاسفانه به آخرین صداپیشگی او در فیلم‌های مارول تبدیل شد و او در همان سال اکران این انیمیشن این جهان را ترک کرد تا اندوه بزرگی جامعه طرفداران دنیای مارول را احاطه کند.

از آن جایی که تمام ۱۸۰ انیماتور حاضر در این پروژه همگی از طرفداران سرسخت استن لی و فیلم‌های مارول به‌شمار می‌رفتند؛ همگی آن‌ها می‌خواستند افتخار طراحی این شخصیت برعهده آن‌ها قرار بگیرد. به‌همین‌دلیل برخلاف سایر آثار مارول که استن لی در آن‌ها فقط چند ثانیه حضور داشت در انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse می‌توانیم او را بارها و بارها ببینیم.

جالب‌ترین حضور استن لی در این انیمیشن به زمان‌هایی مربوط می‌شود که روند داستان انیمیشن در ایستگاه مترو یا درون مترو جریان دارد. در هر لحظه‌ای از انیمیشن که مترو در آن حضور دارد می‌توانید استن لی را ببینید. یا روی صندلی‌های ایستگاه مترو یا روی صندلی‌های درون مترو؛ به‌هرحال هروقت داستان سریال به سمت مترو یا ایستگاهِ مترو رفت می‌توانید انیمیشن را نگه دارید و به‌دنبال استن لی بگردید، به احتمال خیلی زیاد او را راحت پیدا خواهید کرد.

۲- فیلم یا کتاب کمیک؟

بدون شک در نخستین تجربه تماشای انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse خیلی سریع متوجه به‌تصویر کشیدن منحصربه‌فرد هر لحظه از این انیمیشن خواهید شد. مسیری که سازندگان این انیمیشن قصد داشتند با کمک گرفتن از آن بتوانند مخاطبان انیمیشن را در کتاب‌های کمیک غرق کنند و در هر لحظه از تماشا کردن این انیمیشن حال‌وهوای مطالعه یک کتاب کمیک به آن‌ها دست دهد. اتفاقی که به بهترین نحو ممکن رخ داد و نتیجه آن هم قطعا برای ما لذت‌بخش و سرگرم‌کننده تلقی می‌شد.

بااین‌حال پشت این تصمیم سازندگان تلاش‌هایی شبانه‌روزی و بسیار سخت قرار گرفته است تا نتیجه آن‌ها به اثری تبدیل شوند که ما تماشا کردیم. مهم‌ترین المان در به‌تصویر کشیدن لحظات این انیمیشن به این موضوع مربوط می‌شود که در تک‌تک فریم‌های این انیمیشن طراحی‌هایی واقعی و انجام شده با دست وجود دارد که طراح‌های حاضر در تیم سازنده این انیمیشن آن‌ها را با دستان خودشان طراحی کرده‌اند.

این پروسه به این ترتیب انجام می‌شد که هر فریم از این انیمیشن پس از رندر شدن به کمک کامپیوتر در اختیار تیم طراحی این انیمیشن قرار می‌گرفت و آن‌ها به‌طور دستی این فریم‌ها را تکمیل می‌کردند و گاهی روی آن‌ها تغییراتی ریز و درشت انجام می‌دادند. نتیجه این کار این بود که تک‌تک فریم‌های این انیمیشن به‌گونه‌ای به ما نشان داده شده که گویا تمام آن‌ها با دست طراحی شده‌اند و راستش را بخواهید این موضوع بسیار دلنشین و جذاب است.

این نکته را فراموش نکنید که یک تیم متشکل از انیماتورها برای خلق یک انیمیشن معمولی در هر هفته می‌توانند تقریبا چهار ثانیه از آن انیمیشن را آماده کنند و تیم انیماتور انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse برای خلق هر چهار ثانیه از آن به‌طور میانگین به یک ماه زمان نیاز داشت. به‌همین‌دلیل چند تیم از انیماتورهای حرفه‌ای به‌طور همزمان در تیم سازنده این انیمیشن حضور داشتند تا علاوه‌بر طراحی‌های واقعی با کمک دستان خود بتوانند تصاویر این انیمیشن را در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت ممکن آماده کنند. اقداماتی که بسیاری تحسین‌برانگیز به‌شمار می‌روند.

۳- طراحی شخصیت مایلز مورالس

از طراحی کلی انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse که عبور کنیم به طراحی شخصیت‌های آن خواهیم رسید و چه بهتر که با طراحی شخصیت اصلی آن یعنی شخصیت مایلز مورالس شروع کنیم. شخصیت مرد عنکبوتی که همیشه او را با نام پیتر پارکر می‌شناختیم در این انیمیشن با نام مایلز مورالس به‌تصویر کشیده شده و علاوه‌بر نام متفاوت نسبت‌به سایر اسپایدرمن‌های سینما قدرت‌های متفاوتی هم با آن‌ها در شخصیت خود می‌بیند. دو قدرت مهم در شخصیت مرد عنکبوتی در انیمیشن درون دنیای عنکبوتی به قدرت الکتروکیوت او و همچنین به قدرت نامرئی شدن او مربوط می‌شود.

برای طراحی قدرت الکتروکیوت این شخصیت تیم انیماتور انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse کار خیلی سختی پیش روی نداشت ولی قصه برای طراحی نامرئی شدن مایلز مورالز بسیار فرق می‌کرد و چالش بزرگی را پیش روی تیم سازنده این انیمیشن قرار داده بود. باب پرسیچتی، پیتر رمزی و رودنی روثمن، کارگردان‌های این انیمیشن از طراح‌ها و انیماتورهای حاضر در تیم سازنده درخواست کردند که اگر هرکدام از آن‌ها ایده‌ای برای طراحی کردن قدرت نامرئی شدن مایلز در ذهن دارند آن ایده را با آن‌ها درمیان بگذارند.

  • نقد انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse
  • حقایق جالب فیلم Spider-man: No Way Home

این تصمیم به این‌خاطر بود که کارگردان‌های این انیمیشن در موضوع چگونگی به‌تصویر کشیدن این قدرت مایلز مورالس به انتخاب واحدی نرسیده بودند و به‌همین‌دلیل از تمام اعضای تیم سازنده کمک گرفتند. نتیجه این درخواست به جایی ختم شد که بیش از ۷۰ ایده مختلف برای به‌تصویر کشیدن این قدرت شخصیت مرد عنکبوتی روی میز کارگردان‌های این انیمیشن قرار گرفت و آن‌ها باید از میان این ایده‌ها یکی را انتخاب می‌کردند.

سختی این ماجرا به‌این‌دلیل بود که به‌خاطر پخش منحصربه‌فرد این انیمیشن محدودیت‌های زیادی برای طراحی المان‌های مختلف وجود داشت و علاوه‌بر طراحی نامرئی شدن مایلز این طراحی باید به‌گونه‌ای صورت می‌پذیرفت که پس از رندر شدن بتوانند با دست طراحی‌هایی واقع‌گرایانه برای این قدرت انجام دهند. به‌همین‌دلیل درکنار طراحی واقع‌گرایانه و دست‌وپنجه نرم کردن با محدودیت‌ها باید پتانسیل اضافه شدن طراحی‌های واقعی با دست نیز در طراحی هر المان و هر فریم این انیمیشن در دستور کار قرار می‌گرفت.

۴- به‌تصویر کشیدن سایر اسپایدرمن‌ها

پس از بررسی موضوعات مربوط‌به طراحی شخصیت اصلی انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse به مراحل طراحی برخی دیگر از شخصیت‌های این انیمیشن می‌رسیم و توضیحات این قسمت را با اسپایدرمن نوآر این انیمیشن با بازی نیکولاس کیج شروع می‌کنیم. نیکولاس کیج در مصاحبه‌های زیادی به این موضوع اشاره کرده است که از دوران بچگی خود عاشق کتاب‌های کمیک بوده و پس از دریافت پیشنهاد سازندگان این انیمیشن برای حضور او در آن، او خیلی سریع پیشنهاد آن‌ها را پذیرفت و از این بابت بسیار هیجان‌انگیز بود.

نکته بسیار جالب درباره این موضوع این است که سازندگان این انیمیشن به نیکولاس کیج گفته بودند که برای به‌تصویر کشیدن اسپایدرمن نوآر این انیمیشن خودمختار است و می‌تواند ایده‌های خودش را برای خلق این انیمیشن پیاده کند. موضوعی که برای کیج فوق‌العاده جذاب به‌شمار می‌رفت. اسپایدمن نوآر حاضر در این انیمیشن یکی از کارآگاه‌های دهه ۳۰ میلادی تلقی می‌شود که در قالب تصاویر سیاه و سفید به‌تصویر کشیده شده و برای این کار از فیلم‌های نوآر آن زمان وام گرفته شده است.

نیکولاس کیج در یک مصاحبه تلویزیونی درباره این موضوع گفت که برای خلق شخصیت خود در این انیمیشن از نقش‌آفرینی‌های ماندگار هامفری بوگارت، یکی از بهترین بازیگران سبک نوآر در تاریخ سینما الهام زیادی گرفته است؛ از نوع صحبت کردن خاص او گرفته تا نوع راه رفتن و زبان بدن او. نیکولاس کیج امیدوار بود این تصمیم او برای خلق این اسپایدمنِ نوآر هم برای بزرگسالان و طرفدران این سبک از فیلم‌ها جذابیت داشته باشد و هم برای افراد کم‌سن‌وسال‌تری که علاقه دارند درباره این فیلم‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنند.

خلق شخصیت اسپایدرهَم یا همان مردعنکبوتی خوکی در انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse هم داستان جالبی دارد. این انیمیشن نخستین حضور جان مولانی در یک فیلم بلند اکران‌شده به‌شمار می‌رفت و مانند نیکولاس کیج سازندگان این انیمیشن نیز برای خلق این شخصیت به مولانی آزادی عمل کامل داده بودند ولی داستان برای شخصیت اسپایدرهَم به خوبی اسپایدرمن نوآر نیکولاس کیج پیش نرفت.

پس از ضبط دیالوگ‌های شخصیت اسپایدرهم توسط جان مولانی، او از سازندگان این انیمیشن پرسید که این انیمیشن برای چه درجه سنی ساخته خواهد شد که با جواب PG روبه‌رو شد و فهمید که مجبور است تمام دیالوگ‌های این شخصیت را از اول ضبط کند. اما چرا؟ از آن‌جایی که سازندگان این انیمیشن به او آزادی عمل کامل داده بودند، جان مولانی در دیالوگ‌های این شخصیت فحش‌های بسیار زیادی را جای داده بود و از کلمات بسیار رکیکی در دیالوگ‌های آن استفاده کرده بود که به‌همین‌دلیل پس از متوجه شدن رده‌بندی سنی این انیمیشن تمام دیالوگ‌های این شخصیت را با ملاحظه بسیار بیشتری ضبط کرد.

۵- اشاره به سه‌گانه سم ریمی

  • حقایق جالب سه‌گانه مرد عنکبوتی
  • حقایق جالب فیلم‌های The Amazing Spider-Man

بدون هیچ شکی همه ما سه‌گانه مرد عنکبوتی ساخته شده توسط سم ریمی را یکی از بهترین مجموعه‌های ابرقهرمانی تاریخ سینما می‌دانیم. سه‌گانه‌ای که ساخت فیلم چهارم آن تا مرز شروع شدن پیش رفت ولی به‌دلیل تصمیمات سونی درنهایت ساخت آن لغو شد. در انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse در یکی از دنیاهای موازی ما می‌توانیم شخصیت پیتر پارکر را مشاهده کنیم که درحال جدا شدن از شخصیت مری جین است. این اتفاق اشاره‌ای کاملا مستقیم به قسمت چهارم فیلم‌های مرد عنکبوتی سم ریمی دارد.

سم ریمی قصد داشت پس از ازدواج پیتر پارکر و مری جین، آن‌ها به‌دلیل خیانت پیتر از هم جدا شوند. ایده‌ای که پس از مدتی از آن پشیمان شد و حس می‌کرد این کار دوست‌داشتنی بودن پیتر را زیر سؤال خواهد برد. به‌همین‌دلیل در آن زمان از شرکت سونی درخواست کرد زمان بیشتری به وی دهند تا بتواند داستان فیلم چهارم را از اول بنویسد. سونی پس از مخالفت با درخواست سم ریمی و ندادن زمان خواسته شده توسط او اعلام کرد که ساخت فیلم چهارم مرد عنکبوتی به‌طور کل لغو شده است. به‌همین‌دلیل در انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse طلاق گرفتن پیتر و مری جین در یک دنیای موازی اشاره‌ای مستقیم دارد به سه‌گانه سم ریمی و فیلم چهارم آن مجموعه که ساخت آن توسط سونی لغو شد.

۶- نقش‌آفرینی شامیک مور در نقش مایلز مورالس

شخصیت مایلز مورالس و محبوبیت بسیار زیاد او در این انیمیشن را باید مدیون نقش‌آفرینی فوق‌العاده شامیک مور باشیم. او پس از آزمون بازیگری خیلی سریع با پیشنهاد حضور در این انیمیشن روبه‌رو شد و البته خیلی سریع هم آن را پذیرفت. جالب‌ترین نکته درباره این موضوع به نقش‌آفرینی او مربوط می‌شود؛ بله درست شنیدید، نقش‌آفرینی او و نه صداپیشگی او.

بسیاری از خصوصیات اخلاقی، عکس‌العمل‌ها و دیالوگ‌های شخصیت مایلز مورالس به‌صورت فی‌البداهه توسط شامیک مور در زمان ساخت انیمیشن به این شخصیت اضافه شده است. به این صورت که این بازیگر در زمان صداگذاری شخصیت مایلز احساسات این شخصیت را به شکلی بسیار جالب و در قالب یک زبان بدن مخصوص شخصیت مایلز مورالس به اطراف نشان می‌داد و همین انتقال احساسات توسط شامیک مور به اصلی‌ترین منبع انیماتورهای این انیمیشن برای خلق شخصیت مایلز تبدیل شد. به‌همین‌دلیل بسیاری از حرکات بدن این شخصیت درکنار بسیاری از دیالوگ‌های او توسط خود شامیک مور خلق شده‌اند.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت میدونی درباره انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse چیست؟ اگر شما هم درباره این انیمیشن سینمایی نکته جالبی در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است،‌ آن را با ما و سایر مخاطبان سایت میدونی به اشتراک بگذارید.


افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.