جنسیس کوپه ۲۰۱۳

جنسیس کوپه ۲۰۱۳

از اولین‌باری که جنسیس کوپه در کره معرفی شد تا به امروز بیش از ۴سال می‌گذرد اما در همین مدت زمان کوتاه هم این خودرو توانست توجهات بسیاری به خود جلب کند که نشان از استقبال خوب مشتریان از آن نیز هست؛ جنسیس کوپه را می‌توان سکوی پرتاب هیوندای به دنیای اسپرت‌های دیفرانسیل عقب دانست . . .

مدت‌ها بود که مدیران هیوندای خبر از شروع پروژه‌ای جدید برای خلق یک اسپرت دیفرانسیل عقب می‌دادند. اعتقاد اولیه کارشناسان بر این بود که این خودرو نسل آتی یا حداقل جانشین هیوندای کوپه خواهد شد. حتی در سال ۲۰۰۸ نیز که هم خط تولید هیوندای کوپه متوقف شد و هم جنسیس کوپه برای نخستین‌بار رونمایی گشت، این ایده بیش از پیش به واقعیت نزدیک شده بود اما خوشبختانه خودروساز کره‌ای افکار دیگری در سر داشت. آن‌ها بدنبال تکرار خاطرات هیوندای کوپه نبودند؛ آن‌ها یک اسپرت واقعی می‌خواستند تا بتواند در بازارهای جهانی برای خودش شخصیت مستقلی داشته باشد! استفاده از پلت‌فرم جنسیس سدان اولین جواب آن‌ها برای عملی کردن این ایده بود.

به هرحال نسل اول جنسیس کوپه در سال ۲۰۰۸ میلادی معرفی شد. این خودرو در سال ۲۰۰۹ به بازار ایالات‌متحده رسید و در آنجا به عنوان مدل ۲۰۱۰ فروخته شد. داستان نسل اول جنسیس کوپه برای چهارسال همچنان ادامه داشت تا آنکه در سال ۲۰۱۱ و در جریان نمایشگاه خودروی دیترویت، اولین فیس‌لیفت آن بصورن رسمی به جهانیان معرفی گشت.

مدل‌های ۲۰۱۳ جنسیس کوپه دارای قیمت پایه‌ای ۲۴,۲۵۰ دلار هستند درحالیکه قیمت مدل‌های ۲۰۱۲ آن از ۲۲,۲۵۰ شروع می‌شود. این تفاوت قیمت را می‌توان با توجه به بهبود کارایی خودرو و سطح بالاتر تکنولوژی‌های بکار رفته در آن منطقی دانست اما خوشبختانه هنوز هم جنسیس کوپه در برابر قیمتش کاملا مقرون به صرفه است؛ قیمتی که او را در بازه رقابتی فورد موستانگ، شورولت کامارو LT ، دوج چلنجر، نیسان ۳۷۰Z و حتی سایون FR-S در آمریکا یا سوبارو BRZ در سایر بازارها قرار می‌دهد.

علاوه‌بر بهبود فنی پیشرانه‌ این خودرو، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مدل‌های ۲۰۱۳ جنسیس کوپه را می‌توان گیربکس هشت سرعته اتوماتیک آن دانست که واقعا کار را برای رقیبان این خودرو سخت‌تر کرده است.

همانطور که می‌دانید مدل‌های سابق جنسیس کوپه با سه گیربکس مختلف عرضه می‌شوند؛ مدل‌های ۲.۰ لیتری توربو هم با شش سرعته دستی و هم با پنج سرعته اتومات و مدل‌های ۳.۸ لیتری نیز هم با شش سرعته دستی و هم با شش سرعته اتوماتیک ZF. اما در مدل‌های ۲۰۱۳، هم نسخه‌های ۲.۰ لیتری اتومات و هم نسخه‌های ۳.۸ لیتری اتومات از این به بعد با گیربکس هشت سرعته (شیفت‌ترونیک) عرضه می‌شوند. مدل‌های دستی نیز همگی از نوع شش سرعته خواهند بود.

مدل‌های ۲۰۱۳ جنسیس کوپه همچون گذشته با دو پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ و شش سیلندر عرضه می‌شوند. مدل‌های ۲.۰ لیتری به کمک توربو قادر به تولید ۲۷۴ اسب‌بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ به همراه ۳۷۳ نیوتن‌متر گشتاور هستند که از دور ۲۰۰۰rpm در دسترس خواهد بود.

مدل‌های ۳.۸ لیتری V6 نیز می‌توانند حداکثر قدرتی معادل ۳۴۸ اسب‌بخار در دور ۶۴۰۰ و حداکثر گشتاوری برابر ۴۰۰ نیوتن‌متر در دور ۵۴۰۰ داشته باشند. در آخر به بررسی قیمت پایه‌ای متوسط جنسیس کوپه ۲۰۱۳ در مدل‌های مختلف می‌پردازیم:

# ۲۴,۲۵۰ دلار برای مدل ۲.۰ لیتری با گیربکس دستی؛ با مصرف ۱۱.۲ لیتری در سیکل شهری و ۷.۸ لیتری در جاده.

# ۲۵,۵۰۰ دلار برای مدل ۲.۰ لیتری با گیربکس اتومات؛ با مصرف ۱۱.۷ لیتر در سیکل شهری و ۷.۶ لیتری در جاده.

# ۲۶,۵۰۰ دلار برای مدل ۲.۰ لیتری R-Spec با گیربکس دستی.

# ۲۸,۷۵۰ دلار برای مدل ۲.۰ لیتری پریمیوم با گیربکس اتومات.

# ۲۸,۷۵۰ دلار برای مدل ۳.۸ لیتری R-Spec با گیربکس دستی.

# ۳۲,۰۰۰ دلار برای مدل ۳.۸ لیتری گرند تورینگ.

# ۳۳,۰۰۰ دلار برای مدل ۳.۸ لیتری Track با گیربکس دستی؛ با مصرف ۱۳ لیتری در شهر و ۸.۷ لیتری در جاده.

# ۳۴,۲۵۰ دلار برای مدل ۳.۸ لیتری Track با گیربکس اتومات؛ با مصرف ۱۳ لیتری در شهر و ۸.۴ لیتری در جاده.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.