جاهای دیدنی آمستردام و ۸ کاری که در این شهر باید انجام داد

جاهای دیدنی آمستردام و ۸ کاری که در این شهر باید انجام داد

آمستردام پایتخت کشور هلند و یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی در اروپاست که سالانه بیش از ۴ میلیون بازدیدکننده دارد. آمستردام دارای چندین دانشگاه، آکادمی، مؤسسه‌ی تحقیقاتی، بیش از ۴۰ موزه، تئاتر و تفریحگاه است. بخش مرکزی این‌شهر دارای بافت قدیمی و زیبایی است که به‌مانند یک موزه روباز، باشکوه و شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد. در این مقاله شما را با جاهای دیدنی آمستردام هلند و بهترین کارهایی که باید در این شهر انجام داد آشنا خواهیم کرد.

خانه‌های تاریخی آمستردام بسیار معروف هستند. این خانه‌ها در بخش‌هایی هم‌مرکز و به‌شکل بادبزن کنار هم چیده‌ شده‌اند. آمستردام پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد، درواقع این شهر روی پایه‌هایی بنا شده است که از میان لایه‌هایی از گِل سطحی عبور کرده‌اند و ۱۸ متر پایین‌تر در زمین محکم شنی فرو رفته‌اند.

مکان‌های دیدنی آمستردام

۶۷۵۰ ساختمان در این شهر وجود دارند که متعلق به قرن‌های ۱۶تا ۱۸ هستند. این خانه‌ها در فضایی بالغ‌بر ۸۰۰۰ کیلومتر مربع جای گرفته‌اند. این فضا به‌وسیله‌ی ۱۶۰ کانال تقسیم‌‌بندی شده‌است و البته خانه‌های قایقی زیادی در این کانال‌ها وجود دارند.

پل‌های زیبای زیادی در جای‌جای این شهر وجود دارند. این پل‌ها ۹۰ جزیره‌ی شهر را به هم متصل می‌کنند. ۹ پل اهرمی چوبی در این شهر وجود دارد که معروف‌ترین آنها ماجر براگ (پل اصلی) است.

۱. موزه‌ی ریکس (Rijksmuseum)

این موزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی آمستردام و همینطور یکی از مهم‌ترین موزه‌های هنر این شهر است. موزه‌ی ریکس در سال ۱۸۰۹ افتتاح شد. این موزه محل ‌نگهداری مجموعه‌ی عظیم آثار هنری و عتیقه‌جات است. تقریبا هفت میلیون اثر هنری در این موزه وجود دارد و ۵۰۰۰ عدد از مهم‌ترین آثار در ۲۵۰ اتاق این ساختمان عظیم نگهداری می‌شوند. موزه‌ی ریکس علاوه‌بر نقاشی، موارد دیگری را هم در خود دارد. برای مثال بیش از ۳۵۰۰۰ نسخه کتاب و دست‌نوشته در کتابخانه‌ی این موزه نگهداری می‌شود.

نمایشگاه‌های زیادی در این موزه وجود دارند که فرهنگ و هنر کشور هلند را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. نمایشگاه صنایع دستی، مجسمه‌های باستانی و آثار هنری مدرن از مهم‌ترین این موارد هستند.

تور‌های موزه‌گردی بسیاری به زبان انگلیسی برای بازدید از این موزه برگزار می‌شوند. برای مثال می‌توانید تور قایق‌سواری تاریخی را امتحان کنید. این تور بیشتر مجموعه‌های موجود در موزه‌ی ریکس را به شما معرفی می‌کند.

وبسایت رسمی موزه

۲. موزه‌ی آن فرانک

این موزه روی کانال پرینسنگراخت (Prinsengracht) واقع شده‌ است. موضوع موزه‌ی «آن فرانک» زندگی کوتاه یکی از معروف‌ترین قربانیان هولوکاست است. این موزه درواقع همان خانه‌ای است که خانواده‌ی آن فرانک بیشتر مدت جنگ‌ جهانی دوم را در آن مخفی شده‌ بودند. خانواده‌ی فرانک خانواده‌ای یهودی بود که از فرانکفورتِ آلمان فرار کردند و به آمستردام پناهنده‌ شدند. بعد از جنگ، دفتر خاطرات آن فرانک به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان تبدیل شد.

آن فرانک دو ماه بعد از پایان جنگ و در سن ۱۵ سالگی از دنیا رفت. بیشتر بخش‌های این خانه‌ به همان صورت باقی مانده‌ است. درواقع این خانه‌ یکی از بناهای یادبود مربوط به آن دوره‌ی سیاه از تاریخ است.

وبسایت رسمی موزه

۳. موزه‌ ون‌گوگ

ون‌گوگ یکی از معروف‌ترین نقاشان قرن نوزدهم است. نقاشی‌های او جلوه‌ی بی‌همتایی از تخیل را ارائه می‌دهند که کمتر کسی می‌تواند نظیر آن را خلق کند. هر ساله تقریبا یک‌ونیم میلیون نفر از موزه‌ی ون‌گوگ دیدن می‌کنند. این محبوبیت تا حدی به‌خاطر استعداد شگرف و همچنین داستان غم‌‌انگیز زندگی ون‌گوگ است.

این موزه از لحاظ تعداد بازدیدکنندگان رتبه‌ی دوم را در میان موزه‌های هلند به خود اختصاص داده است. همچنین موزه‌ی ون‌گوگ یکی از مهم‌ترین گالری‌های هنری دنیا محسوب می‌شود. موزه‌ی ون‌گوگ در سال ۱۹۷۳ افتتاح شد و بزرگ‌ترین مجموعه‌آثار ون‌گوگ در این موزه نگهداری می‌شوند.

بیش از ۲۰۰ نقاشی، ۵۰۰ طراحی و ۷۰۰ نامه از ون‌گوگ در این موزه نگهداری می‌شوند. همچنین کارها و موارد مرتبط با ون‌گوگ و معاصرین او در این موزه قرار دارند. برای بازدید از این موزه می‌توانید از تورهای انگلیسی‌زبان یا برنامه‌های تلفن همراه استفاده کنید.

وبسایت رسمی موزه

۴. کلیسای غربی (The West Church)

کلیسای غربی آمستردام (Westerkerk) در سال ۱۹۶۶، محل ازدواج ملکه‌ی سابق این کشور، ملکه بئاتریکس بوده است. این مکان معروف‌ترین کلیسای شهر است. این کلیسا در سال ۱۶۳۰ به سبک رنسانس ساخته شد. یکی‌ از ویژگی‌های غیرمعمول این کلیسا نقاشی‌های گوتیک خارجی و داخلی کلیساست.

این کلیسا بارویی ۸۵ متری دارد. مردم شهر این برج را به نام «لانگر جان» (جان قدبلند) می‌شناسند. «جان قدبلند» بلندترین برج شهر است و در نوک مناره‌ی آن شمایل بزرگی از تاج امپراتور قرار دارد. این تاج به یاد امپراتور اتریش ماکسیمیلیان که در سال ۱۴۸۹ در آمستردام درمان شد ساخته شده است؛ او پس از بهبودی شهر را تحت حفاظت خود درآورد و اجازه داد تا نقش تاج وی روی نماد شهر حک شود.

در داخل برج ناقوسی برای اعلام ساعت وجود دارد که وزن چکش آن تقریبا ۲۰۰ کیلوگرم است. این ناقوس دارای ۴۸ زنگوله است که بزرگ‌ترین آنها سه‌هزار و چهارصد کیلوگرم وزن دارد. همچنین اُرگ بزرگی در این کلیسا وجود دارد که قدمت آن به سال ۱۶۲۲ بازمی‌گردد. به‌علاوه، در سال ۱۹۰۶ ستونی مرمری به‌یاد رامبرانت در این کلیسا نصب شد. درابتدا، جسد رامبرانت بیرون از کلیسا دفن شد، ولی بعدها جسد او را به داخل کلیسا منتقل کردند.

وبسایت رسمی کلیسا

۵. موزه‌ی خانه‌ی رامبرانت

رامبرانت و همسرش ساسکیا، خوش‌ترین و موفق‌ترین سال‌های زندگی خود را در خانه‌ای در جودنبراسترات گذراندند. امروزه این خانه به موزه‌ی خانه‌ی رامبرانت تبدیل شده‌ است. این خانه در محله‌ی یهودیان شهر واقع شده‌ است. او در همین محله مدل‌هایی را برای نقاشی‌های انجیلی خود پیدا می‌کرد. او نقاشی‌های زیادی از مناظر زیبای کنار کانال‌های این محله کشیده است.

رامبرانت ۲۰ سال در این خانه زندگی کرد. مبلمان خانه‌ی او به سبک قرن هفدهم انتخاب شده‌ بودند. لوازم شخصی و کنده‌کاری‌های رامبرانت در جای‌جای خانه دیده‌ می‌شوند. برای بازدید از این موزه می‌توانید از تور‌های انگلیسی‌زبان استفاده کنید.

کلیسای جنوب (Zuiderkerk) در فاصله‌ی کمی از خانه‌ی رامبرانت واقع شده است. سه‌ فرزند و یکی از شاگردان رامبرانت در این کلیسا دفن شده‌اند.

کلیسای جنوب بین سال‌های ۱۶۰۳ تا ۱۶۱۱ ساخته‌ شده‌ است. این یکی از اولین کلیسا‌های پروتستان شهر آمستردام است. معمار این کلیسا هنریک دو کیسر در همین مکان دفن شده‌ است.

در سال‌های اخیر، کلیسای جنوب به‌طور کامل مرمت شده است و اکنون این کلیسا مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی شهر است.

یکی دیگر از مکان‌های شهر آمستردام که به رامبرانت مربوط می‌شود، میدان رامبرانت است. این میدان کافه‌ها و رستوران‌های زیادی دارد و مجسمه‌ی این نقاش معروف در این میدان واقع شده‌ است.

وبسایت رسمی موزه خانه رامبرانت

۶.کاخ سلطنتی

کاخ سلطنتی پیش از این شهرداری آمستردام بود، ولی حالا هر زمان که پادشاه به شهر می‌آید در این کاخ ساکن می‌شود. ساخت این کاخ عظیم در سال ۱۶۴۸ آغاز شد. معماران این کاخ از ۱۳۶۵۹ ستون برای ساخت بنا استفاده کرده‌اند. معمار کاخ سلطنتی از معماری رم باستان برای طراحی آن الهام گرفته‌ است.

زوایا، تزئینات، مجسمه‌های مرمرین و کتیبه‌های بسیاری در تزئین این کاخ به کار رفته‌اند. سقف آن را شاگردان رامبرانت، فردیناندبول و گوورت فلینک نقاشی کرده‌اند.

این کاخ دارای یکی از بهترین کلکسیون‌های مبلمان دنیاست. ازجمله شگفتی‌های دیگر این کاخ می‌توان به اتاق خزانه‌دار شهر که با شومینه‌ی مرمری و سقف نقاشی‌شده توسط کرنلیوس هولستین مزین شده است و سالن آلدرمن که حاوی نقاشی‌هایی از بول و فلینک است، اشاره نمود. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتاق این کاخ اتاق شوراست. این اتاق مبلمان باشکوهی دارد و یکی از زیباترین اتاق‌های دولتی در اروپاست.

برای بازدید از این کاخ می‌توانید از تورهای انگلیسی‌زبان استفاده کنید.

وبسایت رسمی

۷. موزه‌ی تاریخ یهودیت

موزه‌ی تاریخ یهودیت (Joods Historisch Museum) در چهار کنیسه‌ی نزدیک‌ به‌ هم واقع شده‌ است. یکی از این کنیسه‌ها کنیسه‌ی گروت نام دارد. قدمت این کنیسه به سال ۱۶۷۰ بازمی‌گردد. مجموعه‌ی بزرگی از آثار مذهبی که شامل محفظه‌های نقره برای تورات، عباهای تورات، کلاه‌گیس‌های تزئینی تورات و آویزها و سایه‌بان‌های مخصوص مراسم می‌شوند، از جاذبه‌های دیدنی این موزه به حساب می‌آیند. یکی از جالب‌ترین آثار این موزه، حرم مقدسی است که از مرمر سفید ساخته شده است. این موزه دارای کتابخانه‌ای بزرگ است.

کنیسه‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید، اوبن سول (Obbene Sjoel) نام دارد. این کنیسه دارای رستوران غذاهای حلال برای یهودیان (کوشِر) است. خارج از این موزه بنای یادبود داکر (Docker Monument) واقع شده است. این بنا به‌یاد اعتصاب سال ۱۹۴۱ ساخته شده‌ است. در این اعتصاب، کارگران حاضر نشدند تا برای تبعید همکاران یهودی خود با دولت همکاری کنند.

کنیسه‌ی پرتغالی یکی از کنیسه‌های جالب‌توجه شهر است. این معبد در قرن هفدهم ساخته شده‌ است. کتابخانه‌ی اتس هایم (Ets Haim) در این کنیسه قرار دارد. اتس هایم قدیمی‌ترین کتابخانه‌ از نوع خود است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد تاریخچه‌ی جالب این موزه می‌توانید از یکی از تور‌های انگلیسی‌زبان مخصوص موزه استفاده کنید. این تورها شامل اطلاعاتی درمورد محله‌ی یهودیان هستند.

وبسایت رسمی

۸. اشتدلیک: موزه‌ی شهرداری آمستردام

موزه‌ی اشتدلیک (Stedelijk) یا موزه‌ی شهرداری آمستردام در سال ۱۸۹۵ افتتاح شد. این موزه دارای یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنر مدرن است. تمرکز اصلی این موزه بر نقاشی‌های هلندی و فرانسوی قرن‌های نوزدهم و بیستم است.

این موزه آثار معروفی از مکاتب هنری مختلف را به نمایش می‌گذارد. ازجمله‌ی این مکاتب می‌توان به مکتب د استایل یا نئوپلاستیسیسم اشاره کرد که توسط هنرمندان هلندی شکل گرفت. وان دوسبرگ، موندریان و ریتفلد از هنرمندان معروف این مکتب هستند. هنر پاپ مکتب دیگری است که در این موزه می‌بینید. هنر پاپ در اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰ در بریتانیا و آمریکا آغاز شد. جیمز روزن کوئست و اندی وارهول از هنرمندان معروف این سبک هستند. همچنین نقاشان دیگری مانند مارک شاگال، ویلم دکونینگ و آندری ماتیس آثاری در این موزه دارند.

این موزه باغی از مجسمه دارد. آثار مجسمه‌سازانی مانند آگوست رودن، رنوار، مور و کارل ویسر در این باغ قرار دارند. درهنگام بازدید از این موزه می‌توانید از تورهای انگلیسی‌زبان و کارگاه‌های جالب خانوادگی بهره ببرید.

وبسایت رسمی

۹. بگینج هاف

بگینج هاف یکی از مناطق آرام آمستردام است. این منطقه آن‌قدر آرام است که توریست‌ها معمولا متوجه آن نمی‌شوند. چقدر حیف! چون این گوشه‌ی قدیمی از شهر واقعا دیدنی است. بیشتر خانه‌های قدیمی این محله مسکونی هستند، ولی جاده‌ و راه‌های باریک اطراف آنها در دسترس عموم قرار دارند و شما می‌توانید به‌راحتی در آنها قدم بزنید.

می‌توانید چمن‌های سبز و مرتب و حیاط‌های اطراف این خانه‌های قدیمی آمستردام را ببینید. تنها خانه‌ی چوبی به‌جامانده از قرن چهاردهم نیز در همین محله قرار دارد.

محله‌ی بگینج هاف درابتدا متعلق به گروهی از زنان پرهیزگار کاتولیک بود. آخرین نسل از این‌ زنان در‌ سال ۱۹۷۱ در کلیسای کوچک همین محله دفن شده‌اند.

وبسایت رسمی

۱۰.کلیسای قدیمی

کلیسای قدیمی (Oude Kerk) در سال ۱۳۰۶ ساخته‌ شد. این بنا اولین کلیسای سالن‌دار در شمال هلند است. بعدها کلیساهای مشابه دیگری در مناطق دیگر ساخته‌ شدند.

طی سال‌ها، بخش‌های زیادی به این کلیسا اضافه‌ شده‌اند؛ مثلا کلیسا‌های جانبی بزرگ این مجموعه در اوائل دهه‌ی ۱۵۰۰ ساخته‌ شده‌اند.

در همین دوران، دروازه‌ی آهنین کلیسا هم ساخته‌ شد که اسناد امتیازات شهری مانند معافیت از عوارض در سال ۱۲۷۵ نیز در پشت همین در آهنین نگهداری می‌شد.

برج این کلیسا در قرن شانزدهم اضافه‌ شد. ناقوس این برج در سال ۱۶۵۸ ساخته‌ شد که می‌توان آن را یکی از بهترین ناقوس‌های کلیسا در کل کشور دانست. به‌علاوه، منظره‌ی بالای برج نیز بسیار دیدنی است.

بخش‌هایی از نمای داخلی کلیسا به قبل از انقلاب پروتستان مربوط می‌شود؛ مثلا سه پنجره در این کلیسا وجود دارند که به سال ۱۵۵۵ و اوج دوران رنسانس در هلند بازمی‌گردند. جایگاه چوبی پرداخت‌شده‌ی گروه کُرِ این کلیسا هم به همین دوره بازمی‌گردد.

بعد از بازدید از این بنای تاریخی زیبا، دو دقیقه بیشتر وقت بگذارید و از پل بگذرید. زیدیک (Zeedijk) یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های آمستردام است. بسیاری از خانه‌های این خیابان کمی کج شده‌اند. قدمت خانه‌ی پلاک ۱ به قرن پانزدهم بازمی‌گردد. این خانه قدیمی‌ترین ساختمان غیرمخروبه در شهر است.

وبسایت رسمی

۱۱. بندر آمستردام

بندر آمستردام تقریبا ۱۹کیلومتر طول دارد. این بندر در دریای آزاد و روی خلیج قدیمی به نام IJ قرار دارد. این بندر تحت‌تأثیر جزر و مد نیست و هنوز هم یکی از شلوغ‌ترین بنادر هلند است. کشتی‌های مسافربری و باربری از این بندر راهی رودخانه‌ی راین می‌شوند و به سمت دوسلدورف، کوبلنز و بازل حرکت می‌کنند.

این بندر در سال ۱۸۷۲ و هم‌زمان با کانال دریای شمال ساخته‌ شد. هدف این بندر بازگرداندن اهمیت سابق به آمستردام بود. آمستردام همیشه برای به دست آوردن فعالیت دریایی با شهر روتردام در رقابت بوده‌ است.

اگر توانستید یک یا دو ساعت را روی کشتی‌های تفریحی اطراف بندر و کانال‌های شهر بگذرانید. این گردش به‌خصوص در شب‌ها که چراغ‌های خانه‌ها و پل‌ها روشن‌ هستند بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

حتما از موزه‌ی ملی دریانوردی هم دیدن کنید. این موزه در یکی از انبار‌های سابق دریایی در اوستردوک (Oosterdok) قرار دارد. در این موزه، مجموعه‌ای باشکوه از ماکت‌ کشتی‌ها، کره‌ی زمین، ابزارهای مسیریابی و تابلو‌های نقاشی در معرض‌ دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

یکی دیگر از دیدنی‌های آمستردام، مرکز علمی نمو (Science Center Nemo) است. این مرکز یک موزه‌ی علمی درجه‌ی اول است. ساختمان این موزه معماری بی‌نظیری دارد و شبیه به کشتی بزرگی است که در کنار بندر پهلو گرفته است. برای عبور از ساحل IJ و رفتن به شمال آمستردام، می‌توانید از مرکز شهر وارد تونل IJ شوید.

۱۲. کلیسای جدید و موزه‌ی ملی

کلیسای جدید (Nieuwe Kerk) از سال ۱۸۱۴ کلیسای رسمی تاج‌گذاری پادشاهان هلند است. این کلیسا در قلب آمستردام و در کنار قصرسلطنتی در میدان دام (Dam) قرار دارد. این میدان تاریخی در سال ۱۷۲۰برای جدا کردن آمستل از IJ ساخته‌ شد. اسم آمستردام هم برگرفته از همین میدان است.

امروزه، میدان و کلیسا برای مناسبت‌های عمومی مانند برگزاری نمایشگاه‌های عتیقه و هنری به‌ کار می‌‌رود. همچنین این کلیسای قرن پانزدهم محل برگزاری کنسرت‌ اُرگ هم هست. یکی از ویژگی‌های چشمگیر این کلیسا سکوی خطابه‌ی آن است. این میز در سال ۱۶۴۹ ساخته‌ شده‌ است و به دوران باروک مربوط می‌شود. روی این میز تصویر چهار موعظ انجیل و چهار نماد حکاکی شده‌اند. این نماد‌ها نشان‌دهنده‌ی ایمان، امید، نیکوکاری، عدالت و مصلحت‌اندیشی هستند.

این کلیسا یک دستگاه ارگ دارد که متعلق به سال ۱۶۷۰ است. همچنین صفحه‌ی زیبایی از جنس برنز در این کلیسا وجود دارد که گروه کُر را به تصویر می‌کشد؛ جایگاه مخصوص گروه کُر نیز در این کلیسا به چشم می‌خورد.

یکی از ویژگی‌های دیدنی دیگر این کلیسا مقبره‌ی مشاهیر هلند مانند پی‌سی هوفت (PC Hooft)، نیکولاس تولپ (Nicolaes Tulp) و ژنرال میشل دو رویتر (Admiral Michiel de Ruyter) است که در سال ۱۶۷۹ از دنیا رفت.

این کلیسا پنجره‌های زیبایی دارد که با شیشه‌های رنگی تزئین شده‌اند. یکی از آنها متعلق به سال ۱۶۵۰ است. این پنجره داستان اهدای نشان سلطنتی به شهر توسط پادشاه ویلیام چهارم را نشان می‌دهد. پنجره‌ی دیگر پنجره‌ی ملکه نام دارد. این پنجره در سال ۱۸۹۸ ساخته‌ شد. شیشه‌های رنگی این پنجره، روز تاج‌گذاری ملکه ویلهمینا را به تصویر می‌کشند.

در آن سوی سد بنای یادبود ملی قرار دارد. این بنا هرمی ۲۲ متری است. این هرم بعد از جنگ جهانی دوم و برای یادبود قربانیان جنگ، به‌عنوان نماد آزادی بنا شد.

بنای یادبود را جی‌جی‌پی اود (J. J. P. Oud) طراحی کرده است. مجسمه‌سازانی مانند جی‌دابلیو رادلر (J. W. Rädeler) این بنا را تزئین کرده‌اند. مجسمه‌های این فرد نمادهایی از جنگ (چهار مرد)، صلح (زن و کودک) و مقاومت (دو مرد با سگ‌هایی زوزه‌کش) هستند.

همچنین چندین جام در این هرم جاگذاری شده‌اند. این جام‌ها حاوی خاک ۱۱ استان و خاک گورستان افتخاری در اندونزی هستند. ملکه جولیانا در چهارم می سال ۱۹۵۶، در روز یادبود ملی، این بنای یادبود را افتتاح کرد.

هر ساله در روز چهارم می، مردم حلقه‌های گل را کنار این هرم قرار می‌دهند. مردم سراسر هلند به‌احترام این روز دو دقیقه سکوت می‌کنند. در زمان‌های دیگر این هرم میعادگاهی برای جوانان سرتاسر دنیاست.

وبسایت رسمی

۱۳. موزه‌ی آمستردام

این موزه در ساختمان یتیم‌خانه‌ی شهرداری سابق واقع شده است و ساختمان آن در سال ۱۴۱۴ ساخته شده است. این موزه چندین حیاط بزرگ دارد. در این موزه می‌توانید اطلاعاتی را درمورد نقش متغیر آمستردام در هلند و دنیا کسب کنید.

این موزه حاوی اکتشافات ماقبل‌تاریخ و نسخه‌ی اصلی منشور شهر و همچنین وسایلی از شهر کنونی است. همچنین در این موزه خواهید دید که آمستردام چگونه از زمین‌های دریایی استفاده کرده‌ است.

حیاط‌های داخلی شامل موارد دیدنی دیگری هم می‌شوند؛ مثلا در یکی از این حیاط‌ها یک زمین تیراندازی قدیمی وجود دارد. این موزه دارای کافه نیز هست و کتابخانه‌ی آن کتاب‌های زیادی را درمورد تاریخ شهر در خود جای داده است. همچنین در این کتابخانه می‌توانید نمودارها و طراحی‌های بسیاری را بیابید.

۱۴. مراکز خرید کالوراسترات و ولوین مارکت

همه دوست دارند تا درحین سفر کمی هم خرید کنند. آمستردام مراکز خرید زیادی دارد. در این مراکز خرید می‌توانید چیزهای گران و لوکس، صنایع دستی محلی یا سوغاتی‌های جالبی خریداری کنید.

معروف‌ترین و شلوغ‌ترین این مراکز خرید کالوراسترات است. بوتیک‌ها، گالری‌ها،‌ عطرفروشی‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های زیادی در این مرکز خرید وجود دارند. این مرکز خرید ممکن است که خصوصا روزهای شنبه خیلی شلوغ باشد. ولی با رفتن به کالوراسترات تجربه‌ای به‌یادماندنی خواهید داشت.

اگر تجربه‌ی کاملا متفاوتی می‌خواهید،‌ به ولوین مارکت بروید. ولوین مارکت یکی از معروف‌ترین بازارهای کهنه‌فروشان است که از سال ۱۸۸۶ دایر بوده‌ است. در این بازار می‌توانید چیزهای زیادی از عتیقه‌جات گرفته تا غذا و لباس‌های نو و دست‌دوم را پیدا کنید.

یکی دیگر از مراکزی که حتما باید از آن دیدن کنید بازار گل آمستردام است. در این بازار می‌توانید همه‌ی گل‌ها و گیاهان دنیا را ببینید. بیشتر خیابان‌های دارای مراکز خرید به میدان مانتپلین که در قرن پانزدهم به خرید‌وفروش گوسفند اختصاص داشت، ختم می‌شوند.

میدانی که در تصویر بالا می‌بینید مانتورن نام دارد. قدمت این میدان به سال ۱۶۷۲ بازمی‌گردد. در این زمان آمستردام به‌مدت دو سال ضرابخانه بود. فرانسه در این سال‌ها مشغول اشغال استان اوترکت در مرکز هلند بود.

۱۵. موزه‌ی خط استوا

موزه‌ی خط استوا در سال ۱۸۶۴ تأسیس شد. این موزه برای افرادی که به تاریخ مستعمره‌های سابق هلند علاقه‌مند هستند جالب است. موزه‌ی خط‌ استوا در سالنی غارمانند قرار دارد. چندین نمایشگاه هنری، اشیاء روزمره ازمناطق استوایی و زیر خط‌ استوا در این موزه نگهداری می‌شوند. همچنین در این موزه به‌طور مرتب و با استفاده از ساز‌های سنتی، کنسرت‌هایی به سبک آسیایی و شرقی برگزار می‌شود. برای بازدید از این موزه می‌توانید از راهنما‌های انگلیسی‌زبان کمک بگیرید.

وبسایت رسمی

۱۶. باغ‌های گیاه‌شناسی و باغ‌وحش

در مرکز شهر آمستردام، طبیعت روح بازدیدکنندگان را تازه می‌کند. موزه‌ی گیاه‌شناسی آمستردام (Hortus Botanicus Amsterdam) یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های گیاه‌شناسی دنیاست.

این موزه در سال ۱۶۳۸ افتتاح شد و درابتدا، مجموعه‌ی بسیار محدودی از گیاهان دارویی برای پزشکان و عطاران بود، اما امروزه گیاهان و درختان نایاب، گیاهان سمی و گلخانه‌ای بزرگ از مناطق مختلف استوایی در این موزه نگهداری می‌شوند.

کمتر از پنج‌دقیقه پیاده بروید تا به باغ‌وحش آمستردام (Natura Artis Magistra) برسید. موجودات جالبی از سرتاسر دنیا در باغی زیبا در میان ساختمان‌های تاریخی زندگی می‌کنند. در آکواریم این باغ‌وحش با سیستم‌ صخره‌های مرجانی آشنا می‌شوید و می‌توانید نگاهی به زیر یکی از کانال‌های آمستردام بیندازید.

سایر بخش‌های دیدنی این باغ‌‌وحش شامل خانه‌ی حیوانات شب‌بیدار، موزه‌ی جانورشناسی، حشره‌خانه، سالن پروانه و آسمان‌نما می‌شوند. همچنین در نزدیکی این منطقه‌ی طبیعی نمونه‌ی مشابهی از خط مبنای آمستردام (Normaal Amsterdams Peil) را می‌بینیم. این خط میانگین سطح آب در دریای شمال را نشان می‌دهد.

وبسایت رسمی

برای بازدید از شهر در کدام نقاط آمستردام اقامت کنیم؟

اگر برای اولین بار به آمستردام می‌روید بهتر است در مرکز شهر اقامت گزینید. این منطقه در لیست میراث جهانی ثبت شده‌ است و «حلقه‌ی کانال‌» هم نامیده می‌شود. ایستگاه قطار مرکزی آمستردام در شمال این منطقه قرار دارد. موزه‌ی خانه‌ی ونگوگ، ریکس و اشتدلیک در جنوب این منطقه واقع شده‌اند.

منطقه‌ی جردن با تمام گالری‌های هنری و کافه‌های شیک در حاشیه‌ی غربی حلقه‌ی کانال قرار دارند. بیشتر مناطق دیدنی شهر در همین منطقه واقع شده‌اند و می‌توانید به‌صورت پیاده از همه‌ی آنها بازدید کنید. هتل‌های تراز اول زیادی در این منطقه وجود دارند.

۱. هتل‌های لوکس

در قلب شهر، در میان قصرهای قرن هفدهم و روی کانال هرنگراخت، هتل والدولف آستوریا (Waldorf Astoria Amsterdam) قرار دارد. این هتل از امکانات بسیار خوبی برخوردار است. از بین این امکانات می‌توان به دربان‌های شخصی، رستوران‌های بسیار باکیفیت (دارای ستاره‌ی میچلین)، مرکز ماساژ و دکور زیبا اشاره کرد.

هتل امبسد (Ambassade Hotel) نیز روی کانال هرنگراخت قرار دارد. این هتل مجموعه‌ای از خانه‌های قرن هفدهم است. اتاق‌ها و سوییت‌های لوکس این هتل با مبلمانی به سبک لوئی شانزدهم و همچنین مدرن تزئین شده‌اند.

هتل تورن تنها چند قدم با خانه‌ی آن فرانک فاصله دارد. این هتل به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود و سبک آن هتل – بوتیک است. این هتل در دو خانه‌ی روی کانال واقع شده‌ است. اتاق‌ها و سوییت‌های آن به‌صورت جداگانه مبله و تزئین شده‌اند.

۲. هتل‌های متوسط

اگر اهل پیاده روی هستید، هتل سباستین (Hotel Sebastian’s) تنها ده دقیقه با ایستگاه مرکزی آمستردام فاصله دارد. این هتل برای افرادی که حیوانات خانگی خود را به‌همراه دارند هم مناسب است. اتاق‌های شیک این هتل یادآور هتل لوکس تورن هستند.

اگر به موزه‌گردی علاقه دارید، هتل فیتا (Hotel Fita) در نزدیک‌ترین فاصله از موزه‌ها واقع شده‌ است.

هتل دابل تری ازمجموعه‌ هتل‌های هیلتون، در کنار ایستگاه مرکزی آمستردام قرار دارد. با پای پیاده می‌توانید در مدت کوتاهی به مرکز شهر برسید. اتاق‌های این هتل زیبا و بسیار روشن هستند و شما می‌توانید از پنجره‌های قدی آن منظره‌ی شهر را تماشا کنید.

۳. هتل‌های ارزان

هتل بوهم (Hotel La Boheme) در نزدیکی موزه‌ها و میدان لیدزپلین قرار دارد. این هتل اتاق‌های تمیز و تخت‌خواب‌های راحتی دارد. هزینه‌ی هتل شامل صبحانه‌ هم می‌شود.

هتل میوزیم‌زیخت (Hotel Museumzicht) دقیقا کنار محله‌ی موزه‌های آمستردام قرار دارد. این موزه با پلکان‌ شیب‌دار، آثار هنری زیبا و اتاق‌های راحت خود شناخته‌ می‌شود.

هتل کلمنس (Clemens Hotel) هم دارای پلکان‌ شیب‌دار است. این هتل در کنار میدان دام (Dam Square) و در محله‌ی جردن قرار گرفته‌ است. اتاق‌های این هتل گرم و راحت و جمع‌وجور هستند.

در آمستردام چکار کنیم؟

۱. شرکت در تور کانال‌های آمستردام

روا نیست که به آمستردام بیایید و کانال‌های زیبای آن را نگردید. در سال ۲۰۱۰، یونسکو این کانال‌ها را به‌عنوان اثر ثبت‌شده‌ معرفی کرد. این کانال‌ها تنها جلوه‌بخش شهر نیستند بلکه در قرن هفدهم نقشی اساسی در حمل‌ونقل و دفاع ایفا می‌کردند.

بعد از اختراع اتوموبیل صدها کانال را در تمام کشور پر کردند تا جاده‌های جدیدی بسازند؛ بااین‌حال آمستردام ۱۶۵ کانال‌ تاریخی را نگه داشت. این تعداد بیشتر از همه‌ی شهرهای دیگر هلند است.

تور کانال به شما اجازه می‌دهد تا نخستین برداشت را از شهر داشته باشید چرا که قایق‌ها شما را از کنار بیشتر مکان‌های تاریخی کنار کانال می‌گذراند. تور کانال شما را از «کمربند کانال» می‌گذراند. این کمربند چهار نیم‌دایره را تشکیل می‌دهد که در اطراف مرکز تاریخی شهر می‌گردند.

تور کانال تجربه‌ای به‌یادماندنی خواهد بود. انتخاب‌های زیادی وجود دارند. می‌توانید از کلوپ قایق‌های سنت نیکولاس سوار قایق بدون سقف شوید یا قایق خصوصی کرایه کنید. حتی می‌توانید یک تور مخصوص به‌همراه غذا را انتخاب کنید.

۲. بازدید از آثار هنری هلند

چندین موزه در آمستردام وجود دارند که به هنرهای زیبا می‌پردازند. هلند قرن‌هاست به تولید و جمع‌آوری آثار هنری می‌پردازد. رامبرانت یکی از نقاشانی است که در آمستردام زندگی می‌کرد. او موزه‌ی مخصوص به خود را در این شهر دارد. این موزه «موزه‌ی خانه‌ی رامبرانت» (Museum het Rembrandthuis) نام دارد.

فضای داخلی این موزه به‌گونه‌ای طراحی شده است که محل زندگی سابق رامبرانت را تداعی کند. ولی نقاشی کلاسیک او «گشت شبانه» (De Nachtwacht) در موزه‌ی ریکس نگهداری می‌شود. این موزه یکی از بهترین موزه‌های آمستردام است. علاوه‌بر گشت شبانه هزاران نقاشی بی‌نظیر دیگر در این موزه قرار دارند. این نقاشی‌ها هستند که ابعاد هنر هلند را به‌تصویر می‌کشند.

آمستردام به همین میزان به هنر مدرن نیز علاقه‌مند است. موزه‌ی ونگوگ یکی از محبوب‌ترین موزه‌های‌ شهر است. ونگوگ یکی از نقاشان دوران پسا-امپرسیونیست است. تکنیک نقاشی خلاقانه و موضوعات عامه‌پسند او باعث شده‌اند تا طرفداران بی‌شماری داشته‌ باشد.

موزه‌ی استدلیک بعد از بازسازی به نمایش آثاری مدرن اختصاص یافته است. اگر به نمایشگاه‌های هنر مدرن علاقه‌مند هستید حتما از این موزه دیدن کنید. تالار افتخار (Erezaal) این موزه حاوی آثاری از هنرمندانی مانند هنری ماتیس، پیت موندریان، ایو کلین و سایرین است.

۳. خانه‌ی آن‌ فرانک و بازدید از هلندِ زمان جنگ‌ جهانی دوم را فراموش نکنید

هلند نیز از فجایع جنگ‌ جهانی دوم در امان نماند.

بناهای یادبودی مانند بنای یادبود ملی هلند، هومومانیومنت و بناهای دیگری در سطح شهر وجود دارند که یادآور قربانیان این جنگ هستند. همچنین موزه‌های شهر به‌طور کلی یا جزئی به این دوره اختصاص داده‌ شده‌اند.

موزه‌ی خانه‌ی آن‌ فرانک یکی از این موزه‌هاست. بازدیدکنندگان می‌توانند اتاق مخفی آن‌ فرانک را ببینند. آن‌ فرانک سال‌ها به‌همراه والدین، خواهر و چند تن از دوستان خانوادگی خود در آن اتاق مخفی شده‌ بود. او در همین اتاق دفتر خاطرات معروف خود را نوشت.

بعدها سربازان گشتاپو این دفتر را پیدا کردند. آنها باور نمی‌کردند که این افراد در آن اتاق‌های مخفی زندگی کرده‌ باشند. خانواده‌ی پرشهامتی که آن‌ فرانک و خانواده‌اش را پناه‌ دادند بخشی از جنبش مقاومت هلند بودند و موزه‌ای هم به آنها اختصاص یافته است. این موزه ورزت (Verzetsmuseum) نام دارد. موزه‌ی ورزت تلاش‌های بی‌پایان این جنبش را برای براندازی حکومت نازی‌ها نشان می‌دهد. این مکان بهترین موزه‌ی تاریخی در هلند است.

موزه‌ی تاریخی یهودیت نشان می‌دهد که هولوکاست چگونه جامعه‌ی یهودیان هلند را تحت‌تأثیر قرارداد. این موزه همچنین نشان می‌دهد که جامعه‌ی یهودیان هلند چگونه بعد از جنگ توان خود را بازیافت.

همه‌ی بازدیدکنندگان این موزه به‌شدت تحت‌تأثیر آثار این موزه قرار می‌گیرند.

۴. به باغ‌های هلند سر بزنید و گل‌ها را ببویید

معروف‌ترین گل‌های هلند لاله و گل‌های پیازی هستند. شما می‌توانید عشق هلندی‌ها به این گل‌ها را در کوکنهاف ببینید. کوکنهاف یکی از معروف‌ترین پارک‌های گل در لیس است. شهر لیس تقریبا ۳۵ تا ۴۰ دقیقه با اتوبوس از فرودگاه اسخیپول آمستردام فاصله دارد.

در این پارک شگفت‌انگیز می‌توانید در میان ردیف‌های رنگارنگ لاله قدم بزنید. عاشقان گل از سرتاسر دنیا به هلند می‌آیند تا این گل‌های زیبا را ببینند.

اگر زمانی به هلند سفر کردید که فصل گل‌های لاله نبود، ناراحت نباشید. در تمام طول سال می‌توانید گل‌های دیگری را بینید. موزه‌ی لاله‌ی آمستردام معبدی است برای گل محبوب هلند. نمایشگاه‌های این موزه انواع مختلف این گل را در معرض دید می‌گذارند.

همچنین می‌توانید تاریخ فرهنگی لاله از دوران «طلایی لاله» در قرن هفدهم تا به امروز را در این موزه تماشا کنید. بلومن‌مارکت (Bloemenmarkt) یا بازار گل، مجتمعی از باجه‌ها و گل‌فروشی‌ها روی کانال است. بازدید از این بازار تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما خواهد بود.

اگر از کشورهای دیگر به هلند می‌آیید گل‌های لاله یا سایر گل‌های پیازی برای شما بسته‌‌بندی می‌شوند. می‌توانید گل‌ها را به‌راحتی و در کمال سلامت به کشور خود ببرید.

می‌توانید از باغ گیاه‌شناسی هورتوس بوتانیکوس (Hortus Botanicus Amsterdam) در آمستردام هم دیدن کنید. اگر به گل‌وگیاه علاقه‌مند هستید، مطمئنا از نمایشگاه‌های گل‌وگیاه این باغ هم لذت خواهید برد.

۵. دوچرخه سواری کنید

تقریبا تمام مردم آمستردام دوچرخه سواری می‌کنند. البته دوچرخه‌سواری آنها فقط برای تفریح نیست، پنجاه درصد از مردم محلی هر روز دوچرخه‌سواری می‌کنند. اگر در ساعات شلوغی به خیابان بروید می‌بینید که مسیر مخصوص دوچرخه‌سواران پُر از کارمندان کت‌‌وشلوار پوش، دانش‌آموزان و والدینی است که کودکان خود را در سبد جلوی دوچرخه نشانده‌اند.

شما می‌توانید از تمام نقاط شهر دوچرخه کرایه کنید. می‌توانید دوچرخه‌های معمولی آمستردام یا دوچرخه‌های حرفه‌ای‌تر شرکت‌های کرایه‌ای را انتخاب کنید. البته اگر به‌سراغ دوچرخه‌های حرفه‌ای بروید مردم متوجه می‌شوند که تجربه‌ی زیادی در خیابان‌های آمستردام ندارید.

نقشه‌های مخصوصی برای دوچرخه‌سواری توریست‌ها تهیه‌ شده‌ است. می‌توانید این نقشه‌ها را از مراکز راهنمای گردشگران تهیه کنید. اگر دفعه‌ی اول است در آمستردام دوچرخه‌‌سواری می‌کنید، این نقشه‌ها کمک شایانی به شما خواهند کرد.

۶. غذاهای خوشمزه‌ی هلند و مستعمرات سابق آن را امتحان کنید

غذاهای سنتی هلندی معمولا غذاهای خوشمزه‌ای هستند. این‌ غذاها در هوای سرد جسم‌وجان شما را گرم می‌کنند. اروتن‌سوپ (سوپ لپه) و استمپات بورنکول (پوره‌ی سیب‌زمینی با تکه‌هایی از کلم‌برگ) غذاهای موردعلاقه‌ی همه هستند. برای مردم هلند پن‌کیک به‌اندازه‌ی پیتزا محبوب است. می‌توانید موادی مانند گوشت و کالباس را به پن‌کیک خود اضافه کنید.

می‌توانید بهترین پنیر گودا را از فروشندگان دوره‌گرد بخرید و همه‌ جا می‌توانید به‌راحتی سیب‌زمینی سرخ‌کرده پیدا کنید.

گاهی اوقات بهتر است به‌سراغ غذایی بروید که کمی ناسالم است و می‌توانید این غذا را از مستعمره‌های هلند تهیه کنید! این مستعمره‌ها اندونزی و سورینام هستند. ریستافل ترکیبی است از تمام غذاهای اندونزیایی. این غذا در لقمه‌های کوچک سرو می‌شود. با خوردن این غذا می‌توانید ادعا کنید که انواع مختلف غذاهای اندونزیایی را امتحان کرده‌اید.

غذاهای سورینام مشابه غذاهای آمریکای جنوبی هستند. به‌علاوه مزه‌‌ی غذاهای کارائیبی، جنوب آسیا، اندونزی و چینی را هم می‌توان در آنها یافت. رستوران‌های سورینامی معمولا پرزرق‌وبرق نیستند. این رستوران‌ها مقدار زیادی غذا را به قیمت بسیار مناسب عرضه می‌کنند.

معمولا این نوع از غذاها را نمی‌توانید در هیچ کشور دیگری پیدا کنید؛ پس اگر به آمستردام رفتید حتما سری هم به رستوران‌های اندونزیایی و سورینامی بزنید.

۷. به خارج از شهر بروید

زنی را می‌شناختم که از شهری با ۴۰ دقیقه فاصله از آمستردام آمده بود تا به اقوام خود سر بزند. او همان موقع فهمیده بود که رفت‌وآمد از آمستردام به شهرهای دیگر چقدر آسان است.

پرجمعیت‌ترین شهر کشور در غرب قرار دارد. این بخش «رنداستاد» نام دارد. حرکت قطارها از شهرهای هارلم، دلفت، لیدن و … بسیار دقیق است. بیشتر شهرها در بخش رنداستاد، با قطار تقریبا یک ساعت با آمستردام فاصله دارند. تقریبا هیچ شهری در هلند نیست که بیشتر از سه ساعت با آمستردام فاصله داشته باشد.

این امر باعث می‌شود تا آمستردام مقصد جذابی برای مسافران و گردشگران در تمام نقاط کشور باشد.

حالا از کجا شروع کنیم؟ برای اولین بار بهتر است که به شهر زانسس‌خانس بروید. این شهر پر از صنایع‌ دستی و معماری هلندی است. این شهر شش آسیاب‌ بادی، یک کارگاه ساخت کفش چوبی، یک کارگاه پنیرسازی و جاذبه‌های دیدنی دیگری دارد.

اگر عاشق سرامیک هستید حتما به مرکز تاریخی دلفت بروید. مجسمه‌های سرامیکی معروف «دلفت آبی» در این شهر ساخته می‌شوند. شهرهای زیادی در منطقه‌ی رنداستاد وجود دارند که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

۸. در آمستردام به خرید بروید

تا وقتی شهرهایی مانند پاریس و آنتورپ وجود دارند، کسی آمستردام را به‌عنوان مرکز مد و لباس نمی‌شناسد. ولی باید بدانید که آمستردام برای خرید کردن عالی است. در خیابان «هوفت‌استرات» می‌توانید مارک‌های معروف لباس را به‌راحتی تهیه کنید.

بوتیک‌هایی در خیابان نهم هستند که لباس‌هایی بی‌همتا و تکرارنشدنی دارند. می‌توانید هر نوع لباس را با مارک‌های مختلف در آمستردام پیدا کنید.

آمستردام انواع دیگری از فروشگاه‌های جالب را نیز در خود جای داده است. شما می‌توانید از لوازم بهداشتی تا دکوراسیون داخلی را در این فروشگاه‌ها پیدا کنید و البته مواد‌ غذایی کمیاب هم به‌راحتی در این شهر یافت می‌شوند.

خیایان‌های نیون‌دیک و هارلم‌استرات در نزدیکی ایستگاه مرکزی قرار دارند. شما می‌توانید بهترین فروشگاه‌های مواد غذایی خاص را در این خیابان‌ها پیدا کنید. از روغن، پنیر و نمک‌های خاص گرفته تا مواد‌ غذایی وارداتی خاص همگی در این بخش به فروش می‌رسند.

و البته مردم آمستردام بر این باورند که هیچ‌ کجا بازار سنتی آمستردام نمی‌شود. همه‌ چیز را می‌توان در این بازار پیدا کرد. از لباس و آثار هنری گرفته تا غذا همه‌ چیز در این بازار یافت می‌شود. این بازار در بیشتر طول سال باز است، ولی به‌خاطر هوای آفتابی و مسقف نبودن بازار، آپریل و سپتامبر بهترین ماه‌های سال برای بازدید از این مکان هستند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.