تجربهٔ رانندگی با مرسدس AMG GT63 S E-Performance، هایپرکار سدان‌ها

تجربهٔ رانندگی با مرسدس AMG GT63 S E-Performance، هایپرکار سدان‌ها

چقدر طول می‌کشد تا نام Mercedes-AMG GT63 S E-Performance را با صدای بلند بگویید؟ اگر بیش از سه ثانیه باشد، اولین محصول پلاگین‌هیبریدی AMG در همین زمان خود را از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسانده است. این کار به لطف قوای محرکه‌ای که ۸۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، ظرف تنها ۲.۹ ثانیه انجام می‌گیرد. این قوای محرکه از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای AMG تشکیل شده که یک موتور الکتریکی در عقب برای تولید این نیروی عظیم آن را همراهی می‌کند.

حداکثر خروجی این موتور الکتریکی ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است که البته فقط به مدت ۱۰ ثانیه ارائه می‌شود و قدرت مداوم موتور ۹۴ اسب بخار خواهد بود. این موتور الکتریکی گیربکس دو سرعتهٔ اختصاصی خود را دارد که یک دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی هم آن را همراهی می‌کند. انتقال نیروی موتور بنزینی اما توسط همان گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد که با سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic همراه است. برای تغذیهٔ موتور الکتریکی هم یک پکیج باطری جمع‌وجور ۶.۱ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است که حداکثر تنها ۳.۴ کیلووات ساعت آن برای حرکت خودرو در حالت e-Mode استفاده می‌شود و مابقی برای افزایش پرفورمنس خودرو ذخیره می‌شود.

به خاطر این ظرفیت اندک باطری در مقایسه با برخی خودروهای پلاگین‌هیبریدی، پکیج باطری تنها ۸۹ کیلوگرم وزن دارد اما دیگر قطعات سیستم هیبریدی، وزن کل خودرو را به ۲۳۸۰ کیلوگرم رسانده‌اند که این وزن به‌طور مساوی ۵۰-۵۰ بین محورهای جلو و عقب توزیع شده است. این سیستم هیبریدی شتاب گیری با AMG GT63 S E-Performance را بسیار چشمگیرتر کرده است زیرا خودرو در حالت ریس یا مسابقه به‌طور شگفت‌انگیزی وحشی و تهاجمی می‌شود.

هرچند در محصولات هشت سیلندر معمول AMG تأخیر توربوی زیادی وجود ندارد اما در این هایپر سدان چهاردر هنگام فشردن پدال گاز به لطف نیروی فوری موتور الکتریکی، هیچ مکثی وجود نخواهد داشت. همچنین زمانی که موج عظیم گشتاور ۱۴۰۰ نیوتن متری از راه می‌رسد، خودرو به یک موشک تبدیل می‌شود. البته با وجود چنین اعداد بزرگی انتظار پرفورمنس کمی بهتری را در خط مستقیم داشتیم. نکتهٔ قابل‌توجه اما اینکه هندلینگ AMG GT63 S E-Performance به‌طور شگفت‌آوری چابک است و وقتی به وزن خودرو فکر می‌کنیم، این میزان از چابکی منطق را به چالش می‌کشد.

البته تکنولوژی‌هایی که از سوپراسپرت‌ها آمده‌اند باعث چنین چابکی فوق‌العاده‌ای شده‌اند مثل سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب یا تمام تکنولوژی‌های معمولی که از سدان پرچم‌داری مثل این انتظار داریم همچون سیستم تعلیق بادی تطبیقی AMG Ride Control+ و ترمزهای کربن سرامیکی. این سیستم‌ها قدرت و وزن خودرو را نسبتاً به‌خوبی کنترل می‌کنند اما با گرم شدن لاستیک‌ها، شخصیت درون AMG نمایان می‌شود. چسبندگی لاستیک‌های میشلن پایلوت ۴S در اکثر موافق خوب است اما به خاطر قدرت فوق‌العادهٔ خودرو، لیزیدن‌های کوچک در هنگام خروج از پیچ‌ها هرگز دور از انتظار نخواهد بود.

در پیست می‌توان سیستم کنترل پایداری را به‌طور کامل خاموش کرد و از رانندگی با این هایپرکار چهاردر واقعاً لذت برد. هرچند این خودرویی برای پیست نیست ولی سیستم پلاگین‌هیبریدی E-Performance هم برای بهبود مصرف سوخت خودرو طراحی نشده است زیرا به گفتهٔ AMG، این سیستم برای تحویل سریع نیرو طراحی شده است نه برد زیاد و به همین دلیل AMG GT63 S E-Performance می‌تواند تنها ۱۲ کیلومتر را در حالت تمام الکتریکی طی کند. بااین‌حال، همین سیستم هم با فراهم کردن مصرف سوخت ادعایی ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر و تولید ۱۸۰ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر به بهبود راندمان خودرو کمک می‌کند.

البته این به معنای هزینه‌های استفاده و نگهداری پایین AMG GT63 S E-Performance نخواهد بود خصوصاً با قیمت بنزین در این روزها. در همین حال، پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid با باطری‌های بزرگ‌تر، قطعاً جنبهٔ الکتریکی قابل‌توجه‌تر و انعطاف‌پذیرتری برای استفاده‌های روزمره خواهد داشت. مردان AMG اما این سدان قدرتمند را به سیستم چهار حالتهٔ احیای انرژی ترمزها مجهز کرده‌اند تا در هنگام کاهش سرعت، باطری‌ها را شارژ کند. این چهار حالت از عدم احیای انرژی ترمزها گرفته تا حالت رانندگی با یک پدال را شامل می‌شود که احیای انرژی را به حداکثر می‌رساند.

در این نسخهٔ هیبریدی، به حالت‌های رانندگی معمول GT63 S شامل راحت، اسپرت، اسپرت پلاس، مسابقه، لغزنده و شخصی، حالت جدید الکتریکی هم اضافه شده که حداکثر سرعت را روی ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت محدود می‌کند. در بیرون خودرو اما غیر از درگاه شارژ روی سپر عقب و نشان‌های E-Performance روی گلگیرهای جلو، تفاوت دیگری در مقایسه با GT63 S معمولی دیده نمی‌شود. البته این نسخه به سیستم اگزوز جدیدی مجهز شده است که همچنان‌ همان سمفونی جذاب را می‌نوازد.

در داخل خودرو هم شاهد تکنولوژی‌های فراوانی مثل دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی به همراه یک کنسول مرکزی با دکمه‌هایی که به شکل موتور V8 چیده شده‌اند هستیم. کیفیت کابین هم عالی است که البته از خودرویی با قیمت ۱۷۳,۶۵۵ پوند همین انتظار هم می‌رود. این عدد به همان اندازهٔ قدرت و گشتاور AMG GT63 S E-Performance چشمگیر است اما تکنولوژی پیشرفته و نوآوری هرگز ارزان به دست نمی‌آید.

جمع‌بندی

با چنین قیمتی، ورود AMG به دنیای پلاگین‌هیبریدی خیلی گران تمام شده است اما پرفورمنس آن‌هم فوق‌العاده است. بازوی پرفورمنس مرسدس با AMG GT63 S E-Performance ثابت کرده است که آیندهٔ بنزینی-الکتریکی‌اش مثل گذشته‌اش با پیشرانه‌های V8 خالص، روشن خواهد بود. رانندگی با این ماشین بسیار سریع، آرامش‌بخش و بشدت سریع است درحالی‌که علیرغم وزن بالا، مهندسان AMG همچنان توانسته‌اند سطح فرمان پذیری و چابکی که از یک کوپهٔ چهاردر بزرگ و لوکس انتظار می‌رود را ارائه کنند.

مشخصات فنی

Mercedes AMG-GT63 S E-Performance
پیشرانه۴ لیتری V8 توئین توربو هیبریدی
قدرت۸۴۳ اسب بخار
گشتاور۱۴۰۰ نیوتن متر
گیربکس۹ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخ
شتاب صفرتاصد۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت۳۱۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۷.۹ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی۱۸۰ گرم/کیلومتر
قیمت پایه۱۷۳,۶۵۵ پوند
امتیاز۴.۰ از ۵

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.